Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nvidia Geforce 285GTX


Penna_ha

Rekommendera Poster

EVGA fick tummen ur röven och lanserar nu en Macversion av detta kort.

 

Iochmed att det är just en tredjepartstillverkare som släpper det, kan vi räkna med ett normalt pris, till skillnad från Apples sjuka prislappar.

 

Redan i Juli släpps kortet, vilket gör att Mac Pro's grafik äntligen kliver in i nutiden.

 

Den stora frågan är om EVGA kommer göra sin firmware med både EFI 32 och 64.

Det kommer att avgöra om kortet funkar i Mac Pro's som är äldre än 2008.

 

Om dom endast släpper kortet med EFI64 kommer det vara endast för 2008 och 2009 Mac Pro's, precis som den första versionen av 8800GT var när det släpptes. Efter påtryckningar skrev Apple dock en 32-version.

 

De nya korten som finns tillgängliga nu, tex 4870, har båda EFI-versionerna och är kompatibla med äldre Mac Pro's.

Dock skriver Apple något annat. Att Macar som inte har PCI-E 2.0 inte klarar kortet. Så är då inte fallet. 2.0 är bakåtkompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Riktigt jävla bra faktiskt, fortsätter det komma riktigt bra grafikkort till Mac Pro som man faktiskt kan spela på så kommer jag att köpa en Mac Pro istället för att bygga en gaming rig + iMac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

woho! håller tummarna för ett lågt pris och hög kvalitet ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Är GTX 285 bättre än Quadro Fx 4800?

Quadro kostar ju mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juventino
Är GTX 285 bättre än Quadro Fx 4800?

Quadro kostar ju mer...

 

De används till olika saker, Quadro är ett professionellt kort vars användningsområde jag inte är säker på, men GTX 285 är definitivt snabbare eller minst lika snabbt i spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juventino
woho! håller tummarna för ett lågt pris och hög kvalitet ;D

 

Haha Nvidia brukar tyvärr inte rimma med varken lågt pris eller hög kvalitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Någon som har koll på när det kommer? Jag har sett artikeln här och på IDG, men jag har inte hittat en mer bestämd datum än Juni någonstans. När man ringer Apple Store i Sverige så säger dem "vet inte, det kommer när det kommer, då vet jag".

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman
EVGA fick tummen ur röven och lanserar nu en Macversion av detta kort.

 

Iochmed att det är just en tredjepartstillverkare som släpper det, kan vi räkna med ett normalt pris, till skillnad från Apples sjuka prislappar.

 

Redan i Juli släpps kortet, vilket gör att Mac Pro's grafik äntligen kliver in i nutiden.

 

Den stora frågan är om EVGA kommer göra sin firmware med både EFI 32 och 64.

Det kommer att avgöra om kortet funkar i Mac Pro's som är äldre än 2008.

 

Om dom endast släpper kortet med EFI64 kommer det vara endast för 2008 och 2009 Mac Pro's, precis som den första versionen av 8800GT var när det släpptes. Efter påtryckningar skrev Apple dock en 32-version.

 

De nya korten som finns tillgängliga nu, tex 4870, har båda EFI-versionerna och är kompatibla med äldre Mac Pro's.

Dock skriver Apple något annat. Att Macar som inte har PCI-E 2.0 inte klarar kortet. Så är då inte fallet. 2.0 är bakåtkompatibelt.

 

 

Jag hade tänkt köpa 4870 men hos Macoteket säger dom att den inte passar våra 2.66:or...Var det ett sådant kort som du skickade på lagning? (som jag undrade om i din överklockningstråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag skickade in var min dator. Det är nätaggregatet i datorn jag pajade. Inget kort.

 

4870 funkar i alla sorters Mac Pro även fast Apple inte säger det. Allt som krävs är 10.5.7.

 

 

Om du däremot vill ha ett upp till 30% snabbare kort, billigare, så vänta tills nästa vecka så slänger jag upp alla detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman
Det som jag skickade in var min dator. Det är nätaggregatet i datorn jag pajade. Inget kort.

 

4870 funkar i alla sorters Mac Pro även fast Apple inte säger det. Allt som krävs är 10.5.7.

 

 

Om du däremot vill ha ett upp till 30% snabbare kort, billigare, så vänta tills nästa vecka så slänger jag upp alla detaljer.

 

 

Det ser jag fram emot! :) Du har alltså ett flashat PC kort i din MacPro kan jag gissa...

 

Men berätta mer om 4870 kortet o vart du hittat info om att den funkar på min med 10.5.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som hindrar grafikkort från att köras i äldre Mac Pro är om dom saknar EFI 32-bit firmware.

 

PCI 2.O är bakåtkompatibelt med 1.0 och ger ingen prestandaförlust ens på de snabbaste grafikkorten som finns idag. I programmet Mudbox kan man förlora något %.

 

4870 från Apple har både 32-bit och 64-bit firmware. Varför dom skriver att den inte är kompatibel är ett frågetecken för mig, och många andra.

 

En känd benchmarksida inom Macvärlden, Barefeats, säger detta om 4870:

 

"As with the Radeon HD 3870 and HD 2600, ATI included both a 32-bit and 64-bit EFI driver in the ROM, so it should work in all models of Mac Pro with the latest drivers. We installed in the Clovertown first generation 8-core Mac Pro (as you can see from the graphs above) and a close colleague installed it in a 2.66GHz Woodcrest 4-core first generation Mac Pro. As long as you have two power feeds for the card in your first generation Mac Pro and have the correct drivers properly installed, it should work fine. "

 

 

Och drivers finns alltså i 10.5.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är GTX 285 bättre än Quadro Fx 4800?

Quadro kostar ju mer...

 

GTX 285 (är en överklockad version av GTX 280) är som bättre än Quadro FX 4800 vilken iprincip är iungefär samma nivå som GTX 260.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTX 285 (är en överklockad version av GTX 280) är som bättre än Quadro FX 4800 vilken iprincip är iungefär samma nivå som GTX 260.

 

 

Dom riktar sig till olika målgrupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom riktar sig till olika målgrupper.

 

Javisst, men det betyder inte att det ena kortet är helt olika- utan snarare att det är mer exakt (samt förmodligen har någon/några stream processorer fler för att kompensera) tillskillnad från spelkorten som tar en del genvägar i rendering för att hålla hastigheten uppe istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men men men men men men.... när kommer det!????

 

Ingen verkar veta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

I juni:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger på Shipping within a week på amerikanska onlinebutiker.

 

 

Inte för att jag har beställt det. Jag har något bättre =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger på Shipping within a week på amerikanska onlinebutiker.

 

 

Inte för att jag har beställt det. Jag har något bättre =)

 

4870X2? GTX 295? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä 4890 som jag just gjorde tråd om =)

 

 

4870x2 eller GTX295 går att få startade i OSX med grafikinjektorer, men ett problem uppstår på grund av teknologin som korten är uppbyggda på. Båda dessa kort är sk. dubbelmackor, alltså bara 2x av ett grafikkort. 4870x2 är, ja, 2st 4870, och GTX 295 är 2 st 280's om jag inte misstar mig.

 

Korten bygger på intern SLI/Crossfire och när man använder drivrutinerna för respektive kort till OSX (som då skulle vara 4870 då, och det nya 285 som kommer. 285 är bara en överklockad version av 280. Även nya Quadrokortet har kompatibla drivisar)

så stöds inte dubbelmackskorten fullt ut, istället fungerar dom som enkla kort dvs ett 280 eller ett 4870 i OSX.

 

Det kunde tyckas vara optimalt ändå att ha tex ett 4870x2 som funkade bra som ett vanligt 4870 i OSX men blev det starkaste spelkortet tillgängligt i Windows. Men då en kärna inte får kontakt i OSX så förlorar man faktiskt en av DVI-portarna.

 

Så jag orkade inte punga ut en extra tusenlapp utan satsade istället på maximal OSX-prestanda och ett tyst rött kort.

 

rott.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4870x2 eller GTX295 går att få startade i OSX med grafikinjektorer, men ett problem uppstår på grund av teknologin som korten är uppbyggda på. Båda dessa kort är sk. dubbelmackor, alltså bara 2x av ett grafikkort. 4870x2 är, ja, 2st 4870, och GTX 295 är 2 st 280's om jag inte misstar mig.

 

Korten bygger på intern SLI/Crossfire och när man använder drivrutinerna för respektive kort till OSX (som då skulle vara 4870 då, och det nya 285 som kommer. 285 är bara en överklockad version av 280. Även nya Quadrokortet har kompatibla drivisar)

så stöds inte dubbelmackskorten fullt ut, istället fungerar dom som enkla kort dvs ett 280 eller ett 4870 i OSX.

 

Det kunde tyckas vara optimalt ändå att ha tex ett 4870x2 som funkade bra som ett vanligt 4870 i OSX men blev det starkaste spelkortet tillgängligt i Windows. Men då en kärna inte får kontakt i OSX så förlorar man faktiskt en av DVI-portarna.

 

Grymt! Jag får ta mig en riktig funderare på om jag ska köpa en Mac Pro eller inte nästa sommar... Kommer nog finnas bättre kort till dess, men jag klarar mig gott med 4870 eller GTX 270 under OS X, men att man får maximal spelprestanda utan att öppna upp burker sen när man byter till Windows är riktigt, riktigt lockande!

 

Behöver inte dubbla DVI heller, får se om ekonomin tillåter. Just nu är det tuffa ekonomiska tider att köpa dyra leksaker speciellt med tanke på hur pass svag kronan blivit och att Core i7 är så pass dyr.

 

Vet du förresten om man kan byta processor i de nya Mac Pro? Under förutsättningen givetvis att man kör på samma serie som den är kompatibel med, dvs socket 1366 Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 1366 socket på nehalemdatorn? Isf, ja. Prollen kommer stå som Unknown, men det går att edita. Xeonprollar är grymt dyra dock. De äldre är billiga. Går 2.66 quads för min dator för så lågt som 500kr st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att hitta jämförande tester mellan kort i olika prestanda & prisklasser.

 

bench285gtx.jpg

 

 

 

 

 

 

och här ett 4870 1GB (notera att Apple's är 512MB)

 

 

bench4870.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...