Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X 10.5.7 ute nu


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Pocahontas

Gör det alltid vid säkerhetsuppdateringar, som nu låg inbakad i denna uppdatering.

Som "vanligt" var det en massa strul med uppdateringen. Trots att jag gjorde enligt alla konstens regler, (installerade den en andra gång för att se om det "tog" bättre, men det gjorde det inte. Bildskärmsupplösningen var borta (den jag använder)

 

Var på vippen att backa ner till 10.5.6, hade bara varit att köra SuperDuper åt andra hållet :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nog en tre stycken KP efter jag uppdaterade men efter sista omstarten så har det funkat bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har oxå problem med bildskärmsinställningar.

Kör min MacMini på tv´n och efter uppdatering så går det ej att få en vettig inställning.

Har pratat med min lokala mac butik men de har ingen aning.

Finns det nåt bra sätt att lösa detta på eller kan nån berätta för mig hur jag backar tillbaka till innan uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver
Sedan hämtar du hem combouppdateringen för 10.5.6

 

 

10.5.7 skall det väl vara ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
10.5.7 skall det väl vara ???

 

Inte om han vill bli kvitt felet med bildskärmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om han vill bli kvitt felet med bildskärmen

Har inte ett reset av PRAM hjälpt? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Har inte ett reset av PRAM hjälpt? :fundersam:

 

Nej, försökte det mesta, installerade om combouppdateringen likaså, enda som fixade det var SwitchResX

Tyckte att det var för djäkligt att behöva tillgripa det, men det var enda sättet. Frånsett att backa ner till 10.5.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans, mitt första inlägg.

 

Har använt min Macbook Pro ett par veckor nu och arbetsmiljön uppe. Uppdaterade idag till 10.5.7 och har nu problem med att se mitt nätverks -grannskap. Mina servrar dyker inte upp i findern, och smb mountar jag dem så ser allt bra ut, men jag kan inte skriva till dem som förut, jag får felkod 36 ..vilket inte verkar vara en helt okänd felkod i macvärlden :)

 

Nätverksbekymret gör mig galen och jag måste hitta en lösning på problemet.

 

Om man skall backa till föregående version, går det att göra utan att behöva installera om hela miljön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans, mitt första inlägg.

 

Har använt min Macbook Pro ett par veckor nu och arbetsmiljön uppe. Uppdaterade idag till 10.5.7 och har nu problem med att se mitt nätverks -grannskap. Mina servrar dyker inte upp i findern, och smb mountar jag dem så ser allt bra ut, men jag kan inte skriva till dem som förut, jag får felkod 36 ..vilket inte verkar vara en helt okänd felkod i macvärlden :)

 

Nätverksbekymret gör mig galen och jag måste hitta en lösning på problemet.

 

Om man skall backa till föregående version, går det att göra utan att behöva installera om hela miljön?

Hej och välkommen!

I inlägg 29 och 30 i denna tråd har du lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

I inlägg 29 och 30 i denna tråd har du lösningen.

Såg det där, det säger dock inte mkt om att backa tillbaka och vad som händer med alla program, men mitt huvudproblem med nätverket skulle jag nog velat försöka lösa innan jag ger upp. Ingen annan som har liknande nätverksproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du felkod -36? Gör en säker start kör skivkontroll och starta om innan du gör något annat! Har du TimeMachine kan du backa enskilda filer tex nätverksinställningar. Det kan också var så att du behöver öppna nyckelringen, nyckelringshanterare, upptäcker du då att det finns två nyckelringar har Nätverksprogrammet bara behörighet till den ena. Då kan du antingen försöka "reparera nyckelring" eller ge behörighet i båda.

-Nätverk är förbannat meckigt för alla - uppfunnet av en PC-nörd som älskar när det krånglar. Man kan behöva försöka flera gånger trots att man fyller i rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det visade sig att det inte var maccens problem i min arbetsgrupp.

Jag kör 2st NAS servrar för backup och annat. En av dem fick jag boota om och helt plötsligt funkar hela arbetsgruppen som den skall. Jag ser alla shares och allt är skrivbart som det var innan uppdateringen. Mycket märkligt att en liten Linux-burk skall låsa upp arbetsgruppen på det sättet. Måste i grunden varit ett Samba problem i alla fall.

 

Nu är allt frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det där, det säger dock inte mkt om att backa tillbaka och vad som händer med alla program, men mitt huvudproblem med nätverket skulle jag nog velat försöka lösa innan jag ger upp. Ingen annan som har liknande nätverksproblem?

Det är just så man gör för att backa tillbaka till föregående version. Man installerar den version man har på DVD och uppdaterar sedan till versionen INNAN den version som krånglar.

När man gör arkivera/installera är det bara OS:et som installeras om. Alla inställningar och program skall finnas kvar. (Man vet aldrig om något knasar, så backup ska du alltid ha.)

 

Jag såg att ditt problem löst sig, men kanske kan ovanstående vara bra att veta ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...