Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini Display-port till HDMI


machton

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ganska ny här och vet inte om detta är rätt ställe att skriva men hoppas jag får ett svar :)

 

Jag vill gärna kunna koppla ihop min nya Macbook med min TV, och jag har en HDMI.

Vet någon vart man kan köpa någon slags adapter så man kan koppla ihop Mini Display-port ingången med en HDMI kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Det finns inte direkt den, utan du måste köpa en mini DP -> dvi-adapter och sen en dvi-hdmi-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag är i samma läge och undrar lite över DVI -> HDMI adaptern.

 

Kontakten på miniDP -> DVI är ju DVI-D dual link.

Frågan jag ställer mig då är måste man ha en "DVI-D dual link -> HDMI"-adapter eller räcker det med en "DVI-D singel link -> HDMI"-adapter som till exempel följande: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53266043 ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag är i samma läge och undrar lite över DVI -> HDMI adaptern.

 

Kontakten på miniDP -> DVI är ju DVI-D dual link.

Frågan jag ställer mig då är måste man ha en "DVI-D dual link -> HDMI"-adapter eller räcker det med en "DVI-D singel link -> HDMI"-adapter som till exempel följande: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53266043 ??

nej, det är den inte, såvida du inte köper den svindyra varianten... den vanliga är single link ,och det ska du ha hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, var jag som antagit lite mycket då :)...

Men då verkar det iaf fungera som jag tänkte med adaptern iaf. Tackar för svaret, måste säga att det verkar som detta forumet håller väldigt bra klass av det jag tittat på. Mycket trevlig attityd etc, tack återigen för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Det där är ingen mini display port! Det är vanlig mini-DVI till HDMI.

 

 

Party pooper. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara jag som tycker det är onödigt med miniDP till hdmi? Den kommer för det första bara skicka bild och inte ljud. Om det är att man har hdmi-hdmi-kabel redan som man vill använda så har ju tex belkin schyssta dvi-hdmi-adaptrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär detta : "Current Mini DisplayPort adaptors do not support audio (although the port itself does)."?

Hämtat från Wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär detta : "Current Mini DisplayPort adaptors do not support audio (although the port itself does)."?

Hämtat från Wikipedia.

Att adaptrarna som finns ute inte stödjer ljud överföring, men att själva porten på datorn gör det.

 

hoppas det hjälpte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Thomas Ytterberg

Ser det inte som troligt att ljud någonsin kommer fungera genom nuvarande Macars displayport eftersom det till att börja med kräver att det finns ett ljudkort knutet till bildskärmskortet. Vilket det inte finns.

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1016036

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade precis med Apple Store och den mini displayporten på den nya Mac Mini:n som lanseras precis nyss kommer enbart skicka bild och inte ljud :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elliotgillstrom
Ser det inte som troligt att ljud någonsin kommer fungera genom nuvarande Macars displayport eftersom det till att börja med kräver att det finns ett ljudkort knutet till bildskärmskortet. Vilket det inte finns.

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1016036

 

 

Hur får man ut ljud då?

 

mvh Elliot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hur får man ut ljud då?

 

Det får du helt enkelt inte utan får precis som tidigare dra ljudet separat från comboutgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elliotgillstrom
Det får du helt enkelt inte utan får precis som tidigare dra ljudet separat från comboutgången.

 

 

Okej. Och sen in genom scart eller liknande?

Ursäkta dumma frågor.. ska köpa tv nämligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det ska sitta en ljudingång precis bredvid en av HDMI-ingångarna på din TV. Det är viktigt att ljudet kommer in på samma ställe som bilden. Du kan alltså inte ta bilden via HDMI, och ljudet via en scart-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elliotgillstrom
Det ska sitta en ljudingång precis bredvid en av HDMI-ingångarna på din TV. Det är viktigt att ljudet kommer in på samma ställe som bilden. Du kan alltså inte ta bilden via HDMI, och ljudet via en scart-kontakt.

 

 

Okej då är jag med. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bara adaptrar för minidisplay-ballefjong eller finns det lååånga kablar oxå?

Alltså, DVI har ju en begränsning i längden på kabeln innan kvallen blir dålig.

Jag tänkte som så att kanske minidisplay har en bättre signal och funtar därför om det finns en sådana dära lång MDP-kabel så kan man ha lilla adaptern vid teven istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är det någon som vill eller skall beställa hem den här adaptern?

 

http://www.monoprice.com/products/product....at=1#largeimage

 

Tänkte göra det men vet inte riktigt om dom skickar utanför sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en mini dvi - hdmi. Behöver en mini displayport - hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...