Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta iPhone till WiFi


JoppePloppe

Rekommendera Poster

JoppePloppe

Måste höra med er ang wlan. Har efter en lååång tids googlande inte hittat ett smack ang detta. Hade hoppats att det inte bara var jag som hade detta problem. Jag hittar inga trådlösa nätverk, trots att jag kan sitta 1 meter från min egen router. Har även testat det på jobbet och universitet...nada! Sökfunktionen bara snurrar och snurrar men hittar inget? Är de nå inställningsgrej jag ska göra eller vad? Eller är de routern....den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

 

Kan nån hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste höra med er ang wlan. Har efter en lååång tids googlande inte hittat ett smack ang detta. Hade hoppats att det inte bara var jag som hade detta problem. Jag hittar inga trådlösa nätverk, trots att jag kan sitta 1 meter från min egen router. Har även testat det på jobbet och universitet...nada! Sökfunktionen bara snurrar och snurrar men hittar inget? Är de nå inställningsgrej jag ska göra eller vad? Eller är de routern....den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

 

Kan nån hjälpa mig?

 

Väldigt skumt detta, för mig funkar allt klockrent och automatiskt! Bara sökte nätverk och fick upp en massa, valde mitt och knappa in kod.. klart! Felande telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste höra med er ang wlan. Har efter en lååång tids googlande inte hittat ett smack ang detta. Hade hoppats att det inte bara var jag som hade detta problem. Jag hittar inga trådlösa nätverk, trots att jag kan sitta 1 meter från min egen router. Har även testat det på jobbet och universitet...nada! Sökfunktionen bara snurrar och snurrar men hittar inget? Är de nå inställningsgrej jag ska göra eller vad? Eller är de routern....den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

 

Kan nån hjälpa mig?

 

Du har inte ställt in så ditt nätverk inte syns då?

Jag har nämligen mitt nätverk osynligt så man får skriva in uppgifterna manuellt.

 

För övrigt kan jag ju säga att med min macbook hittar jag ungefär 5-6 nätverk. Med min Iphone hittar jag inget.

Ska ju tilläggas att jag bor i hus men ändå. Frågan är om macbooken har bra räckvidd eller om det är iPhonen som har dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

Kan nån hjälpa mig?

 

Eftersom iPhone baseras på Mac OS X så kan vi ju hänvisa till just 64 bits WEP..

Ändra till någon annan kryptering än 64/128 bitars WEP så misstänker jag att du får det att funka. macos har samma problem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste höra med er ang wlan. Har efter en lååång tids googlande inte hittat ett smack ang detta. Hade hoppats att det inte bara var jag som hade detta problem. Jag hittar inga trådlösa nätverk, trots att jag kan sitta 1 meter från min egen router. Har även testat det på jobbet och universitet...nada! Sökfunktionen bara snurrar och snurrar men hittar inget? Är de nå inställningsgrej jag ska göra eller vad? Eller är de routern....den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

 

Kan nån hjälpa mig?

 

Jag hade också problem, hitta nätverket men det gick inte att logga in. Testa resetta routern, man vet ju aldrig. Sedan jag gjort detta surfar jag problemfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också problem, hitta nätverket men det gick inte att logga in. Testa resetta routern, man vet ju aldrig. Sedan jag gjort detta surfar jag problemfritt.

jag har samma problem! :o Får testa resetta routern då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför kan inte iPhonen ansluta till min router? Har stängt av/på båda och inget händer :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför kan inte iPhonen ansluta till min router? Har stängt av/på båda och inget händer :(

ah, hittade lösningen i iPhonen! Såhär gör du: Gå in på Wifi-inställningar –> din "källa" –>DCHP –> Förnya tilldelning

 

så^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, hittade lösningen i iPhonen! Såhär gör du: Gå in på Wifi-inställningar –> din "källa" –>DCHP –> Förnya tilldelning

 

så^^

 

Annars kan du ställa in i din router så du får samma ip till din iphone hela tiden så slipper du det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste höra med er ang wlan. Har efter en lååång tids googlande inte hittat ett smack ang detta. Hade hoppats att det inte bara var jag som hade detta problem. Jag hittar inga trådlösa nätverk, trots att jag kan sitta 1 meter från min egen router. Har även testat det på jobbet och universitet...nada! Sökfunktionen bara snurrar och snurrar men hittar inget? Är de nå inställningsgrej jag ska göra eller vad? Eller är de routern....den jag använder hemma är en siemens med säkerhetsinställningar - WEP - 64 bits - ASCII

 

Kan nån hjälpa mig?

Jag hade samma bekymmer i helgen hos min far som hade ett trådlöst nätverk som hette "Kurts nätverk", alltså med ett mellanslag och ett svenskt tecken. iPhone hittade inte nätet. Jag bytte namn på nätet till "Kurt" och då bums hittade iPhone nätet. Jag vet inte om det var mellanslaget eller ä-et som ställde till problem.

 

Kan tillägga att det var och är krypterat med WEP64 så det hade ingen betydelse i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

QUOTE(Doktor B @ 17:28, 2008-07-14) 839155[/snapback]
Jag vet inte om det var mellanslaget eller ä-et som ställde till problem.

 

Mellanslag är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoppePloppe

Kan ju även jag nämna att jag fick det att funka med wlan:et. Vad det berodde på är jag inte säker på, men jag bytte namnet på "routern" för den jag hade förut innehöll ÅÄÖ. Samt resettade den och bytte säkerhetsinställningar faktiskt till en högre nivå - WPA2 nånting. Kan ju påpeka att jag resettade den innan jag ändrade namnet hhee....håller på att få solsting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ställa in i din router så du får samma ip till din iphone hela tiden så slipper du det problemet.

 

 

hej jag är en ny användare av en iphone 2g lur. finns de nån guide på hur man får igång wlan? jag e inte riktigt me på hur den här luren fungerar än. skulle vilja ha svenska i min. har läst överallt. först o främst lär jag ju fixa igång wlan men hur gör jag? skulle behöva en bra guide me tanke på att jag newbie.

 

tack på förhand!

Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har du tillgång till ett nätverk med en trådlös accesspunkt där du är? Till exempel en router med antenn på, eller en fristående burk i ditt nätverk?

 

Förutstatt att den har en DHCP-server, vilket är högst sannolikt, är det mycket enkelt för dig att koppla in din iPhone på nätverken.

 

1. Gå in på iPhones inställningar, välj "WiFi".

 

2. Peta på det namn i listan som överensstämmer med din accesspunkt.

 

Se till exempel på nedanstående bilder hur jag ansluter till min accesspunkt som kallas "AirPort". Det du ser på bilderna, som jag också beskrev i punkterna ovan, var allt jag behövde göra. Plus att ange WEP-nyckeln, i och med att det är krypterat. Jag vet inte om din accesspunkt är det. Du vet om den är det. :)

 

post-493-1216922575_thumb.png

post-493-1216922579_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en wpa2-personal. jag skriver in koden men den säger unabled to join the network. visst ska man kunna använda flera trådlösa grejor till routern. dem brukar väl inte vara begränsade till tex en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skriver du in det du själv skrev i routern när du skapade nyckeln, eller skriver du in den hexadecimala nyckeln? Alltså den som är längre? Den är 26 tecken för 128-bit WEP till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en wpa2-personal. jag skriver in koden men den säger unabled to join the network. visst ska man kunna använda flera trådlösa grejor till routern. dem brukar väl inte vara begränsade till tex en dator?

Det brukar gå, jag har inte stött på en router som bara kan ansluta en trådlös dator. Däremot är det så (åtminstone på min router) att alla trådlösa delar på en i förhand avsatt bandbredd, så ju flera trådlösa uppkopplingar desto sämre hastighet för alla. De som samtidigt är anslutna till samma router med fast lina märker inte av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga från en novis i ämnet: Jag har en iMac, en MacBook, en AppleTV, en TimeCapsule och en AirPort Extreme hemma -- samtliga dessa enheter stöder 802.11n (alltså 270 MBit/sek); om jag nu skaffar en ny iPhone 3G från Telia, kommer den då att sänka hastigheten i hela nätverket, eller stöder även iPhone 3G n-standarden? Syftet med att ha iPhone inkopplad i hemmanätverket är att kunna ligga i sängen och slösurfa, i stället för att behöva kånka upp MacBooken från vardagsrummet, men om detta sänker hastigheten i hela nätverket så är det kanske inte motiverat att ha den inkopplad hemma alls, utan i så fall köra det mobila bredbandet i Telia-abonnemanget i stället (såvida inte det är en baggis att koppla in och ur den i nätverket efter behov?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga från en novis i ämnet: Jag har en iMac, en MacBook, en AppleTV, en TimeCapsule och en AirPort Extreme hemma -- samtliga dessa enheter stöder 802.11n (alltså 270 MBit/sek); om jag nu skaffar en ny iPhone 3G från Telia, kommer den då att sänka hastigheten i hela nätverket, eller stöder även iPhone 3G n-standarden? Syftet med att ha iPhone inkopplad i hemmanätverket är att kunna ligga i sängen och slösurfa, i stället för att behöva kånka upp MacBooken från vardagsrummet, men om detta sänker hastigheten i hela nätverket så är det kanske inte motiverat att ha den inkopplad hemma alls, utan i så fall köra det mobila bredbandet i Telia-abonnemanget i stället (såvida inte det är en baggis att koppla in och ur den i nätverket efter behov?).

 

Jag gör det och det är inga problem alls.

 

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=76034

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länk med info! Förstod dock inte riktigt på svaret om det innebär att det bara "fungerar utan problem" (vilket jag iofs också förväntat mig), eller om det innebär att det även fungerar i "n-hastighet" (vilket jag hoppas på)? Om chipsetet i telefonen enl. Apple bara är specat till 802.11b/g så lär väl det betyda att hastigheten i mitt "n-nätverk" kommer att sjunka från teoretiska ca 270 MBit/sek till teoretiska ca 54 MBit/sek om jag ansluter iPhone till nätverket? Och det var det jag hoppades inte skulle ske (för sänkningen av nätverksprestandan sker väl så länge som b/g-enheten är ansluten till nätverket, även om den inte används aktivt?)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det tror jag inte. Bara för att du har en långsam enhet ska inte nätverket i helhet gå ner till din hastighet.

 

Som jag förstod det måste ett blandat nätverk (g och n) gå på frekvensen 2,4 GHz. Där är maxhastigheten 130 Mbit/sek.

 

Om du däremot har ett renodlat n-nätverk går det på frekvensen 5 GHz, och maxhastigheten blir 270 Mbit/sek.

 

I och med att din iPhone bara kan kommunicera på 2,4 GHz måste basstationen begränsa sig till 130 Mbit/sek som är max för just den frekvensen. Men 130 Mbit/sek är mer än 54 Mbit/sek. Alltså, maximalt 130 Mbit/sek för alla n-enheter, och max 54 för din iPhone.

 

 

Edit: fixade stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, varför tror du det? Om en bil kör 50 på en motorväg går väl inte alla andra bilar 50, de kan fortfarande köra 110 om de så önskar.

 

Samma sak gäller med n-draft. N-draft är ju bakåtkompatibelt och kör på trippelband. Det som händer är väl att bara ett band används för att stödja 802.11g. Eller, nu gissar jag bara, men det går att ansluta g-chipset till n-routrar utan att n-routerns prestanda försämras. T.ex. kan du ansluta en laptop till ett n-nätverk även om den bara har ett 54Mbit/s-kort inbyggt, men ändå strömma filmer mellan två enheter i hemmet i full duplex. Givetvis kommer du ju inte komma upp i högre hastigheter mot själva iPhonen än vad dennes nätverkskort stödjer.

 

Nu var det ju inte jag som testat själv, men eftersom det fungerar utan att ställa om routern kommer den behålla sin prestanda, vare sig du ansluter med din iPhone eller inte.

 

EDIT: Alltid blir man sist när man ska skriva böcker. \:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga gensvar! Vill med bestämdhet minnas att jag läst någonstans att det alltid är den enhet med lägst prestanda som sätter ribban för kommunikationshastigheten i nätverket, d.v.s. har jag ett n-nätverk och kopplar in en g-enhet så får jag en maxhastighet enl. g-standarden för samtliga enheter -- men riktigt så illa var det alltså inte (från 270 till 130, inte ända ned till 54...). Dock återstår följdfrågan om den nedjusterade maxhastigheten gäller för hela nätverket bara iPhone är ansluten till nätverket, eller om övriga enheter fortfarande kör 270 MBit/sek så länge iPhone inte används aktivt i nätverket, trots att den är ansluten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig du använder din iPhone i nätverket eller inte, och om den hämtar eller skickar trafik, så kommer du uppnå maxhastighet med dina övriga enheter.

 

Det kan stämma att det Marcus säger är sant, att man måste ligga på 2,4GHz. Men även om det är 130Mbit som blir maxhastigheten så tror jag att du får ut betydligt, betydligt mer än på en 108Mbit G-router. Den stora skillnaden är ju att N-routrar använder trippelbandsteknik som enkelt förklarat är en MIMO-teknik och således bör du kunna hålla mycket högre hastigheter. Jag vågar inte svära på att du får ut 10MiB/s, men bra nära. Titta på t.ex. Netgears WNR834B-router så ligger den på 2,4GHz som standard, och då presterar den upp till 270Mbit så jag är osäker på om det verkligen bara är 130Mbit på den frekvensen.

 

Tänk dig själv om du skulle koppla upp din iPhone mot nätverket på ett universitet. Det skulle ju aldrig fungera om det helt plötsligt blev obrukbart för alla studenter bara för att någon hade en iPhone (eller ännu värre, om någon kom dit med en laptop som har ett 802.11a-nätverkskort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förtydligande! Jag håller helt med dig om logiken i ditt resonemang (att det knappast vore rimligt att en enda låpgpresterande enhet skulle kunna sänka nätverksprestandan för samtliga övriga användare som har kapacitet till högre hastighet), men det är ju inte alltid tekniska lösningar fungerar logiskt optimalt... Nu bär det i alla fall iväg till Telia-butiken inom kort! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...