Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spionprogram?!


Hästvän

Rekommendera Poster

Ok, då är det dags igen. MacWorld är sist med nyheter. :angry: Fick av en vän reda på att Spector har kommit i Mac OS X version. Har letat länge efter den här typen av program för att hindra min dotter från att råka illa ut på nätet. Köpte direkt och det fungerar ypperligt! Info finns på www.spector.se. När vaknar MacWorld? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
Ok, då är det dags igen. MacWorld är sist med nyheter. :angry:  Fick av en vän reda på att Spector har kommit i Mac OS X version. Har letat länge efter den här typen av program för att hindra min dotter från att råka illa ut på nätet. Köpte direkt och det fungerar ypperligt! Info finns på www.spector.se. När vaknar MacWorld? :P

Gee. Fick en riktig storebrorsrysning utmed ryggen av den där sidan.

 

Det ska bli spännande att se om jag är lika nervös för mina barns näthärjningar när de blir lite större (4 och 1 idag, så det dröjer ett par år till).

 

Jag kan förresten inte tänka mig att MacWorld har som ambition att skriva om varenda program som dyker upp till macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scribona forever

Oj oj oj, det här var bra. Tack Hästvän! Håller med om att MacWorld inte behöver skriva om allt men detta är ju något som inte funnits tidigare och som jag dessutom behöver (w00t). Håller med... VAKNA MACWORLD!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Ok, då är det dags igen. MacWorld är sist med nyheter. :angry:  Fick av en vän reda på att Spector har kommit i Mac OS X version. Har letat länge efter den här typen av program för att hindra min dotter från att råka illa ut på nätet. Köpte direkt och det fungerar ypperligt! Info finns på www.spector.se. När vaknar MacWorld? :P

Vår ambition är att rapportera om de största nyheterna som hänt under de senaste 24 timmarna. Vi har inte en chans att täcka in allt som händer och absolut inte att publicera en nyhet om varje program eller ny version som släpps. De flesta nyheter vi publicerar får vi nys om antingen via pressmeddelanden, tips eller nyheter på andra sajter - och tyvärr har vi i det här fallet inte fått något av detta.

 

Så nästa gång du ser något som du tycker att vi bör ta upp bland våra nyheter, bli inte förbannad på oss för att vi missat det, tipsa oss istället. Det uppskattar vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande...Jag svär vid Gud att jag aldrig ska installera detta program på någon dator någonsin - jag lovar heligt att jag aldrig kommer att utsätta mina barn för denna skymfning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande...Jag svär vid Gud att jag aldrig ska installera detta program på någon dator någonsin - jag lovar heligt att jag aldrig kommer att utsätta mina barn för denna skymfning.

Jag håller med!!! Det är bättre att vara med barnen när de surfar och inte lämna dem själva framför datorn. Bara tanken på att spionera på sina barn på detta sätt (övervaka tangenttryckningar, skrämdumpar, kopior på inkommande mail, mm) känns väldigt skrämmande. Att hålla ett vakande öga är något helt annat... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scribona forever
Skrämmande...Jag svär vid Gud att jag aldrig ska installera detta program på någon dator någonsin - jag lovar heligt att jag aldrig kommer att utsätta mina barn för denna skymfning.

Jaha, är det bättre och lämna över skymfningen till pedofilerna på nätet? Precis som jag skyddar mina barn när dom ska gå över gatan så ska jag skydda dom på nätet. Sist jag sa åt min 12:åring och vänta vid ett övergångsställe, så var det ingen som kom fram och sa att jag skymfar mina barn... Köpte ett just nu, fungerar ju som en video i datorn, perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande...Jag svär vid Gud att jag aldrig ska installera detta program på någon dator någonsin - jag lovar heligt att jag aldrig kommer att utsätta mina barn för denna skymfning.

Jaha, är det bättre och lämna över skymfningen till pedofilerna på nätet? Precis som jag skyddar mina barn när dom ska gå över gatan så ska jag skydda dom på nätet. Sist jag sa åt min 12:åring och vänta vid ett övergångsställe, så var det ingen som kom fram och sa att jag skymfar mina barn... Köpte ett just nu, fungerar ju som en video i datorn, perfekt!

Du kommer alltså att tjuvläsa barnens privata och känsliga chattande med kompisar, när dom varit inne på en sajt med rådgivning för barn, när dom delger sitt indersta (anonymt) på en frågesajt om pubertetsfrågor. Du kommer att läsa ALLT - det finns inget pedofilfilter. Läser du barnens dagböcker också? Buggar du dom?

 

Jag hoppas för din egen skull att barnen aldrig får reda på vad du gör. Kränkningen är mycket djup.

 

Jag anser att alla föräldrar som installerar detta program - och inte informerar barnen om att dom är övervakade och att allt spelas in - dom föräldrarna är inte värdiga barn - dom är högst olämpliga som föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hästvän, Scribona forever:

 

Skämtar ni eller? Om jag fattar programmet rätt så spelar det in allt som händer, eller åtminstonde delar av vad som händer, på datorn. Sen kan ni sitta och titta på det? Det är ju helt sjukt! Sprättar ni upp brev från eventuella brevvänner också? Har ni videokamera i deras sovrum oxå? "Man vet ju aldrig vad barn kan ta sig för! "

 

12åring sa någon? Precsi då man börjar utveckla sin egen personlighet. I dagens samhälle är detta ett ofattbart integritetsbrott mot individ, oavsett ålder. Ni talar väl för guds skull om för barnen att du har detta otyg installerat, och att ni spionerar på dem?

 

Ni verkar ju vara omtänksama och engagerad föräldrar. Nog måste ni väl kunna hindra barnen från att råka illa ut på annat sätt?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Håller med mjg. Gillar inte tanken på att övervaka andra, barn eller vuxna, på det sättet. Bättre att informera om farorna som finns där ute och möjligen försöka hindra trafik från vissa sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, är det bättre och lämna över skymfningen till pedofilerna på nätet?

Din tanke är väl inte att jaga runt och installera programmet hos tänkbara pedofiler utan att övervaka dina barn, din fru, dina anställda. Då måste det väl ändå vara mer etiskt och förtroendeingivande att faktiskt umgås med dem så man kan föra en diskussion om farorna på nätet än att i efterhand se vad de gjort och skylla dem för begågna misstag?

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara hålla med vissa här. Sån här övervakning är vidrig på alla sätt.

Jag kan aldrig tro att det på något sätt skulle gagna mina barn i sin uppväxt. Att inte bli betrodd, att bli spionerad på. Fruktansvärt att växa upp i en sån miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag sa åt min 12:åring och vänta vid ett övergångsställe, så var det ingen som kom fram och sa att jag skymfar mina barn... Köpte ett just nu, fungerar ju som en video i datorn, perfekt!

Jag antar att du, istället för att följa med din 12-åring till övergångsstället och visa hur man beter sig, satte upp en övervakningskamera med inspelning för att kunna följa minsta rörelse i hans/hennes beteende. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande...Jag svär vid Gud att jag aldrig ska installera detta program på någon dator någonsin - jag lovar heligt att jag aldrig kommer att utsätta mina barn för denna skymfning.

Jaha, är det bättre och lämna över skymfningen till pedofilerna på nätet? Precis som jag skyddar mina barn när dom ska gå över gatan så ska jag skydda dom på nätet. Sist jag sa åt min 12:åring och vänta vid ett övergångsställe, så var det ingen som kom fram och sa att jag skymfar mina barn... Köpte ett just nu, fungerar ju som en video i datorn, perfekt!

Att lära barnen att göra rätt så att de i fortsättningen kan fatta bra beslut är det bästa. Lär ditt barn vad som gäller - det har du gjort när det gäller att gå över övergångsställen (eller ska barns rörelser i samhället helt övervakas?). Begränsa istället ditt barns tid framför datorn, se till att du har tid att var med när ditt barn och lär ditt barn hur han/hon ska uppföra sig och vad de ska undvika. Och kom ihåg - INTERNET ÄR INTE EN BARNVAKT!!!

 

Jag försöker tänka mig in i en situation där mina föräldrar skulle spionerna på mig när jag var mellan 12-15 år -JÖSSES. Troligen skulle jag idag varit en person med allvarliga störningar i mitt sociala liv. Vem ska jag lita på? Vem lyssnar nu? Vem spårar mitt IP-nummer och kopplar ihop det med mitt inlägg? Men en sak är säker - jag skulle inte lita på mina föräldrar särskilt mycket.

 

Sedan skulle jag vilja kommentera "pedofilerna på nätet" - visst finns det konstiga människor på nätet men du verkar glömma att dessa personer också lever i samhället (och kan vara typ din granne, bror, kusin). Och det är illa nog men det blir riktigt hemskt när ditt barn bestämmer träff med en sådan person i verkligheten och INTE berättar för dig vart han/hon ska gå (för han/hon litar kanske i helt på dig (... längre)). Försök istället bygga upp ett förtroende mellan dig och ditt barn. Alla vinner på det (förutom pedifilerna som förlorar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mina föräldrar skulle spionera på mej så skulle jag bli rigtigt förbannad. men nu kan dom ju inte göra det eftersom dom inte har tillgång att installera saker på min dator, för det går väll inte att spionera på en Mac från en PC, eller???

 

Fast dom vet ju att jag inte gör något sådant :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FY FAN VAD SJUUKT!!!! Kolla in deras VIDRIGA ÄCKLIGA hemsida!!! "...Med Spector får du reda på vad din partner och dina barn har gjort på Internet.." Så äcklande sjukt. "Registrera automatiskt deras: Epost, Chatt, Meddelanden, Besökta hemsidar, Tangentbordstryckningar och Lösenord" Det är ju fruktansvärt att man överhuvudtaget vågar formulera sig så på en offeciell hemsida!!

 

Håller med mjg och er andra till 110%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får en känsla av att detta påminner mycket om ett land som inte finns mer, där alla spionerade på alla, eftersom ingen litade på någon. Ett land där alla medborgare är brottslingar eller spioner för främmande makter, tills det är bevisat att de inte är det. Detta land slogs ihop med sitt broderland i väst, ungefär när muren som delade huvudstaden i två delar, föll. Som ni säkert gissat menar jag Östtyskland.

 

Att spionera på sina barn (eller andra), är något som är EXTREMT MYCKET VÄRRE än tex piratkopiering.

TACK Macworld för att ni inte publicerar nyheter om detta!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att Hästvän och Scribona forever har vaknat ur mardrömmen, rannsakat sina själar och destruerat programvaran. Hoppas att ingen skada är skedd. Hoppas att barnen är skonade från detta fruktansvärda. Detta grymma. Cynismen. Sveket.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scribona forever
FY FAN VAD SJUUKT!!!!

Verkar som kundskapsnivån i detta forum är rätt låg. Vill inte säga att .ad är ointelligent men han verkar ha otur när han tänker. Till er som tycker att detta är så fel, så har jag en stilla undran om vad föräldrarna till dem som råkade ut för "Kåtdoktorn" på nätet tycker. Eller föräldrarna till dom 13-åriga flickorna som prostituera sig på Harems hemsida förra året. Ni kanske ska vända er till dom för att få lite nyans på diskussionen.

 

Master_g tycker att dessa person också finns i samhället och visst har han rätt. Skillnaden ligger i att dom inte kommer hem till mig genom dörren utan via datorn.

 

Finns otaliga fall på senare tid där barn har råkat illa ut för att de lämnat ut telefonnummer och adresser i chattar (ingen som såg Insider på TV3 senast).

 

Nej, så skippa snacket om överstatlighet och koncentrera er på vad som är viktigt för våra barn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt för våra barn är att få kärlek och trygghet och en bra förebild, inte svek och spionage.

Ska vi vända oss till föräldrar till en dotter som råkat ut för en pedofil för att få lite nyans?

Jag hörde något om intelligens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns otaliga fall på senare tid där barn har råkat illa ut för att de lämnat ut telefonnummer och adresser i chattar (ingen som såg Insider på TV3 senast)

 

Och allt som visas, framför allt på tv3, är sant och propotionellt?

Det är en farlig värld vi går till mötes om praxis blir att alla misstänkliggör varandra istället för att tro på sina medmänniskor. Härleder man den här typen av produkter så klarnar ju bilden en del. Fruktan säljer! Kan man övertyga folk om att de inte är säkra någonstans och att de vart som helst kan bli överfallna av pedofiler eller nerskjutna av terrorister så säljer man automatiskt fler larm, självförsvarskurser, beväpnade vakter, tv-program (som Efterlyst), övervakningskameror, pepparspray, eller som i det här fallet porgramvara. Grattis ni "förståndiga" som går på bluffen och bidrar till dessa producenters överlevnad och utveckling... utan er skulle vi troligen bli mördade på nolltid allihop ?!?

 

Fy vilken sorglig attityd!

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så skippa snacket om överstatlighet och koncentrera er på vad som är viktigt för våra barn...

Vad som är viktigt för barnen är att veta vilka risker som finns med surfandet, precis som att veta vilka risker som finns i trafiken. Den dag, barnen kommer på at du har spionerat på dom, kommer dom antagligen aldrig mer lita på dig. Kommer dom aldrig på det, innebär det att du har gjort ett stort fel, genom att inte lita på dina barn.

Om du informerar dina barn i förväg, om att du spionerar på dom, kommer din att känna sig kränkta, och försöka undgå dig, tex genom att surfa på skolan, eller hos kompisar.

 

Dessutom är det så, att lämnar ditt barn ut telefonuppgifter, hemadress etc. så hjälper det inte att du har sett det i ditt spionprogram. Den potentiella pedofilen har ändå fått uppgifterna, och att sedan skydda sina barn, mot kontakt är nog svårt, om pedofilen försöker. Det enda sättet är antagligen att byta identitet, och flytta.

 

Barn behöver ha hemligheter för sina föräldrar, tillsammans med kompisar tex. det är inget du bör ta dig rätt att göra bara för att du kan.

Tänk, att du jobbar på ett företag där du använder datorer dagligen, och chefen beslutar att installera ett spionprogram för att kontrollera att du gör exakt det du ska, och inte surfar eller kollar privat mail ect. Gör du det har chefen ditt lösenord, och har därför möjlighet att skicka mail från ditt konto till vem som helst. Chefen ser också när du gör ett inlägg här på forumet, där du skriver att du inte gillar att spionprogramet är installerat (det skulle du inte göra). Eftersom chefen vet att du inte gillar honom, gillar chefen inte dig heller. Du kanske tillochmed får sparken.

 

Det här är exakt samma sak som du utsätter dina barn för genom att installera ett spionprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

here we go again...

 

Det här har ju liksom vart på tapeten förr, se bl.a. den här artikeln från 2000 (den sammanfattar förövrigt mina egna åsikter om företeelsen rätt bra).

 

Men det är klart, har man barnen i koppel och sätter på dem cykelhjälm så fort de vaknar så tycker man säkert att all koll är bra koll, sic! :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...