Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bredbandsdragning


peth

Rekommendera Poster

Går den i luften bör du hänga den i tunn wire, det bör räcka.

Spänn upp en 3mm wire mellan husen och klamma fast kabeln på den, det klarar den i många år.

Det blir bökigt med VP-rör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv med tre routrar hemma inte för att verka märkvärdig utan de andra routrarna används inte för de vart för långsamma :)

 

I vilket fall för och underlätta så behöver man ju inte koppla in dem på WAN portarna utan man kör dem som switchar bara fast sdet är väldig tonödigt och köpa routrar för att ha som switchar.

 

Sen får man väl tänka på också att kör man router på router blir det lite jobbigt med NAT nänk dig själv med två "NATade" nät och både farsan och morsan vill ha samma port öppen till sin dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska funka i switchen rakt av. Switchen är som en förgreningsdosa ungefär..

Tänkte det samma, att det räcker väl med en switch med 4portar, adsl har väl DHCP ip. det är ju bara när man har statisk ip o fler datorer man lär ha en router som delarut "DHCP" adresser till datorerna.

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska funka i switchen rakt av. Switchen är som en förgreningsdosa ungefär..

Tänkte det samma, att det räcker väl med en switch med 4portar, adsl har väl DHCP ip. det är ju bara när man har statisk ip o fler datorer man lär ha en router som delarut "DHCP" adresser till datorerna.

 

//

Nja.. ;)

 

Att koppla en switch direkt till ADSL funkar inte. ADSL delar bara ut en IP-adress som du når ut på nätet med. En Router är i praktiken en liten dator som tar emot IP-adressen från en DHCP-server, sen kopplar routern ihop ditt lokala nät med internet. Routern sammanfogar alltså ditt lokala nätverk som en enda nod ut mot internet.. sen kan det finnas hur många noder (datorer) innanför routern men utifrån sett är det bara som en enda dator/nod.

 

En switch inuti ett lokalt nätverk är däremot en annan sak... det är där den agerar som en förgreningsdosa.

 

För att koppla ihop ett lokalt nätverk med internet behövs (med få undantag) en router.

Vill du ha fler noder i ett lokalt nätverk behöver du en switch eller en hub. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad mellan en switch och en hub?

Hubben är äldre teknik. Den förstärker och skickar all trafik till alla noder i nätverket. Switchen skickar paketen till 'rätt' noder direkt. Switchar är snabbare och säkrare. Det finns program som gör att man kan sitta och kolla igenom all trafik som rör sig i ett hubb-nätverk.. rätt obehagligt om man tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drabbades av lite överambition och tyckte att jag skulle försöka göra en skiss för att förklara ordentligt.

ip_router.gif

 

#1 i skissen är i det här fallet switchen. Det är den som sammanbinder nätverket. Egentligen är switchens enda funktion att den agerar förgreningsdosa och förstärker signalen i kablarna. Switchen har ingenting med ip-nummer eller andra funktioner att göra. I ett väldigt enkelt nätverk med bara två datorer skulle switchen istället kunna vara en korskopplad kabel en av datorerna skulle kunna ha ett extra nätverkskort eller ett modem och agera router åt den andra datorn.

 

"ip" i skissen representerar de interna ip-adresserna. Routern (2) har ett internt ip precis som alla andra datorer(noder) i nätverket.. det är det ip-numret man skriver in i nätverksinställningarna.

 

#2 är alltså routern. En router behöver inte vara en separat lite låda det kan till exempel vara en dator med två nätverkskort eller en dator med ett nätverkskort och ett modem om man kör med modemuppkoppling. Det behöver inte heller vara en enda router i ett nätverk man kan ha två eller flera om man har flera uppkopplingar mot internet.. man kan ju då ställa in olika datorer för att använda olika routers i Nätverksinställningarna på datorn.

 

#3 representerar uppkopplingen ut mot ett annat nätverk.. till exempel internet. Om jag skulle vilja nå en dator i det här nätverket via internet skulle det vara det externa ip-numret jag anropade sen beror det på hur routern är konfigurerad hur min dator hittar rätt genom det lokala nätverket.

 

Dom här små routerboxarna som säljs ganska mycket är väldigt bra grejer tycker jag.. men dom skapar en viss förvirring tror jag. Eftersom dom rymmer flera funktioner (ofta switch, router och dhcp-server) så tror man nog lätt att dom funktionerna hör ihop på ett annat sätt än dom gör. Switch, routern och dhcp-servern är tre olika funktioner som i större nätverk oftast är separerade från varann.

 

Överambitiös och ändå inkomplett förklaring kanske.. men jag hoppas att den kanske kan vara till hjälp för den som undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla en switch direkt till ADSL funkar inte. ADSL delar bara ut en IP-adress som du når ut på nätet med.

Men jag har ststisk (fast ip) och bredband o måste ha en router för att kunna få internet via ett uttag här hemma till mina 2 datorer (mac/pc).

Men kompisar i samma stad som har bredband med DHCP adress o klarar sig med en switch, hur kan det fungera? (jag vill inte verka jobbig på någe vis utan är bara nyfiken på hur det fungerar)

 

Så är det skillnad på ADSL och bredbandets ip-adresser (beror det på att man med ADSL lär loggain på en sida för att nå internet??)

 

///

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att ute i sidobyggnaden så är det ISDN indraget och routern används för att konvertera den digitala signalen till en analog signal så att telefonen och telefaksimilen fungerar, därför vill jag ha en router därute.

eventuellt kan du behöva en ny router... det beror lite på hur den funkar... en vanlig router är oftast bara router, medans en ISDN- router antagligen kör ISDN som WAN och ethernet som LAN. Du behöver en router med ethernet som både LAN och WAN...

 

krångligt detta.

 

Om du ska dra kabeln parallellt med elkabeln rekommenderas skärmad ethernetkabel. Jag har en kabel hemma i huset, dragen i rör parallellt med 230V-kabel i ungefär 20M (källaren - vinden)... det funkade inte riktigt alls med oskärmad, men det funkade skitbra med skärmad.

 

Det var mina fem öre. Thanks!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla en switch direkt till ADSL funkar inte. ADSL delar bara ut en IP-adress som du når ut på nätet med.

Men jag har ststisk (fast ip) och bredband o måste ha en router för att kunna få internet via ett uttag här hemma till mina 2 datorer (mac/pc).

Men kompisar i samma stad som har bredband med DHCP adress o klarar sig med en switch, hur kan det fungera? (jag vill inte verka jobbig på någe vis utan är bara nyfiken på hur det fungerar)

 

Så är det skillnad på ADSL och bredbandets ip-adresser (beror det på att man med ADSL lär loggain på en sida för att nå internet??)

 

///

Det beror på hur många ip-adresser man har. En per enhet behövs, har du färre än antalet datorer, behöver du en router...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla en switch direkt till ADSL funkar inte. ADSL delar bara ut en IP-adress som du når ut på nätet med.

Men jag har ststisk (fast ip) och bredband o måste ha en router för att kunna få internet via ett uttag här hemma till mina 2 datorer (mac/pc).

Men kompisar i samma stad som har bredband med DHCP adress o klarar sig med en switch, hur kan det fungera? (jag vill inte verka jobbig på någe vis utan är bara nyfiken på hur det fungerar)

 

Så är det skillnad på ADSL och bredbandets ip-adresser (beror det på att man med ADSL lär loggain på en sida för att nå internet??)

 

///

Jag vet att Bredbandsbolaget har någon tjänst där man har möjlighet att koppla fler datorer direkt till bredbandsuttaget... finns säkert fler mindre ISPer som har liknande tjänster. Det funkar antagligen så att man ansluter sig 'direkt' till ISP-ns nätverk. Känns knepigt att förklara det här just nu.. men dina vänner ansluter sina switchar som kaskadkopplade switchar i ett nätverk. Dom kopplar alltså sina switchar som om dom kopplade ihop flera switchar i ett nätverk via uplink-porten eller dylikt. Bredbansbolaget leverera alltså anslutning till ett riktigt nätverk med dhcp-servrar som leverera fler ip-adresser per kund.

 

Vet inte teknisk hur sådana tjänster fungerar men jag kan föreställa mig att det sitter en switch och en router i källaren (kvarteret) på hus med sån uppkoppling och att alla kunder i huset (kvarteret) delar på ett lokalt nätverk som i sin tur är uppkopplat mot internet via en router.

 

Har man möjlighet att få en bredbandstjänst med fler ip-adresser så ska man ta den. Man tjänar ju en liten hacka på att slippa skaffa en router... sen kan man givetvis välja att skaffa en router även om man har en sån tjänst, det skulle nog jag göra för maskerings-/brandväggs-funktionernas skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(jag vill inte verka jobbig på någe vis utan är bara nyfiken på hur det fungerar)

 

Det är inte jobbigt alls.. är bara glad att jag tvingas tänka till lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...