Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB hubben i tangentbordet har lagt av


Fnatte

Rekommendera Poster

Igår la de två USB portarna som finns i tangentbordet av. När jag försökte få bort skärmsläckaren med musen så hände inget. Jag har provat att byta mellan 2 möss en ritplatta, en skrivare, och en D-link bluetooth men inget av det fungerar i portarna. Däremot så fungerar tangentbordet i övrigt. Är det någon mer som råkat ut för samma, kan det bero på nån uppdatering?

 

Har reparerat skivbehörigheter, startat om, flyttat om utrustningen mellan olika portar....

 

Några ideer om hur man kan fixa detta. Har svårt att tro att det bara pajat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att stickkontakten "bottnar" riktigt i USB-uttaget?

Dum fråga kanske, men vet att sånt händer :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp har dragit uat allt flera gånger och provat i olika portar, dom sitter där de ska, men fungerar inte.

 

snabbt svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett strålande tillfälle att köpa sig ett nytt tangentbord! :)

 

.. jag blir alltid lika glad när något går sönder för då slipper jag fundera över om det är rätt eller fel att köpa nytt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så brukar det funka för mig med, men nu är det så att jag inte vill något annat tangentbord för jag gillar mitt apple tangentbord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så brukar det funka för mig med, men nu är det så att jag inte vill något annat tangentbord för jag gillar mitt apple tangentbord. ;)

Det är ju givetvis ett nytt Apple-tangentbord du ska köpa.. ett trådlöst kanske!? (w00t)

 

Jag skulle nog ge mig på att öppna tangentbordet och kolla att det inte glappar någonstans. Har du kollat i systeminformationen? USB-hubben borde bli listad där om den fungerar som den ska. Mitt tangentbord hamnar efter den inbyggda hubben i hierarkin och är det likadant på ditt tangentbord så borde inte själva tangentbordet heller funka om den inbyggad hubben är helt paj. Jag tror som sagt att det har blivit något litet glapp någonstans.. alternativt är det nog tyvärr så som du säger att det beror på någon uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart blir det ett nytt apple tangentbord i så fall. Trådlöst vill jag inte ha fast jag har BT, behöver just usb portarna. I övrigt fungerar det ju. jag tror faktiskt oxå på glapp. Mjukvarufel har jag praktiskt taget uteslutit trots att jag råkat utför att nummertangenterna la av pga det. jag kopplade tangentbordet till en ibook för att prova, men usb portarna funkade inte där heller. jag tror det är ström problem. hubben listas men inget som kopplas in till den. Finns det Apple tangentbord med usb att köpa fortfarande? Hade brist på portar redan innan. Funderar på att skruva isär och kolla men man vill ju inte sabba det helt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples vanliga tangentbord säljs fortfarande ja.. och de har USB-portar och USB-hubb. Du säger förvisso att du har testat allt men har du testat att bara koppla in musen? .. dvs.. skippa att ha tangentbordet anslutet? Har du optisk mus? .. lyser den? Har du testat att zappa-pramet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat flera möss ritplatt mm även att bara ha en inkopplad. jag provade ju även på en ibook så pram borde det ju inte vara. Kollade på apple och macoteket dom säljer bara usb utan usb portar. Jag behöver mina usb portar och det är smidigt med dom i tangentbordet. i värsta fall får det väl bli ett macally tangentbord.

 

Nån som vet hur det är att sätt in ett usbkort i PM dual G4, funkar vilket som eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt in ett USB-kort 4 portars i min G4/350 Sawtooth och det var "ett "lyft".

Aldrig några problem längre att inte "strömmen" räcker till...

Köpte mitt på Inet-Data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat på usb kort läng men ofta är dom rätt dyra om man inte beställer via internet. Och då kan man ju få rätt varierande priser + att frakt tillkommer.

 

Hur är det med USB 2?

 

Klarar inte datorn att leverera tillräckligt med ström fast det är ett separat kort?

 

Anledningen till att jag inte beställde sist var att jag hittade en massa som hade haft problem när kortet hade fler än tre portar (tror det var tre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. skumt .. nu blir jag konfunderad.. Stod och kollade på typ ett sådant här Tangentbord på Åhléns för inte så länge sen.. det hade helt säkert två USB-portar på vardera sida.. Finns det två väldigt lika utgåvor av samma tangentbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga problem med mitt fyraportars.

Räckte ju inte med de två ordinarie, och använda hub var ingen hit, min Epson 740 stjäl rätt mycket

ström, och när jag hade en extern brännare, scanner osv ansluten så var det jämt strul.

Tangentbordet måste ju bara ha en egen port, musen går ju bra att ha i mitt Macally (iKey) tangentbord.

 

Skulle jag spela med Gamepad, var jag tvungen att ta bort hubben och köra direkt i USB-porten i datorn.

Alla de problemen löstes med ett PCI-kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när imacen (den platta) släpptes så hade den det vanliga med två usb portar. Sen efter ett tag i samband med nått nysläpp tror jag så ändrade de till minder kanter och utan usb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett PCI-kort kostar ju 299 hos Macoteket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett USB 2 pci kort på expert igår, funkar hur bra som helst, än så länge i alla fall. Tangentbordet plockade jag isär igår men kunde inte hitta nåt glapp, så usb portarna på tangentbordet är fortfarande kassa men nu har jag i alla fall tillräckligt många igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra bra.. :)

Har du lust kan jag försöka hinna förbi Åhléns City idag och kolla vad det är för tangentbord de har där för jag är ganska säker på att de var USB-portar på det jag kollade på där. Bor du i Stockholm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope karlskrona, får nog leva med att portarna inte funkar ett tag i alla fall så du behöver inte kolla, men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt problem fritt var det tydligen inte med USB kort. Dator hänger sig när jag försöker sätta den i vila. Är det fler som råkat ut för detta, några lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igår hade jag möjlighet att granska en förpackning med ett Apple Keyboard.

Det har två USB-portar på baksidan så jag antar att det har inbyggd hub också. Känns löjligt att den här informationen inte kunde nå hit lättare och snabbare och Macoteket borde ha kunnat upplysa dig. Men nu vet vi du i alla fall Fnatte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant detta med USB i tangentbordet....

 

....om jag ansluter min kortläsare från LEXAR MEDIA - JumShot så är det ok... men när jag försöker plugga in min webcamera så säger datorn till att den behöver mer ström än tangentbordets koppling kan leverera....

 

 

Tangentbordet är ju kopplad till en av de två USB portar som finns på baksidan... en som jag kan använda till webcarean med.. eller tvärsom.. drar ett tangenbort ström???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao.. ett tangentbord drar ström och sen drar ju hubben i tangentbordet ström och så musen förstås. Blir antagligen för låg strömstyrka för att webkameran ska funka också. Kortläsaren kanske kräver mindre ström bara?

 

Jag behövde koppla extern-diskettstation och en usb-skrivare till en mac en gång. Diskettstationen funkade inte att koppla till tangentbordet men skrivaren funkade helt ok eftersom den hade egen strömförsörjning. :)

 

Vad har du för tangentbord Fjellis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som följer med... Apple.

 

Jag har ett minne av att vi en gång föröskte via en liten HUB kopplad rakt i datorn och en Epsonskrivare... till hubben.... funka inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som följer med... Apple.

 

Jag har ett minne av att vi en gång föröskte via en liten HUB kopplad rakt i datorn och en Epsonskrivare... till hubben.... funka inte...

Har det USB-portar på kortsidorna eller på baksidan? Är det tangentbordet i fullstorlek med vita knappar? :)

 

Det här med USB och USB-hubbar har jag aldrig förstått helt och hållet.. men jag skulle behöva lite bättre koll. Vill ha en Bluetooth-adapter i en av Macens USB-portar och sen någon riktigt snygg hub så att jag kan koppla Midi-keyboard, extra mus, scanner med mera till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidorna och med extra tangentbord.... det helvita snodde sonen - det är ok jag föredrar detta svarta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...