Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iphone, ingen ersättning


hassezilla

Rekommendera Poster

fullt emdveten om det, jag bara påpekar att regn är minst lika farligt även om risken är bedtydligt större om du badar med din lur:P

 

Det handlar om att använda telefonen i fuktigt väder - ingenting annat. Inte om att stå ute i spöregnet och låta den bli dyngsur (fruktansvärt tröttsam diskussion där självklarheter hela tiden ska redas ut istället för att komma framåt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 187
  • Created
  • Senaste svar
Jag ska inte bada med den, inte skölja den i spöregnet. Jag vill kunna lyfta den ur min ficka, ställa mig i skydd och besvara ett inkommande telefonsamtal. Hävdar du att det ska jag inte kunna göra därför att Apple skrivit att det är inte telefonen gjord för och det ska den inte tåla så duger inte telefonen till normalt bruk.

 

Berätta nu inte för mig en gång till att jag ska välja en annan telefon eller att jag inte kan använda den i badet, under vattnet eller andra självklarheter. Det är fortfarande normalt bruk vi pratar om och hävdar du att telefonen inte kan användas i regn, inte ens under skydd så innebär det att telefonen är så känslig att den överhuvudtaget inte ens kan tas ut, utomhus i sådant väder. Anser du att det är helt okej och inom ramen för vad tillverkaren ska kunna friskriva sig ifrån så är det helt upp till dig. ARN delar inte den uppfattningen.

 

om du skyddar din lur så sitter du ju säkert i båten, eller hur? Men som sagt, om det sen visar sig att det är fuktskada på luren ändå så behöver det inte betyda att den är kass. det betyder kanske att du skydda den för dåligt.

 

men ärligt talat, hur barnslig är det inte att diskutera det. vad man kan se genomgående i denna diskutionen så är det att många använder sina lurar lite hursomhelst och det flesta klarar det utan problem. Är det då inte ett tecken på att om därär fukt i telefonen så är det ingen liten skada. För det är som du säger. vi r många som pratar i ur och skur och klarar oss. då är det rätt troligt att den som inte klrar det utsatt den för lite mer än regn. omedvetet eller medvetet..vem vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skyddar din lur så sitter du ju säkert i båten, eller hur? Men som sagt, om det sen visar sig att det är fuktskada på luren ändå så behöver det inte betyda att den är kass. det betyder kanske att du skydda den för dåligt.

 

men ärligt talat, hur barnslig är det inte att diskutera det. vad man kan se genomgående i denna diskutionen så är det att många använder sina lurar lite hursomhelst och det flesta klarar det utan problem. Är det då inte ett tecken på att om därär fukt i telefonen så är det ingen liten skada. För det är som du säger. vi r många som pratar i ur och skur och klarar oss. då är det rätt troligt att den som inte klrar det utsatt den för lite mer än regn. omedvetet eller medvetet..vem vet

 

Du menar att den kund/iPhoneägare som inledde denna tråd och som bestämt hävdar att telefonen inte behandlats på ett onormalt sätt, men som ändå fått den "utdömd" som fuktskadad, ljuger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att den kund/iPhoneägare som inledde denna tråd och som bestämt hävdar att telefonen inte behandlats på ett onormalt sätt, men som ändå fått den "utdömd" som fuktskadad, ljuger?

 

Jag kan varken säga bu eller bä om just detta enskilda fallet, men som jag sa. medvetet eller omedvetet och dylikt händer det ju . Det jag går på är att auktroiserad versktad som får betalat per lagad telefon, och inte per utdömd "fuktskadad" har upptäckt fukt i luren och någonstans kommer det ifrån ju? Verkstaden vinner inget på att döma ut telefoner hela dagarna och det tror jag folk fattar. Men jag är inte rätt person att kalla någon lögnare men jag tror mer på en verkstads utslag om vad som är fel på luren och hurvida det är återgärdbart.

 

Jga kan ju dock säga att det finns en del fall där man upptäckt att kunder har ljugit till sin egen fördel. Men det är en annan femma. det är just därför det finns Versktäder för att undersöka. ARN för att pröva beslutet. Fuktskador döms ofta till säljares fördel. i vissa fall till konsumenten fördel.

 

Jag diskuterar inte detta enskilda fallet igentligen utan hela synen från konsumenter när det gäller fuktskador. För många hävdar att dom inte kunnat åstadkomma skadan men ändå är ju fukten där? Elektronik svettas i alla fall inte så det är ju inte självosarkats av terminalen. Allt det här med enstaka regn droppar eller kondens är ju bara med för att det ska vara med. oftas behövs mycket mer för att en sådan skada ska uppstå.

 

Nu kan jag droppa den diskutionen för oavsett vad du tycker eller vad jag tycker så påverkar det inte första skribentens fall. VI har inget med det och göra och du ser det från konsumentens vinkel och jag från säljarens sida även fast jag själv är konsument också. JAg försåtr fullt ut frustrationen med fuktskadad produkt, been there,done that och eftersom sådana fall är en del av min vardag på jobb så lärde jag mig att snabb bita i det sura äpplet och köpa en ny telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra. Då förstår jag ännu mindre vad dina exempelsamlingar med har saken att göra.

Läs innantill...

Däremot har jag kontrat med spydiga kommentarer på inlägg som inte har med ursprunget i tråden att göra och som jag tycker bidrar till en skev bild av vad man kan förvänta sig av en telefon och vad garantin omfattar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

:superirriterad: Samma sak har hänt mig, nästan ny Iphone la av och indikatorn lyste rött! Jag hävade att när man godkänner applikationer som Occarina mfl där man ska blåsa som i en lergök eller flöjt är det ju självklart att fukt och saliv också följer med. Vems är ansvaret?? Kan man svära sig fri från fuktskador när man samtidigt säljer av Apple godkända applikationer som kan orsaka skada????

 

Guran P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:superirriterad: Samma sak har hänt mig, nästan ny Iphone la av och indikatorn lyste rött! Jag hävade att när man godkänner applikationer som Occarina mfl där man ska blåsa som i en lergök eller flöjt är det ju självklart att fukt och saliv också följer med. Vems är ansvaret?? Kan man svära sig fri från fuktskador när man samtidigt säljer av Apple godkända applikationer som kan orsaka skada????

 

Guran P

 

Fullt befogad fråga. I dina kläder skulle jag anmäla saken till ARN - om inget annat fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:superirriterad: Samma sak har hänt mig, nästan ny Iphone la av och indikatorn lyste rött! Jag hävade att när man godkänner applikationer som Occarina mfl där man ska blåsa som i en lergök eller flöjt är det ju självklart att fukt och saliv också följer med. Vems är ansvaret?? Kan man svära sig fri från fuktskador när man samtidigt säljer av Apple godkända applikationer som kan orsaka skada????

 

Guran P

 

ja skule väl snarare säga att om fuktskadan är på micen så hade man kunnat spekulera lite i det hela. men samtidigt finns det ingen könd koppling mellan occarina och fuktskador. däremot om fuktskadan sitter längre upp så kan du nog inte luta dig mot ditt argument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För de som tror att Anovo öppnar en fuktskadad telefeon för att konstatera omfattning av ev skada kan jag meddela efer bedked idag att de gör de inte! De konstarerar endast att indikatorn meddelar fuktskada och för detta debiteras 430:-med hänvisning till att Apple undantagit fuktskada inom garantiåtagandet! Något som redan butikspersonalen lätt kan se! Varför skicka in en telefon med röd indikator till Anovo???...och hur ..f-n kan ha betalnummer till en seviceverkstad????

 

Så, tjäna pengar....kolla själv om inidkatorn visar rött och skicka telefonen till en verkstad som lagar även lindrigt fuktskadade telefoner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa på det? I så fall skulle jag bestämt motsätta mig beslutet! Det finns väl inget som tyder på att telefonen är fuktskadad bara för att det har kommit fukt på en indikator?

 

På 'vanliga' telefoner lägger Anovo ut bilder på den angripna delen på telefonen, för att kunna ha ryggen fri om kunden motsätter sig beslutet och för att man måste kunna förklara för kunden hur och var skadan har uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hassezilla, jag tycker att du ska stå på dig. Säg att du inte accepterar deras beslut, för du har inte gjort något fel.

 

ARN, din kommunala konsumentombudsman och så vidare.

 

Att indikatorn indikerar att telefonen har blivit utsatt för fukt kan ju också vara ett fel. Och vem säger att det inte är reperatören som har fuktat indikatorn? (Högst osannolikt, men så är det ju också högst osannolikt att du har vätat ner telefonen)

 

Det går att tjata. Och tjata, och tjata. Du är konsument, rättigheterna är på DIN sida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt här men jag har läst tillräckligt för att sitta och skratta till alla dumma kommentarer, INGEN mobil eller för den delen elektronisk utrustning tål fukt, inte det minsta och det täcks aldrig av garantin. Och till dig som tror att du kan få rätt för att du laddat ner flöjt appen, det är hel och hållet ditt fel om det är det som orsakat fuktskadan! Apple tvingar inte dig att spotta i micen. Jag har jobbat med detta och till och med blivit hotad av kunder för att jag sa att det var fuktskada på deras mobiler och att det inte gick på garantin, så alla ni som gnäller på att det är för jävligt med att det inte går på garantin, "buhu jag har inte badat med den ju" - lägg ner för fan! Det är alltid konsumentens fel om det är fuktskada, och nej vill du vara 100% säker på att inte få fuktskada så ska du inte ta med dig mobilen om det regnar, är kallt ute eller snöar, det räcker med att du pratat i mobilen när det varigt kallt ute och sen går in i värmen, då bildas det kondens inne i mobilen och då kan det bli fuktskada.

 

Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt här men jag har läst tillräckligt för att sitta och skratta till alla dumma kommentarer, INGEN mobil eller för den delen elektronisk utrustning tål fukt, inte det minsta och det täcks aldrig av garantin. Och till dig som tror att du kan få rätt för att du laddat ner flöjt appen, det är hel och hållet ditt fel om det är det som orsakat fuktskadan! Apple tvingar inte dig att spotta i micen. Jag har jobbat med detta och till och med blivit hotad av kunder för att jag sa att det var fuktskada på deras mobiler och att det inte gick på garantin, så alla ni som gnäller på att det är för jävligt med att det inte går på garantin, "buhu jag har inte badat med den ju" - lägg ner för fan! Det är alltid konsumentens fel om det är fuktskada, och nej vill du vara 100% säker på att inte få fuktskada så ska du inte ta med dig mobilen om det regnar, är kallt ute eller snöar, det räcker med att du pratat i mobilen när det varigt kallt ute och sen går in i värmen, då bildas det kondens inne i mobilen och då kan det bli fuktskada.

 

Så det så.

OK, jag köper det. Men om man nu kan tillverka elektroniska klockor som till och med fungerar under vatten, varför kan man inte kapsla in eller på annat sätt skydda den känsliga tekniken i telefonen så att den håller för samtal i fuktig eller kall miljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag köper det. Men om man nu kan tillverka elektroniska klockor som till och med fungerar under vatten, varför kan man inte kapsla in eller på annat sätt skydda den känsliga tekniken i telefonen så att den håller för samtal i fuktig eller kall miljö?

 

Ja du, det vet jag inte men det handlar nog om att företagen är för snåla helt enkelt. Vill man ha en mobil som ska tåla mer få man köpa en mobil som är gjord för det, och det är väll för att kräma ur mer pengar ut oss... antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa på det? I så fall skulle jag bestämt motsätta mig beslutet! Det finns väl inget som tyder på att telefonen är fuktskadad bara för att det har kommit fukt på en indikator?

 

På 'vanliga' telefoner lägger Anovo ut bilder på den angripna delen på telefonen, för att kunna ha ryggen fri om kunden motsätter sig beslutet och för att man måste kunna förklara för kunden hur och var skadan har uppstått.

 

Hur vet du att det är "din" telefon du ser på bilderna? Vem vet ifall de inte har en "referens vattenskadad" telefon som de visar upp i samtliga fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hoppar jag över skuldfrågan som ni verkar diskutera just nu och måste bara få berätta om min SE s500i som jag har haft ett tag nu... Den råkade åka tvättmaskin i en jeansficka häromförut... hittade telefonen när jag hängde jeansen men till min fasa så fanns inte batteriet med, det hade åkt en maskin till...

 

La upp alla lösa delar i två dygn på en varm plats i hemmet.. satt ihop när den känndes torr och startade.. Japps den går skitbra :) har kört i 4 månader nu och den har inte blivit sämre för det.. Men den är iaf jävligt ren.. :)

 

Så alla telefoner dör inte av en snöflinga eller lite svett-fukt...

 

 

Hoppas att allt löser sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt här men jag har läst tillräckligt för att sitta och skratta till alla dumma kommentarer, INGEN mobil eller för den delen elektronisk utrustning tål fukt, inte det minsta och det täcks aldrig av garantin. Och till dig som tror att du kan få rätt för att du laddat ner flöjt appen, det är hel och hållet ditt fel om det är det som orsakat fuktskadan! Apple tvingar inte dig att spotta i micen. Jag har jobbat med detta och till och med blivit hotad av kunder för att jag sa att det var fuktskada på deras mobiler och att det inte gick på garantin, så alla ni som gnäller på att det är för jävligt med att det inte går på garantin, "buhu jag har inte badat med den ju" - lägg ner för fan! Det är alltid konsumentens fel om det är fuktskada, och nej vill du vara 100% säker på att inte få fuktskada så ska du inte ta med dig mobilen om det regnar, är kallt ute eller snöar, det räcker med att du pratat i mobilen när det varigt kallt ute och sen går in i värmen, då bildas det kondens inne i mobilen och då kan det bli fuktskada.

 

Så det så.

 

Nej, det är inte alltid konsumentens fel om en produkt blir fuktskadad. Det finns gott om avgöranden hos ARN där en produkt använts på vad som får anses ett normalt sätt och där tillverkaren/affären/säljaren förlorat målet trots att det handlat om en fuktskada. Det handlar inte uteslutande om teknik, vad kretsar tål och inte tål utan också om vad konsumenten kan förvänta sig att enheten ska klara och tåla. Det handlar om vilken information som konsumenten har fått i samband med köpet och det är inte alls så enkelt som du vill göra det.

 

Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte alltid konsumentens fel om en produkt blir fuktskadad. Det finns gott om avgöranden hos ARN där en produkt använts på vad som får anses ett normalt sätt och där tillverkaren/affären/säljaren förlorat målet trots att det handlat om en fuktskada. Det handlar inte uteslutande om teknik, vad kretsar tål och inte tål utan också om vad konsumenten kan förvänta sig att enheten ska klara och tåla. Det handlar om vilken information som konsumenten har fått i samband med köpet och det är inte alls så enkelt som du vill göra det.

 

Så det så.

 

Kolla i en instruktionsbok för tex sonyericsson så står det precis hur du ska använda den ute och så, och läser man inte det så får man ju skylla sig själv. Har inte varigt med om ett ända fall där verkstaden fått fel angående fuktskada.

 

Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i en instruktionsbok för tex sonyericsson så står det precis hur du ska använda den ute och så, och läser man inte det så får man ju skylla sig själv. Har inte varigt med om ett ända fall där verkstaden fått fel angående fuktskada.

 

Så det så.

 

Dina egna upplevelser, eller vad det står i Sony Ericssons handböcker förändrar inte innehållet i den svenska konsumentlagstiftningen eller avgöranden i ARN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity
Hur vet du att det är "din" telefon du ser på bilderna? Vem vet ifall de inte har en "referens vattenskadad" telefon som de visar upp i samtliga fall...

IMEI-nummer är alltid med på bilden, alternativt serienummer på telefonen. Varför skulle man ljuga om något sånt förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det räcker med att du pratat i mobilen när det varigt kallt ute och sen går in i värmen, då bildas det kondens inne i mobilen och då kan det bli fuktskada.

 

Och du tycker att det känns rimligt att man som konsument skall straffas för att man talar i telefonen utomhus? När dt inte ens regnar?

Varför i hela friden kallas dessa telefoner "mobiltelefoner" om man bara kan använda dem i inomhustemperatur?

Jag har för övrigt aldrig sett någon varning angående denna punkt i någon av de tunna manualer som brukar medfölja telefonerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hoppar jag över skuldfrågan som ni verkar diskutera just nu och måste bara få berätta om min SE s500i som jag har haft ett tag nu... Den råkade åka tvättmaskin i en jeansficka häromförut... hittade telefonen när jag hängde jeansen men till min fasa så fanns inte batteriet med, det hade åkt en maskin till...

 

La upp alla lösa delar i två dygn på en varm plats i hemmet.. satt ihop när den känndes torr och startade.. Japps den går skitbra :) har kört i 4 månader nu och den har inte blivit sämre för det.. Men den är iaf jävligt ren.. :)

 

Så alla telefoner dör inte av en snöflinga eller lite svett-fukt...

 

 

Hoppas att allt löser sig...

 

tur att s500i är en gammal budget lur för jag ger dig c.a 2-3 mån till sen har rosten spridit sig tillräckligt för att paja. men då är det ändå dags att byta;) Hade en kund med ungefär samma story som dig och 6 mån efter tvätten var den körd. Dock trodde inte kunden på det så den åkte in till anovo som öppna den och där var rost lite över allt i luren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ARN-fall där kunden fått rätt: http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&am...amp;s5=&s6=

 

Edit: Vad jag kommer ihåg från mitt köp följer det inte med någon "riktig" bruksanvisning. Minnas jag fel eller? Om det följer med vad nämns om fukt där.

 

Du får med en liten guide som på sista sidan skrivit ut en länk till viktigt info angående info. Går man in där och öppnar det dokumentet kan amn utläsa följande:

 

Undvik vatten och fuktiga miljöer

Använd inte iPhone i regn eller i närheten av tvättställ eller andra fuktiga miljöer.

Undvik att spilla mat eller vätskor på iPhone. Om iPhone skulle bli blöt drar du ut

alla sladdar och stänger av den (tryck ned vilo-/väckningsknappen och skjut sedan

på reglaget på skärmen) innan du gör ren och torkar den. Låt den torka ordentligt

innan du använder den igen. Försök inte torka iPhone med en yttre värmekälla som

hårtork eller mikrovågsugn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMEI-nummer är alltid med på bilden, alternativt serienummer på telefonen. Varför skulle man ljuga om något sånt förresten?

 

Sitter inte dessa båda nummer på baksidan av telefonen? Har dom den där fotar dom den såklart. Elektroniken behöver ju inte vara den samma för det.

För att tjäna pengar på att telefonen är "vattenskadad" = fuktsensorn har ändrat färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...