Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Då är risken förstås stor att varannan linje kastas och vi är tillbaka på ruta ett igen.

Men om man inte ska bränna DVD via iDVD utan bara redigera 1080p material så funkar det bra i iMovie'09 utan kvalitetsförlust.

 

Om jag bränner mitt iMovie projekt (som består mest av bilder från en digital systemkamera) med hjälp av en Blu-Raybrännare på en Blu-rayskiva, blir det bättre kvalité då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar
Om jag bränner mitt iMovie projekt (som består mest av bilder från en digital systemkamera) med hjälp av en Blu-Raybrännare på en Blu-rayskiva, blir det bättre kvalité då?

Ja, det blir bättre än en vanlig DVD.

 

Toast 10 stödjer Blu-Ray-bränning.

MEN du kan inte spela upp en Blu-Ray-skiva på Mac. Möjligen i Windows under bootcamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bränner mitt iMovie projekt (som består mest av bilder från en digital systemkamera) med hjälp av en Blu-Raybrännare på en Blu-rayskiva, blir det bättre kvalité då?

 

 

Du kan i praktiken exportera/dela (via Quicktime) ut ditt material i vilken kvallitet och storlek som helst och bränna det separat, eller lägga på USB-sticka/hårddisk.

 

Jag har kört 21 mp Canon RAW bilder rakt in i iMovie'09, lagt på text, musik och övergångar och kört ut som 1920x1080 med perfekt kvallitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i praktiken exportera/dela (via Quicktime) ut ditt material i vilken kvallitet och storlek som helst och bränna det separat, eller lägga på USB-sticka/hårddisk.

 

Jag har kört 21 mp Canon RAW bilder rakt in i iMovie'09, lagt på text, musik och övergångar och kört ut som 1920x1080 med perfekt kvallitet.

 

Vilket program har du bränt det med? Menar du att du brände dina RAW-bilder på en vanlig dvd-skiva eller på en Blu-ray-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program har du bränt det med? Menar du att du brände dina RAW-bilder på en vanlig dvd-skiva eller på en Blu-ray-skiva?

 

RAW-bilderna drog jag rätt in i iMovie och satte sen övergångar, text och la dit musik... och sen körde ut via Quicktime till en H.264 fil med AAC ljud.

Oftast redigerar jag förstås RAW-bilderna i Photoshop och spar som 3072x2048 pixlar (så det finns lite för Ken Burns att åka i) JPG kvallitet 11, och sen drar in hela bunten rakt in i iMovie osv.

 

Jag har enbart kört till hårddisk eller USB-sticka, kör sen filmerna direkt i QT, XBMC eller VLC.

Men det ska väl gå fint att bränna till Blue-ray med Toast om du har en brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller haft problem med iMovie eller iPhoto. Men när man bränner bildspelen i iDVD eller skickar dessa till Qtime eller bränner via Toast så blir resultatet så dåligt att man det inte är värt besväret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller haft problem med iMovie eller iPhoto. Men när man bränner bildspelen i iDVD eller skickar dessa till Qtime eller bränner via Toast så blir resultatet så dåligt att man det inte är värt besväret!

Om du bränner en vanlig DVD i iDVD eller Toast så blir det 720x576 pixlar.

Om du bränner Blu-ray i Toast 10 blir det upp till 1920x1080 pixlar.

När du exportar till QuickTime har du fritt val hur många pixlar du vill ha, i varje fall upp till 1920x1080. Använd rätt inställningar, bara.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att exportera mitt bildspel till QuickTime med bästa upplösningen, men ska det verkligen behöva ta 930 minuter, d v s 15 timmar?!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att exportera mitt bildspel till QuickTime med bästa upplösningen, men ska det verkligen behöva ta 930 minuter, d v s 15 timmar?!!

Det beror på hur snabb din Mac är, hur mycket RAM den har, vilka program du kör samtidigt, hur långt bildspelet är och vilka inställningar du har i QuickTime-exporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac med följande spec:

 

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2,4 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 4 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 800 MHz

 

Bildspelet är på 58 minuter med bilder som är på i snitt 7 MP styck (ca 420 st) samt några mycket korta filmsekvenser på max 3 minuter sammanlagt.

 

Det enda jag har igång samtidigt är internet och Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac med följande spec:

 

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2,4 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 4 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 800 MHz

 

Bildspelet är på 58 minuter med bilder som är på i snitt 7 MP styck (ca 420 st) samt några mycket korta filmsekvenser på max 3 minuter sammanlagt.

 

Det enda jag har igång samtidigt är internet och Spotify.

Likadan iMac som jag har, fast du har mer minne.  :)

 

Vad är "internet"? Är det en webbläsare? Som har en massa flikar uppe? Med en massa CPU-slukande flash-animationer på?

 

Om du exporterar i H.264 så tar det gräsligt lång tid, fast den första uppskattningen brukar bli för lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! :D

 

Ja, jag har ca 5 flikar uppe samtidigt t ex Aftonbladet, Spray och annat. Har det någon större betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ca 5 flikar uppe samtidigt t ex Aftonbladet, Spray och annat. Har det någon större betydelse?

Kolla i "Aktivitetskontroll" vilka program det är som slukar CPU. (Program-->Verktygsprogram)

Visa "Alla processer" och sortera på CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina exportinställningar ut?

Kör du till H.264 med "Bästa kvallitet (flerpass)" då tar det i praktiken dubbel tid mot (enpass) och det är inte alltid du kan se skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina exportinställningar ut?

Kör du till H.264 med "Bästa kvallitet (flerpass)" då tar det i praktiken dubbel tid mot (enpass) och det är inte alltid du kan se skillnad.

 

Jag kör en annan variant som skulle vara bäst för foton, nämligen PhotoJPEG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox använder 312 MB för stunden. Men det är väl inte så mycket?

Det är RAM-minnet, men det var CPU-procenten du skulle kolla på.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är RAM-minnet, men det var CPU-procenten du skulle kolla på. :)

 

iMovie pendlar mellan 94 och 101,4 (% processor= CPU?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie pendlar mellan 94 och 101,4 (% processor= CPU?)

Och andra programmen? (Alltså de som har höga CPU-värden, du behöver inte redovisa allihop med låga värden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox 1,9-3,5

Spotify 1,4-2,6

Då måste du ha stängt Aftonbladet.se, för den brukar ta en massa CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer!

 

Men exporteringen avslutades för andra gången efter 8 timmar utan att lyckas !

 

 

Vet ej vad som kan vara fel!

 

Då måste du ha stängt Aftonbladet.se, för den brukar ta en massa CPU.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad som kan vara fel!

Nej, det är ju omöjligt att gissa när du inte skriver om felmeddelanden och andra relevanta fakta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här meddelande fick jag nu vid tredje försöket:

 

 

Kunde inte exportera filmen.

 

Filmen kunde inte exporteras eftersom ett fel inträffade. (Felkod = -2125)

 

 

Nej, det är ju omöjligt att gissa när du inte skriver om felmeddelanden och andra relevanta fakta. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...