Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att skaffa körkort


alle112

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt börja övningsköra nu eftersom jag är 16 år och allt..

 

Men jag hittar inte info som jag kan förstå ^^

 

jag vill få körkortstillstånd eller vad det heter så jag kan övningsköra med någon jag känner..¨

 

Jag har förstått att handledaren måste gå en kurs men vad måste jag göra :stjarnsmall: ?

 

Teoriboken hittar man på körskolan eller hur ??

 

 

Tacksam för svar =)

 

 

//Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handledaren & du måste ta en kurs tillsammans. Fråga mamma eller pappa & gå till en bilskola & kolla vad som gäller. Teoribok kan du låna på biblioteket gratis, brukar finnas prov man kan göra där. Billigt & bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ett annat bra tips är att börja läsa körskoleboken innan du börjar köra. Visserligen går mamma och pappa även kursen men det är förmodligen mycket som de glömt under åren de haft körkort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mamma är nog inte till någon hjälp för hon har inte körkort xD

 

Jag ska prata med pappa =) försöka övertala honom om att gå kursen med mig

 

och tack daphox för tipset ska göra det så fort jag kommer i närheten utav ett bibliotek =)!

 

Tack Dia2 för länken kommer definitivt gå dit för dom verkar billigast =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Då är det bara att "hitta dragläget"! Övningsköra i lugn och ro under två års tid låter som en bra idé. Har alltid tyckt att körutbildning borde finnas som tillval på gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Då är det bara att "hitta dragläget"! Övningsköra i lugn och ro under två års tid låter som en bra idé. Har alltid tyckt att körutbildning borde finnas som tillval på gymnasiet.

Jag tror faktiskt att det fanns något gymnasium som bjussade på körkortet :rolleyes: men men ^^ ska bli kul att få köra en bil :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till och sedan när du tagit lappen så tar det 7 år innan du kan köra bil!

I alla fall om man får tro en amerikansk psykologiundersökning. Har man kört i sju år så har man upplevt alla situationer tre gånger och sen sitter det i ryggmärgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på med körkortet nu.

Mitt tips är att ta med farsan och gå på kursen så fort som möjligt. Du måste även göra ett syntest hos nån optiker.

Sen fixar du körtkortstillstånd och fixar teoribok så fort som möjligt.

 

Sedan är det bara ut och mängdträna. Börja försiktigt på en parkering i nån trafiktomt område och lär dig grunderna. Öva mycket på grunderna innan du kör ut i trafiken. Sedan är det bara ut och öva.

 

När det är några månader kvar tills du vill ta körkort så tar du några lektioner på körskola och ser vad de tycker du ska öva på. Sen övar du ännu mer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till och sedan när du tagit lappen så tar det 7 år innan du kan köra bil!

I alla fall om man får tro en amerikansk psykologiundersökning. Har man kört i sju år så har man upplevt alla situationer tre gånger och sen sitter det i ryggmärgen.

Hm, det måste ju bero på hur mkt man kör under dessa 7 år... kanske vettigare att mäta i antal körda mil eller antal timmar spenderade bakom ratten. Men det stämmer ju att man egentligen inte kan köra bara för att man fått "lappen".

 

Till trådskaparen: Lycka till och glöm inte döda vinkeln!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj 7år ^^ jag har ju linser och glasögon måste jag göra testet hos en optiker då???

 

Ska försöka få pappa till en sådan kurs så fort som möjligt ^^

 

 

Btw vad är döda vinkeln ??? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till trådskaparen: Lycka till och glöm inte döda vinkeln!

 

Det var väl taskigt sagt till en 16-åring. Våld skall i alla lägen undvikas, och att uppmana till våld är nästan lika allvarligt som själva utövandet.

 

LAVL

Föreningen för: Låt alla vinklar leva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte det ngåot med backspeglar o göra?? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det måste ju bero på hur mkt man kör under dessa 7 år... kanske vettigare att mäta i antal körda mil eller antal timmar spenderade bakom ratten. Men det stämmer ju att man egentligen inte kan köra bara för att man fått "lappen".

 

Till trådskaparen: Lycka till och glöm inte döda vinkeln!

 

Jag har hört helt tvärtom. Att dom som precis fått körkort eller kört runt 1 månad är dom som kör bäst och säkrast i trafiken. Eftersom en stor del av teorin och körningen går ut på att köra så säkert som möjligt i trafiken och inte vara någon fara för sig själv eller andra så är det dom som precis läst det som kör absolut bäst.

 

Min körskolelärare sa till mig första lektionen för 3 år sedan, - "Du kör som om du haft körkort i 10 år!"

- "Tack"

- "Det betyder att vi har mycket att öva på.. ;)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant ^^ jag tycker min farmor som är snart 73 kör dåligt :P? kanske det stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl taskigt sagt till en 16-åring. Våld skall i alla lägen undvikas, och att uppmana till våld är nästan lika allvarligt som själva utövandet.

 

LAVL

Föreningen för: Låt alla vinklar leva

 

Om du skämtar är det bra att lägga till en smiley. Om du inte skämtar förstår jag inte vad du svamlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw vad är döda vinkeln ??? :S

 

Döda vinkeln är det du inte ser med hjälp av sido- och mittbackpegeln; du måste vrida på huvudet för att titta själv. Förrädisk vinkel eftersom man kan ha en annan bil bredvid/bakom sig utan att se den i någon av backspeglarna, så dubbelkollar man inte genom en vridning av huvudet innan man svänger kan det gå illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det var väl taskigt sagt till en 16-åring. Våld skall i alla lägen undvikas, och att uppmana till våld är nästan lika allvarligt som själva utövandet.

 

LAVL

Föreningen för: Låt alla vinklar leva

 

 

Hahahaha :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döda vinkeln är det du inte ser med hjälp av sido- och mittbackpegeln; du måste vrida på huvudet för att titta själv. Förrädisk vinkel eftersom man kan ha en annan bil bredvid/bakom sig utan att se den i någon av backspeglarna, så dubbelkollar man inte genom en vridning av huvudet innan man svänger kan det gå illa.

 

Nåt som enkelt skulle kunna avhjälpas med en extra spegel av samma typ som sitter på Postens bilar. Där finns ingen död vinkel alls. Man har sikt hela vägen med sidospeglarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skämtar är det bra att lägga till en smiley. Om du inte skämtar förstår jag inte vad du svamlar om.

 

Att lägga till en smiley, det är att förstöra, ta bort poängen. Att se att det är ett skämt, utan smiley, det är det som är poängen.

 

Men, bara för dig då: :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod iaf inte skämtet ^^ hehe men men ^^

 

Om man ska köpa en begagnad bil hur vet man om man gör en bra affär^^???

 

Liksom hur många miltal pris osv?

 

 

Ska köpa en bubbla den nya sorten sen eller som första bil ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som enkelt skulle kunna avhjälpas med en extra spegel av samma typ som sitter på Postens bilar. Där finns ingen död vinkel alls. Man har sikt hela vägen med sidospeglarna.

 

Har ingen död vinkel på vår V70 heller, vänsterspegel är liksom vinklad mittpå.

Men man måste ändå lära sig att titta över axeln, annars klarar du inte uppkörningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som enkelt skulle kunna avhjälpas med en extra spegel av samma typ som sitter på Postens bilar. Där finns ingen död vinkel alls. Man har sikt hela vägen med sidospeglarna.

 

Det tackar vi för och uppskattar verkligen!

 

mvh

Balooba

Ordf LAVL

Föreningen för: Låt alla vinklar leva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod iaf inte skämtet ^^ hehe men men ^^

 

Om man ska köpa en begagnad bil hur vet man om man gör en bra affär^^???

 

Liksom hur många miltal pris osv?

 

 

Ska köpa en bubbla den nya sorten sen eller som första bil ^^

 

Är du smart så köper du bilen från en bilaffär.

Där funkar dem iaf och har begagnade.

Eller så pratar du helt enkelt med far din om hjälp med tanke på att du inte vet så mkt hur du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...