Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini Display-port till HDMI


machton

Rekommendera Poster

Halloj.

 

Hittade denna, kompisen har en sådan och den funkar grymt bra med både ljud och bild via HDMI.

 

http://www.tradera.com/Mini-Display-Port-U...ktion_102730896

:totaltgalen:

Intressant. Hur fasen kan det komma ljud ur usb-utgången? Nu kanske ni tycker att jag är korkad men går ljudet ut där automatiskt när man spelar en dvd eller en filmfil uppspelad med qt eller vlc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar
daniel börjesson

det kommer inte vanligt ljud ur usb, det sitter ett externt ljudkort i adaptern, precis som alla andra externa ljudkort med usb!

I systeminställningar ställer du in ifall du skall använda det inbyggda ljudutgången eller det externa ljudkortet (usb).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som testat och använder mini displayport till hdmi, blir den väldigt varm? Nästan brännhet?

 

Det enda som blir varmt är undersidan på min MBP, själva sladden och konverteraren märker jag ingen temphöjning även när jag kör 1080-material...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Var inne på macsupport i malmö där jag såg en minDP -> hdmi kabel där det även stod på förpackningen att den skickar med ljud. 220 stod det på prislappen.

 

Efter att jag tittat på sista sidan i denna tråd så verkar det som om jag såg i syne och kollade upp på deras webshop om produkten fanns, tyvärr inte. Men samtidigt så ska öppettiderna vara till 18 men dem är till 17 då jag försökte ringa. Verkar inte vara helt uppdaterade.

 

Jag provar att ringa imorgon då jag verkligen hade behövet och ha ljud o bild i samma kabel.

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har beställt på tradera återkommer senare med resultat

Har fått hem adaptern och den ser i allafall fin ut. Förpackad i orginalpåse som ser ut att vara från Apple, snyggt. Jag har dessvärre ingen hdmi-sladd men ska köpa en så fort jag kommer till Stockholm då det är helt galna priser på hdmi-sladdar hos siba, elgiganten och så vidare. Sekvencia har för en bra bit under hundralappen och enligt M3s blindtest går det inte att se skillnad bildmässigt. Alltså känns det svårt att motivera inköp för 300-500kr (fåniga priser).

 

Jag håller tummarna så länge och längtar efter att koppla min Macbook Pro 13" till Panasonic TX-P42X10 och spela gamla gratisfilmer i hög upplösning via hdmt.net. Otroligt cool tjänst faktiskt, kolla in den. Finns både gratismaterial och sådant du måste betala för men det är riktigt billigt, under en dollar för nya filmer och billigare ju äldre eller mindre populära de är. Om bilden är bra vet jag inte men det ser snuskigt bra ut på datorn och de hävdar att det är "hd-liknande" kvalité. Filmen streamas direkt och man kan titta 10 ggr under 24 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hör väl egentligen till någon annan tråd men jag måste korrigera min uppfattning av bildkvalitén på hdmt.net. De gratisfilmer jag kollat på och Dexter är långt ifrån HD. Det ser ut att vara riktigt låg upplösning faktiskt även om det inte är dåligt kodat. Det är inga direkta problem med pixeleringar och blockliknande störningar men det är heller inte särsklit skarp bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm... jag har nu testat med mini-displayport till hdmi och sedan en hdmi-kabel till tv:n. Bilden blir kanon men vad sjutton är det för problem med internet. När jag kopplar in datorn med adaptern till tv:n försvinner i princip internetuppkopplingen. Först mätte den ungefär 1mbit sedan fanns inte internet och när jag drog ur kabeln blev det full fart strax övar 9mbit. Vad är detta, stör adaptern eller kabeln eller vad?

 

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fyller på tråden lite. Det finns ju egentligen bara två (rimliga) alternativ om man vill köra HDMI: antingen en adapter som den från komplett, dvs. mini displayport->HDMI och sen en HDMI<->HDMI kabel eller varianten mini displayport + USB->HDMI där fördelen med alternativ två självklart är att man även får ljud. Ruskig prisskillnad dock. Adapter för bara bilden finns i de flesta datorbutiker för runt 200:-, den med ljud har jag bara hittat hos Mac support (http://www.mstore.se) och den ligger på 695:-. Ganska mycket pengar för att slippa dra en ljudsladd anser jag.

 

Det är vad mina efterforskningar kommit fram till, blir nog sneakvarianten med separat ljud :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Klarar en iMac 21,5" en Mini Display.port till HDMI adapter?Står nämligen så här på apples hemsida: Mini DisplayPort-utgång med stöd för DVI, VGA och dubbellänkad DVI (adaptrar säljs separat). 27-tumsmodellen har också stöd för anslutning av externa DisplayPort-källor (adaptrar säljs separat).Står ingenting om HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det står inget om hdmi därför att Apple själva inte har tagit fram någon sådan adapter. Annars fungerar det som vanligt med Apples Minidisplayport-hdmi-adapter och sedan passande hdmi-kablage/adapter efter det.

 

Sedan finns det en uppsjö av tredjepartsadaptrar som ger hdmi direkt. Men med tanke på alla frågor kring problem med att få bild verkar dessa vara minde tillförlitliga än Apples egna adaptrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag köpte en MDP->HDMI sladd på kjell & co för typ 1 år sen. Den funkade men inte så pålitligt (skärmen vaknade inte merän ca 50%) så jag hoppa tillbaka till MDP->DVI konvertorn.

 

Jag hittade ingen annan lösning då. Finns de bättre sånna sladdar eller konvertrar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en MDP->HDMI sladd på kjell & co för typ 1 år sen. Den funkade men inte så pålitligt (skärmen vaknade inte merän ca 50%) så jag hoppa tillbaka till MDP->DVI konvertorn.

 

Jag hittade ingen annan lösning då. Finns de bättre sånna sladdar eller konvertrar nu?

 

Jag har kört med Kanex iAdapt 51 något år och har inte haft några problem: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=762653

Men jag har en rätt gammal dator, tror senare modeller klarar att skicka ljudet direkt ur MiniDP-porten till HDMI.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt en MDP-HDMI adaper och på Mediamarkt sa dom att den skulle kunna skicka både ljud och bild, men jag får den bara att skicka bild.

Vad kan det bero på?

Är min MBP för gammal den är från 07-08 ungefär.

Och har Mediamarkt rätt i att den kan skicka ljud och bild eller kan den bara skicka bild????

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt en MDP-HDMI adaper och på Mediamarkt sa dom att den skulle kunna skicka både ljud och bild, men jag får den bara att skicka bild.

Vad kan det bero på?

Är min MBP för gammal den är från 07-08 ungefär.

Och har Mediamarkt rätt i att den kan skicka ljud och bild eller kan den bara skicka bild????

 

MVH

 

Jag TROR att din dator är för gammal för att skicka både och. Titta på Om mini display port hos Apple. Men jag kan inte så mycket om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt. Datorn måste vara från 2010 eller senare för att det skall funka.

 

Tack för snabbt svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Äntligen inget strul! Kanex DisplayPort = Problem.

Accell Mini DisplayPort till HDMI = Inga problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...