Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spionprogram?!


Hästvän

Rekommendera Poster

Spionprogram, övervakningskameror, Sattelier och mobiltelefoner med kamera o gps

 

Ska vi få leva fritt eller inte???

Det är säkert en bra tanke bakom spionprogram men peddos och andra skumma äckel är inte dumma de kommer på nåt annat sätt!

 

Små tjejer som säljer sig via nätet borde istället för övervakning få bättre vägledning i livet och mer respekt från sin omgivning!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
Verkar som kundskapsnivån i detta forum är rätt låg.

Fint sätt att komma ny in på ett forum. Men erkänn, så där säger du bara i ett försök att försvara dig själv och ditt inköp som, faktiskt, dom flesta tycker är förkastligt.

 

Vill inte säga att .ad är ointelligent men han verkar ha otur när han tänker.

Bra. För jag tror inte .ad är ointelligent, inte har han otur när han tänker heller, han reagerade som många andra gör, utom du och några till som har ett lustigt sätt att förhålla sig till uppfostran, som inte vet vad förtroende och att lita på innebär.

 

Till er som tycker att detta är så fel, så har jag en stilla undran om vad föräldrarna till dem som råkade ut för "Kåtdoktorn" på nätet tycker. Eller föräldrarna till dom 13-åriga flickorna som prostituera sig på Harems hemsida förra året. Ni kanske ska vända er till dom för att få lite nyans på diskussionen.

Återigen. .ad ska man inte vända sig till för nyanserad diskussion, inte heller dessa föräldrar, för en nyanserad diskussion.

 

Däremot välkomnar jag dig att höra dig för om vad dom anser. Om det är ett bra sätt att gå tillväga - spionera och smyga och rent konkret våldta förtroendet barnen borde ha på sina föräldrar. Tror nog inte dom tycker som du.

 

Master_g tycker att dessa person också finns i samhället och visst har han rätt. Skillnaden ligger i att dom inte kommer hem till mig genom dörren utan via datorn.

Jag förstår inte. Det är bättre att din kusin är pedofilen som tar hand om ditt barn under helgen?

 

Finns otaliga fall på senare tid där barn har råkat illa ut för att de lämnat ut telefonnummer och adresser i chattar (ingen som såg Insider på TV3 senast).

Det finns fall, det är tråkigt. Hur många barn har däremot ett väl fungerande och säkert internetliv till följd av rätt vägledning hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FY FAN VAD SJUUKT!!!!

Verkar som kundskapsnivån i detta forum är rätt låg. Vill inte säga att .ad är ointelligent men han verkar ha otur när han tänker. Till er som tycker att detta är så fel, så har jag en stilla undran om vad föräldrarna till dem som råkade ut för "Kåtdoktorn" på nätet tycker. Eller föräldrarna till dom 13-åriga flickorna som prostituera sig på Harems hemsida förra året. Ni kanske ska vända er till dom för att få lite nyans på diskussionen.

 

Master_g tycker att dessa person också finns i samhället och visst har han rätt. Skillnaden ligger i att dom inte kommer hem till mig genom dörren utan via datorn.

 

Finns otaliga fall på senare tid där barn har råkat illa ut för att de lämnat ut telefonnummer och adresser i chattar (ingen som såg Insider på TV3 senast).

 

Nej, så skippa snacket om överstatlighet och koncentrera er på vad som är viktigt för våra barn...

Men ärlig talat...

Det här programmet fungerar inte ens en gång som ett virtuellt kyskhetsbälte.

Snarare som en framtidschock.

Det låter dig upptäcka att ungen tryckt 10 Ok i rad - med en rad obehagliga överraskningar i framtiden som följd.

 

Vad är det då för vits med att sitta och avläsa vad som hänt i forntiden.

Lite som om att upptäcka att man besmittats av influensavirus.

Man skulle således inte befunnits sig på en viss plats vid en viss tidpunkt.

 

Möjligtvis kan man använda det på en utvecklingsavdelning för t.ex barnprogram / hårdvara för att undersöka om den lösning man håller på med är tillräckligt bra när det gäller kognition innan man lanserar den på markanaden.

Klart har man det syftet med sina ungar så ok.

Under förutsättning att man har informerat dem om att allt de företar sig - ligger under övervakning och att de får betalt för sin medverkan. :rolleyes:

 

Det enda jag kan tänka mig är ett blockeringsprogram. Men inte ens dessa fungerar fullt ut idag.

Bild på gris = skär hud = nude - allså blockerar vi all information som påminner om grisar.

 

Klart missköter man en gris tillräckligt börjar den med all sannolikhet att likna en bäver. :D

Men det var väl inte så det var tänkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är ett blockeringsprogram. Men inte ens dessa fungerar fullt ut idag.

Bild på gris = skär hud = nude - allså blockerar vi all information som påminner om grisar.

Dessa är inte heller bra eftersom om ditt barn vill lära sej om puberteten så kan han eller hon kanske inte komma in på en sådan sida efter som den är spärrad av filtret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är ett blockeringsprogram. Men inte ens dessa fungerar fullt ut idag.

Bild på gris = skär hud = nude - allså blockerar vi all information som påminner om grisar.

Dessa är inte heller bra eftersom om ditt barn vill lära sej om puberteten så kan han eller hon kanske inte komma in på en sådan sida efter som den är spärrad av filtret.

Javisst! Därav de två sista meningarna jag skrev. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Självklart finns det ingen ersättning för att ha en bra kontakt och ett förtroendefullt förhållande till sina barn. Å andra sidan - vad göra om man misstänker att barnen ljuger?

 

Jag var ganska skötsam som barn/ungdom jämfört med många andra i min omgivning, men det ska gudarna veta att jag gjorde en hel del som jag inte fick göra, som inte uttryckligen var förbjudet men som jag kunde räkna ut inte skulle vara uppskattat. Inte tusan talade jag om för mamma och pappa varje gång jag hade varit ute och krökat, åkt bil med folk som druckit för mycket et c et c.

 

Minsta unge vet att man inte ska prata med fula gubbar. Problemet är ju att de inte ser ut som fula gubbar eller låter som fula gubbar på nätet. Visst, man ska inte lämna ut några uppgifter på nätet, och visst, man ska inte träffa människor IRL man träffat på nätet utan sällskap. Men hur töntig är inte farsan och morsan när man är 13, 14, 15? IRL kan man smita från morsan och farsan, det ingår i läroprocessen, och oftast är konsekvenserna inte så farliga. På nätet kan konsekvenserna bli förödande.

 

Angående att spionera på sin partner så kan ju jag, som lever i ett lyckligt förhållande, tycka att när man litar så lite på den man är bor ihop med att man måste ta till spionprogram, då kanske det är lika bra att lägga ner. Å andra sidan - älskar man denna person och misstänker nåt fuffens, då måste man ju bara få veta ...

 

Och snackar vi arbetsplatser, är det ingen som minns den stora, rosa tidningen där man kom på att tio medarbetare porrsurfat på arbetstid i flera år, en hade misstänkt barnporr i datorn, och ännu fler hade spelat spel på arbetstid? De hade en policy ...

 

Kort sagt, jag förstår de indignerade utropen om kränkt integritet, men det är inte någon helt enkel ekvation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det ingen ersättning för att ha en bra kontakt och ett förtroendefullt förhållande till sina barn. Å andra sidan - vad göra om man misstänker att barnen ljuger?

Om du också börjar att ljuga så lär ju ditt barn ljuga än mera då än om du talar sanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att spionera på sin partner så kan ju jag, som lever i ett lyckligt förhållande, tycka att när man litar så lite på den man är bor ihop med att man måste ta till spionprogram, då kanske det är lika bra att lägga ner. Å andra sidan - älskar man denna person och misstänker nåt fuffens, då måste man ju bara få veta ...

Om hon/han/det håller på med fuffens så är det väl mer konstruktivt att ta ett snack istället?!

 

Det kan vara så att ens egna nojjor slår tillbaka på obehagliga sätt... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det ingen ersättning för att ha en bra kontakt och ett förtroendefullt förhållande till sina barn. Å andra sidan - vad göra om man misstänker att barnen ljuger?

 

Jag var ganska skötsam som barn/ungdom jämfört med många andra i min omgivning, men det ska gudarna veta att jag gjorde en hel del som jag inte fick göra, som inte uttryckligen var förbjudet men som jag kunde räkna ut inte skulle vara uppskattat. Inte tusan talade jag om för mamma och pappa varje gång jag hade varit ute och krökat, åkt bil med folk som druckit för mycket et c et c.

 

Minsta unge vet att man inte ska prata med fula gubbar. Problemet är ju att de inte ser ut som fula gubbar eller låter som fula gubbar på nätet. Visst, man ska inte lämna ut några uppgifter på nätet, och visst, man ska inte träffa människor IRL man träffat på nätet utan sällskap. Men hur töntig är inte farsan och morsan när man är 13, 14, 15? IRL kan man smita från morsan och farsan, det ingår i läroprocessen, och oftast är konsekvenserna inte så farliga. På nätet kan konsekvenserna bli förödande.

 

Angående att spionera på sin partner så kan ju jag, som lever i ett lyckligt förhållande, tycka att när man litar så lite på den man är bor ihop med att man måste ta till spionprogram, då kanske det är lika bra att lägga ner. Å andra sidan - älskar man denna person och misstänker nåt fuffens, då måste man ju bara få veta ...

 

Och snackar vi arbetsplatser, är det ingen som minns den stora, rosa tidningen där man kom på att tio medarbetare porrsurfat på arbetstid i flera år, en hade misstänkt barnporr i datorn, och ännu fler hade spelat spel på arbetstid? De hade en policy ...

 

Kort sagt, jag förstår de indignerade utropen om kränkt integritet, men det är inte någon helt enkel ekvation.

Priset är alldeles för högt. Man kan inte bli ett svin bara för att det svinas därute. Man ska aldrig låta dom onda krafterna vinna genom att själv gå in i mörkret.

 

Allt är inte matematik, rationalitet och pragmatism. Det FINNS heliga förbund, det FINNS värden som inte får kränkas, det FINNS kärlek och det finns förtroende.

 

Vilken värld vill ni lämna efter er till era barn?

 

Stå rak föräldrar! Låt er inte vilseledas! Låt inte er oro utnyttjas av onda krafter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Nils om att börjar man som exempel spionera på sin livskamrat så är det nog lika bra att lägga ner.

 

Det får gå långt innan jag börjar spionera på min flickvän...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master_g tycker att dessa person också finns i samhället och visst har han rätt. Skillnaden ligger i att dom inte kommer hem till mig genom dörren utan via datorn.

Hmm.

1. Jag tycker inte att dessa personer finns i samhället. De finns i samhället! En sanning (som är hemsk men trots det är den sann).

2. Tror du att internet är den enda kontaktytan som dessa äckel använder sig av? Det finns ju massor av andra kontaktmöjligheter: på bussen, i skolan, i simhallar, sportföreningar, osv. Och där hjälper inga övervakningsprogram.

3. Glöm föralldel inte SMS. Kollar du också ditt barns mobil?

 

Som jag skrev tidigare: Det enda som kommer hålla ditt barn ur trubbel (i längden) är att ni har företroende för varandra och talar om saker. Diskutera vad som är rätt och fel. Och, återigen, Internet är ingen leksak och inte heller en barnvakt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Scribona forever

 

Jag förstår din oro.

Jag delar också Scribona forevers oro men jag tycker... (ja, du vet vad jag tycker... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FY FAN VAD SJUUKT!!!!

Verkar som kundskapsnivån i detta forum är rätt låg. Vill inte säga att .ad är ointelligent men han verkar ha otur när han tänker. Till er som tycker att detta är så fel, så har jag en stilla undran om vad föräldrarna till dem som råkade ut för "Kåtdoktorn" på nätet tycker. Eller föräldrarna till dom 13-åriga flickorna som prostituera sig på Harems hemsida förra året. Ni kanske ska vända er till dom för att få lite nyans på diskussionen.

 

Master_g tycker att dessa person också finns i samhället och visst har han rätt. Skillnaden ligger i att dom inte kommer hem till mig genom dörren utan via datorn.

 

Finns otaliga fall på senare tid där barn har råkat illa ut för att de lämnat ut telefonnummer och adresser i chattar (ingen som såg Insider på TV3 senast).

 

Nej, så skippa snacket om överstatlighet och koncentrera er på vad som är viktigt för våra barn...

Har gång på gång läst ditt inlägg och letat efter ett uns av substans, men avsaknaden av innehåll är total.

Tycker att ditt resonemang gick åt helvitte redan på första raden, när du inte klarade av att försvara dina åsikter utan att gå till personangrepp. Pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag törs göra något inlägg här utan att få huvudet avhugget!

 

Men en annan syn på spionprogram ur verkligheten:

 

En ung man i min närhet, just fyllda 16 år går just nu igenom värsta pubertetsfasen med ständiga konflikter med föräldrar och lärare. Föräldrarna har hittills verkligen gått på linjen med förtroende och eget ansvar, öppen dialog etc.

Tills för ca 18 månader sedan var han en hyfsat väluppfostrad, normal kille.

 

Men den unge mannen struntar idag i allt vad vuxenvärlden säger till honom.

Han har kraftigt börjet missköta skolan. Nu går han på en friskola där internet tydligen används frekvent i skolarbetet, så han måste ofta göra läxor och projektarbeten vid datorn. Detta missbrukar han kraftigt. Föräldrarna har ertapapt honom med att beöka värsta sortens porrsidor (jag vet inte vad det innebär, tycker nästan att det är självklart att en sextonåring spanar in porr, men enligt föräldrarna var det illa) men också har en av föräldrarna råkat få se hur han chattade om hur man lättast skaffar droger.

 

Föräldrarna är naturligtvis förtvivlade! Samtal fungerar inte med ynglingen. Alla löften bryts.

Ska de bara vänta och se hur saker utvecklar sig, när de befarar det värsta? De kan tydligen inte förbjuda datoranvändning för då kan grabben inte följa skolarbetet. Att ständigt sitta med en sextonåring vid datorn när det finns andra barn i familjen är inte realistiskt.

 

Jag förstår dem om de både sätter spärrar och installerar spionprogram i datorn. Killen har förbrukat allt förtroende för tillfället. Nu är det upp till honom att bevisa att han håller sig till uppgjorda "kontrakt".

 

Jag själv skulle möjligtvis fundera på att byta skola, men det är också ett stort steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag törs göra något inlägg här utan att få huvudet avhugget!

Närå! Yxan står kvar i källaren... (w00t) Jag menar att man inte ska spionera på de sina eller någon annan heller för den delen. Men denna kille har enligt vad du skriver missbrukat sitt förtroende. Med det som bakgrund skulle jag installera ett spionprogram och tala om det för honom. Om han inte slutade så skulle han inte få använda datorn. Så länge han är under 18 åker ju föräldern på allt elände som barnen drar på sig ekonomiskt... Om det heller inte fungerade så blir det till att lägga om studierna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För hans föräldrar gäller ju att ta reda på hur de bäst kan stötta honom så att han inte ska känna sig tvungen att ta droger för att orka med tillvaron.

Föräldrarna får rannsaka sig själva. Är de för stränga? Har de tvingat honom till något han inte orkar med? Behöver han kanske ta en paus från skolan och istället jobba ett år eller två?

Som jag ser det finns det absolut inget argument för spioneri mot sitt eget barn som håller. Gör man det så har man, i mitt tycke, förverkat sin rätt att vara förälder och bör fråntas vårdnaden omedelbart.

Ingen förälder som älskar sitt barn skulle svika och förnedra dem så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag törs göra något inlägg här utan att få huvudet avhugget!

Närå! Yxan står kvar i källaren... (w00t) Jag menar att man inte ska spionera på de sina eller någon annan heller för den delen. Men denna kille har enligt vad du skriver missbrukat sitt förtroende. Med det som bakgrund skulle jag installera ett spionprogram och tala om det för honom. Om han inte slutade så skulle han inte få använda datorn. Så länge han är under 18 åker ju föräldern på allt elände som barnen drar på sig ekonomiskt... Om det heller inte fungerade så blir det till att lägga om studierna...

Håller med dig då vet han i alla fall vad som gäller. Det finns undantag för alla regler, det vet alla, så att generalisera är omöjligt, men att inte generalisera går inte heller, så därför ät det oundvikligt att inte missuppfatta varandra.. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Och snackar vi arbetsplatser, är det ingen som minns den stora, rosa tidningen där man kom på att tio medarbetare porrsurfat på arbetstid i flera år, en hade misstänkt barnporr i datorn, och ännu fler hade spelat spel på arbetstid? De hade en policy ...

Det förvånar det mig lite. Arbetsbelastningen är ju sådan på de flesta arbetsplatser att det helt enkelt inte finns tid för privatsurf/spel. Det är knappast mjukis-70-tal längre då man fikade tillsammans på arbetstid…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag törs göra något inlägg här utan att få huvudet avhugget!

 

Men en annan syn på spionprogram ur verkligheten:

 

En ung man i min närhet, just fyllda 16 år går just nu igenom värsta pubertetsfasen med ständiga konflikter med föräldrar och lärare. Föräldrarna har hittills verkligen gått på linjen med förtroende och eget ansvar, öppen dialog etc.

Tills för ca 18 månader sedan var han en hyfsat väluppfostrad, normal kille.

 

Men den unge mannen struntar idag  i allt vad vuxenvärlden säger till honom.

Han har kraftigt börjet missköta skolan. Nu går han på en friskola där internet tydligen används frekvent i skolarbetet, så han måste ofta göra läxor och projektarbeten vid datorn. Detta missbrukar han kraftigt. Föräldrarna har ertapapt honom med att beöka värsta sortens porrsidor (jag vet inte vad det innebär, tycker nästan att det är självklart att en sextonåring spanar in porr, men enligt föräldrarna var det illa) men också har en av föräldrarna råkat få se hur han chattade om hur man lättast skaffar droger.

 

Föräldrarna är naturligtvis förtvivlade! Samtal fungerar inte med ynglingen. Alla löften bryts.

Ska de bara vänta och se hur saker utvecklar sig, när de befarar det värsta? De kan tydligen inte förbjuda datoranvändning för då kan grabben inte följa skolarbetet. Att ständigt sitta med en sextonåring vid datorn när det finns andra barn i familjen är inte realistiskt.

 

Jag förstår dem om de både sätter spärrar och installerar spionprogram i datorn. Killen har förbrukat allt förtroende för tillfället. Nu är det upp till honom att bevisa att han håller sig till uppgjorda "kontrakt".

 

Jag själv skulle möjligtvis fundera på att byta skola, men det är också ett stort steg.

Vad skulle ett spionprogram kunna göra i detta fallet? Föräldrarna verkar veta om vad deras barn gör, så ett spionprogram som talar om det igen är knappast till någon nytta. Åtminstone inte om de inte ska använda det för att leta reda på olagliga saker och sätta dit honom. Vilken föräldrer gör det? Skaffar bevis och sedan polisanmäler det.

 

Det som jag ser som en lösning på problemet är en starkt begränsad användare, som inte kan göra mer än att surfa till skolans hemsida, och lite till. Det kanske går göra med spionprogramen? Naturligtvis ska personen inte heller ha rättigheter att installera program, eftersom det antagligen ger möjlighet att gå förbi spärrarna.

Vill personen sedan använda något annat, är det bara att fråga föräldrarna, och sedan visa att man kan sköta sig.

 

Nu känner jag mig elak, när jag skriver detta :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föräldrarna är naturligtvis förtvivlade! Samtal fungerar inte med ynglingen. Alla löften bryts.

Ska de bara vänta och se hur saker utvecklar sig, när de befarar det värsta? De kan tydligen inte förbjuda datoranvändning för då kan grabben inte följa skolarbetet. Att ständigt sitta med en sextonåring vid datorn när det finns andra barn i familjen är inte realistiskt.

 

Jag förstår dem om de både sätter spärrar och installerar spionprogram i datorn. Killen har förbrukat allt förtroende för tillfället. Nu är det upp till honom att bevisa att han håller sig till uppgjorda "kontrakt".

Placera datorn i ett rum där han sällan är ensam. Köket, vardagsrummet, föräldrarnas arbetsrum eller något i den stilen. Handfasta, enkla och tydliga konsekvenser av ett oacceptablet beteende ger resultat. Regler och påföljder måste man givetvis göra upp om i förväg så att alla parter är införstådda med vad som gäller.

 

Lillasystern till min bästa kompis slogi dörrar som en galning i tonåren. Deras pappa häktade helt sonika av dörren till hennes rum och ställde undan den i några dagar. Det tog inte SÅ lång tid innan det hade effekt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Oj, måste bara säga att jag är lite förvånad att den här tråden inte urartade till ett regelrätt "flame war", utan t.o.m. togs ner från en högst akademisk till en ganska praktisk nivå! Riktigt hög klass på diskussionen och deltagarna! :)

 

Sen måste jag ändå säga min rent generella åsikt - att spionprogram (och liknande), som försiktighetsåtgärd, är helt förkastligt. Precis som vissa redan har sagt: Vem av oss skulle ha haft kvar något förtroende för våra föräldrar om vi ertappade dom med att spionera på oss på det sättet? Håller helt och hållet med mjg, det priset kan det aldrig någonsin vara värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att alla skribenter i denna frågan är måna om barnens väl, dock på olika sätt! Kan vara en generations frågan!

 

Tror inte att den som installerar ett "spion" programm gör det för att kränka sitt barn utan för att den är rädd om sitt barn och jag tror inte att den personen läser barnens dagbok eller letar efter sms i mobilen. Internet har blivit ett gömställe för många förkastliga individer under alla tänkbara former.

 

Att man reagerar kraftigt med hänsyn till barnens integritet är självklart! Det var min första reaktion med! Jag har en dotter som är 14 år gammal. Klart att jag är orolig... Jag smygger inte efter henne i buskarna, men det finns ingen chans att jag somnar innan hon kommer hem! Klart att hon berättar vart hon skall och hon vet att hon alltid kan ringa efter mig så hämtar jag henne! Att hon alltid går dit hon säger att hon skall??? Hmmm ... det vet bara hon!

 

Preciss som på nätet! Hon kan gå in vart hon vil från en annan dator än hemma! Vad hjälper då med "spioner" installerade på hemdatorn?

 

det enda jag har tipsat henne om är att ta "skärm dump" med jämna mellanrum på chatsidan ifall något skulle se skumt ut! Men det är hon som avgör. Det har resulterat i att hon ofta visar mig vad en och annan hade skrivit osv. Detta har gett mig möjligheten att få vara med på en hörn utan att behöva spionera!

 

Sedan få man inte glöma att barn är smartare idag än vi var i deras ålder vilket jag är glad för! Dessutom är det inte bara föräldrarnas fel om det går sned! Barnen påverkas inte enbart av föräldrarna utan av hela sin omgivning, kompisar, tv, lärare, musik, mode....... osv!

 

Även om jag avskyr musiker som Eminem kan jag inte förbjuda mina barn att lyssna på "det".

Även om jag älskar klassisk musik kan jag inte tvinga mina barn att nytta av Bach!

 

Med ytterst vänliga hälsningar

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...