Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bredbandsdragning


peth

Rekommendera Poster

Mina föräldrar har precis fått ADSL där de bor ute på landet, modemet finns i huvudbyggnaden där min bror håller till med sin dator men mina föräldrar vill gärna dra ut en lina till en sidobyggnad där de har ett kontor. Min fråga blir då: kan man lösa detta med en switch inkopplad i modemet där det går en kort lina till min bror och en lång lina ut till en router hos mina föräldrar?

skiss.gif

 

Eller finns det bättre sätt?

Router och modem finns redan och priset är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det bör inte möta något hinder, se till att du köper kabel av god kvalitet, finns ju färdiga 100 meterslängder.

Eller 50 om du klarar dig med det, skall du dra den utomhus i luften eller i mark så bör du ju skydda den med något.

Trådlöst kan ju gå, beroende på hur långt det är, men är det 15- 20 meter mellan husen är det inga problem det heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin skiss du har gjort. Byt plats på routern och switchen.. så borde du vara i hamn. Jag är inte hundra om det ska vara en korskopplade eller rät kabel mellan switchen och routern.. och med 'rätt' router och switch ska det inte spela någon roll heller. Har du kablar så testa.. annars får du kolla upp det.

 

Blir det mer än 100 meter kabel mellan switchen och routern så kan det blir problem.En lösning kan i så fall vara att sätta switchen någonstans halvvägs längs vägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en vanlig "patchkabel, dvs rak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en vanlig "patchkabel, dvs rak.

Alltid? Det där är lite mystiskt i mina ögon. Hade en gammal Netgear hub som gjorde mig förvirrad förut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag drog 30 meter genom huset i höstas :lol: På vinden. Svettigt och isoleringen kliade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag drog 30 meter genom huset i höstas  :lol:  På vinden. Svettigt och isoleringen kliade.

Jag är uppväxt bland isolering.. isolering och tegelpannor. Min far och mor var i husbyggartagen när jag var liten. :)

 

Nu bor jag i en liten etta och längtar efter att få dra kablar i väggar och grejer... sjukt nog är jag avundsjuk på alla som får slita med att göra fina kabeldragningar. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte frågan om mer än 25 meter varav ca 4 meter utomhus, trådlöst är tyvärr inte ett alternativ, dels p.g.a. priset och dels p.g.a. morsans celeron-härk med windows 98 som knappast klarar av ett trådlöst nätverk.

 

Vad ska man skydda kabeln med utomhus? PVC-rör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte frågan om mer än 25 meter varav ca 4 meter utomhus, trådlöst är tyvärr inte ett alternativ, dels p.g.a. priset och dels p.g.a. morsans celeron-härk med windows 98 som knappast klarar av ett trådlöst nätverk.

 

Vad ska man skydda kabeln med utomhus? PVC-rör?

Slang kanske? .. Jag vet inget om sånt där men slang verkar logiskt i mina ögon.. böjligt och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man i framtiden vill koppla in en nätverksskrivare ute i sidobyggnaden fungerar det då att koppla in den i switchen? Eller ska man ha två routrar i serie med varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska funka i switchen rakt av. Switchen är som en förgreningsdosa ungefär..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de nada

 

Din mammas dator skulle nog må bra av att bli 'linuxifierad', särskilt om någon annan dator i nätverket är en Mac. Kan rekommendera Mandrake Discovery, bra nybörjarlinux inte helt olikt Windows.. Tänkte sätta min egen mor framför just Mandrake Discovery snart.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tänkte spränga hennes dator i zillioner småbitar och begrava resterna i en blykista sju fot under marken och sedan tvinga henne att köpa en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tänkte spränga hennes dator i zillioner småbitar och begrava resterna i en blykista sju fot under marken och sedan tvinga henne att köpa en mac.

Ja det är givetvis det allra bästa alternativet. Smörj henne med hur fin, gullig och trevlig iMac är. "Det är ju sådär en dator ska se ut!" :D

 

Fast Linux är ett trevligt alternativ också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsan har en iMac och den datorn står mittemot hennes, men det är ju bara SÅ jobbigt att behöva lära sig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att ute i sidobyggnaden så är det ISDN indraget och routern används för att konvertera den digitala signalen till en analog signal så att telefonen och telefaksimilen fungerar, därför vill jag ha en router därute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man skydda kabeln med utomhus? PVC-rör?

Ovan mark eller under mark?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsan har en iMac och den datorn står mittemot hennes, men det är ju bara SÅ jobbigt att behöva lära sig något nytt.

Jo.. det kan vara väldigt jobbigt. Men när man sysslar med Linux och MacOS X så känns det som om det man lär sig är väldigt närbesläktat. Det är faktiskt en av det största orsakerna till att jag ogillar Windows.. i mina ögon kör Microsoft sitt eget race och att till exempel få en enbart Windows-burkar att funka i ett nätverk är säkert lätt. Så fort någonting avviker från deras 'standard' blir det genast svårt. Det var när jag slet med att få en XP-dator min pappa hade att funka med en Mac som jag insåg att Linux egentligen inte är ett dugg mer knepigt än Windows.. snarare tvärtom.. I vissa fall är det taffliga gränssnitt men överlag är det mycket mer logiskt och funktionellt. :)

 

Jag tror att mac-människor känner sig bra mycket mer hemma i Linux-världen än i Windows-världen... och då oavsett om man är van vid äldre Mac Os eller Mac Os X. :D

 

Det här har ju ingenting med din bredbandsdragning att göra men jag tror att du, din far, din bror och framförallt din mor har mycket att vinna med Linux. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är att ute i sidobyggnaden så är det ISDN indraget och routern används för att konvertera den digitala signalen till en analog signal så att telefonen och telefaksimilen fungerar, därför vill jag ha en router därute.

Din brors dator skulle ju kunna agera router också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh lillbrorsan sitter ju bara och spelar spel med sin dator, och då duger ju windows.

Jo.. det är nog till och med bäst med Windows.. tyvärr.. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din brors dator skulle ju kunna agera router också.

Men skulle det fungera med två routrar efter varandra, de har ju inbyggd switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. det borde också funka bra. Du ställer in den andra routern i serien som om det vore en dator kopplad till den första routern. Funkar utmärkt i varje fall teoretiskt. Du skulle kunna ha en router till ISDN-uppkopplingen och en till ADSL modemet och alla datorer 'imellan' routrarna.. sen ställer du in datorerna för vilken router dom ska använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...