Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iphone, ingen ersättning


hassezilla

Rekommendera Poster

Ett ARN fall:

Avsaknaden av anvisningar och information om att en mobiltelefon inte får användas utomhus i fuktig väderlek har ansetts medföra att telefonen, sedan den slutat fungera efter att ha använts utomhus i sådant väder, har ansetts felaktig i köprättslig mening (16 § konsumentköplagen). Avgörande 1998-10-21; 1998-2048

 

T köpte i april 1997 en mobiltelefon för 295 kr samtidigt som hon tecknade ett abonnemang. I februari 1998 slutade telefonen att fungera. Hon lämnade in den till säljaren som inte ville reparera den kostnadsfritt inom ramen för lämnad garanti eftersom den var vattenskadad. T yrkade hos nämnden, förutom en ny likvärdig mobiltelefon,ersättning för resor med 384 kr samt ersättning för kostnader för telefonsamtal med 50 kr. Hon yrkade även ersättning för abonnemangskostnaden under tre månader med 450 kr.

 

Säljaren bestred yrkandet och invände att mobiltelefonen var vattenskadad. Säljaren uppgav vidare att det fanns oxid på kretskortet samt att en sådan skada inte omfattades garantin.

 

Nämnden gjorde följande bedömning:

 

Av utredningen i ärendet framgår att den mobiltelefon som T köpte blev fuktskadad drygt nio månader efter köpet. När hon reklamerade avslogs hennes reklamation på grund av att fuktskadan inte ansågs vara ett ursprungligt fel.

 

T har anfört att hon inte har utsatt mobiltelefonen för vatten eller fukt på något onormalt sätt, utan att hon har använt den på ett normalt sätt. Vidare har hon anfört att det i bruksanvisningen inte står något om att det inte går att använda telefonen utomhus i regn, eller bära den i regn eller ha den i fickan i snöfall. Hon anser att telefonen inte kan anses vara lämpad för sitt ändamål om den inte tål normal användning.

 

Säljaren har invänt att mobiltelefonen är vattenskadad och att det inte omfattas av den garanti som lämnades vid köpet.

 

Nämnden har granskat den bruksanvisning som T sänt in i ärendet. I bruksanvisningen, under rubriken rengöring av mobiltelefon/ SIM-kort, anges att mobiltelefonen kan rengöras med fuktig trasa. Där står även att mobiltelefonen inte bör utsättas för fukt och att den inte skall doppas i vatten. Nämnden har däremot inte funnit att det någonstans finns någon varning för att använda mobiltelefonen utomhus vid fuktig väderlek eller i regn.

 

Enligt 16 § konsumentköplagen (1990:932) skall en vara åtföljas av de anvisningar som krävs för dess montering, användning, förvaring och skötsel. Om detta saknas är varan felaktig.

 

Enligt nämndens mening finns det ingenting i ärendet som tyder på att T har utsatt mobiltelefonen för vatten eller fukt utöver normal användning utomhus i fuktig väderlek. Av utredningen framgår vidare att T inte fick någon information om att det inte gick att använda telefonen på det sätt som hon har gjort. Mobiltelefonen är därmed felaktig i köprättslig mening och T är således berättigad att få en ny likvärdig mobiltelefon utan kostnad för henne.

 

T har dessutom yrkat skadestånd. Vad gäller yrkandet om ersättning för resor och telefonkostnader i samband med reklamation finner nämnden att hon är berättigad till ersättning med yrkat belopp med sammanlagt 434 kr.

 

När det gäller hennes yrkande om ersättning för det hon har betalat till den pott som finns knuten till hennes abonnemang vill nämnden upplysa om att hon har möjlighet att beställa ett nytt SIM-kort från teleoperatören som hon kan utnyttja i den nya telefonen och därmed få tillgång till den innestående samtalspotten.

 

Nämnden rekommenderade säljaren att ge T en ny likvärdig mobiltelefon samt ersätta henne med 434 kr i skadestånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 187
  • Created
  • Senaste svar

"I bruksanvisningen, under rubriken rengöring av mobiltelefon/ SIM-kort, anges att mobiltelefonen kan rengöras med fuktig trasa."

 

Den är snygg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis! Påminner mig om en skum grej som hände förra sommaren när jag köpte två trisslotter! På den ena var det vinst, men inte på den andra! Borde det inte vara vinst på båda, för jag skrapade dem på exakt samma sätt?

 

Lysande analogi.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du motarbetar egna kunder kan jag förstå, men varför andras? Och här i forumet? :fundersam:

Jag har inte för avsikt att motarbeta någon, snarare upplysa och informera. Jag kan inte förklara hur mycket det smärtar att se kunder komma in och slänga en telefon på disken med ursäkten att den inte funkar och sedan få reda på från verkstaden att den är fuktskadad, telefoner för flera tusentalskronor. Det känns som om människor har tappat respekten för vad det är man går omkring med i fickan. Det är en teknisk pryl för ibland 4-5000,- spänn!!!

 

När jag började jobba med det här var det aldrig fuktskador på mobiler, kanske beror på byggkvalitet, men jag tror att inställningen bland mobilanvändare börjar bli lite vriden...

 

Jag skulle gärna backa upp mina forumskompisar, men jag kommer inte lysa solsken i rumpan på folk för att de har fått en fuktskadad telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att motarbeta någon, snarare upplysa och informera. Jag kan inte förklara hur mycket det smärtar att se kunder komma in och slänga en telefon på disken med ursäkten att den inte funkar och sedan få reda på från verkstaden att den är fuktskadad, telefoner för flera tusentalskronor. Det känns som om människor har tappat respekten för vad det är man går omkring med i fickan. Det är en teknisk pryl för ibland 4-5000,- spänn!!!

 

När jag började jobba med det här var det aldrig fuktskador på mobiler, kanske beror på byggkvalitet, men jag tror att inställningen bland mobilanvändare börjar bli lite vriden...

 

Jag skulle gärna backa upp mina forumskompisar, men jag kommer inte lysa solsken i rumpan på folk för att de har fått en fuktskadad telefon.

 

Varför låter du som skolans ordningsman i vart och vartannat inlägg?

 

Det är inte din sak att stå och värdera vad folk har gjort med sina telefoner när de kommer in med dem till dig. Det är din uppgift att i möjligaste mån hjälpa kunden tillrätta, utan en massa spekulationer om vad de har gjort och inte gjort med det som tillhör dem. Det är inte din sak att i generaliserande ordalag dra alla över en kam och börja prata om att "folk" inte tar hand om de prylar de köper. Du ger intrycket av att per automatik utgå ifrån att det är kundens fel vilket innebär att du kastar över bevisbördan och springer tillverkarnas ärenden. Låt tillverkaren och verkstäderna ta hand om prylarna så tar du hand om kunderna, utan en massa förutfattade meningar. Jag har jobbat som säljare, drivit säljande företag och jag vet naturligtvis, att lika lite som att alla säljare är änglar så är kunderna det så bespara mig alla dessa idiotexempel som snurrat förbi i den här tråden. Den vanlige, normala kunden är inte ovarsam med sina prylar lika lite som han/hon badar med sin mobiltelefon om det inte är en olycka. Mobiltelefoner och mobila prylar som vi bär med oss är också lite väl känsliga vilket tillverkarna inte sällan missar att informera om. Därav flera utslag i ARN till kundernas fördel där det handlat om just fuktskador så försök inte få det att låta som att det alltid är kundens fel. Har kunden inte fått information om hur prylarna ska användas och om prylarna inte tål "normal" användning i lite varierande väderlek så skyll inte på kunden.

 

En telefon som glöms i en bil, i kyla kan slås ut. Den tål inte den relativt lilla mängd kondens som bildas. En telefon som används i regnig, fuktig väderlek kan drabbas av problem och så vidare. Huvudsakligen därför att prylarna, faktiskt, är för känsliga eller för dåligt skyddade för vad som kan antas vara normalt bruk. I det här fallet handlar det om en kund som anser att han/hon inte har behandlat telefon ovarsamt och som sedan har hamnat i en sits där alla slår ifrån sig med det magiska ordet "fuktskadad". Utifrån det drar du till med lotteriliknelser.

 

Låter det likadant i fikarummet där du jobbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför låter du som skolans ordningsman i vart och vartannat inlägg?

 

Det är inte din sak att stå och värdera vad folk har gjort med sina telefoner när de kommer in med dem till dig. Det är din uppgift att i möjligaste mån hjälpa kunden tillrätta, utan en massa spekulationer om vad de har gjort och inte gjort med det som tillhör dem. Det är inte din sak att i generaliserande ordalag dra alla över en kam och börja prata om att "folk" inte tar hand om de prylar de köper. Du ger intrycket av att per automatik utgå ifrån att det är kundens fel vilket innebär att du kastar över bevisbördan och springer tillverkarnas ärenden. Låt tillverkaren och verkstäderna ta hand om prylarna så tar du hand om kunderna, utan en massa förutfattade meningar. Jag har jobbat som säljare, drivit säljande företag och jag vet naturligtvis, att lika lite som att alla säljare är änglar så är kunderna det så bespara mig alla dessa idiotexempel som snurrat förbi i den här tråden. Den vanlige, normala kunden är inte ovarsam med sina prylar lika lite som han/hon badar med sin mobiltelefon om det inte är en olycka. Mobiltelefoner och mobila prylar som vi bär med oss är också lite väl känsliga vilket tillverkarna inte sällan missar att informera om. Därav flera utslag i ARN till kundernas fördel där det handlat om just fuktskador så försök inte få det att låta som att det alltid är kundens fel. Har kunden inte fått information om hur prylarna ska användas och om prylarna inte tål "normal" användning i lite varierande väderlek så skyll inte på kunden.

 

En telefon som glöms i en bil, i kyla kan slås ut. Den tål inte den relativt lilla mängd kondens som bildas. En telefon som används i regnig, fuktig väderlek kan drabbas av problem och så vidare. Huvudsakligen därför att prylarna, faktiskt, är för känsliga eller för dåligt skyddade för vad som kan antas vara normalt bruk. I det här fallet handlar det om en kund som anser att han/hon inte har behandlat telefon ovarsamt och som sedan har hamnat i en sits där alla slår ifrån sig med det magiska ordet "fuktskadad". Utifrån det drar du till med lotteriliknelser.

 

Låter det likadant i fikarummet där du jobbar?

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiltillverkarna kanske ska lägga till några funktioner...

 

Vidarekoppling och automatisk avstängning vid:

 

1. SMHI anger regnrisk.

2. GPS anger att abonnenten befinner sig i fuktig miljö.

3. Fuktsensor anger att abonnenten nyss har duschat håret.

4. Mobilen kvarglömd i bil (kondensrisk). Inbyggd temperatursensor.

 

:D

 

Skämt åsido. Antagligen är ansvaret delat. Konsumenten vill ha allt billigare telefoner, vilket gör att tillverkaren prutar på kvaliteten, och låtsas som att det regnar (oops...) när mobilen fuktskadas.

 

PS: Jag är ingen ingenjör, men hur svårt är det att lackskydda ett färdigmonterat logikkort egentligen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis! Påminner mig om en skum grej som hände förra sommaren när jag köpte två trisslotter! På den ena var det vinst, men inte på den andra! Borde det inte vara vinst på båda, för jag skrapade dem på exakt samma sätt?

 

haha klockren=)...men vafan jag har spillt öl och annat på mina lurar, talat timmar i snöoch regn och alla utom en klara sig. Men alla kunde lika gärna pajat av fukten som trängde in. Rent lotteri bara att dom inte gjorde det.

 

Fuktskador är ett svårt ämne eftersom var kund,säljare eller tillverkare kan garantera att dom inte uppstår. Jag anser att det är allmänt vett att man inte ska ha elektronik i regn och snö, eller i en bastu eller duschen. Jag menar hur många av er skulle ställa ut tv:en i trädgården en regning dag och kolla på tv där?? men använda mobilen som innehåller exakt samma känsliga elektronik ska bara funka anser man som konsument?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför låter du som skolans ordningsman i vart och vartannat inlägg?

 

Det är inte din sak att stå och värdera vad folk har gjort med sina telefoner när de kommer in med dem till dig. Det är din uppgift att i möjligaste mån hjälpa kunden tillrätta, utan en massa spekulationer om vad de har gjort och inte gjort med det som tillhör dem. Det är inte din sak att i generaliserande ordalag dra alla över en kam och börja prata om att "folk" inte tar hand om de prylar de köper. Du ger intrycket av att per automatik utgå ifrån att det är kundens fel vilket innebär att du kastar över bevisbördan och springer tillverkarnas ärenden. Låt tillverkaren och verkstäderna ta hand om prylarna så tar du hand om kunderna, utan en massa förutfattade meningar. Jag har jobbat som säljare, drivit säljande företag och jag vet naturligtvis, att lika lite som att alla säljare är änglar så är kunderna det så bespara mig alla dessa idiotexempel som snurrat förbi i den här tråden. Den vanlige, normala kunden är inte ovarsam med sina prylar lika lite som han/hon badar med sin mobiltelefon om det inte är en olycka. Mobiltelefoner och mobila prylar som vi bär med oss är också lite väl känsliga vilket tillverkarna inte sällan missar att informera om. Därav flera utslag i ARN till kundernas fördel där det handlat om just fuktskador så försök inte få det att låta som att det alltid är kundens fel. Har kunden inte fått information om hur prylarna ska användas och om prylarna inte tål "normal" användning i lite varierande väderlek så skyll inte på kunden.

 

En telefon som glöms i en bil, i kyla kan slås ut. Den tål inte den relativt lilla mängd kondens som bildas. En telefon som används i regnig, fuktig väderlek kan drabbas av problem och så vidare. Huvudsakligen därför att prylarna, faktiskt, är för känsliga eller för dåligt skyddade för vad som kan antas vara normalt bruk. I det här fallet handlar det om en kund som anser att han/hon inte har behandlat telefon ovarsamt och som sedan har hamnat i en sits där alla slår ifrån sig med det magiska ordet "fuktskadad". Utifrån det drar du till med lotteriliknelser.

 

Låter det likadant i fikarummet där du jobbar?

Ja, jag håller med om att mitt inlägg var generaliserande och det var korkat. Å andra sidan gör du likadant när du säger att flertalet kunder behandlar sina produkter med försiktighet, vilket jag hoppas och tror, men ibland undrar man. Jag tycker däremot det är onödigt att dra in mitt fikarum i det här för det är mina högst personliga åsikter. Förstår inte heller varför du tror att jag inte hjälper mina kunder eller att jag drar förutfattade meningar om deras problem? Som sagt så är det inställningen på många inlägg i den här tråden jag reagerar på och att kunder som kommer in med en mycket tydlig fuktskada (det dryper vatten om den) inte har en aning om att det inte går på garanti. Sånt tycker jag är tråkigt och onödigt. Mina kunder i butiken behandlar jag alltid som jag själv vill bli behandlad, med förståelse, empati och respekt när det kommer till servicehantering. Jag lägger absolut inga värderingar i om kunden ändå vill att jag ska skicka in den så att verkstaden kan konstatera samma sak och kunden får betala undersökningsavgiften...

 

Samtidigt är ju uppgiften som tillverkaren och serviceföretagen lägger på mig, att informera kunden om sättet man hanterar telefonen på och ta reda på hur ett eventuellt fel har uppstått på telefonen. Jag lägger inga värderingar i det, men det är mitt jobb att ta reda på detta. Menar du att jag inte ska fråga kunden vad som är fel på telefonen och i vilket sammanhang det har uppstått?

 

Lotteriliknelserna drog jag till med för att det var ett ytterst konstigt inlägg om att minsann iPhone inte var känslig för fukt för att den användaren hade fått en massa snö m.m. på sin och den hade inte gått sönder. Då menar jag att det är mer tur/slump att den inte har gjort det, vilket är sant. Det är synd att folk säger så då det hjälper till att spä på mytbilden om att telefonerna klarar mer än vad de kanske gör. Ursprungstrådskaparen i den här tråden har jag de yttersta sympatier för, dock inte många andra inlägg som har gjorts här och det är det jag kritiserar. Att fuktskador bara är ett sätt för tillverkaren att slippa ansvar, att man borde få en ny utan tjafs osv.

 

I en perfekt värld så byter jag gladeligen ut mina kunders fuktskadade, söndertrampade, överkörda, tappade, krossade och hundbitna telefoner. I en perfekt värld så kan jag även stå och informera kunderna om att garantin inte täcker om man tappar den från Eiffeltornet, hagelstormar, spottloskor, slå i spik med den, köras i mikron, använda som fotboll, m.m...

 

När du ändå kritiserar mina argument, menar du på fullaste allvar att du tycker att diskussionen i den här tråden har varit nyanserad i alla inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med om att mitt inlägg var generaliserande och det var korkat. Å andra sidan gör du likadant när du säger att flertalet kunder behandlar sina produkter med försiktighet, vilket jag hoppas och tror, men ibland undrar man.

 

I en perfekt värld så byter jag gladeligen ut mina kunders fuktskadade, söndertrampade, överkörda, tappade, krossade och hundbitna telefoner. I en perfekt värld så kan jag även stå och informera kunderna om att garantin inte täcker om man tappar den från Eiffeltornet, hagelstormar, spottloskor, slå i spik med den, köras i mikron, använda som fotboll, m.m...

 

När du ändå kritiserar mina argument, menar du på fullaste allvar att du tycker att diskussionen i den här tråden har varit nyanserad i alla inlägg?

 

Du inleder med att försäkra att du tar hand om dina kunder, att du inte generaliserar och sedan gör du precis just det - igen. Du tror, du förutsätter och du hoppas och du ger återigen intrycket av att du har förutfattade meningar om dina kunder. Kommer kunder in till dig och inte vet vad garantin omfattar - berätta det för dem då istället för att förutsatta att de ska veta allting.

 

Det är din uppgift som insatt i branschen. Det är inte min uppgift som kund.

 

Vidare gör du precis det jag bad dig inte göra - blanda inte en massa fullständigt absurda exempel på skador och problem. Det är tröttsamt att behöva sitta och korrigera, förtydliga och lägga ut texten runt självklarhet och jag tänker inte ägna mig åt att sparka in öppna dörrar och förklara för dig att jag aldrig fört fram åsikten att kunden alltid har rätt och att alla tillverkare ska ta hand om alla problem utan att blinka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju precis det du säger; om kunden har fått felaktig information på hur grejerna kan hanteras så är det säljarens/tillverkarens ansvar. Hur långt vill du dra detta? Måste jag säga till min kund att den inte tål att tappas? Eller att den inte tål en viss mängd av fukt? Hur mycket ansvar vill DU lägga på kunderna? Tydligen är allt det jag föreslår helt fel.

 

Sen förstår jag fortfarande inte hur du kan tro dig veta hur jag bemöter mina kunder? Det är väl klart att jag förutsätter att en kund som kommer in med en drypande mobil inte tror att det kan lagas kostnadsfritt. Vad tror du jag gör med den slutsatsen, skrattar kunden i ansiktet eller? Nä, självklart förklarar jag så ödmjukt jag kan att det faktiskt inte går på garantin då du, kära kund, inte har följt givna anvisningar. Varför skulle jag stå där som någon besserwisser? Vem tjänar på det?

 

Fortfarande är anledningen till att jag drar fram en massa absurda exempel för att jag på arbetet just råkar ut för det; absurda exempel. Ibland blir jag mörkrädd när jag tänker på de många serviceärenden som har passerat under mina arbetspass, och vad kunderna förväntar sig av dessa. Likadant är det i den här tråden då många verkar ha helt absurda lösningar på fall som faktiskt faller utanför garantins ramar. Visst, jag kan strunta i att belysa detta med lite sunt förnuft och konsumentköplagens regelverk, men varför strö på denna masshysteri som vissa tyvärr lider av?

 

Jag har aldrig behandlat någon kund med något annan än den respekt jag själv förväntar mig (ursäkta tjatet), och vad sedan produkten lider av, det lämnar jag till tillverkaren/verkstaden att konstatera. Dock är det ju fortfarande jag som måste ta samtalet med kunden. Du säger att det är min uppgift att informera kunden om vad som gäller, men jag får tydligen inte göra det för då har jag förutfattade meningar om hur kunden hanterar sina produkter.

 

Sluta kritisera mitt kundbemötande, då du inte har någon aning om detta annat än spekulationer baserat på bemötande inlägg i den här tråden. Som sagt, läs tråden igen och ställ frågan om du tycker att det är uteslutet nyanserade inlägg som jag har besvarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiltillverkarna kanske ska lägga till några funktioner...

 

Vidarekoppling och automatisk avstängning vid:

 

1. SMHI anger regnrisk.

2. GPS anger att abonnenten befinner sig i fuktig miljö.

3. Fuktsensor anger att abonnenten nyss har duschat håret.

4. Mobilen kvarglömd i bil (kondensrisk). Inbyggd temperatursensor.

 

:D

 

Skämt åsido. Antagligen är ansvaret delat. Konsumenten vill ha allt billigare telefoner, vilket gör att tillverkaren prutar på kvaliteten, och låtsas som att det regnar (oops...) när mobilen fuktskadas.

 

PS: Jag är ingen ingenjör, men hur svårt är det att lackskydda ett färdigmonterat logikkort egentligen? :fundersam:

 

Glöm inte att den ska automatiskt stänga av sig när man är i länder med hög luftfuktighet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att den ska automatiskt stänga av sig när man är i länder med hög luftfuktighet :D

 

Punkt 2 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju precis det du säger; om kunden har fått felaktig information på hur grejerna kan hanteras så är det säljarens/tillverkarens ansvar. Hur långt vill du dra detta? Måste jag säga till min kund att den inte tål att tappas? Eller att den inte tål en viss mängd av fukt? Hur mycket ansvar vill DU lägga på kunderna? Tydligen är allt det jag föreslår helt fel.

 

Varför ska jag sitta och ägna tid åt att berätta för dig hur du ska sköta ditt jobb?

 

Informera kunderna, ta hjälp av den information som medföljer produkten och återigen - sluta att dra fram en massa idiotexempel som inte tjänar något till och som bara får debatten att handla om en massa onödiga klargöranden. Kunden har ett ansvar och om kunden hopar på sin telefon, badar med i i timmar eller kastar varpa med den så är det naturligtvis vare sig ditt fel eller tillverkarens. Varför kräver du att jag och andra ska sitta och berätta en massa självklarheter för dig?

 

Vi har hela tiden talat om normalt bruk. Är du med nu? Normalt bruk - jag ska kunna plocka upp telefonen fast det regnar, naturligtvis inte stå med den ute i ösregnet men om jag skyddar den och ser till att det inte regnar direkt på den så ska telefonen klara sådan hantering.

 

Sen förstår jag fortfarande inte hur du kan tro dig veta hur jag bemöter mina kunder? Det är väl klart att jag förutsätter att en kund som kommer in med en drypande mobil inte tror att det kan lagas kostnadsfritt. Vad tror du jag gör med den slutsatsen, skrattar kunden i ansiktet eller? Nä, självklart förklarar jag så ödmjukt jag kan att det faktiskt inte går på garantin då du, kära kund, inte har följt givna anvisningar. Varför skulle jag stå där som någon besserwisser? Vem tjänar på det?

 

Jag tolkar ditt sätt att skriva och ditt sätt att uttrycka dig och jag har hela tiden talat om det intryck du ger. Ingenting annat.

 

Fortfarande är anledningen till att jag drar fram en massa absurda exempel för att jag på arbetet just råkar ut för det; absurda exempel. Ibland blir jag mörkrädd när jag tänker på de många serviceärenden som har passerat under mina arbetspass, och vad kunderna förväntar sig av dessa. Likadant är det i den här tråden då många verkar ha helt absurda lösningar på fall som faktiskt faller utanför garantins ramar. Visst, jag kan strunta i att belysa detta med lite sunt förnuft och konsumentköplagens regelverk, men varför strö på denna masshysteri som vissa tyvärr lider av?

 

Därför att ingen har begärt, krävt eller fört fram argumentet att tillverkaren eller din arbetsgivare ska ersätta kunderna i dina idiotexempel. Varför har du så svårt att förstå att det inte är det vi diskuterar? Vi har hela tiden diskuterat normalt bruk. Ingenting annat.

 

Sluta kritisera mitt kundbemötande, då du inte har någon aning om detta annat än spekulationer baserat på bemötande inlägg i den här tråden. Som sagt, läs tråden igen och ställ frågan om du tycker att det är uteslutet nyanserade inlägg som jag har besvarat.

 

Nej, det är inte uteslutande nyanserade inlägg som du har besvarat men du är inte heller den som besvarat frågeställningarna på ett vare sig nyanserat eller konkret sätt. Du har själv i högsta grad bidragit till att kasta in en massa absurda exempel, korkade och idiotiska exempel och sedan fört fram dem som exempel på vad du utsätts för i din vardag. Det är för mig fullständigt obegripligt vad det har med en diskussion om vanligt normalt bruk att göra, vilket det tråden startade med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag sitta och ägna tid åt att berätta för dig hur du ska sköta ditt jobb?

Varför frågar du mig det, det är ju du som kritiserar mitt sätt att sköta mitt jobb! I samma mening säger du igen hur jag ska behandla mina kunder och vad jag ska informera om, som om jag inte vet.

 

Jag tolkar ditt sätt att skriva och ditt sätt att uttrycka dig och jag har hela tiden talat om det intryck du ger. Ingenting annat.

När du skriver att jag inte ska förutsätta att kunden har koll på vad garantin omfattar, låter det snarlikt ett påstående, inte som en tolkning baserat på mina inlägg.

 

Jag har aldrig krävt att någon ska förklara något för mig. Däremot har jag kontrat med spydiga kommentarer på inlägg som inte har med ursprunget i tråden att göra och som jag tycker bidrar till en skev bild av vad man kan förvänta sig av en telefon och vad garantin omfattar. Baserat på det så kan du dra dina kvicka slutsatser, för självklart gör jag ju likadant när jag står med kunder i butiken...(?)

 

Jag är fullt medveten om hur tråden startade och som sagt, jag har verkligen sympatier för ursprungstrådskaparen. Du ser ju själv att efter hans inlägg så är det många konstiga ursäkter hit och dit om hur skadan kan ha uppkommit och diverse fantasifulla lösningar. Inlägg med videoklipp om hur iPhonen klarar att tappas i asfalten och i en skål med mjölk utan bekymmer. Jag tycker det är fruktansvärt onödiga inlägg, just med tanke på hur tråden startade.

 

Mina idiotexempel med Eiffeltornet osv var en direkt comeback på din kommentar att det är säljarens/tillverkarens uppgift att informera kunden om vad garantin omfattar. Därför, hur mycket ansvar tycker du ska läggas på kunderna? När tillverkaren säger fuktig miljö, hur fuktig är då den miljön? Hur hårda är stötarna och slagen för att garantin inte ska omfattas? Vad är normal användning för dig/för mig? Återigen, jag förstår att ursprunget i den här tråden handlar om normalanvändning! Däremot har det inte 'hela tiden diskuterats normalt bruk' i den här tråden.

 

Jag har aldrig fört fram några exempel från min vardag, vet jag inte var du har fått ifrån. Jag har aldrig förringat trådskaparens problem utan bara ställt frågan om hur han kan vara säker på att det inte har kommit in fukt i telefonen. Då svarade han att han visste till 100% att det inte har kommit någon fukt i den, punkt. Fine, jag har aldrig adresserat den kommentaren med något dumt exempel.

 

Jag har svarat med fåniga exempel på fåniga inlägg, jag förstår att det kanske inte för vidare diskussionen, jag förstår att det inte har med ursprunget i diskussionen att göra och du får dra vilka slutsatser du vill baserat på mina inlägg hur jag behandlar mina kunder. Jag VET hur jag behandlar mina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hela tiden talat om normalt bruk. Är du med nu? Normalt bruk - jag ska kunna plocka upp telefonen fast det regnar, naturligtvis inte stå med den ute i ösregnet men om jag skyddar den och ser till att det inte regnar direkt på den så ska telefonen klara sådan hantering.

 

Fast nej. det är inte upp till dig att tolka det. I iphone manualen står det att den inte får användas i regn. Då skiter dom nog i om du skyddar den eller inte för har du använd den i regn så blir det användarens problem oavsett hur mycket du skyddar den. HAr apple skrivit att den inte får användas i regn så anses apple att det inte är normalt bruk och det skddar dom eftersom dom har skrivit det.

 

Men ärligt talat. vi svenskar blir dummare och dummare. Börjar bli som i USA där man måste berätta för konsumenten att kaffet är en varm dryck, skrämmande!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svarat med fåniga exempel på fåniga inlägg, jag förstår att det kanske inte för vidare diskussionen, jag förstår att det inte har med ursprunget i diskussionen att göra och du får dra vilka slutsatser du vill baserat på mina inlägg hur jag behandlar mina kunder. Jag VET hur jag behandlar mina kunder.

 

Så bra. Då förstår jag ännu mindre vad dina exempelsamlingar med har saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hela tiden talat om normalt bruk. Är du med nu? Normalt bruk - jag ska kunna plocka upp telefonen fast det regnar, naturligtvis inte stå med den ute i ösregnet men om jag skyddar den och ser till att det inte regnar direkt på den så ska telefonen klara sådan hantering.

 

Fast nej. det är inte upp till dig att tolka det. I iphone manualen står det att den inte får användas i regn. Då skiter dom nog i om du skyddar den eller inte för har du använd den i regn så blir det användarens problem oavsett hur mycket du skyddar den. HAr apple skrivit att den inte får användas i regn så anses apple att det inte är normalt bruk och det skddar dom eftersom dom har skrivit det.

 

Men ärligt talat. vi svenskar blir dummare och dummare. Börjar bli som i USA där man måste berätta för konsumenten att kaffet är en varm dryck, skrämmande!;)

 

Nej, det handlar inte om att folk blivit dummare utan om att de prylar vi med oss inte tål vanligt, normalt bruk. Det var det som var min poäng. Du ska alltså inte kunna ta upp och besvara ett inkommande samtal i regn, även om du skyddar din telefon, även om det inte regnar på den - hör du inte själv hur korkat det låter?

 

Det skulle i så fall innebär att du inte kan ta ut den i regn, även om den är skyddad. Du bör inte ha den nära kroppen då värme, kondens och svett kan förstöra den. Du kan alltså inte ha den med dig vid ett klimat som för för fuktigt, för hög luftfuktighet. Kort sagt - du kan inte ha med dig telefonen överhuvudtaget utan den bör förvaras i ett klimatkontorllerat slutet rum.

 

Vidare - en tillverkare kan inte friskriva sig från vad som helst bara genom att hävda att det inte är "normalt bruk". Det har också ARN fastslagit. Kort sagt - även om en tillverkare har försökt att friskriva sig från "normalt bruk" så har ARN fastslagit att det är orimligt. Vilket är vanligt sunt förnuft. Det är klart att du ska kunna använda prylarna under rimliga förhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det handlar inte om att folk blivit dummare utan om att de prylar vi med oss inte tål vanligt, normalt bruk. Det var det som var min poäng. Du ska alltså inte kunna ta upp och besvara ett inkommande samtal i regn, även om du skyddar din telefon, även om det inte regnar på den - hör du inte själv hur korkat det låter?

 

Det skulle i så fall innebär att du inte kan ta ut den i regn, även om den är skyddad. Du bör inte ha den nära kroppen då värme, kondens och svett kan förstöra den. Du kan alltså inte ha den med dig vid ett klimat som för för fuktigt, för hög luftfuktighet. Kort sagt - du kan inte ha med dig telefonen överhuvudtaget utan den bör förvaras i ett klimatkontorllerat slutet rum.

 

Vidare - en tillverkare kan inte friskriva sig från vad som helst bara genom att hävda att det inte är "normalt bruk". Det har också ARN fastslagit. Kort sagt - även om en tillverkare har försökt att friskriva sig från "normalt bruk" så har ARN fastslagit att det är orimligt. Vilket är vanligt sunt förnuft. Det är klart att du ska kunna använda prylarna under rimliga förhållanden.

 

varför kollar man inte på tv i regni trädgården? Varför surfar jag inte med min laptop "som normalt bruk ska kunnas användas över allt" när det regnar och jag är utomhus? Jo för alla vet att det är känslig elektronik inuti. Samma sak gäller för mobilen. Vill du ha en mobil som du kan använda i regnväder, köp en fukt/stödtålig som det finns på markanden. Men nu säger jag inte att du är det men rätt många är för fåfänga för att köpa en sådan telefon eftersom dom är gräsligt fula.

 

Det finns ett gäng terminaler som ska tåla lite regn och damm och stötar och iphone är inte en sådan. Sedan om du skyddar din iphone i regn och den ändå blir fuktskadat så har du ju inte riktigt skyddat den tillräckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loshi, du har fastnat :innocent:

 

det handlar inte om att bada med iphonen i swimmingpoolen :dumstrut:

 

 

fullt emdveten om det, jag bara påpekar att regn är minst lika farligt även om risken är bedtydligt större om du badar med din lur:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta , men har inte den här diskussionen börjat handla om annat än en fuktskadad mobiltelefon. Den borde inte handla om kundtjänst eller kompetens på olika säljare, utan om en fuktskadad iPhone. Jag kan säga att de vätskeindikatorer inte behöver utlösas bara för att det finns fuktskada på kretskortet. Sen finns det självklart det motsatta indikatorerna är utlösta men det finns inget tecken på fuktskada på kretskortet. Indikatorerna används endast som just indikatorer det är inget en telefon döms ut för. En telefon döms ut, i alla fall när jag dömer ut dem, genom att telefonen öppnas och och skada hittats. Går det att reparera inom garanti så görs det, men med fuktskada är det väldigt svårt att reparera och sedan kunna garantera att den är hel. Det finns säkerligen flera tillfällen där telefonen används på ett säkert och bra sätt, men ändå är det en fuktskada på kretskortet och telefonen döms ut. Att döma ut en telefon som inte har fuktskada bara för sakens skull är absolut ingen framgångsrik affärsidé som jag tror att någon använder sig av. Det är endast en telefon som jag dömt ut utan att ha öppnat telefonen, i felbeskrivningen stod det att den hade landat i en hink full av bland annat hydralolja, och det syntes på telefonen utvändigt när den sattes igång att den var fuktskadad så det var ingen större idé att öppna. Brukligt vid utdömande genom en fuktskada är att scanna eller ta ett foto av telefonen, så det borde finnas en bild någonstanns.

Men som jag skrev i början, diskussionen borde inte handla om kompetens hos säljare utan om fuktskadad telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför kollar man inte på tv i regni trädgården? Varför surfar jag inte med min laptop "som normalt bruk ska kunnas användas över allt" när det regnar och jag är utomhus? Jo för alla vet att det är känslig elektronik inuti. Samma sak gäller för mobilen. Vill du ha en mobil som du kan använda i regnväder, köp en fukt/stödtålig som det finns på markanden. Men nu säger jag inte att du är det men rätt många är för fåfänga för att köpa en sådan telefon eftersom dom är gräsligt fula.

 

Det finns ett gäng terminaler som ska tåla lite regn och damm och stötar och iphone är inte en sådan. Sedan om du skyddar din iphone i regn och den ändå blir fuktskadat så har du ju inte riktigt skyddat den tillräckligt?

 

Jag ska inte bada med den, inte skölja den i spöregnet. Jag vill kunna lyfta den ur min ficka, ställa mig i skydd och besvara ett inkommande telefonsamtal. Hävdar du att det ska jag inte kunna göra därför att Apple skrivit att det är inte telefonen gjord för och det ska den inte tåla så duger inte telefonen till normalt bruk.

 

Berätta nu inte för mig en gång till att jag ska välja en annan telefon eller att jag inte kan använda den i badet, under vattnet eller andra självklarheter. Det är fortfarande normalt bruk vi pratar om och hävdar du att telefonen inte kan användas i regn, inte ens under skydd så innebär det att telefonen är så känslig att den överhuvudtaget inte ens kan tas ut, utomhus i sådant väder. Anser du att det är helt okej och inom ramen för vad tillverkaren ska kunna friskriva sig ifrån så är det helt upp till dig. ARN delar inte den uppfattningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...