Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Felkod = -2125

Det betyder att filen blir för stor.

 

Testa en lägre upplösning.

Testa en lägre frame rate (bilder/s).

Testa en högre siffra på "Key frames" (Vad det nu kallas på svenska).

Testa en lägre "data rate" (Vad nu det heter på svenska).

Testa en annan codec (som komprimerar bättre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar
Det betyder att filen blir för stor.

 

Testa en lägre upplösning.

Testa en lägre frame rate (bilder/s).

Testa en högre siffra på "Key frames" (Vad det nu kallas på svenska).

Testa en lägre "data rate" (Vad nu det heter på svenska).

Testa en annan codec (som komprimerar bättre).

 

 

Tack!

 

Ska testa det i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och testa gärna med endast 10-20 bilder så du kan köra ut flera gånger snabbt och jämföra olika inställningar och codecs.

Kör H.264, MJPG osv... och ljudet som AAC och jämför kvallitet och tiden det tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag är ny i iMovie-sammanhang. Har den senaste -09:an. Jag vill säkerhetskopiera 7 års inspelat material på HD och sen bränna på dvd. Problemet är att 1,5 tim dv på band bir 21gb! Jag vill inte tappa i kvalitet heller. Kan ngn tipsa om det bästa alternativet? Ska man kanske kopiera via hd-dvd? Kameran är en gammal JVC GRDVP3 och hittills har jag importerat via firewire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även Premier Pro CS4. Men är det ngn som vet vilken av "Available presets" som man ska välja för mkt bra kvalitet men inte överdrivet mkt hd-utrymme? Se bild...Länk CS4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

... Både '08 och '09 använder "Single field editing" för DV-material (mm). Detta innebär att varannan linje med pixlar bara slängs bort.

Varför???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att använda iMovie '08 eller '09 i stället för '06. Både '08 och '09 använder "Single field editing" för DV-material (mm). Detta innebär att varannan linje med pixlar bara slängs bort.

 

Är det samma för iMovie '11?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför???

De flesta gissar att det är av prestandaskäl. Men med dagens snabba datorer så borde det inte vara något problem.

När jag började med iMovie så var det på en 266MHz PowerBook G3 och det var med "interlaced" video.

 

Är det samma för iMovie '11?

Ja, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför???

 

 

Är det samma för iMovie '11?

 

En bra gissning är för att iMovieHD (06) var för likt FC Express. Så för att skilja på produkterna för att föra över försäljningen mot FC Express tog man bort funktioner från och med iMovie 08....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra gissning är för att iMovieHD (06) var för likt FC Express. Så för att skilja på produkterna för att föra över försäljningen mot FC Express tog man bort funktioner från och med iMovie 08....

Om man inte får tag på iM 6, är det ide att köpa FC express då? 1895 kr. Man vill ju inte sitta och importera bara hälften av alla linjer i familjeminnena!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Gammal tråd - men hittar ingen ny tråd - att iMovie 6 är bättre än 8 och 9. Hur är läget med den senaste uppgraderingen av iMovie 11? Skall man lämna iMovie 6 och uppdatera alla filmer till IMovie 11?

 

F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd - men hittar ingen ny tråd - att iMovie 6 är bättre än 8 och 9. Hur är läget med den senaste uppgraderingen av iMovie 11? Skall man lämna iMovie 6 och uppdatera alla filmer till IMovie 11?

 

F

Tips: Skriv rätt version. iLife '08 innehåller iMovie 7. iLife '09 innehåller iMovie 8 och iLife '11 innehåller iMovie 9.

 

Nej det är ingen större skillnad mellan 7, 8 och 9. Du har LITET bättre redigeringsmöjligheter i iMovie 9 jämfört med 7 och 8. Men du har fortfarande samma usla kvalitet på "interlaced" video och du kan fortfarande inte använda plugins. Detta funkar utmärkt på iMovie 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har så smått börjat förbereda mig för att ta upp hemvideoredigeringshobbyn (!) igen. Efter 6 års stiltje.

 

Blev iMac-ägare i höstas och med det även dito till iMovie.

 

Gjorde, med full tillit till "allmän utveckling", en uppgradering/nedladdning av iMovie11 häromkvällen. Och har låtit videokameran jobba med att tanka över allt filmat material från miniDV-banden till hårddisk den senaste veckan.

 

Gjorde ett första testprojekt och upptäckte då det som alla i den här tråden redan har upptäckt - den undermåliga bildkvalitén i slutresultatet...:superirriterad:

 

Att en senare version skulle vara sämre än en äldre (-06) är ju för mig obegripligt.

 

Att jag i förväg skulle ha sökt info kan ju nu sägas - men samtidigt tyckas vara helt onödigt.

 

Nåväl, har laddat hem iMovie06 nu i a f. En fråga, dock; är det vid själva Importen som kvalitetsbristen "uppstår" eller först vid Redigering/slutförande av projekt i versionerna efter -06? (D v s behöver jag göra om hela min import-övning från miniDV-banden eller ej...:stjarnsmall:) Upptäckte själv den dåliga bildkvalitén först vid färdigställandet nämligen, därav funderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen redan vid importen eftersom det görs av "prestadaskäl".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Nåväl, har laddat hem iMovie06 nu i a f...

Jag sitter i samma sits men har haft svårt hitta iM06. Kan du avslöja länken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i samma sits men har haft svårt hitta iM06. Kan du avslöja länken?

 

Se inlägg gjort 3:e februari 2010 i den här tråden. Där hittade jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se inlägg gjort 3:e februari 2010 i den här tråden. Där hittade jag den.

Så var det fixat.

 

Tack Telly82 och alla andra för en utmärkt tråd. Jag har lärt mig mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så enkelt (!) var det då inte, kan nu konstateras...:superirriterad:

 

När jag nu slängde iMovie11 och började installationen av iMovieHD så får jag felmeddelande om att detta inte kan "...installeras på det här systemet. Installera iLife08 innan du installerar iMovie HD 6".

 

Antar att ni andra, som följt tråden och gjort (försökt?) samma sak, fått samma felmeddelande. Hur gjorde ni sen...? Kastade mig in i tråden här - månne finns iLife08 till ingen/låg kostnad och månne stör en installation av det inte ut ngt annat...?

 

Länktips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt (!) var det då inte, kan nu konstateras...:superirriterad:

 

När jag nu slängde iMovie11 och började installationen av iMovieHD så får jag felmeddelande om att detta inte kan "...installeras på det här systemet. Installera iLife08 innan du installerar iMovie HD 6".

 

Antar att ni andra, som följt tråden och gjort (försökt?) samma sak, fått samma felmeddelande. Hur gjorde ni sen...? Kastade mig in i tråden här - månne finns iLife08 till ingen/låg kostnad och månne stör en installation av det inte ut ngt annat...?

 

Länktips?

 

Nej jag stötte inte på några problem alls, har nu både iMovie '08 (7.1.4.) och iMovie HD (6.0.4) installerade parallellt. Hade först hela '08-paketet installerat, och installerade efter det enbart iMovie HD. Man måste dock döpa om den först installerade filen till ett nytt namn innan man installerar den andra eftersom programfilerna har samma namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så, då har det hittats lite tid för att göra om hela importen av MiniDV-materialet - och nu då i iMovieHD.

 

Har riggat videokameran och anslutit via Firewire men till min förvåning autostartar inte programmet och inte heller under Importera kan jag hitta kameran...

 

Ngt tillfälligt knas med kontakter/ingångar måntro, eller är det ngn inställning (?) som jag missar någonstans??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, då har det hittats lite tid för att göra om hela importen av MiniDV-materialet - och nu då i iMovieHD.

 

Har riggat videokameran och anslutit via Firewire men till min förvåning autostartar inte programmet och inte heller under Importera kan jag hitta kameran...

 

Ngt tillfälligt knas med kontakter/ingångar måntro, eller är det ngn inställning (?) som jag missar någonstans??

Nej, iMovie startar inte automatiskt. Du måste starta iMovie manuellt.

 

Säkert att det är en Firewire-kabel? (Somliga kameror leveras med et USB-kabel för att importera stillbilder.)

 

En del kameror måste ställas i PC-läge/Firewire-läge/DV-läge. (Kärt barn har många namn.)

En del kameror kan inte köras på batteri utan måste strömmatas med sladd.

 

Med kameran ansluten och igång, kolla i Apples Systeminformation under Firewire och se om du hittar kameran där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, iMovie startar inte automatiskt. Du måste starta iMovie manuellt.

 

Säkert att det är en Firewire-kabel? (Somliga kameror leveras med et USB-kabel för att importera stillbilder.)

 

En del kameror måste ställas i PC-läge/Firewire-läge/DV-läge. (Kärt barn har många namn.)

En del kameror kan inte köras på batteri utan måste strömmatas med sladd.

 

Med kameran ansluten och igång, kolla i Apples Systeminformation under Firewire och se om du hittar kameran där.

 

OK, inte som t ex iPhoto då m a o (autostart).

 

Hittade en inställning på kameran om "DV", yes.

Strömmatning med sladd, yes.

 

Systeminformation/Firewire: "Varning: Kan inte lista FireWire-enheter."

 

Där torde förklaringen ligga - om än inte åtgärden...

 

Har, alltså, för ett par månader sedan använt precis samma utrustning för "lyckad" (!) import till iMovie08. Vad kan ha hänt sen dess, undrar man ju...:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminformation/Firewire: "Varning: Kan inte lista FireWire-enheter."

 

Där torde förklaringen ligga - om än inte åtgärden...:

Då ska du återställa Firewire-portarna:

Stäng av Macen på vanligt sätt.

Koppla ur ALLA kablar.

Vänta minst 15 minuter.

Koppla in alla kablar och starta Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...