Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nyhetsbevakningen på webben stänger om en vecka!


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Nästa torsdag är sista arbetsdagen innan semestern för undertecknad. Eftersom jag är den enda som skriver nyheter på webben sedan Joachim Johansson bytte status från fast anställd till frilansmedarbetare, innebär det att MacWorlds webbsajt stänger ned för sommaren. Dels på grund av att även redaktionen på MacWorld behöver semester :sorry: , dels på grund av att publiceringsverktyget IDG använder i dagsläget inte hanterar distansarbete på Mac till rimliga kostnader. :angry:

 

Precis som tidigare somrar kommer det dock att hända saker i Macvärlden under den svenska semesterperioden, och det vore trevligt om de som har MacWorld som en av många hållplatser på webben kunde få ha det även under sommaren.

 

Så det här är en öppen fråga till alla på forum.macworld.se - hur löser vi det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Det finns ju andra, företrädesvis engelskspråkiga, sajter som tillhandahåller nyheter om Mac och Mac OS. Får man tipsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte fungerar med distansinloggning beror på paranoida nätverkstekniker eller vad?

Vi kan ju skriva på forumet, då borde du väl kunna skriva nyheter också?

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Att det inte fungerar med distansinloggning beror på paranoida nätverkstekniker eller vad?

Vi kan ju skriva på forumet, då borde du väl kunna skriva nyheter också?

 

?

Olika system. Den här burken är en Mac som har noll och intet med IDGs publiceringssystem att göra. Det enda är att vi har en länk från förstasidan och hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

En dator, SSH, VNC, problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
En dator, SSH, VNC, problem?

Jag hinner inte gå in på alla turerna, men det handlar om proprietär programvara, specialklienter, tidsbrist, brist på vilja et c, et c, ad nauseam. Med lite tid och en hel del pengar går det att lösa - det handlar ju bara om ettor och nollor - men med fem arbetsdagar kvar till semestern har jag tvingats konstatera att det inte kommer att lösa sig. :angry:

 

Det vanliga nyhetssystemet är alltså inte ett alternativ.

 

Men vi har den här forumprogramvaran. Kan vi utnyttja det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vi kan rapportera på forumet. Kanske öppna en tillfällig liten box som rör speciellt händelserna kring Creative Pro eller vad mässan nu heter. Kanske med två avdelningar. En som helt enkelt bara Nils och MacWorld och utvalda sommarskribenter får skriva i. Nyhetsrapportering helt enkelt, fast i forumform. Sen en avdelning där alla kan gå vilda på alla rykten och sånt... eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker förslaget är bra att vi rapporterar på forumet, jag tror ju att du Nils, likaväl som andra på MW säkert kommer att snoka här på forumet under semestern också så ni kan ju också göra lite journalistiska inlägg (givetvis får du som chef bestämma sånt, men det är en tanke, speciellt när det gäller kommande mässor och sånt).

 

Som privapersoner skriver vi säkert gärna nyheter också... förhoppningsvis med lagom längd och lättläst innehåll. :)

 

Kanske rent utav göra en speciallänk här på forumet som bara får innehålla nyheter (diskussionerna kan vi ta i detta forum) som ni länkar till från förstasidan så att nyfikna på nyheter ändå får sig en svensk tvist på nyheterna.

 

Eller så utser ni några duktiga killar och tjejer som får ansvar för just detta specialforum som i sig sköter bevakningen (mot någon rolig ersättning, kanske prenumeration, fåniga pennor eller vad det nu kan vara) under semestertiden, dit ni länkar från förstasidan... och förbehåller er rätten att inte ansvara för innehållet innan någon ansvarig (pekar på Nils) kan kolla att det är sant och riktigt.

 

Jag bara spånar på här, tycker att det vore bra om det finns någon slags länkning till forumet på förstasidan under "nyhetstorkan" så att det inte känns lika torrt som tidigare år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag förstår det här, men frågar du om läsare ska hålla i nyhetsrapportering för MacWorld i sommar?

 

Jag är tveksam om det är riktigt bra, eftersom MacWorld är en kommersiell produkt och bör därför inte skaffa gratis arbetskraft för att kunna konkurrera med andra mer eller mindre ideella "dygnet-runt-året-runt"-sajter. Ärligt talat, det känns lite som att utnyttja folk och dess lojalitet gentemot tidningen (även om de är frivilliga).

 

Det är möjligt att jag missuppfattat det hela. Handlare det bara om att diskutera händelser och nämna dem i forumen utan att ha krav på att rapportera är det väl helt okej.

 

Annars kan du ju låta någon/några engagerad läsare bli frilans över sommaren och betala för det. Det kan vara så att de ska skriva i snitt 5 nyheter i veckan mot en liten ersättning. Jag tror nog inte att du får problem att hitta frivilliga. Dessutom får du en liten engagerad frilansbas du kan anlita vid behov på webben, vilket jag misstänker behövs (som vid pressläggning av tidning och sjukdom). Bara en fundering (och kanske tips) från mig.

Lär dem först och främst att inte vara värderande i sitt skrivande och länka till källrona så ska det nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag vet inte om jag förstår det här, men frågar du om läsare ska hålla i nyhetsrapportering för MacWorld i sommar?

 

<klipp>

 

Det är möjligt att jag missuppfattat det hela. Handlare det bara om att diskutera händelser och nämna dem i forumen utan att ha krav på att rapportera är det väl helt okej.

:eeeh: , det var kanske inte så genomtänkt det här.

 

Tanken är alltså INTE att forumedlemmar ska gå in som journalister och skriva nyheter i MacWorlds namn. De nyheter vi skriver ser ut som de gör eftersom det är så vi vill ha dom. Det tog mig ganska lång tid att komma fram till "formen" och det tar en stund för skribenter att lära sig att skriva på "MacWorld-vis". De flesta här är duktiga skribenter, men det är inte samma sak som att man är en duktig journalist, och även duktiga journalister behöver redigering innan de lär sig att skriva på MacWorld-vis (eller DN-, Expressen-, Aftonbladet- vis). Jag kommer inte att sätta mitt namn under något som jag inte sett...

 

Problemet är dock som varje sommar de senaste åtta åren att vi går på semester och att Macvärlden inte gör det. Det är samma visa varje år, massor med läsare och besökare som blir sura över att vi inte rapporterar om "den stora grejjen" som precis hänt.

 

Men som alla andra tänker jag vara ledig när jag har semester - jag kommer säkert att titta in här då och då, men sex av sju dagar kommer jag antagligen att göra något annat. Ladda batterierna liksom.

 

Så då har vi en konflikt mellan vårt behov av semester och läsarnas/besökarnas behov av nyheter.

 

Jag ville göra alla uppmärksamma på det. Exakt hur ni löser det hela är upp till er. Någon skrev att de engelskspråkiga sajterna ju uppdateras hela (nåja) sommaren - det är möjligt att det räcker. Kommer ni fram till att ni vill tipsa varandra om nyheter och händelser i Mac-världen lite granna som andan faller på - jättebra. Kommer ni fram till att engelskspråkiga sajter räcker - jättebra. Kommer ni fram till något schema - jättebra.

 

Jag ville bara ta upp det till diskussion, så att jag kan hjälpa er om ni vill ha ett speciellt forum, sätta upp en moderator eller vad ni nu kommer fram till.

 

Men som sagt, det är upp till er - själv tänker jag ha semester. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni vill så kan ni skapa ett nyhetsforum nu under semestern (då alla godbitar kommer att lanseras). Där kan sedan du Nils och andra Macworldanstälda skriva nyheter. Alternativt att några av forumets medlemmar får förtroendet att sköta nyhetsbevakningen.

 

Jag såg att du inte ville att medlemmarna skulle skriva nyheter men om du själv inte anser dig ha tid över så är det ett möjligt alternativ. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna avdelning:

Diskutera nyheterna

Diskutera det senaste som hänt i Macvärlden.

 

Jag är övertygad om att nyheter, speciellt av lite större dignitet, kommer avhandlas av forumdeltagare alldeles självmant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir förvånad att det finns somliga som tror att deras "nyhetsbegär" ska tillfredställas genom att Nils ska jobba på sin semester! Varför tror ni att folk blir utbrända? :blink: Att kolla "bara en gång i veckan" gör ju att den avslappning som hjärnan behöver blir förstörd. Att utföra koncentrationskrävande jobb i längden kräver ordentlig avslappning. Om Nils ska ha semester så ska han ha semester! Basta! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir förvånad att det finns somliga som tror att deras "nyhetsbegär" ska tillfredställas genom att Nils ska jobba på sin semester! Varför tror ni att folk blir utbrända?  :blink:  Att kolla "bara en gång i veckan" gör ju att den avslappning som hjärnan behöver blir förstörd. Att utföra koncentrationskrävande jobb i längden kräver ordentlig avslappning. Om Nils ska ha semester så ska han ha semester! Basta! :angry:

Var det inte Nils själv som sökte en lösning samtidigt som han inte tyckte det var lämpligt att "vi" skriver de "seriösa" nyheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Det var tänkt som en liten fingervisning till den store chefredaktör´n åkkzå.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jo. Det var tänkt som en liten fingervisning till den store chefredaktör´n åkkzå.

;)

Eeeh, jag har nog lite svårt att helt klippa kontakten med Macvärlden under hela semestern. Beroende liksom :blush:

 

Allvarligt talat så är Mac både mitt jobb och min mest tidskrävande hobby. Jag tycker helt enkelt att det är fbnt kul att pilla med Macen. Eftersom jag inte har några som helst krav på mig att bli professionellt duktig på något fuskar jag glatt i bildbehandling, videoredigering, databasdesign, 3D-modellering, webbprogrammering och liknande på fritiden. Just nu försöker jag lära mig php (lyckades precis göra ett script som skickar mail från webben - ok, inte så avancerat, men jag blev nöjd).

 

Att skriva runt fyra webbnyheter om dagen, varje dag oavsett om det hänt nåt eller inte, att kliva upp 06.15 oavsett om det regnar eller är solsken, att ägna sig åt textredigering när det precis kommit en ny iPod till redaktionen... det gör jag för att IDG (det vill säga indirekt de av er som köper tidningen) betalar mig för det.

 

Men att hänga här på forumen på betald arbetstid - det är precis så bra som det verkar :D Om jag tittar in här nån gång i veckan under semestern är det enbart för att jag tycker det är kul. Jag skulle nog bli mer stressad av att försöka hålla mig borta (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hopplöst fall, doktorn grät! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte några vettiga svenska alternativ som har öppet hela sommaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jo. Det var tänkt som en liten fingervisning till den store chefredaktör´n åkkzå.

;)

Eeeh, jag har nog lite svårt att helt klippa kontakten med Macvärlden under hela semestern. Beroende liksom :blush:

 

Allvarligt talat så är Mac både mitt jobb och min mest tidskrävande hobby. Jag tycker helt enkelt att det är fbnt kul att pilla med Macen. Eftersom jag inte har några som helst krav på mig att bli professionellt duktig på något fuskar jag glatt i bildbehandling, videoredigering, databasdesign, 3D-modellering, webbprogrammering och liknande på fritiden. Just nu försöker jag lära mig php (lyckades precis göra ett script som skickar mail från webben - ok, inte så avancerat, men jag blev nöjd).

 

Att skriva runt fyra webbnyheter om dagen, varje dag oavsett om det hänt nåt eller inte, att kliva upp 06.15 oavsett om det regnar eller är solsken, att ägna sig åt textredigering när det precis kommit en ny iPod till redaktionen... det gör jag för att IDG (det vill säga indirekt de av er som köper tidningen) betalar mig för det.

 

Men att hänga här på forumen på betald arbetstid - det är precis så bra som det verkar :D Om jag tittar in här nån gång i veckan under semestern är det enbart för att jag tycker det är kul. Jag skulle nog bli mer stressad av att försöka hålla mig borta (w00t)

Nils,

 

nejdå. Inte kommer du fundera över vad som hände på Utvecklarkonferensen i SF förrän framåt augusti, eller hur? Inte är väl en totalt ny processorfamilj, helt nya PowerMacar samt den nya 15-tummaren något som kan tänkas dra dig ur hängmattan? He-he-he.

 

Ha en riktigt skön sommar, och försök att ta det lugnt och koppla av, och minimalisera Mac-beroendet. Och nej. Det finns inte Telia Homerun i Björkskärs skärgård.

 

Hur viktigt och kul det än är med Macnyheter och forum likt detta så slår det inte en tidig julikväll vid stora Nassa, när fjärden ligger lika blank som en sprillans ny Cinema Display och det enda som hörs är måsarna och sprakandet från utegrillen. Smaken av en kölsvinskyld Carlsberg till de grillade lammkotletterna och doften av hav, tång, fernissa samt tjära. Se DET är IRL, det.

 

Trevlig sommar önskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen begär väl att ni ska jobba på semestern. Det som krävs är bara att du är tydlig med hur det ligger till - lägg upp en sista nyhet med info om vilka datum det gäller - påpeka att forumet förstås är igång och att allt det senaste naturligtvis kommer att diskuteras där av era medlemmar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag missförstått allt eller var det ett krav att MW-redaktionen ska jobba på semestern?

 

Jag föreslog att vi skulle ha ett speciellt forum där vi medlemmar länkar till nyheter, eller skriver en förkortade svensk version av nyheten (med länk till den riktiga nyheten) under sommaren. Detta för att skilja mellan de nyheter som MW-redaktionen skriver normalt och de som skrivs när redaktionen är borta. Och att MW sen kunde länka till detta forum på förstasidan för de som inte är så duktiga på att läsa engelska (det finns, tro mig) och som ändå får sig lite nyheter när de klickar på sin Macworldlänk.

 

Jag spånade sen på andra idéer också, men ingen av dem var ett krav på att Nils och co. ska jobba på sin semester.... men med tanke på att Nils hänger här även efter kontorstid så är risken rätt stor att han nog kommer att vara här mer än en gång i veckan även under semestern. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Hur viktigt och kul det än är med Macnyheter och forum likt detta så slår det inte en tidig julikväll vid stora Nassa, när fjärden ligger lika blank som en sprillans ny Cinema Display och det enda som hörs är måsarna och sprakandet från utegrillen. Smaken av en kölsvinskyld Carlsberg till de grillade lammkotletterna och doften av hav, tång, fernissa samt tjära. Se DET är IRL, det.

Nädu gubbe lille, det är inte IRL, det är en reklamfilm för den svenska sommaren :lol: I verkligheten är det 14 grader, blåsigt och regnigt stora delar av sommaren ;)

 

Och när dagarna ser ut på det viset så kan man gärna surfa in här nån timme...

 

Men det är klart, en ljummen juli-kväll, eller en solig juli-dag, lär jag nog inte surfa digitalt särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Ingen begär väl att ni ska jobba på semestern. Det som krävs är bara att du är tydlig med hur det ligger till - lägg upp en sista nyhet med info om vilka datum det gäller - påpeka att forumet förstås är igång och att allt det senaste naturligtvis kommer att diskuteras där av era medlemmar :-)

Jag har inte uppfattat att någon som skrivit här krävt att vi ska jobba i sommar. Däremot vet jag att jag kommer att ha ett par mail i inlådan efter semestern som undrar "hur i h-e" vi "kunde missa [välj valfri nyhet]" som avslutas med att de tänker säga upp prenumerationen. Det är därför jag försökt vara tydlig med att när det är semester så tänker jag vara ledig, och att det eventuella deltagandet här på forumen sker i mån av tid, möjligheter och lust. Precis på samma vilkor som alla andra här alltså.

 

Självklart kommer det att finnas en stor fel länk till forumen på förstasidan när vi tar semester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
med tanke på att Nils hänger här även efter kontorstid så är risken rätt stor att han nog kommer att vara här mer än en gång i veckan även under semestern. ;)

:lol: vissa aspekter av det här jobbet är underbara . jag förväntas faktiskt hänga här på kontorstid (om än inte åtta timmar om dagen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer det att finnas en stor fel länk till forumen på förstasidan när vi tar semester.

 

FEL länk? Nädu Nisse nu får du allt ta lite semester. ;):lol::lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...