Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

9400M i en 24"


bjohansson81

Rekommendera Poster

bjohansson81

VAr först inne på 20" iMac, men har nu varit och kikat lite på dem och kommit fram till att det är 24" som gäller. Jag är inne på den för 16.500:-

 

Jag undrar nu hur grafikkortet 9400M klarar sig i den datorn, med så högupplöst skärm? Det ska tilläggas att jag inte spelar speciellt mycket, men det vore ju kul att göra det ibland om man köper en så dyr dator. Begränsar kortet något annat än spel, t ex film etc?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar
Evilreaper

Jag är inne på samma fråga då det är dags att inhandla en 24" och Diablo3 är på G. Man vill inte sitta där utan att ha möjligheten att spela lite spel när man har lust. Vad är skillanden på 9400 och förra versionens "normal kort" som satt i den billigaste 24"?

 

tacksam också för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ati-kortet i de föregående modellerna är snabbare.

 

De flesta program (om inte alla) program för uppspelning använder mjukvaru-codecs så grafikkortens hårdvara hjälper inte utan det är processor och allmänbefinnande som gäller för flyt i bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta om jag är lite slö här men vad du säger är att 2600 är snabbare men att det egentligen inte har någon betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar nu hur grafikkortet 9400M klarar sig i den datorn, med så högupplöst skärm? Det ska tilläggas att jag inte spelar speciellt mycket, men det vore ju kul att göra det ibland om man köper en så dyr dator. Begränsar kortet något annat än spel, t ex film etc?

Film ska inte vara några problem i 1920*1080 med ett 9400M men spel kan nog bli en svårare uppgift i så hög upplösning. Jag skulle tippa att 9400M står sig bra mot det gamla kortet så länge du kör i lägre upplösningar men i 24:ans standardupplösning 1920*1080 så har det nog svårt att hänga med. Minne delat med RAM-minnet är aldrig optimalt vid spelande då grafikminne på specialicerade kort är mycket snabbare än standard-RAM i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evilreaper

Så man kan spela spel om man sätter upplösning till ex Normal (vad nu normal kan vara) på de nya iMacarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Mitt förslag (om du hittar den): Köp gamla toppmodellen för 18 500 istället så har du en betydligt snabbare och framtidssäker burk. GeForce 8800 GS som sitter i den spöar allt utom nya toppmodellens tillval Radeon 4850. Det du går miste om är Mini Displayport (du kan inte köpa Apples nya 24-tumsskärm) och möjligheten att knöka i 8 gigabyte minne, samt möjligtvis stödet för OpenCL i Snow Leopard.

 

Diablo 3 och Star Craft 2 lär flyta helt perfekt på den maskinen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan spela spel om man sätter upplösning till ex Normal (vad nu normal kan vara) på de nya iMacarna

Du kan säkert spela i lägre upplösningar men man skall inte lura sig själv. HD2600 är ett snabbare grafikkort än 9400M och är det spela du vill göra så är HD2600 ett bättre val än 9400M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evilreaper
Mitt förslag (om du hittar den): Köp gamla toppmodellen för 18 500 istället så har du en betydligt snabbare och framtidssäker burk. GeForce 8800 GS som sitter i den spöar allt utom nya toppmodellens tillval Radeon 4850. Det du går miste om är Mini Displayport (du kan inte köpa Apples nya 24-tumsskärm) och möjligheten att knöka i 8 gigabyte minne, samt möjligtvis stödet för OpenCL i Snow Leopard.

 

Diablo 3 och Star Craft 2 lär flyta helt perfekt på den maskinen :)

 

 

Tack, Jag börjar fundera på det :), får ta en tur ut och se vad som kan vara den bästa lösningen..kommer säkert inte spela så mycket ändå...men ungarna lär kräva lite spel...vilka svåra val man har i livet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej alltså 9400M är samma chip som i nya Macbook och duger till äldre spel som WoW och CoD3 och liknande, men lär sega ner ordentligt om du försöker dig på något modernt som kommande Macversionen av Bioshock. Om du verkligen vill kunna spela spel måste du köpa en modell med ett riktigt grafikkort. Vilken av de gamla modellerna som helst duger (Radeon 2600 är hyffsat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om ungarna vill ha spel lär du få en stor kram om du väljer den med ett bra grafikkort :D

 

Alltså som sagt, 8800 GS är samma kort som nya toppmodellens standardkort GT 130. Det är Nvidia som döpt om sina nyare kort.

 

Edit: Felskrivning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"svåra val i livet" jag håller med ;). Apple gör det verkligen inte enkelt för oss som vill gå över till den ljusa sidan. Att slänga upp 20000 för att man ska få ett vettigt grafikkort känns lite surt, samtidigt vet jag inte vad 9400m går för så jag ska inte kasta skit heller. Huvudsyftet för mig är inte att spela spel utan det är möjligheten till Logic 8 som lockar. Samtidigt ska man ju ha datorn i 3-4år och är grafikkortet risigt nu så lär det ju inte vara bättre om 1, 2 eller 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

9400M är risigt. Det är mycket bättre än Intels interna grafikchip, men har ingenting att komma med mot riktiga kort som gamla iMacs Radeon 2600.

 

Det jag kan tänka mig är att om du vet att du kommer vilja jobba med flera minneshungriga program på samma gång (typ flera Adobe-program med riktigt stora filer) kan de nya burkarnas maxminne på 8 gig vara mer värt. Men samtidigt finns det nog en möjlighet att även den gamla i själva verket kan hantera 6 gig istället för de 4 som Apple påstår (det gäller i förra Macbook Pro-modellen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag (om du hittar den): Köp gamla toppmodellen för 18 500 istället så har du en betydligt snabbare och framtidssäker burk. GeForce 8800 GS som sitter i den spöar allt utom nya toppmodellens tillval Radeon 4850. Det du går miste om är Mini Displayport (du kan inte köpa Apples nya 24-tumsskärm) och möjligheten att knöka i 8 gigabyte minne, samt möjligtvis stödet för OpenCL i Snow Leopard.

 

Diablo 3 och Star Craft 2 lär flyta helt perfekt på den maskinen :)

 

Sitter själv på gamla toppmodellen med NVIDIA GeForce 8800 GS, är det alltså lika bra som NVIDIA GeForce GT 130 på nya toppmodellen, och dessutom bättre än NVIDIA GeForce 9400M som finns på de två billigare iMacarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Inte lika bra – exakt samma kort. Det har bara bytt namn. Och det är sanslöst mycket bättre än 9400M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evilreaper

jag tror jag tar en

 

iMac 24" 2.80GHz Intel Core2Duo 2GB/320GB/SD/AP+BT/iSight/ATI Radeon HD 2600 PRO 256 MB

 

Antar jag klara mig med den istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lika bra – exakt samma kort. Det har bara bytt namn. Och det är sanslöst mycket bättre än 9400M.

Okej, så då är det helt ovärt för mig att byta (har ej gått 14dagar sen mitt köp) min iMac med 3,06Ghz - 4GB minne - 1TB hårddisk - NVIDIA 8800 mot den nya toppmodellen eftersom de kostar lika mycket och jag inte behöver pumpa in 8GB minne eller koppla den till nya Cinema Displayn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjohansson81

Hur står sig den nya 24" med 4gb och 9400M mot den gamla med 2gb 2600pro, om man bortser från spel. Den nya har ju mer RAM det måste ju märkas någonstans, jag tycker inte spelen är det viktigaste. Borde inte den nya vara vettig då. Den har ju trots allt 4gb ram och 640gb hdd samt att den är ett år nyare. Den går loss på 16500:- och det är absolut max för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig den nya 24" med 4gb och 9400M mot den gamla med 2gb 2600pro, om man bortser från spel. Den nya har ju mer RAM det måste ju märkas någonstans, jag tycker inte spelen är det viktigaste. Borde inte den nya vara vettig då. Den har ju trots allt 4gb ram och 640gb hdd samt att den är ett år nyare. Den går loss på 16500:- och det är absolut max för mig.

 

Rent generellt så lär 9400M duga för dagligt arbete, men om du gör annat grafikintensivt även om det inte är spel så är 2600 PRO ett bättre val. Vad avser RAM minnet så är det olika för alla hur mycket RAM man behöver, en kompis nöjer sig med 1 GB RAM och jag känner att 4 GB är knappt nog.

Vad avser prestanda skillnad mellan DDR2 och DDR3 så är det inget du kommer att märka av, väldigt liten skillnad tills moderkort och processorer släpps som verkligen kan nyttja DDR3, dessutom är DDR3 dyrare än vad DDR2 är (om RAM stickorna skulle paja eller något) :P

 

Det är en fuling Apple kör med, stoppar in sämre grafikkort i dem lägre prissegmenten när man märkt att fler och fler proffs väljer iMac över Mac Pro och driver dessa till dem allra dyraste iMac istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjohansson81

Det känns ju lite surt att köpa en dator för 16500:- som redan nu har ett dåligt grafikkort, tänkte ju ha den i ca 3år. Först var jag inne på 20" men vill nu ha 24" så redan där har det ju ökat en hel del i pris. Kanske ska kolla lite på den gamla, men det känns inget kul att gå och köpa en gammal version även om man får ett lite vassare grafikkort, det är ju fortfarande inte speciellt vasst. Samt att 2 gb ram och 320gb hdd känns lite lite.

 

Kan man köpa de gamla på apples sida? Jag har letat men inte hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ju lite surt att köpa en dator för 16500:- som redan nu har ett dåligt grafikkort, tänkte ju ha den i ca 3år. Först var jag inne på 20" men vill nu ha 24" så redan där har det ju ökat en hel del i pris. Kanske ska kolla lite på den gamla, men det känns inget kul att gå och köpa en gammal version även om man får ett lite vassare grafikkort, det är ju fortfarande inte speciellt vasst. Samt att 2 gb ram och 320gb hdd känns lite lite.

 

Kan man köpa de gamla på apples sida? Jag har letat men inte hittat.

 

Om det är dåligt beror helt och hållet vad du ska med datorn till, själv kör jag med en Macbook med X3100 som är 400% långsammare än 9400M, men finner det helt OK till allt jag använder min dator till. Surfa, ordbehandla, kolla på bilder och filmer etc.

Jag räknar definitivt med att behålla min dator i minst 3 år och använder den varje dag då den är livsviktig för mig som student.

 

De äldre datorerna kan du tyvärr inte köpa på Apples sida, förmodligen hos Elgiganten osv. Ett tips är att om du känner någon student eller om du är en själv så kan du iaf få 10% studentrabatt på alla Apples datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjohansson81
Om det är dåligt beror helt och hållet vad du ska med datorn till, själv kör jag med en Macbook med X3100 som är 400% långsammare än 9400M, men finner det helt OK till allt jag använder min dator till. Surfa, ordbehandla, kolla på bilder och filmer etc.

Jag räknar definitivt med att behålla min dator i minst 3 år och använder den varje dag då den är livsviktig för mig som student.

 

De äldre datorerna kan du tyvärr inte köpa på Apples sida, förmodligen hos Elgiganten osv. Ett tips är att om du känner någon student eller om du är en själv så kan du iaf få 10% studentrabatt på alla Apples datorer.

 

 

Så du tror att den nya för 16500:- duger bra till allt vanligt surf, film, lite spel ibland(inte de tyngsta i hög upplösning)?

 

Går det att skicka HD-film från datorn till en LCD via HDMI(mini-DVI) eller klarar inte 9400 det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror att den nya för 16500:- duger bra till allt vanligt surf, film, lite spel ibland(inte de tyngsta i hög upplösning)?

 

Går det att skicka HD-film från datorn till en LCD via HDMI(mini-DVI) eller klarar inte 9400 det?

 

utan problem (räkna dock med att spelen som släpps om ca 2-3 år kommer att vara ospelbara, men det skulle gällt även om du köpt iMac med 2600 PRO då det inte är ett värsting kort).

 

Jag har spelat HD material i 1080p från min Macbook till en 40" Samsung M86 så att iMacen ska inte ha några som helst problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjohansson81
utan problem (räkna dock med att spelen som släpps om ca 2-3 år kommer att vara ospelbara, men det skulle gällt även om du köpt iMac med 2600 PRO då det inte är ett värsting kort).

 

Jag har spelat HD material i 1080p från min Macbook till en 40" Samsung M86 så att iMacen ska inte ha några som helst problem med det.

 

 

Tack för svaren, det känns faktiskt som den nya passar mig bättre. Jag spelar istort sätt aldrig på datorn. (har ps3 till det). Så om inte 9400 begränsar något annat speciellt så verkar det som den passar mig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Det är en fuling Apple kör med, stoppar in sämre grafikkort i dem lägre prissegmenten när man märkt att fler och fler proffs väljer iMac över Mac Pro och driver dessa till dem allra dyraste iMac istället...

 

Asbolut!

Trist att man ska upp i 20000 för att få "desktop"-prestanda; 9400M är ju toppen i både macbook och air, men detta är lite väl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...