Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iphone, ingen ersättning


hassezilla

Rekommendera Poster

StevenHyde
Rent generellt kan jag förstå det där med fuktskador men Telia är verkligen överjävligast av alla att ha att göra med, inom ALLT. Det är sällan nånting funkar som man vill.

 

Hälsar han vars familj har problem med Telias: Bredband, IP-telefoni, TV och diverse kanalpaket som aldrig beställts, butiker som säger en sak, support som säger en annan. Butiker som inte har öppet trots att supporten sagt så, butiker som inte kommer åt diverse system, inte har tillgång till blaha blaha, you name it. Vill ha en iPhone men av principskäl väntar tills den säljs antingen olåst eller knuten till andra operatörer

 

Så sant... För att klaga lite mer så är deras leveranstider ett stort skämt... Sitter och väntar på en till iPhone därifrån, som jag beställde förra veckan, pratade med kundtjänst genom mail idag och "förhoppningsvis så skickas den denna vecka"...WTF :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 187
  • Created
  • Senaste svar
Sitter inte dessa båda nummer på baksidan av telefonen? Har dom den där fotar dom den såklart. Elektroniken behöver ju inte vara den samma för det.

För att tjäna pengar på att telefonen är "vattenskadad" = fuktsensorn har ändrat färg.

 

Snart är jag överbevisad :) såg visst att serie nr inte alls står på baksidan, det är visst på den första iPhone.

Någon som kan lägga upp en bild på sitt ärende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i en instruktionsbok för tex sonyericsson så står det precis hur du ska använda den ute och så, och läser man inte det så får man ju skylla sig själv. Har inte varigt med om ett ända fall där verkstaden fått fel angående fuktskada.

 

Så det så.

 

Men trådinläggaren skriver ju att han har använt telefonen enligt rekommendationerna!

 

Du har säkert jätterät i att telefoner inte klarar av fukt, men telefonen är död trots att den inte utsatts för "onormalt användande".

 

Hur förklarar du det? Ge grabben en ny telefon!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dogday-design

Jag vill inte ge mig in i den infekterade diskussionen om säljares kontra kunders eventuella dumhet utan bara konstatera att min förra mobiltelefon, en SE 580i, råkade ut för fuktskador vid två tillfällen. Första gången lade hela tangentplattan av efter att ha haft den i fickan under en vinterpromenad. Jag skickade in den till Anovo som förvisso konstaterade fuktskada men tack vare antingen en miss eller en generös gest från deras sida så reparerade de telefonen på garantin.

 

Ett par månader senare lägger jag telefonen på bordet bredvid sängen, sover ett par timmar och när jag vaknar på morgonen är telefonens alla tangenter helt döda. Efter förra incidentent hade jag varit väldigt noggrann med att inte utsätta telefonen för fukt (vilket ställer till det då moder natur envisas med att fukta luften vi andas men jag såg till att exempelvis inte ha med den i fickan om det fanns risk för regn). Jag skickar således in den till Anovo igen (garantin gäller fortfarande) men denna gång vägrar de reparera den och jag tvingas köpa en ny.

 

Är det normalt bruk att ha en telefon i fickan under en vinterpromenad? För alla utom mobiltelefontillverkare är svaret ja. Är det normalt bruk att ha telefonen på nattduksbordet under natten? För alla utom mobiltelefontillverkare är svaret ja.

 

Problemet är att dagens mobiler är så känsliga att de inte klarar normalt bruk och det lämnar oss med två alternativ: vi kan antingen kräva bättre mobiltelefoner anpassade för normalt bruk eller vi kan anpassa vårt normala bruk efter mobiltelefonerna. Undrar vilket det blir?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta i mitt fall är att jag vet till 100% att den inte utsatts för någon form av fukt eller väta, det har inte hamnat en regndroppe eller en snöflinga på telefonen.

 

Telefonen kan ha blivit utsatt för fukt utan att du vet om det.

Det kan handla om en sådan enkel sak som att vara utomhus på vintern och sedan gå inomhus. Se på glasögon, de immar igen när man går från kyla till varm inomhusmiljö. Och de som bär glasögonen kan säkert svära på att det inte har kommit en snödroppe på glasögonen och att de inte har blivit utsatta för väta. Ändå så immar de igen.

Immar igen = kondens = fukt.

 

Fukt finns naturligt i luften vi andas, så vi och allt vi har är alltid utsatta för fukt. Om du inte har haft din telefon i en lufttät behållare så har din telefonen blivit utsatt för fukt, hur säker du än är på motsatsen. Fukt finns överallt, även när man inte ser det.

 

Så det kan mycket väl ha hänt något i någon situation som du inte har varit helt medveten om, något som du inte räknar som fukt, och detta kan ha skadat telefonen.

 

Kanske den har legat i närheten av badrummet när du har duschat, eller liknande.

(observera, den behöver inte ha befunnit sig i själva duschen för att skadas av fukt, det räcker med att den har legat i anslutning till badrummet, för duschångor letar sig ut från badrum och kan påverka elektronik som är i närheten av badrummet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tycker att det känns rimligt att man som konsument skall straffas för att man talar i telefonen utomhus? När dt inte ens regnar?

 

Det behöver inte regna för att det ska finnas fukt.

 

Varför i hela friden kallas dessa telefoner "mobiltelefoner" om man bara kan använda dem i inomhustemperatur?

 

Termen "mobil" innebär att telefonerna kan bäras omkring på ett enkelt sätt, de är alltså mobila = flyttbara, lätt att ha med sig. I termen i sig finns inget om hur telefonen är att använda i olika miljöer.

 

Jag har för övrigt aldrig sett någon varning angående denna punkt i någon av de tunna manualer som brukar medfölja telefonerna...

 

Då har du inte tittat ordentligt. Komplex elektronik som saluförs har varningstexter med som varnar för fukt, höga och låga temperaturer och liknande.

 

Det finns telefoner som är extra stryktåliga och skyddade mot fukt och stora temperaturskillnader.

Men vanliga mobiler är väldigt känsliga. De är det därför att det kostar för mycket att göra dem mindre känsliga och tillverkarna lägger hellre ner pengar på flashiga funktioner än att skydda telefonerna mot fukt. Detta har också bestämts av konsumenterna. Billiga telefoner med många finesser, är mycket mer populära hos konsumenterna än dyra telefoner med få finesser som är mer skyddade mot fukt.

 

Konsumenterna är ju de som bestämmer och de har tydligt visat företagen att de är mer intresserade av att köpa en telefon med lågt pris och massa finesser, men som samtidigt är extremt känslig, än de är att köpa telefoner som är skyddade mot fukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta måste ju ni alla ändå medge är hur anovo lyckas fotografera en vattenskada som beror på en droppe eller snöflinga eller what ever. Finns inte en möjlighet att det skulle vara möjligt och det tänker jag vara besatt av ända tills någon lägger fram motbevis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, slutsatsen är att du inte ska använda din telefon utanför den laboratoriemiljö som tillverkaren föreskriver.

 

Kan vi nu kanske sluta att sparka in öppna dörrar och vräka iväg utredningar om duschar, badrum och jag vet inte alla exempel på där du inte ska få använda din telefon? Kan vi också kanske också sluta att kasta över allt ansvar på konsumenten?

 

ARN godtar inte vilka friskrivningsklausuler som helst och det gör inte svensk konsumentlagstiftning heller. Vad hände med sunt förnuft?

 

Försvann det med badvattnet eller?

 

Det är väl klart som korvspad att en mobiltelefon ska kunna användas utomhus och att den ska gå att ta med sig till lite olika miljöer. Det är lika självklart som att jag nog inte ska duscha med den, låta den åka med i diskmaskinen för att göra ren skärmen eller använda den för att slå i nubbarna när jag klär om matssalsmöblerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags för konsumenten och vakna upp och inse vad det flesta veta om elktronik i flera år. Elektronik tål inte vatten.

 

För er som nu kräver att mobiler ska funka i ur och skur så har jag följande tre modeller att rekommendera:

 

Samsung sgh-b2700

Sonim XP1

Sony Ericsson C702

 

Alla tre med utsagd tålighet mot fukt och damm. Där ahr n tre kanon telefoner och idag ger tillverkarna konsumenterna möjligheter till att kpa tåliga telefoner. OCh att 90% av konsumenterna är för fåfänga för at köpa en sådan telefon kan inte anses vara leverantörernas fel.

 

Kontentan är att ni som vill kunna ringa i olika fuktiga miljöer. Ovan har ni tre produkter som passar era behov. Nu är det bara upp till er som konsumenter att välja och vraka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, slutsatsen är att du inte ska använda din telefon utanför den laboratoriemiljö som tillverkaren föreskriver.

 

Kan vi nu kanske sluta att sparka in öppna dörrar och vräka iväg utredningar om duschar, badrum och jag vet inte alla exempel på där du inte ska få använda din telefon? Kan vi också kanske också sluta att kasta över allt ansvar på konsumenten?

 

ARN godtar inte vilka friskrivningsklausuler som helst och det gör inte svensk konsumentlagstiftning heller. Vad hände med sunt förnuft?

 

Försvann det med badvattnet eller?

 

Det är väl klart som korvspad att en mobiltelefon ska kunna användas utomhus och att den ska gå att ta med sig till lite olika miljöer. Det är lika självklart som att jag nog inte ska duscha med den, låta den åka med i diskmaskinen för att göra ren skärmen eller använda den för att slå i nubbarna när jag klär om matssalsmöblerna.

 

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i bruksanvisningen (eller Produktguide - Viktig information som Apple kallar det) som följer med iPhonen:

Undvik vatten och fuktiga miljöer

Använd inte iPhone i regn eller i närheten av tvättställ eller andra fuktig miljöer. Undvik att spilla mat eller vätskor på iPhone. Om iPhone skulle bli blöt drar du ut alla sladdar och stänger av den (tryck ner vilo-/väckningsknappen och skjut sedan på reglaget på skärmen) innan du gör ren och torkar den. Låt den torka ordentligt innan du använder den igen. Försök inte torka iPhone med en yttre värmekälla som hårtork eller mikrovågsugn.

Rengöra utsidan av iPhone

För att rengöra iPhone dra du först ut alla sladdar och stänger sedan av iPhone (tryck ner vilo-/väckningsknappen och skjut sedan på reglaget på skärmen). Torka sedan av den med en mjuk lätt fuktad luddfri duk. Se till att fukt inte tränger in i några öppningar. Använd inte fönsterputs, alkohol, ammoniak eller rengöringsmedel som innehåller slipmedel när du rengör iPhone

 

Tittar vi sedan på ARNs uttaland om fuktskadade mobiler:

[…]Nämnden har granskat den bruksanvisning som T sänt in i ärendet. I bruksanvisningen, under rubriken rengöring av mobiltelefon/ SIM-kort, anges att mobiltelefonen kan rengöras med fuktig trasa. Där står även att mobiltelefonen inte bör utsättas för fukt och att den inte skall doppas i vatten. Nämnden har däremot inte funnit att det någonstans finns någon varning för att använda mobiltelefonen utomhus vid fuktig väderlek eller i regn.

[…]

Enligt nämndens mening finns det ingenting i ärendet som tyder på att T har utsatt mobiltelefonen för vatten eller fukt utöver normal användning utomhus i fuktig väderlek. Av utredningen framgår vidare att T inte fick någon information om att det inte gick att använda telefonen på det sätt som hon har gjort. Mobiltelefonen är därmed felaktig i köprättslig mening och T är således berättigad att få en ny likvärdig mobiltelefon utan kostnad för henne.

[…]

Nämnden rekommenderade säljaren att ge T en ny likvärdig mobiltelefon samt ersätta henne med 434 kr i skadestånd.

 

I iPhones bruksanvisning står det att iPhonen inte skall användas i regn eller i närhet av ett tvättställ vilket jag anser om man har gjort det inte ska täckas av reklamationsrätten.

 

Andra fuktig miljöer borde enligt ARNs tolkning inte vara speciellt användbart då det i ARNs exempel står mobiltelefonen inte bör utsättas för fukt men det innebär att man kan använda mobilen utomhus vid fuktig väderlek eller i regn (detta gäller inte iPhonen då bruksanvisningen har nämnt att mobilen inte skall användas i regn). Om fuktskadan har uppstått som Raphael skrev genom att det uppstår fukt som inte iPhonen klarar av när man går inomhus täcks av konsumentköpslagen.

 

I avsnittet som avser rengöring rekommenderas det att rengöra iPhonen med en fuktig trasa. Man borde då kunna skylla fuktskadan på att man har följt bruksanvisningen.

 

Jag vill tillägga att jag inte anser att man borde få sin iPhone reparerad om man har använt och utsatt den för spöregn eller gett den en tur i tvättmaskinen. Däremot anser jag att iPhonen ska klara av normalt användade t.ex. när man går från kyla till varm innomhusmiljö.

 

PS. Undrar vad Apple har anlitat för översättare:Försök inte torka iPhone med en yttre värmekälla…, För att rengöra iPhone dra du först ut alla sladdar… :armskeptisk:. Och föresten en iPhone; den iPhone/iPhonen?? och vad blir iPhone i plural?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i bruksanvisningen (eller Produktguide - Viktig information som Apple kallar det) som följer med iPhonen:

 

 

 

Tittar vi sedan på ARNs uttaland om fuktskadade mobiler:

 

 

I iPhones bruksanvisning står det att iPhonen inte skall användas i regn eller i närhet av ett tvättställ vilket jag anser om man har gjort det inte ska täckas av reklamationsrätten.

 

Andra fuktig miljöer borde enligt ARNs tolkning inte vara speciellt användbart då det i ARNs exempel står mobiltelefonen inte bör utsättas för fukt men det innebär att man kan använda mobilen utomhus vid fuktig väderlek eller i regn (detta gäller inte iPhonen då bruksanvisningen har nämnt att mobilen inte skall användas i regn). Om fuktskadan har uppstått som Raphael skrev genom att det uppstår fukt som inte iPhonen klarar av när man går inomhus täcks av konsumentköpslagen.

 

I avsnittet som avser rengöring rekommenderas det att rengöra iPhonen med en fuktig trasa. Man borde då kunna skylla fuktskadan på att man har följt bruksanvisningen.

 

Jag vill tillägga att jag inte anser att man borde få sin iPhone reparerad om man har använt och utsatt den för spöregn eller gett den en tur i tvättmaskinen. Däremot anser jag att iPhonen ska klara av normalt användade t.ex. när man går från kyla till varm innomhusmiljö.

 

PS. Undrar vad Apple har anlitat för översättare:Försök inte torka iPhone med en yttre värmekälla…, För att rengöra iPhone dra du först ut alla sladdar… :armskeptisk: . Och föresten en iPhone; den iPhone/iPhonen?? och vad blir iPhone i plural?

 

"I avsnittet som avser rengöring rekommenderas det att rengöra iPhonen med en fuktig trasa. Man borde då kunna skylla fuktskadan på att man har följt bruksanvisningen."

 

...du "råkade" utelämna redan som följer efter där det står att man ska vara försiktigt så att ingen fukt rinner ner imellan ramen!

 

Kan misstolkas när du tar saker ur sitt perspektiv;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I avsnittet som avser rengöring rekommenderas det att rengöra iPhonen med en fuktig trasa. Man borde då kunna skylla fuktskadan på att man har följt bruksanvisningen."

 

...du "råkade" utelämna redan som följer efter där det står att man ska vara försiktigt så att ingen fukt rinner ner imellan ramen!

 

Kan misstolkas när du tar saker ur sitt perspektiv;)

Kanske tog det lite ur sitt perspektiv, ursäkta, men hur ska jag göra när jag ska rengöra iPhonen men bör inte rengöra den vid kanterna. Det är ju en del ställen som man inte kona rengöra då, hur ska jag rengöra hemknappen? Ta maskeringstejp över alla hål :superirriterad: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske tog det lite ur sitt perspektiv, ursäkta, men hur ska jag göra när jag ska rengöra iPhonen men bör inte rengöra den vid kanterna. Det är ju en del ställen som man inte kona rengöra då, hur ska jag rengöra hemknappen? Ta maskeringstejp över alla hål :superirriterad: .

 

hade använt den mikrofibriska duk som medföljer. funkat varje gång för mig utan fukt. En fultigt trasa är inte droppande trasa. men ibland spelar man dum för att få rätt...

 

..som kvinnan i USA som inte förstod att det var varmt kaffe i muggen. Tack vare henne sitter det varningstexter på varenda take away mugg i världen. Snacka om att fördumma en hel världsbefolkning;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity
För att tjäna pengar på att telefonen är "vattenskadad" = fuktsensorn har ändrat färg.

Varför skulle Anovo tjäna pengar på att säga att telefoner är fuktskadade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity
Ok, slutsatsen är att du inte ska använda din telefon utanför den laboratoriemiljö som tillverkaren föreskriver.

 

Kan vi nu kanske sluta att sparka in öppna dörrar och vräka iväg utredningar om duschar, badrum och jag vet inte alla exempel på där du inte ska få använda din telefon? Kan vi också kanske också sluta att kasta över allt ansvar på konsumenten?

 

ARN godtar inte vilka friskrivningsklausuler som helst och det gör inte svensk konsumentlagstiftning heller. Vad hände med sunt förnuft?

 

Försvann det med badvattnet eller?

 

Det är väl klart som korvspad att en mobiltelefon ska kunna användas utomhus och att den ska gå att ta med sig till lite olika miljöer. Det är lika självklart som att jag nog inte ska duscha med den, låta den åka med i diskmaskinen för att göra ren skärmen eller använda den för att slå i nubbarna när jag klär om matssalsmöblerna.

Jag önskar att alla hade ditt korvspad i kastrullen, Northwiz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade använt den mikrofibriska duk som medföljer. funkat varje gång för mig utan fukt. En fultigt trasa är inte droppande trasa. men ibland spelar man dum för att få rätt...

 

..som kvinnan i USA som inte förstod att det var varmt kaffe i muggen. Tack vare henne sitter det varningstexter på varenda take away mugg i världen. Snacka om att fördumma en hel världsbefolkning;)

 

Den här tråden är ett tydligt bevis på att det inte bara är i USA som sunt förnuft slutat att gälla utan numera handlar det om att plocka fram millimeter-linjalen, klyva hår och berätta självklarheter för omgivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att alla hade ditt korvspad i kastrullen, Northwiz.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sharkbait

Kunden har alltid gjort fel oavsett vad felet är och företaget har inga skyldigheter !!! :fundersam:

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunden har alltid gjort fel oavsett vad felet är och företaget har inga skyldigheter !!! :fundersam:

 

 

Mvh

 

haha ställ dig bakom disken i en butik så kommer du upptäcka att kunder "aldrig" gör fel;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung, Nokia och SonyEricsson har sådana modeller, köp nån av dem!

 

Köpte förresten en Olympus 1030SW-kamera, just för att den tål "allt". Den är inte bäst på allt, men jag har badat i havet med den, haft den liggande i sanden, sköljer av den i rinnande vatten efteråt.

Men iom att den är konstruerad som den är kan jag ha den med överallt, och behöver inte vara orolig att elektronik eller hölje skadas.

 

Köpte Olympus första stöt/vattentåliga. Den tålde ej att badas med.. Ringde Olmpus, en vecka senare låg nästa modell i posten.Bra skit av Olympus. Denna fungerar klockrent, vält, tappat, badat massor av gånger.

Ungefär som musen jag använder, MS Explorer. Tappat den säkert 1000 gånger, gammal och ful är den men funkar alltid. Till skillnad från Mighty Mouse som inte är ett halvår ännu.

 

Givetvis får man vad man betalar för och har ett stort ansvar själv. Man måste förstå att en produkt iPhone är väldigt känslig på alla sätt. Jag har inte köpt någon själ ännu, men jag räknar med att lägger jag stora pengar på en telefon så skall den fungera vid normal användning. Att definiera normal användning är svårt. Men sunt förnuft kommer man långt på.

Enligt mig skall en telefon klara fukt i luften, även lättar duggregn om man pratar i den. Den bör också klara något mindre fall, inte 1000, men några. Annars är det ingen mobiltelefon, för då är den ej mobil. Hur avancerade de än är skall de gå att bruka, höj priset och gör kvalite.

Jämför det med en bil, den skall klara en grusväg också..

 

Operatörerna idag tar ej sitt ansvar, de lever för att kränga, ej för att göra ett bra jobb. Jag kan skriva en bok om hur otroligt värdelösa Telenor faktiskt är, nu senast har jag haft 3. 3 försöker göra en nöjd men lyckas ej. Telia eller Tele2? Jag betalar gärna lite mer om jag slipper konstiga fakturor, slipper avgifter för saker jag inte har, kan maila(!) supporten, deras hemsida fungerar, de ej stänger av mitt kort för skojs skull... Så jävla trött på att behöva rätta till deras misstag! Och sämst av alla? Det är som vanligt och för evigt; SJ

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sharkbait
haha ställ dig bakom disken i en butik så kommer du upptäcka att kunder "aldrig" gör fel;)

 

 

Och den inställningen har "alla" säljare oavsett vad felet är, alltså kunden har alltid fel!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den inställningen har "alla" säljare oavsett vad felet är, alltså kunden har alltid fel!

 

 

Mvh

 

mjoo men ta iphone kunden i veckan som trots att det fanns vatten framför hela kamera linsen och ettt dyng blött sim kort och hållare blå nekade till att ha haft den i vatten, skrämmande....

 

vad jag menar är att kunder i pricip alltid försöker bortförklara allt och lägga ifrån sig allt ansvar. varför ska då inte tillverkan vara likadana?? det är tack vare sådana kunder som man tyvrr allt för ofta inte tar kundernas historier så seriöst utan skickar in den till anovo som får avgöra det.

 

Precis som du säger, många säljare har den attiyden men lika många kunder har "allt är andras" fel attityden. en ond cirkel må ja säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Måste få gnälla av mig lite:P

 

så här ser min 5e (tror jag) iPhone ut, vet inte om jag är petig, men jag ogillar starkt att man ser att displayglaset sitter

snett och att man ser rakt in i telefonen, hur svårt kan det vara att sätta en gummilist och ett displayglas rakt?

Jag börjar ge upp på denna version av iPhone nu, hoppas att nästa generation blir bättre...

post-35631-1243863513.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoo men ta iphone kunden i veckan som trots att det fanns vatten framför hela kamera linsen och ettt dyng blött sim kort och hållare blå nekade till att ha haft den i vatten, skrämmande....

 

vad jag menar är att kunder i pricip alltid försöker bortförklara allt och lägga ifrån sig allt ansvar. varför ska då inte tillverkan vara likadana?? det är tack vare sådana kunder som man tyvrr allt för ofta inte tar kundernas historier så seriöst utan skickar in den till anovo som får avgöra det.

 

Precis som du säger, många säljare har den attiyden men lika många kunder har "allt är andras" fel attityden. en ond cirkel må ja säga...

 

Vad är det som är skrämmande?

 

Att du leker moralpolis eller att du upptäckt att folk ljuger ibland?

 

Onda cirklar bryts när någon inser att de har betalt för att ta hand om folk, lotsa dem rätt och försöka gör det bästa av situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...