Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka mobiltelefoner är bättre än iPhone?


Alix

Rekommendera Poster

Svårt att jämföra är de!!

Den man väljer passar en bäst och är bäst för just dig :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 180
  • Created
  • Senaste svar
Ful

Hur det är med program till den vet jag inte men den är i extremt ful tycker jag. iPhone kan i vissa fall kännas låst men det dyker upp fler och fler program.

jag har iaf fått tag på de prog jag vilat ha till en tytn ll. Dock finns ju det mesta redan i den. At den är ful får du står för. Men det var väl inte design jag hänvisade till? det var funktionalitet som minipc. som du hävdade att iphone är.

 

Programmen till iPhone som apple plockar bort från app store menar du? de som skulle kunna göra den användbar.

 

Det enda jag saknar i en tytn ll är safari mobile. Annars har den allt du behöver. Var finns läsaren för office-dokument i iphone? inte ens pages-filer kan den skapa/läsa. Hur blev det då en "dator"?

hur visar du upp ett keynotebildspel via en projektor med iphone? du kan koppla TyTn ll via usb-adapter för dvi till en projektor o sedan styra ppt för visning.

 

Den neda "företagsfunktion" som finns i iphone är exchangekoppling, vilket även Qtek 9100 hade för sisodär 5-6 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser ni en jämnförelse mellan "datorn" iphone och en riktigt smartphone

tilt-iphone.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softamornings

Jag har en P1i sen ett halvår tillbaks då jag tröttnade på att vänta på upplåst iPhone.

Ju mer jag får läsa om vad som saknas i iPhone desto mer gillar jag P1an.

Tillbehören är helkassa. (Pennorna går åt. Hörlurar, laddare m.m.)

Program saknas från början, även viktiga uppdateringar.

Men med vissa grejer funkar riktigt bra. Saker som för mig är helt avgörande om man ska ha

telefonen som redskap och inte leksak.

Skapa och redigera Word dokument. Docx stöd saknas dock fortfarande.

Att kunna arbeta med texter när man har fem minuter över eller just när man kommer på något är för mig helt oslagbart.

Ringa samtal och samtidigt skicka ett sms, mail eller skriva ner något. (För oss med guldfiskminne.)

Att även kunna "blåtanda" över dokument, filer m.m. till valfri dator.

Eller att plugga in med sladd och på så sätt få upp minneskort som extern drive.

Att använda mobilen som modem känns också som en för många viktig grej, även om det går slött.

(Vill inte ha en till dongelpryl/abonemang.)

Har sneglat på andra smartphones som verkar ha andra fördelar.

Alla har de ett gemensamt: Multitasking.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softamornings

Nu när iPhoneformen är lika vanlig som snusringen i jeansfickan vad ska man köpa för telefon för att vara först häftigast och "individuellast" ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när iPhoneformen är lika vanlig som snusringen i jeansfickan vad ska man köpa för telefon för att vara först häftigast och "individuellast" ? :D

 

Ett hett tips är att köra med en gammal, sedan länge utgången modell.

Jag har fått smärre folksamlingar vid Tele2's stånd på stormarknad genom att hala upp Ericsson GH198 eller "Matrix-Nokian"

Några av mina favosar (Ja jag vet att jag är nördig) är Nokia 6210 och 8890 samt Ericssons "Hajfena"

Alla av dem har minst lika hög "häftighets och individualist"-faktor som de senaste underverken som förvisso är über-coola men alla, och deras barn o hund har en ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder just nu Sony Ericsson K850. Den har allt jag behöver: bluetooth,turbo3g,bra kamera,går att koppla smidigt till datorn,radio och framförallt MMS ;)

 

 

Och nu använder jag en Nokia 6280 eftersom min K850 fick lite stryk i helgen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nokia N81 med ett 8 gb kort i, är hur nöjd som helst, ver dock säker på att jag skulle köpa en iPhone men så blir det inte, jag tycker min är bättre dock inte lika snygg men nästan.

 

http://www.testfreaks.se/mobiltelefoner/nokia-n81/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och en blir salig på sin tro ...

 

Sedan finns det inget objektivt bra, bättre, bäst. Den telefon som gör det du vill, fungerar som du vill och som uppfyller dina krav - är bäst för dig. Kravlistan är subjektiv, liksom omdömen och uppfattningar. Den som likt ett mantra upprepar "iPhone är en sk*ttelefon ty den har inte stöd för MMS" har missat en del elementärt - som att alla inte använder MMS och inte kunde bry sig mindre om funktionen. Därmed inte sagt att MMS inte borde finnas med som standard.

 

Detsamma gäller den som sitter och läser innantill i en lista över funktioner från tillverkaren och baserar sitt omdöme på regeln - flest funktioner vinner. Han har liksom inte heller förstått det mest elementära - det är min telefon och det är jag som ställer kraven. Inte du.

 

iPhone är ingen telefon, fullsmockad med funktioner och den som försöker göra en enkel jämförelse med Windows Mobile-baserade telefoner begår misstaget att jämföra en telefon med en touch-skärm, som du styr med fingret, med en telefon som antingen styrs med en centralt placerad "joystick" eller en penna (stylus). Två olika koncept och två helt skilda grafiska operativsystem. Jag har använt båda, länge, och för mig är valet självklart., inte utifrån vilken telefon som har flest funktioner utan utifrån vilken som är enklast att använda. Men det är jag det, och mina krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser ni en jämnförelse mellan "datorn" iphone och en riktigt smartphone

tilt-iphone.jpg

Ja men den listan stämmer inte riktigt. Vissa av punkterna är helt felaktiga (som tex användarskapade program, är fullt möjligt med det officiella SDK:t) som exempel.

 

Kameran må ha en relativt låg upplösning, men faktum är att jag tycker bilderna blir väldigt bra för att vara en mobilkamera, den slår lätt min tidigare P990i på samtliga punkter (inklusive kamera kvalite- trots att den hade samma upplösning)

 

Jag har haft följande mobiler sedan början, Ericsson GA628, Ericsson A1018, Ericsson T20, Ericsson T39m, SonyEricsson K700i, SonyEricsson K800i, SonyEricsson K810i, SonyEricsson P990i och Apple iPhone.

 

Tycker helt klart iPhone och T39m är dom bästa av ovanstående, Samtliga nya Sony Ericsson mobiler har blivit glappa så ladda dom eller synka mot dator var hopplöst- Detta ihop med att SE mobilerna generellt är det buggigaste jag rört har fått mig att tappa avsmak helt för SE, speciellt efter P990i vilket är den sämsta telefon (mjukvarumässigt) jag någonsin haft; Hade jag vetat hur dåligt SE skulle hantera den och hur illa dom behandlade alla kunder som köpt en så hade jag aldrig köpt den till att börja med.

Detta ihop med att SE inte kan göra en kontakt som håller mer än något halvår innan den börjar glappa har gjort att jag aldrig mer kommer köpa en SE mobil.

 

iPhone må vara begränsad, men det är en väldigt bra mobil. Batteritiden är inte alls så dålig heller som vissa påstår i tråden här, har pillat mycket på min dom senaste dagarna, haft den som iPod när jag jobbat osv- och den har utan problem klarat en heldags MP3 spelande, en del surfande, ca 20 minuters samtal och ändå haft mer än 50% batterikvar i slutet av dagen.

Jag sätter min mobil på laddning när jag lägger mig iallafall så klarar den bara en heldag så är jag nöjd. (Vilket inte P990i:n gjorde, använde man den som mp3 spelare så kunde man räkna med att batteriet var så gott som slut efter 4-5 timmar)

Däremot kan jag hålla med om att iPhonen är väldigt begränsad på många sätt, men jag tycker inte dessa begränsningar är i vägen idag. Det jag saknar något är tillåtelse att göra bakgrundsprocesser, för att tex driva en instant messenger eller så.

SMS är inte helt perfekt på iPhone heller tycker jag, visserligen ser det snyggt ut att ha ett ichat liknande interface, men det känns lite rörigt efter några dagar, samt att möjligheten att spara konversationer är helt avsaknad.

 

---

 

MMS saknar jag inte överhuvudtaget, Jag har kanske skickat 2-3 MMS om året tidigare, däremot använder jag email väldigt mycket och iPhone är helt klart överlägsen allt annat på marknaden när det kommer till email och webbrowsing på mobilen.

email är dessutom både billigare och mer kompatibelt än MMS, tillsammans med PUSH så fungerar det helt perfekt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone är ingen telefon, fullsmockad med funktioner och den som försöker göra en enkel jämförelse med Windows Mobile-baserade telefoner begår misstaget att jämföra en telefon med en touch-skärm, som du styr med fingret, med en telefon som antingen styrs med en centralt placerad "joystick" eller en penna (stylus). Två olika koncept och två helt skilda grafiska operativsystem. Jag har använt båda, länge, och för mig är valet självklart., inte utifrån vilken telefon som har flest funktioner utan utifrån vilken som är enklast att använda. Men det är jag det, och mina krav.
iPhone är ingen telefon alls om du kolla ett tidigare inlägg. Det är en liten dator. ;) Det var därför jag tog jämnförelsen med TyTN ll.

 

Ja men den listan stämmer inte riktigt. Vissa av punkterna är helt felaktiga (som tex användarskapade program, är fullt möjligt med det officiella SDK:t) som exempel.
Så du menar att man kan installera vilket iphone program som helst och inte bara från appstore med icke jailbreakad iphone?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min K660i och jag är helnöjd! :D

 

Köpte den på prispress.com och upptäckte när jag packade upp den att telefonen egentligen (bifogad quick guide) var avsedd för den indonesiska marknaden (bruksansvisning dock på engelska, puh...). "Menghidupkan telepon" och så vidare. Kul att se att prylmarknaden blir alltmer internationell. Parallellimport, va? Hehe... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att köra med en gammal, sedan länge utgången modell.

Jag har fått smärre folksamlingar vid Tele2's stånd på stormarknad genom att hala upp Ericsson GH198 eller "Matrix-Nokian"

Några av mina favosar (Ja jag vet att jag är nördig) är Nokia 6210 och 8890 samt Ericssons "Hajfena"

Alla av dem har minst lika hög "häftighets och individualist"-faktor som de senaste underverken som förvisso är über-coola men alla, och deras barn o hund har en ;)

Man skulle ha en av Ericssons tidiga modeller där man fick bära ett omgjort bilbatteri i ena näven... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så postas inlägg som protesterar mot att inte alla är hängivna anhängare av iPhone-religionen. Och, jodå, jag är insatt i vad iPhone är, kollegan intill har en iPhone, och han har noga demonstrerat den, jag har till och med fått hålla i den! Ååååh...

Hahaha! :D Jag är också lite trött på Iphone-hypen. En kollega köpte en från USA och jag blev minsann sugen jag med och skulle vänta tills nu, typ. Men det är nog inte värt pengarna för mig. Det duger bra med en nyare SE tror jag. Har idag en K750i med 4GB och jag flyttar nog det minnet till min nya SE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min K660i och jag är helnöjd! :D

 

Köpte den på prispress.com och upptäckte när jag packade upp den att telefonen egentligen (bifogad quick guide) var avsedd för den indonesiska marknaden (bruksansvisning dock på engelska, puh...). "Menghidupkan telepon" och så vidare. Kul att se att prylmarknaden blir alltmer internationell. Parallellimport, va? Hehe... :lol:

Och när kommer bilden? Hoppas du är nöjd :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ha en av Ericssons tidiga modeller där man fick bära ett omgjort bilbatteri i ena näven... :lol:

Star ett helt gang sadana pa jobbet. Om man kunde gora om dem till GSM isf NMT450 (som inte ens finns langre) skulle det vara coolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone är äckligt trevlig men mer än äckligt dyr för de flesta av oss svenssons. Min röst har därför fallit på Palm Centro och jag är fruktansvärt nöjd. Köpte den rent för 2200 kr och använder kontantkort vilket inte går att jämföra med iPhones enorma prisläge om man räknar in abonemang (7-8000 som billigast!).

 

Vad får jag med Centron då? Jo en budgetlur från Palm som har fysiskt tangentbord som funkar utmärkt, touchscreen och Palms OS i en mycket nice förpackning! För trots att Palm OS5 har nästan lika många år på nacken utan större modifiering, slår det många av Erikssons, Nokias, HTC:s telefoner i smidighet, stabilitet och funktionalitet. Till skillnad mot iPhone finns bra kalender m.m. Palms styrka är alla småprogram, billiga, roliga och i alla sektorer av mänsklig verksamhet. En farvorit är musikprogrammet Bhajis Loops som inte går att jämföra med något annat i handatorväg! Surfning via Opera Mini, Google maps, Docs to go, ok mp3-spelare, mailprogram m.m. är standard. Det som saknas är Wifi och 3G men personligen anser jag att mobilsurf ännu inte är vad den borde vara pga avsaknad av java m.m.

 

Är någon sugen att köpa får man dessutom nu en återbäring från Palm retroaktivt vid köp på 30 euro om man handlar på t.ex expansys.se.

 

Så visst skulle jag äga en iPhone men erkänn! Det är inte för behoven man behöver den utan för att den är så himla kul och lättpysslad! Viss fräckhetsfaktor fås i köpet också. Men! Palm ger mig 4-5 Centros till priset av en iPhone så hypen får nog lägga sig först. Sen är frågan vad jag ska med 5 centros till? :skondans:

 

Var öm!

JB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bara använder telefonen till att ringa och sms:a med är i stort sett alla andra telefoner mer prisvärda för mig. Är van vid SE så mitt val faller på den billigaste tänkbara sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när kommer bilden? Hoppas du är nöjd :crossfingers:

Jag är mycket nöjd. Här kommer en bild som jag tog med min gamla mobil, en SE K610i.

 

post-28798-1218402314_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att äntligen ha tummat på en iPhone så ser jag den mer som ett vackert och frestande yttre, men med ett omodernt och begränsat inre. Jag köpte nyligen en begagnad SE W710, en vikbar mobil, från 2006, och sett till nyttan och hanterbarheten slår den iPhone 3g. Min SE P1 är också den smidigare och har allt jag behöver och mer därtill, men även den är lite overkill, använder nu enbart W710, med snabbt Edge, tillräckligt för att kunna surfa med MBP mot MacWorld, den har radio med RDS och fullödigt BT. Det går också att ringa med den, och 600:- var vad jag betalade, och då är den olåst!

iPhone verkar ha blivit en kejsare utan kläder i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...