Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LCD eller Plasma.


iSwitch

Rekommendera Poster

Ursäkta om jag kapar tråden men har en fråga till Thomas:

Har en 32 tums LCD från Philips. När man tittar vanlig TV så är bilden hur bra som helst. Utnyttjar man hela bildytan (16:9?) så är området som ligger utanför 4:3-området (?) oskarpt ochdet känns lite som att stå framför ett sexkantsakvarium och titta på sidorutorna. Det känns som om den delen (ungefär en dm på varje sida) ligger längre bort.

TV:n har varit så här nästan hela tiden, tror jag. Elgiganten sålde på mig en 5-årig försäkring (!) för nästan femtusen kronor. Kanske inte min bästa investering. Men heller inte den sämsta...

Mina frågor blir då:

-skall det vara så här dålig bild längst ut?

-tror du att det är något som täcks av garantin om det inte skall vara så? (Självklart svårt att veta hur Elgiganten resonerar, men det var deras standardavtal för tre år sedan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit mycket tv nu det sista - det är ju en dröm att sitta och titta med den här nya TV:n... (Panasonic plasma)

 

Se förresten till att du har galet många HDMI-ingångar. Jag har tre på min TV och skulle nog vilja ha fyra egentligen. Än så länge verkar inte prylarna man kopplar in ha någon genomkoppling av HDMI som de ofta har med scart.

Den där LGn har 4 st HDMI-ingångar av senaste sort. 1,3 eller något. har ingen aning om vad det innebär men så är det i alla fall. Vet knappt vad man skall ha dem till men det är väl lite som det var med USB när man uppfattade det som nytt... Då hade man ju inga tillbehör med USB och idag har man i princip enbart sådana...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp plasma!

Min granne köpte precis en Sony full hd LCD för mycket pengar och jag kan ju bara säga att jag inte blev impad.

Tycker min pappa har bättre bild på sin Panasonic PX70

 

Det är lite så jag känner... Att ingen LCD, inte ens de som varit mycket dyrare, har kunnat mäta sig bildmässigt med en plasma-TV i 15-20.000 kronorsklassen. Och jag vill ha bra bild men jag vill också ha en "framtidssäkrad" TV som kommer att funka om jag vill koppla in datorn i framtiden, täcka mitt spelbehov osv. Det är ju denna typen av tekniska spörsmål jag är i behov av svar på då de utgör en blind fläck hos mig. Det är ju faktiskt rätt trist att köpa en ny och dyr TV med väldigt bra bild om den inte funkar till fullo med de signalkällor som man kommer att använda de närmaste, låt säga, tio åren.

 

Sedan skall man ta det där med "framtidssäker" med en nypa, nej en hel säck, salt tror jag. Ni som hängt med ett tag och inte är uppvuxna enbart i den digitala eran minns väl när de första TV apparaterna med stereohögtalare kom. Då var det "framtidssäkert" sedan hoppade inte Sverige på samma teknik som många TV-tillverkare hade trott/hoppats och många hade stereo-TVapparater som inte stödde NICAM. Eller när VHS var nytt. Det var framtid. Det kändes som nyare och fräschare än Blue Ray gör idag. Det var framtid! Spela in egna program på TV (som hade 2 kanaler...) Kunna köpa videofilmkamera om än stor som en normalstor laserskrivare av idag och spela in minnen ur privatlivet osv. Idag känns en del av de här sakerna lika mycket 2008 som att börja tillbedja Oden och vara rädd för att segla över jordens kant.

I elektronikbranschen så är "framtidssäkert" snarare att tolka som att produkten inte behöver flyttas till sommarstugan eller någon anhörig på "hemmet" inom de närmaste fem åren för att man man inte skall framstå som pinsamt efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska räkna in strömåtgång-aspekten lite, blir ju en del extra slantar, och så miljön...

 

 

Per-Anders, låter som det är fel på skärmen, det ska inte va oskarpt nånstans. Men på din andra fråga vet jag inte utan är nyfiken på vad Ytterberg säger, fast jag tippar på att det täcks av garantin, är inte garantin till för ifall det blir fel på varan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ursäkta om jag kapar tråden men har en fråga till Thomas:

Har en 32 tums LCD från Philips. När man tittar vanlig TV så är bilden hur bra som helst. Utnyttjar man hela bildytan (16:9?) så är området som ligger utanför 4:3-området (?) oskarpt ochdet känns lite som att stå framför ett sexkantsakvarium och titta på sidorutorna. Det känns som om den delen (ungefär en dm på varje sida) ligger längre bort.

TV:n har varit så här nästan hela tiden, tror jag. Elgiganten sålde på mig en 5-årig försäkring (!) för nästan femtusen kronor. Kanske inte min bästa investering. Men heller inte den sämsta...

Mina frågor blir då:

-skall det vara så här dålig bild längst ut?

-tror du att det är något som täcks av garantin om det inte skall vara så? (Självklart svårt att veta hur Elgiganten resonerar, men det var deras standardavtal för tre år sedan.)

 

Menar du att du använder 16:9-läget på 4:3-sändningar, alltså funktionen som "sträcker ut" en 4:3-bild över ytan? De brukar kallas "Panorama" eller liknande.

 

För i sådana fall är den upplevda oskärpan ett resultat av själva utsträckningen. Det brukar alltid bli kompromisser och märkligheter, utöver den distortion som uppstår. Minns någon teve för ett par år sedan där programmet hade en programledaren med en jordglob vid sidan. i 4:3-läge var allt normalt. I "Panorama-läget" blev jordgloben päronformad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om jag stretchar på min teve blir det möjligen lite oskarpare men i så fall på hela ytan, inte i kanten. Men det kanske är olika förstås på olika modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får mig naturligtvis att undra över en annan sak. Alla (nästan) platt TV är ju i wide screen-format. Hur mycket av det som sänds på TV, inkl kabel-tv kanaler och det man betalar för via digitalbox (ComHem), sänds i wide screen-format? Blir det mest en stor TV men med beskuren bild eller svarta kanter??? Har ju vanlig tjock-TV idag så jag har inte reflekterat så mycket över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vår breda LCD-Tv har aldrig svarta kanter när vi ser på comhems digitala kabel. Bilden anpassas till skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte så många månader sen som teve1 och 2 och 4:an innan dess började sända nyheterna i widescreen. Så det är väl bara gammalt tevematerial som sänds i fyrkantsformat typ.

Dock utan att jag memorerat vad så är ju filmer ännu vidare och ger antingen svart i över/underkant eller beskärs i sidorna eller anpassas till skärmen så folk blir smala el tjocka. Men det är ju bättre än på en fyrkantig gammalteve alla fall och du har alla inställningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...