Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa videokamera. Vad rekommenderas? Firewire?


mps

Rekommendera Poster

Efter att ha köpt min underbara Macbook började jag leka med diverse program.

IMovie var riktigt kul.

Och minnen från skoltiden och projektarbete kom tillbaka.

 

Vill leka lite igen.

 

Nu var det tänkt att inhandla en vettig kamera.

En med firewire hade varit klockrent.

Vill ha en med lite kul inställningar, utan att vara overkill.

Jag vill även uppnå en "fyllig" bild, inte sån som man brukar se på AFV på tv.

 

De hade annars en SONY för ca 3000:- på Elgiganten nu, 30GB HDD som gav 20h ungefär.

Om vi utgår från det priset.

Vad kan ni rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte de flesta kameror i dagsläget USB? Har du dessutom köpt den underbara Macbooken och inte Macbook pro så har du ju inte någon firewire. Så om så är fallet rekommenderar jag dig att titta efter en videokamera med usb-gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en miniDV eller HDV-kamera. De kameror som spelar in på hårddisk, DVD eller minneskort spelar in i ett hårdkomprimerat (=kvalitetsförlust) som är direkt olämpligt för redigering. Och vad gör du när hårddisken är full? Om du kör med kassetter sätter du in en ny och så arkiverar du den fulla kassetten. Kan lagras längre än vilken hårddisk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller helt med telly. mini-dv och fire-wire är det som imovie är byggd för igentligen. de nya kamerorna med usb och inspelning på minneskort är inte ricktigt mogna. du måste ha tredjepartsprogram för att koda om filmerna innan imovie etc.

 

vilken macbook har du?

om du har firewire på macen så tycker jag absolut att du ska skaffa en sådan kamera. du kan dessutom kolla om den stöder dv in. så att du kan spara tillbaka redigerad film till band. som telly var inne på så håller de flera år längre än om du säkerhetskopierar på hårddisk/dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att köpa kamera med kassetter.

 

Jag har själv en Canon HV30 och den är jag mycket nöjd med. Fantastiskt bra upplösning för att vara en konsumentkamera. Den inbyggda mikrofonen lämnar väl en del övrigt att önska, även om det gör sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i dagsläget två videokameror (ena lånad), en som spelar in på kassett och ansluts via firewire och en med hårddisk och USB-anslutning. Den som spelar in till kasett ligger bara och samlar damm för dels saknar min dator Firewire-anslutning (finns ett uttag, men inget kort bakom) och min man som har Firewire har ett fabrikfelande moderkort som gör att han inte kan bränna skivor. Känt fel på det MSI-kortet, men han har inte orkat bry sig.

 

Har man en Firewire-port är det helt klart en trevlig lösning, men med USB2 upplever i alla fall jag ingen större prestandaskillnad. Sedan har jag inte setat med stoppur och kontrollerat utan detta är ytterst egna upplevelser bara som säkert skiljer massor beroende på dator osv.

 

Den kamera jag gillar med hårddisk är en från JVC. Allt är oerhört smidigt och kvalien väldigt bra även under mörka förhållanden inomhus. I och för sig tror jag inte den slår Sony då det är riktigt mörkt, men jag kan inte testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en miniDV eller HDV-kamera. De kameror som spelar in på hårddisk, DVD eller minneskort spelar in i ett hårdkomprimerat (=kvalitetsförlust) som är direkt olämpligt för redigering. Och vad gör du när hårddisken är full? Om du kör med kassetter sätter du in en ny och så arkiverar du den fulla kassetten. Kan lagras längre än vilken hårddisk som helst.

 

Håller inte alls med, Har en Canon HF100 som spelar in på ett minneskort (SDHC) i full HD (1080i). När kortet är fullt tar jag ut det, sätter i en kortläsare och flyttar innehållet till en hårddisk. Töm kortet och sätt i och filma vidare. Jag har ett 8GB och ett 16GB kort, räcker till 3h film i full upplösning.

 

När det är dags att redigera hämtar jag in filerna i redigeringsprogrammet. Kör FCE och iMovie på Mac eller Studio och PowerDirector i Windows (Bootcamp). Jag har aldrig sett några komprimeringsartefakter trots en hel del actionfilmning.

 

Men smaken är som baken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kortet är fullt tar jag ut det, sätter i en kortläsare och flyttar innehållet till en hårddisk.

Då ska du släpa två prylar till med dig om/när du reser: En kortläsare och en hårdisk. Och funkar dessa verkligen utan en dator???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du släpa två prylar till med dig om/när du reser: En kortläsare och en hårdisk. Och funkar dessa verkligen utan en dator???

 

Jag har ju två minneskort, jag kan flytta över när jag kommer hem. Och för mig är 3 timmar mycket filmtid. I övrigt kostar ett 8 GB kort bara 150 kr och ett 16 GB ca 300 kr, så det är ju bara att ta med elller köpa fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju två minneskort, jag kan flytta över när jag kommer hem. Och för mig är 3 timmar mycket filmtid. I övrigt kostar ett 8 GB kort bara 150 kr och ett 16 GB ca 300 kr, så det är ju bara att ta med elller köpa fler.

Så du åker hem från din 3-veckors semester bara för att tanka över video? :chockadskeptisk:

För på semesterorterna du besöker finns det ju säkert inga minneskort att köpa.

 

Och för andra gången: Funkar det verkligen utan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du åker hem från din 3-veckors semester bara för att tanka över video? :chockadskeptisk:

För på semesterorterna du besöker finns det ju säkert inga minneskort att köpa.

 

Och för andra gången: Funkar det verkligen utan dator?

 

Trådskaparen undrade vad olika människor rekommenderade. Är det OK om jag har en annan åsikt än du?

 

Nej, jag måste klart ha en dator för att flytta över data till hårddisken. Men eftersom jag inte kan redigera materialet utan en dator ändå så känns problemet lite långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen undrade vad olika människor rekommenderade. Är det OK om jag har en annan åsikt än du?

 

Nej, jag måste klart ha en dator för att flytta över data till hårddisken. Men eftersom jag inte kan redigera materialet utan en dator ändå så känns problemet lite långsökt.

Naturligtvis har du rätt att ha en annan åsikt än jag, men då får du vara beredd att försvara den.   ;)

Inget illa menat. :)

 

Långsökt? Jag filmar mest på resor och redigerar inte förrän jag kommer hem och vill inte gärna släpa en dator med mig bara för att tanka över video när korten/hårdisken i kameran börjar bli fulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MacBook ala Plast.

Så firewire finns.

Vill gärna utnyttja den också.

 

Verkar som miniDV är det självklara valet.

 

Om vi säger så här.

 

Ge mig tips på fem stycken prisvärda kameror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MacBook ala Plast.

Så firewire finns.

Vill gärna utnyttja den också.

 

Verkar som miniDV är det självklara valet.

 

Om vi säger så här.

 

Ge mig tips på fem stycken prisvärda kameror.

 

Fundera på vad du skall ha kameran till. Vill du spela in och upp i HD? Då funkar inte miniDV. Tänk också på att film på DV band tar lång tid att flyttas över till datorn, dvs 1 h inspelat material tar 1 h att flytta över. En hårddisk eller minneskortkamera tar någon minut. Valet beror ju också på vilken budget du har. Hur mycket optisk zoom behöver du?

 

Har själv ägt en miniDV kamera i 5 år, men köpte en minneskortkamera (Canon HF100) i somras och är grymt nöjd. Bilden är makalös. Antar att JVC, Sony mm är lika bra. Kostar 6700 kr. Läs Prisjakts omdömen om olika kameror. Sortera på popularitet och sedan pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skall användas vid bilevenemang och bankörning med bilklubben.

 

Ska kolla Pricerunner, Prisjakt o de andra.

 

Fler råd mottages gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skall användas vid bilevenemang och bankörning med bilklubben.

 

Ska kolla Pricerunner, Prisjakt o de andra.

 

Fler råd mottages gärna.

 

Ska du filma i bilen bör du kolla upp att kameran fungerar i skakig miljö. Canon HV30 har fantastisk bild men verkar inte gilla skakig miljö (optiska bildstabilisatorn är känslig). Jag själv har en HV20 med liknande problem, den funkar inte fallskärmshoppning pga av detta. Med andra ord försök testa kameran i din miljö.

Förresten vid fallskärmshoppning fungerar INTE kameror med hårddiskinspelning, så den ultimata kameran ser olika ut beroende på användningsområde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Canon HF100 och det filmar i FullHD 1080p och inte 1080i som någon skrev.

Dessutom förstår jag inte grejen med att välja kassett och hårddisk före minneskort?

 

Upplever det inte som att den komprimerar mer än andra lagringsmedia och vem säger att man måste ha tredjepartsprogram?

 

Bullshit.

iMovie läser in filmformaten utan problem.

 

Det är i alla lägen enklare att ha flera minneskort med sig än flera kassetter på grund av att det är mindre skrymmande.

Dessutom slipper man störande ljud från rörliga mekanismer i kameran.

 

Men mitt råd till trådskaparen är ändå.

Köp något du själv känner dig tillfreds med.

Testa så den ligger bra i handen. Behöver du verkligen HD?

Filmar du mycket i mörka miljöer?

 

För övrigt anser jag Canon vara ett säkert val på grund av deras optik som är av toppklass i de flesta prissegment de har kameror i.

 

 

Edit: För att tydliggöra.

Den kan filma i 1080 50i eller i 1080 25p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var en kamera inhandlad.

Blev en JVC Everio GZ-MG334

 

Funkar felfritt med iMovie 08, dock inte 06.

Men det går ju att importera med ena och använda andra sen.

 

Hur som helst så är det en liten smidig sak.

Bra vikt, god kvalitetskänsla, lätta menyer, 1.5h batteritid(skall inhandlas ett till).

 

Lekte lite med den igår, filma, klippa lite och allt funka väldigt smidigt.

Nöjd än så länge :totaltgalen:

 

Några kul videoprogram för att göra lite mer seriösa saker än iMovie?

Och som då inte kostar skjortan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Final Cut Express. Då kan du importera iMovie 08 projekt om du vill göra mer avancerade redigeringar med dem. Kostar ca 1900:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du som jag ligger mellan iMovie och FCE i kunskapsnivå kan jag rekommendera Pinnacle Studio och PowerDirector, dock är dessa för Windows. Om vi kan hoppa över diskussionen Mac/PC så är fördelen med dessa är att de har hela processen i ett program dvs hämta in, redigera och bränna. I FCE måste du exportera till iDVD, inte så svårt men lite mer meckigt. Studio och PowerDirector är otroligt lätta att använda, FCE har en helt annan inlärningströskel.

 

Kör själv just nu FCE och PowerDirector via BootCamp/Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av Panasonic NV-GS330 som får bra kritik överallt? Jag har tänkt ta mig till Panasonics butik i Ringen för att titta på kameran i verkligheten men skulle gärna vilja höra omdömen från någon som använder den först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...