Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa videokamera. Vad rekommenderas? Firewire?


mps

Rekommendera Poster

En hake bara, mini-DV funkar inte i iMac. Spelaren tar bara fullformat-CD/DVD.

 

Är väl ytterst få datorer som har inbyggd DV-bandare? Icke-existentiella skulle jag nästan våga påstå? :whistling::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hake bara, mini-DV funkar inte i iMac. Spelaren tar bara fullformat-CD/DVD.
Är väl ytterst få datorer som har inbyggd DV-bandare? Icke-existentiella skulle jag nästan våga påstå? :whistling::borstatanderna:

mini-DV är inte detsamma som mini-DVD. mini-DV är kamerakassetter, mini-DVD är små DVD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa också att importera från kameran till iMovie08 och sen flytta till iMovie06 och redigera där

 

Gjorde så faktiskt.

Smidigt o enkelt.

 

 

 

Ska kolla Pinnacles grejjer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa med band: De håller längre att arkivera, och det är enkelt att byta band när det tar slut, i med ett nytt och fortsätta.

 

Det sämsta med band: Det är så jäkla trögt att sitta och importera från band eftersom detta sker i realtime. Boooooooooooooring!

 

Det bästa med minneskort: Det är inte speciellt svårt att hantera. När du har filmat rycker du ut det ur kameran, i med det i datorn, markerar vad du vill plocka över och ta-daaah, redo att redigera. Sker inte i realtime utan mycket, mycket fortare.

 

Det sämsta med minneskort: De kostar massor och man har ofta bara en begränsad mängd med dessa med sig och man behöver troligtvis ha med sig en laptop att dumpa över filer på lite då och då.

 

Hårddisk och mini-DVD's har jag inte mycket för. Dels är varken hårddiskar eller miniDVD's stöttåliga och det känns obekvämt. För övrigt kan man ju bara spela in en gång på mini-DVD's...

 

Min personliga favorit: P2-kort! Dessa finns tyvärr bara till Panasonics dyra kameror och är en sorts minneskort i behändigt format. <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sämsta med band: Det är så jäkla trögt att sitta och importera från band eftersom detta sker i realtime.

Då sitter man ju och antecknar vad man ska redigera bort och vad man inte ska redigera bort. Det måste man ju ändå göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk och mini-DVD's har jag inte mycket för. Dels är varken hårddiskar eller miniDVD's stöttåliga och det känns obekvämt. För övrigt kan man ju bara spela in en gång på mini-DVD's...

<3

 

Skulle jag känna för att spela in något "stötigt", text lekande med bil på bana el grusväg.

Då sätter man bara i ett SD Microkort i min fina JVC kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ni med "riktiga" bilar på bana, dvs tävlingsbilar så är det hårda regler för montering av kameran i buren. En ny trend jag har sett som besiktningstekniker på tävlingar som är helt underbar är att många bara har en liten lins som de monterar oftast vid backspegel eller i A-stolpen som sedan sitter med sladd till kameran som ligger säkert och vadderat bak någon av stolarna surrad i buren. Väldigt säkert och liten skaderisk på både utrustning och personer i bilen vid "plötsligt stopp".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ni med "riktiga" bilar på bana, dvs tävlingsbilar så är det hårda regler för montering av kameran i buren. En ny trend jag har sett som besiktningstekniker på tävlingar som är helt underbar är att många bara har en liten lins som de monterar oftast vid backspegel eller i A-stolpen som sedan sitter med sladd till kameran som ligger säkert och vadderat bak någon av stolarna surrad i buren. Väldigt säkert och liten skaderisk på både utrustning och personer i bilen vid "plötsligt stopp".

 

Inga "riktigta" tävlingsbilar.

En vanlig Svenssonklubb med trimmade turbobilar.

Jag kommer dock att stå vid sidan och filma.

Alternativt bygga ett fast fäste i kommande busbil....planerad 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...