Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

LCD eller Plasma.


iSwitch

Rekommendera Poster

Hej alla teknikfreaks och "experter"

 

Står inför köp av större platt-TV inom en månad eller två.

 

Hade tänkt mig en TV runt 46-50 tum och jag har sonderat terrängen en del och vart runt och tittat på diverse apparater. Det jag kommit fram till är följande:

 

Bilden på en bra plasma-TV i denna storlek är överlägset bättre än LCD: Oavsett om man jämför en LCD som kostar 5-10.000 mer och har full HD så är livfullheten, kontrasten, färgerna och känslan i en bra plasma-TV i en klass för sig själv. Det gäller även om plasman "bara" är HD-ready och således har lägre upplösning och LCD:n har full HD och alla möjliga bildförbättringstekniker. Då har jag givetvis jämfört med signal som utnyttjar 1080p. Jag upplever dessutom att plasman vida överträffar LCD:n när det gäller att återge vanlig hederlig TV-signal som faktiskt är det man tittar mest på.

 

Hade jag vetat att jag bara skulle kolla på TV och film hade valet varit ganska lätt även om plasma är ömtåligare och de apparater jag kollat på inte har full HD. Denna från LG tillhör helt klart en av favoriterna bildmässigt. Den ligger inom den tänkta budgeten 20.000 och har bättre bild än det mesta jag sett under 25.000. Dessutom kommer dess uppföljare i Juni med full HD om man nu verkligen behöver det.

 

Men... Jag vill ju köra lite Nintendo Wii också. Kanske blir det även en PS3 snart. TVn kommer ju att hänga med ett tag så sannolikt kommer det en HD-box och en BlueRay-spelare (PS3) inom ganska kort tid. Även om jag inte tror att jag kommer att koppla in min dator till TV den närmaste tiden så vet man aldrig. För si sådär 5-6 år sedan hade jag knappast anat att jag skulle ha all min musik på datorns hårddisk och strömma den trådlöst till stereon...

 

Min fråga är om jag kör in i en återvändsgränd teknikmässigt om jag går på det som helt enkelt ger bäst bild, dvs plasma. Innebär detta att det kommer funka sådär halvkasst ihop med dator och TV-spel eller? Vilka forum och infosidor man än läser på så rekommenderas LCD om man skall koppla in datorn men varför? Vad är det som inte kommer att funka? Inbränningen är en faktor men så vitt jag kan förstå så kan man ju "tvätta" skärmen med en speciell signal som öppnar och stänger alla "cellerna" i plasmapanelen.

 

Jag skulle vilja ha synpunkter och tips från er som vet eller som kanske redan har köpt och som har bra eller dåliga erfarenheter så att man inte slänger 20 papp i sjön för det vore ganska trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Köp dig en Sony LCD. Strömsnålast om du vill hålla ner elförbrukningen.

Plasma drar mer än tjockTV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det finns två typer av inbränningar. Vad de flesta ser och reagerar på är "spökbilder", "ghosting" som beror på att gasen är varmare i de celler som använts mycket. Den varmare gasen ger ifrån sig mer ljus och resultatet är en ljus skugga av det som tidigare visades. Dessa försvinner så fort temperaturen jämnas ut över bildpanelen vilket kan röra sig om sekunder och kanske minuter. Det räcker med att dra igång en film.

 

En riktigt inbränning beror på att fosforn i cellerna har slitits snabbare och därför sänder ut mindre ljus. Då blir det en mörk skugga av det som tidigare visades. Ojämnt fosforslitage kräver lite mer åtgärder med särskilda "tvättprogram", antingen det som finns inbyggt eller specialskivor för andamålet. Myrornas krig fungerar också. För att den här typen av slitage ska uppstå måste det röra sig om lång tid med samma material.

 

Den exakta känsligheten varierar enormt och det beror också på hur de används. Vit text på svart bakgrund är det värsta. En del apparater får "ghosting" redan efter en minut i den situationen. Andra är närmast immuna. Samma variation gäller fosforslitaget men där pratar man mer om dagar än minuter.

 

Under de första hundra och tvåhundra driftstimmarna kan det finnas ett överskott av fosfor från tillverkningen. Så när apparaten är ny uppstår de här fenomenen lättare. En tröst ifall man får ett ojämnt slitage, alltså mörka skuggor, efter några timmars tevespel, är att ju snabbare de uppstår, desto snabbare försvinner de. Och en ny plasma är som sagt känsligare.

 

Observera att inbränningarna, tvärtemot vad som ofta sägs, inte är permanenta. Extremfall som en plasmadisplay som visar avgångstider på Arlanda dygnet runt i tre år är förstås bortom räddning. Möjligen att slitaget jämnades ut ifall man körde myrornas krig i ytterligare tre år. :lol:

 

Vad gäller LG PG6000 är den en av de mest känsliga för just "ghosting" som finns. Iofs ha LG också det bästa utbudet av motmedel i sina menyer. :) Den synkar även direkt på 1360x768/60 Hz så inga problem med datorkoppling.

 

Det där med "LCD rekommenderas för dator" är nog ett mantra som upprepats så många gånger att det blivit någon slags sanning. Vilken teknik som bildpanelen använder är bara en av flera faktorer som avgör om det är en bra eller dåliga teveapparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Köp dig en Sony LCD. Strömsnålast om du vill hålla ner elförbrukningen.

Plasma drar mer än tjockTV

 

Sänker du lcd-belysningens styrka så att den ger ungefär samma maximala ljusstyrka som en plasma kommer det gå på ett ut. Skillnaden är lcd:ns belysning går konstant medan det hos plasman drar mer ström ju mer ljus det är i bilden. Alltså kommer filmen att avgöra vilken apparat huruvida plasman är mer strömslukande eller inte. En film som "Ice Age" och plasman drar mer ström. En film som "Dark City" och ja - du fattar. :)

 

Kruxet är bara att många lcd-teve inte kan justera sin belysning utan den går på max hela tiden. Därför är det troligt att vid normalt filmtittande kommer en 42-tums lcd att dra mer ström än en 42-tums plasma. Vid nästa vinter-OS är det troligen tvärtom.

 

I specifikationerna brukar plasma ange strömförbrukning vid maximalt ljusflöde. Alltså när hela bilden är vit. Som lampa betraktad är plasman inte så effektiv med effektförbrukningen och styrkan (samt även svagheten beroende på situation) hos lcd-teve är en ljusstarkare bild än med plasma.

 

Tjockteve är lite svårt att jämföra med då det aldrig funnits så många 42- och 50-tums bildrörsapparater. De 40-tummare som gjordes var något i storleksklass med en flygplansmotor, fast inte lika tunga då, utan bara kring 150 kg. Jag har iofs svårt att tro att de var strömsnålare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas:

Jag tillhör kategorin som haft Sony TV och Video sedan jag vet inte när. Deras Trinitronskärmar var underbara i jämförelse med dåtida konkurrenter. Dock får jag säga det att ingen av de Sonyapparater jag tittat på de senaste veckorna har imponerat. Antingen så har de hamnat på efterkälken eller så är det så att Sonys bildteknik inte tilltalar min subjektiva uppfattning för bildåtergivning är något vi uppfattar mycket subjektivt.

 

Elen har jag hört mycket olika bud om. Ungefär som Thomas säger. LCDn fläskar på med fullt ljus hela tiden medan plasman lyser när det är vitt. Klart är att många LCDer skulle kunna fungera som element också för de avger VÄLDIGT mycket värme och värme brukar väl vara just överskottsenergi... Fast det är svårt att veta. Det verkar finnas lika många sätt att mäta på som tillverkare. Lite som det här med kontrasten... Jisses säger jag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller LG PG6000 är den en av de mest känsliga för just "ghosting" som finns. Iofs ha LG också det bästa utbudet av motmedel i sina menyer. :) Den synkar även direkt på 1360x768/60 Hz så inga problem med datorkoppling.

 

Det där med "LCD rekommenderas för dator" är nog ett mantra som upprepats så många gånger att det blivit någon slags sanning. Vilken teknik som bildpanelen använder är bara en av flera faktorer som avgör om det är en bra eller dåliga teveapparat.

 

Har jag fattat det rätt om det där hänger ihop med begreppet "scaling"? TVns förmåga att återge lägre/högre upplösning på ett bra sätt?

 

Ponera att Apple TV kommer att bli en produkt som finner en marknad även här och att filmer kommer erbjudas oss via iTunes. Kommer jag då att ha samma glädje av en Plasma som en LCD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det finns öht inga tekniska uppgifter som är jämförbara mellan tillverkare. Möjligen mått och vikt, men de kan vara med och utan stativ också... :D

 

"Scaling" handlar om bildbehandlingen inuti teven och det hänger inte på själva bildpanelen. Panelen återger bara vad bildkretsarna beräknar fram.

 

Vad gäller AppleTV är det samma som jag antydda ovan. Det är inte en fråga om plasma eller lcd, utan en fråga om en teve som du gillar. Då får du glädje av en AppleTV, om nu filmer någon gång kommer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det kommer nya modeller i juni, nån som vet om det bara är nya modeller eller någon ny teknik? Verkar som det finns utrymme för lite nya uppfinningar så folk slipper sitta å titta på värmeelement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall du menar nya modeller av teveapparater så kommer det ett par hundra nya modeller om året hyfsat jämnt fördelat över årets alla månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt Panasonics ganska nya 46" full HD plasma (TH-46PZ85E) och kör bl a AppleTV och PS3 till den (var ju tvungen att få tag på HD-material på något sätt). Jag låter båda mediaspelarna själva skala upp material med lägre upplösning till full-hd.

Allt som man kör in via HDMI ger väldigt bra bild. Jag har fortfarande inte provat att koppla Macen till TV:n (jag skäms lite där). Det som jag kan tycka är lite "kasst" är att färgerna ofta blir lite överdrivna. Speciellt om man kör i något av bildlägena som ger högre kontrast. Tittar man på nära håll så ser man att bilden "kryper" lite och det gör att jag undrar hur den skulle fungera som datorskärm. Men är man mer än ca 20 cm bort från tv:n så syns inte det.

 

Bör kanske tilläggas att man kan använda skärmsläckare på sin mediaspelare så borde man undvika inbränning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som man kör in via HDMI ger väldigt bra bild. Jag har fortfarande inte provat att koppla Macen till TV:n (jag skäms lite där). Det som jag kan tycka är lite "kasst" är att färgerna ofta blir lite överdrivna. Speciellt om man kör i något av bildlägena som ger högre kontrast. Tittar man på nära håll så ser man att bilden "kryper" lite och det gör att jag undrar hur den skulle fungera som datorskärm. Men är man mer än ca 20 cm bort från tv:n så syns inte det.

 

Bör kanske tilläggas att man kan använda skärmsläckare på sin mediaspelare så borde man undvika inbränning.

Det där med färgerna får man vara lite observant på. Många handlare har ställt sina butiksexemplar på något riktigt fläskigt färgläge som skall höja kontrasten och det ser inte alltid så kul ut med rödmosiga ansikten och gräsmattor som ser grönare ut än Hulken. Det skall se naturligt ut, inte som en LSD-tripp! Oftast kan man ställa in TVn på ett "normalläge" och se hur det då ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp dig en Sony LCD. Strömsnålast om du vill hålla ner elförbrukningen.

Plasma drar mer än tjockTV

 

Spontant känner jag att det mest relevanta är hur mycket en sådan här tingest drar i Stand-By läget. Trots allt så har vi vanliga dödliga TVn avstängd fler timmar om dygnet än vad vi har den påslagen. Att många apparater inte går att stänga av helt och hållet är egentligen ganska osmart. Jag tror, med betoning på TROR, att skillnaden mellan olika 50 tummare oberoende av teknik, är ganska försumbar när man ser till att man har förstärkare, DVD, spelkonsol osv, osv påslaget samtidigt...

 

Om jag fattat det rätt så skall det finnas någon typ av förgreningsdosa som man kan koppla in TVns sladd i (och annan kringutrustning) som dödar strömen (stänger maskinen helt) när förbrukningen är under den nivå såm det brukar vara när man har den igång. Detta som ett sätt att automatiskt eliminera hög förbrukning under stand by. Jag har ingen koll på vad det heter eller hur det funkar men jag har för mig att jag läst om det någon gång för inte så länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det kommer nya modeller i juni, nån som vet om det bara är nya modeller eller någon ny teknik? Verkar som det finns utrymme för lite nya uppfinningar så folk slipper sitta å titta på värmeelement.

Vet inte om du menar i allmänhet eller om du avser den TVn (LG) som jag länkade till. I största allmänhet så kommer det ju nya modeller hela tiden från alla möjliga tillverkare.

LG har däremot en ny plasma TV på gång som skall släppas i juni. En uppföljade till den förra men med absolut svärta och full HD. Kan bli mycket intressant och juni ligger ju runt hörnet. Frågan är vad priset blir...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag gör så med min DVD-spelare får jag omprogrammera den. Men på teven kan det nog funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du menar i allmänhet eller om du avser den TVn (LG) som jag länkade till. I största allmänhet så kommer det ju nya modeller hela tiden från alla möjliga tillverkare.

LG har däremot en ny plasma TV på gång som skall släppas i juni. En uppföljade till den förra men med absolut svärta och full HD. Kan bli mycket intressant och juni ligger ju runt hörnet. Frågan är vad priset blir...

En försäljare som sa så, allmänt menat tror jag eller så tänkte han på LG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen Panny's PX80E. Underbar TV. Valde mellan den och Full HD modellen. PX80 var ett självklart val med tanke på att bildkvaliten var minst lika bra men priset bra mycket mindre. Underbar TV och jag kommer nog inte gå tillbaka till LCD på ett bra tag om någonsin vad gäller TV.

 

Så underbara färger och svärta att man tappar hakan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En försäljare som sa så, allmänt menat tror jag eller så tänkte han på LG.

Eller så tänkte han på OLED och liknande som kommer i framtiden men jag tror inte att det är något som kommer i Juni... :fundersam:

 

Klart är i alla fall att man alltid kan vänta och vänta och vänta på nyheter som ligger runt hörnet. Om man vill ha det fetaste och senaste som är på gång så är det bara att konstatera att man aldrig kommer att bli nöjd för oavsett om det gäller datorer, TV, mobiltelefoner osv så finns det alltid något mer spännande i pipelinen. Man skall bestämma sig för vad det är man vill ha sedan köpa det bästa man har råd till när man har pengarna och sedan skall man inte kolla på nytt den närmaste tiden för då blir man bara besviken när man ser vad man kunde fått om man väntade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen Panny's PX80E. Underbar TV. Valde mellan den och Full HD modellen. PX80 var ett självklart val med tanke på att bildkvaliten var minst lika bra men priset bra mycket mindre. Underbar TV och jag kommer nog inte gå tillbaka till LCD på ett bra tag om någonsin vad gäller TV.

 

Så underbara färger och svärta att man tappar hakan.

Har tittat på den också. Den har en bild som är väldigt snarlik LGns. En bra plasmapanel har en sagolik bild vilket jag häpnat över. Jag var ju ganska övertygad om att jag skulle ha LCD men nu börjar det mer och mer luta mot plasma efter att ha varit runt och kikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänkt att använda TV:n utan ljud (dvs som skärm) så kan man ju varna lite för en plasmaskärm. Det sitter fem kylfläktar i min tv så den ger ju ifrån sig ett litet susande. Inget som stör egentligen (en PS3:a låter betydligt mer och oftast har man ljud på) men det kan ju vara bra att veta. Man hör det inte hos en tv-handlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit mycket tv nu det sista - det är ju en dröm att sitta och titta med den här nya TV:n... (Panasonic plasma)

 

Se förresten till att du har galet många HDMI-ingångar. Jag har tre på min TV och skulle nog vilja ha fyra egentligen. Än så länge verkar inte prylarna man kopplar in ha någon genomkoppling av HDMI som de ofta har med scart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

Köp plasma!

Min granne köpte precis en Sony full hd LCD för mycket pengar och jag kan ju bara säga att jag inte blev impad.

Tycker min pappa har bättre bild på sin Panasonic PX70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min LCD är knäpptyst på en inställning, på andra inställningar (energisparande/kontrast) brummar den lite olika mycket beroende på, så jag kan bara välja en inställning, tur att bilden är bra då, dock svärtan är inte riktigt svart i ett mörkt rum. (men det var inte min gamla tjockteve heller) Har inte sett en bättre bild än min Samsung dock men jag har inte sett allt och inte det senaste heller. Men att se skillnader i affären är ju nästan omöjligt eftersom det har större betydelse hur de har ställt in kontrast/färg etc. Så jag tog och ställde in de två-tre tevear jag var intresserad av och sen jämförde jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tv-handlare menade att plasmaskärmar inte längre brummade och lät som de tidigare modellerna kunde göra. Men fläktljud får man nog leva med.

Min blir helt svart.. eller ja, nästan.. man ser ju lite skillnad mellan kanten på tv:n och de svarta kanterna utmed en film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har nyss köpt Panasonics ganska nya 46" full HD plasma (TH-46PZ85E) och kör bl a AppleTV och PS3 till den (var ju tvungen att få tag på HD-material på något sätt). Jag låter båda mediaspelarna själva skala upp material med lägre upplösning till full-hd.

Allt som man kör in via HDMI ger väldigt bra bild. Jag har fortfarande inte provat att koppla Macen till TV:n (jag skäms lite där). Det som jag kan tycka är lite "kasst" är att färgerna ofta blir lite överdrivna. Speciellt om man kör i något av bildlägena som ger högre kontrast. Tittar man på nära håll så ser man att bilden "kryper" lite och det gör att jag undrar hur den skulle fungera som datorskärm. Men är man mer än ca 20 cm bort från tv:n så syns inte det.

 

Det är i stort sett endast "Film"- och möjligen "Standard"-lägena som är användbara. De som heter "Dynamic" och liknande är i första hand till för att överdriva kontrast, färger och skärpa när apparaten står i butik. Det är sällan de är användbara öht.

 

"krypningen" är gittermönstret från plasman, ett resultat av att plasma arbetar med ljuspulser. För att skapa nyanser moduleras tätheten av ljuspulser och för att ge större precision i nyanseringen används gittermönster, ungefär som en skrivare skapar nyanser. På plasma som är 3-4 år och äldre syns det där på flera meters håll och det blir en ganska ful effekt i snabba rörelser. De nyaste generationerna har minskat det här avsevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...