Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför macbook Air så dyr?


henke_96

Rekommendera Poster

Hur kan macbook air vara så dyr egentligen?

 

Because it's the world's thinnest notebook. :tappahakan:

 

Nej men allvarligt...Varför den är så dyr ? Nja...Jag skulle inte vilja kalla den dyr. I allafall inte vad man får för priset. Jämför alla ULTRAPORTAPLA notebooks. T.ex alla vaios. Alla de ligger på 20 000+. Medan airn "bara" ligger på 16 000. Så nej. Jag skulle inte vilja kalla den dyr jämfört med den övriga marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömm inte bort att den kan användas som kniv också! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är på grund av massa specialtillverkade hårdvaru produkterna inuti den, den använder ju det senaste från allt, även om det inte presterar väldigt bra.

 

Men jag håller med, priset är för högt för prestandan man får, men är priset för högt för friheten man får när man använder en sådan produkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den är i grundutförandet billig jämfört med motsvarande andra laptopar, jämför exempelvis med Lenovo X300.

 

Jag hade förut en stationär dator för spel samt en bärbar från jobbet för surf i soffan och spel/surf på resande fot. Det var ganska asocialt att sitta och spela för sig själv på en stationär dator, och jobbets bärbara var inte bra på någonting egentligen. Min sambo ville också ha en bärbar dator att använda till surf och enklare spel, och hon prioriterar då vikt och format.

 

Nu har jag en Dell XPS 17" laptop för spel och bordsbaserat "surfande" samt en Macbook Air för "surfande" i soffan och på resande fot, kanske i kombination med min Dell om sommarstugan är resmålet. På en arbetsresa känns en Air tillräckligt tung som nöjespryl.

 

Jag gick runt på en av de större Applestore i tanken att köpa en vanlig Macbook, men när jag fingrade på den kändes den (för just mitt egna bruk) menlös i jämförelse med en Macbook Air. De egenskaper jag var ute efter vid detta inköp vad Air:en helt överlägsen på att uppfylla. Jämförde jag en Air med en motsvarande PC var istället priset överlägset, såvida jag inte valde solid state disk.

 

Det är svårt att hitta en enhet som är bra på allt, man får då välja bort funktionalitetsområden hur man än väljer och betalar. Köper man två olika enheter blir livet lättare, man kan då också sitta med varsin dator i soffan så blir det inget bråk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är priset för högt för friheten man får när man använder en sådan produkt?

Är det frihet att behöva en mac till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Självklart. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nån som vet om det finns någon bra intern hårddisk man kan köpa till MBA? är lite sugen på att köpa en men 80GB känns lite fjuttigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Hur kan macbook air vara så dyr egentligen?

Den har ju fan mycker sämre prestanda jämfört med billigast macbook?

Okej den är tunn men ska man hosta upp 7-13 tusen till då?!

Hur kan vanliga MacBook vara så dyr. Både i jämförelse med andra Macar och främst i jämförelse med PC? MacBook borde rimligtvis vara 2000:- billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Apple tar 1500:- extra för det svenska tangentbordet om man jämför priset på Applestore/UK och Applestore/SE.

Låter rätt dyrt när man tänker på att ett löst tangetbord med svenska tecken kostar ca 350 spänn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tar 1500:- extra för det svenska tangentbordet om man jämför priset på Applestore/UK och Applestore/SE.

Låter rätt dyrt när man tänker på att ett löst tangetbord med svenska tecken kostar ca 350 spänn

 

Skillnaden för den billigaste Macbooken är knappt 600 kr och den skillnaden beror troligtvis på valutasäkringar och valutaoptioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Låter rätt dyrt när man tänker på att ett löst tangetbord med svenska tecken kostar ca 350 spänn

 

Du menar ett externt USB-tangentbord? Det vill inte jag ha till min Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det är en snobbdator, det är ingen dator att sitta med hemma, utan en sådan man kutar runt med på "viktiga möten" ;)

du menar Starbucks? ;)

 

men seriöst, Air är en nischad dator, det är själva konceptet man köper, alla kommer lägga märke till en, det är precis samma anledning till att man köper en Ferrari odyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du menar Starbucks? ;)

 

men seriöst, Air är en nischad dator, det är själva konceptet man köper, alla kommer lägga märke till en, det är precis samma anledning till att man köper en Ferrari odyl

Lite fel blev det nog, en Ferrari är tunnare än en Volvo V70, men snabbare. Air är ju tunnare och långsammare än vanliga MacBööcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fel blev det nog, en Ferrari är tunnare än en Volvo V70, men snabbare. Air är ju tunnare och långsammare än vanliga MacBööcker.

nja det är sant, men de flesta köper nog inte en Ferrari för dess prestanda utan dess status

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar ett externt USB-tangentbord? Det vill inte jag ha till min Macbook.

Jag tänkte nog mer på den märkliga prissättningen. Varför en svensk MacBook är 1500 dyrare än en engelsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog mer på den märkliga prissättningen. Varför en svensk MacBook är 1500 dyrare än en engelsk!

 

Fast det stämmer ju inte, det skiljer ca 600 kr för den billigaste modellen, och det beror med största sannolikhet på att den brittiska valutan sjunkit i värde gentemot den svenska på senare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska man ju veta att en liten marknad (som sverige) alltid får högre priser än stora marknader (usa, enlang, tyskland etc). Dessutom har vi bland de högsta elektronikskatterna (25% mot tysklands 12%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...