Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nvidia Geforce 285GTX


Penna_ha

Rekommendera Poster

Är det 1366 socket på nehalemdatorn? Isf, ja. Prollen kommer stå som Unknown, men det går att edita. Xeonprollar är grymt dyra dock. De äldre är billiga. Går 2.66 quads för min dator för så lågt som 500kr st.

 

Ja, jag är ganska säker på att det är Socket 1366... Och Xeon finns inte längre för de nya processorerna från Intel utan de heter kort och gott Core i7, den "nedbantade" ska heta Core i5 om jag inte förstått helt fel.

 

Så framtida processorer som kommer från Intel och passar socket 1366 går att utföra utan större komplikationer? Läst att garantin går ut då...

 

Satt med Windows en stund idag för att känna på hur det funkade ifall jag skulle sitta med ett eget bygge... men jag hade en hel del problem, fick starta om 2 gånger och en gång kraschade det och gav mig dåliga minnen från förr...

 

Nej datorer är inget kul om inte de kör på OS X, tror det blir en Mac Pro så fort jag har råd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
Ja, jag är ganska säker på att det är Socket 1366... Och Xeon finns inte längre för de nya processorerna från Intel utan de heter kort och gott Core i7, den "nedbantade" ska heta Core i5 om jag inte förstått helt fel.

 

Så framtida processorer som kommer från Intel och passar socket 1366 går att utföra utan större komplikationer? Läst att garantin går ut då...

 

Satt med Windows en stund idag för att känna på hur det funkade ifall jag skulle sitta med ett eget bygge... men jag hade en hel del problem, fick starta om 2 gånger och en gång kraschade det och gav mig dåliga minnen från förr...

 

Nej datorer är inget kul om inte de kör på OS X, tror det blir en Mac Pro så fort jag har råd...

 

 

Xeon finns visst, de nya Mac Pro använder Xeon Nehalem som bygger på Intels nya processorarkitektur. Core i7 är en desktopprocessor och inte en serverprocessor som Mac Pro använder. Core i5 är en nedbantad desktopprocessor.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

 

Du kan endast använda Xeonprocessorer i Mac Pro, så Core i7 kommer inte fungera även om det är samma socket.

 

 

 

 

http://www.o0o.it/pro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xeon finns visst, de nya Mac Pro använder Xeon Nehalem som bygger på Intels nya processorarkitektur. Core i7 är en desktopprocessor och inte en serverprocessor som Mac Pro använder. Core i5 är en nedbantad desktopprocessor.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

 

Du kan endast använda Xeonprocessorer i Mac Pro, så Core i7 kommer inte fungera även om det är samma socket.

 

 

 

 

http://www.o0o.it/pro/

 

Då förstår jag prisskillnaden, tack för all din tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara skillnaden mellan EVGA GeForce GTX 285 och ATI Radeon HD 4870? Alltså (förutom det uppenbara), är det nya GTX bättre för spelprestanda än 4870?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara skillnaden mellan EVGA GeForce GTX 285 och ATI Radeon HD 4870? Alltså (förutom det uppenbara), är det nya GTX bättre för spelprestanda än 4870?
En uppenbar skillnad är att 4870:an har en DisplayPort istället för DVI, vilket behövs för att ansluta den enda DisplayPort-skärmen som finns på marknaden just nu, nämligen Apples Cinema Display 24"…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara skillnaden mellan EVGA GeForce GTX 285 och ATI Radeon HD 4870? Alltså (förutom det uppenbara), är det nya GTX bättre för spelprestanda än 4870?

 

GeForce GTX 285 anses som ett high-end kort t.o.m på PC sidan, det är ett dyrt och kraftfullt kort. Duktigt mycket snabbare än Radeon HD 4870.

4870 anses mer som ett mid-range kort i PC världen, det är dock ett väldigt bra kort trots allt. Bara 2 spel i dagsläget man får problem att spela i de högre upplösningarna med detta kort.

 

GTX 285 tillverkas av Nvidia

Radeon 4870 tillverkas av ATi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=17

 

Kanske folk finner dessa tester lärorika. Även om Nvidia Geforce 285GTX är det bättre kortet, så är inte Radeon 4870 fy skam. :)

 

Förresten, någon som vet (eller tja, har teorier) om Nvidia Geforce 285GTX kommer funka bra med en gammal Mac Pro från -06?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Är grön på grafikkort. :closedeyes:

 

Har i min Mac Pro ATI XT2400 om jag minns rätt.

 

Dum fråga, men kommer det bli aktivitet i datorn måntro?

 

Behöver Cuda stöd och OpenCL för Snow när det släpps, vet att Evga 285 har båda funktionerna klara.

 

Kör en del boinc projekt och som jag vet så stödjer boinc cuda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=17

 

Kanske folk finner dessa tester lärorika. Även om Nvidia Geforce 285GTX är det bättre kortet, så är inte Radeon 4870 fy skam. :)

 

Förresten, någon som vet (eller tja, har teorier) om Nvidia Geforce 285GTX kommer funka bra med en gammal Mac Pro från -06?

 

Hmm, du vet om att du länkade till en jämförelse mellan GTX 275 vs. Radeon 4890?

Vi pratar ju om GTX 285 och Radeon 4870...

 

Hej,

 

Är grön på grafikkort. :closedeyes:

 

Har i min Mac Pro ATI XT2400 om jag minns rätt.

 

Dum fråga, men kommer det bli aktivitet i datorn måntro?

 

Behöver Cuda stöd och OpenCL för Snow när det släpps, vet att Evga 285 har båda funktionerna klara.

 

Kör en del boinc projekt och som jag vet så stödjer boinc cuda. :)

 

Vad jag vet ska GTX 285 funka med din Mac Pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du vet om att du länkade till en jämförelse mellan GTX 275 vs. Radeon 4890?

Vi pratar ju om GTX 285 och Radeon 4870...

 

Om du hade bytt sida så hade du fått fram test med många olika kort, inklusive dem vi nämnde tidigare.

 

Verkar bara vara lite problem med att länka skiten.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=17 borde funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är grön på grafikkort. :closedeyes:

 

Har i min Mac Pro ATI XT2400 om jag minns rätt.

 

Dum fråga, men kommer det bli aktivitet i datorn måntro?

 

Behöver Cuda stöd och OpenCL för Snow när det släpps, vet att Evga 285 har båda funktionerna klara.

 

Kör en del boinc projekt och som jag vet så stödjer boinc cuda. :)

 

Du menar ATI X1900. I så fall är din Mac från 2006 eller 2007. Då funkar det inte i din Mac.

Kanske med injektorer dock.

 

 

Om du inte menar ATI 2600HD. Då är din Mac troligtvis nyare, och då funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Men den generationen hade väl inte två 3.2GHz Quad-Core Intel Xeon? Det är väl generationen innan denna... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den generationen hade väl inte två 3.2GHz Quad-Core Intel Xeon? Det är väl generationen innan denna... <_<

 

Processor är lätt att uppgradera :)

Men ett X1900 däremot kan ingen vettig själ köpa till sin dator.

 

 

Enklast är ju att kolla om modellen börjar med 1 eller 2 i Systeminfo. (båda är = 2006)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Okej, du vet väl bäst, än så länge. Snart har du lärt mig allt inom macvärlden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du vet väl bäst, än så länge. Snart har du lärt mig allt inom macvärlden :)

 

Ack ack, dagens ungdom. Man kan icke lära sig allt om Macvärlden, ty dess storslagenhet äro för stor för dödliga att förstå. Det enda vi kan göra här i livet är att försöka förstå vad vi kan och leva efter de stadgar Macvärlden på ett innovativt sätt frambringar.

 

I Mac'ens, Jobs och den heliga Woz namn. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ack ack, dagens ungdom. Man kan icke lära sig allt om Macvärlden, ty dess storslagenhet äro för stor för dödliga att förstå. Det enda vi kan göra här i livet är att försöka förstå vad vi kan och leva efter de stadgar Macvärlden på ett innovativt sätt frambringar.

 

I Mac'ens, Jobs och den heliga Woz namn. :laserbok:

 

Åh helvete, vilka kult vibbar...

*run for your life*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är grön på grafikkort. :closedeyes:

 

Har i min Mac Pro ATI XT2400 om jag minns rätt.

 

Dum fråga, men kommer det bli aktivitet i datorn måntro?

 

Behöver Cuda stöd och OpenCL för Snow när det släpps, vet att Evga 285 har båda funktionerna klara.

 

Kör en del boinc projekt och som jag vet så stödjer boinc cuda. :)

 

 

Sorry grabbar, glömde berätta att jag har ATI Radeon HD 2600 XT efter lite kontroll i datorn.

 

Har en Mac Pro 3.1 - tidig 2008 :)

 

Verkar som jag gott kan mata i ett GTX ;) om jag tyder snacket rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Haha, sjukt pris.

 

Nej, köp det här

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477032

 

och använd grafikinjektor. Funkar 100% nu men kräver ett kort i slot 4, tex 7300GT.

 

Efter det jag läst på Macrumors forum så funkar det inte alltid till 100%. Sedan behöver man ju ännu ett kort. Får väl försöka (när man väl fått tag på en MP 08) att hitta någon företagare att köpa exkl. moms, dock inte helt säker på hur det där funkar än. :)

 

Men rent hypotetiskt, skulle det XFX-kortet behöva mer kylning om man vill överklocka det? 4890 rekommenderar ju du med en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo...

 

PS: Skulle grafikinjektorn funka med ett 2gb-kort? T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448659 ? (Vet att minnet inte har något med saken att göra, men tänkte att korten kanske skiljer sig för mycket från "grund"-drivrutinen från EVGA-kortet "Mac Edition"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle funka.

 

 

Överklockning kräver inte alls något annat än standardfläkten. Dock låter standardfläktar skit på höga varvtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kan man trycka in ett 4870x2 i en MP 1.1, funkar det då med ena kortet i OSX och båda i Win utan modifikationer/injections om man kör bootcamp till exempel?

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On du behåller ditt mac kort, ja. Ditt 4870x2 kommer inte ge någon bild i osx utan injektor. Kom ihåg att mac PRO bara har en 16x slot, resten är endast 8x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag det rätt om det är så att 4870x2 fungerar i snow leopard fullt ut om man installerar det här paketet?

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det där lägger bara till maskinvaru ID-nummer i systemet. Du saknar fortfarande korrekt firmware på kortet (EFI) och måste använda en injektor för att överhuvudtaget kunna starta OSX med kortet.

 

Sedan finns det inga drivrutiner för crossfire i OSX, så när du väl fått det att funka så kan du bara använda en kärna, alltså fungerar kortet som ett 4870 och inte 4870x2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...