Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför macbook Air så dyr?


henke_96

Rekommendera Poster

Hur kan macbook air vara så dyr egentligen?

Den har ju fan mycker sämre prestanda jämfört med billigast macbook?

Okej den är tunn men ska man hosta upp 7-13 tusen till då?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det är en snobbdator, det är ingen dator att sitta med hemma, utan en sådan man kutar runt med på "viktiga möten" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Hur kan macbook air vara så dyr egentligen?

Den har ju fan mycker sämre prestanda jämfört med billigast macbook?

Okej den är tunn men ska man hosta upp 7-13 tusen till då?!

 

Dyrare att få ner den i storlek och sen har den sdd disk som är svin dyr.

 

Det är ju ingen 1a dator utan som ett komplement till sin vanliga dator

och då är det ju så att behöver man verkligen en så är man villig att

betala den summan.

ska man bara sitta hemma och surfa med den gör man bättre i att köpa en MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kommer aldrig hosta upp 7 tusen eller till och med 12 tusen. Min lilla mini har ju fan mycket bättre prestanda än macbook air och kostar 12 tusen mindre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart att jämföra en stationär dator mot en bärbar. Det är alltså gratis att sätta på en skärm, touch pad, tangentbord med ljus, batteri, samt krympa storleken, på din Mini?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kommer aldrig hosta upp 7 tusen eller till och med 12 tusen. Min lilla mini har ju fan mycket bättre prestanda än macbook air och kostar 12 tusen mindre!

 

Fast din mini är å andra sidan rätt värdelös, i alla fall om man sitter på ett tåg eller flyg. Inte är den speciellt skön att ha i knät framför teven heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
ok, jag kommer aldrig hosta upp 7 tusen eller till och med 12 tusen. Min lilla mini har ju fan mycket bättre prestanda än macbook air och kostar 12 tusen mindre!

 

 

Dagens slutsatts....

 

bättre än så här blir det inte... dags att gå hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kommer aldrig hosta upp 7 tusen eller till och med 12 tusen. Min lilla mini har ju fan mycket bättre prestanda än macbook air och kostar 12 tusen mindre!

 

Jösses, känns som den här diskussionen har förts tidigare...

Apple har inte tagit bort macbook från sitt sortiment, inte heller MBP. MBA ska ses ett komlement till deras utbud av bärbara datorer och den ska varken ersätta i ditt exemepel mac mini (konsigt exempel, som att jämföra husvagn mot hus) eller någon annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den här målgruppsdiskussionen kommer komma upp hur många gånger som hellst känns det som

 

de som vill spela kan inte förstå hur varken mb, mba eller mini kan finnas till

de som vill ha bärbart kan inte förstå hur folk vill ha mini, imac eller mac pro

de som vill arbeta proffessionellt med foto förstår inte hur folk kan välja imac

 

tänk mer målgruppstänk så hittar ni alltid folk datorerna passar till

macbook - bl.a. medelstudenten

macbook air - resande businessmän där vikten och portabilitet går före prestanda

macbook pro - proffs på fältet...foto, 3d, video, även endel bärbart spelande

mac mini - switcher som vill behålla sina tillbehör typ skärm och så, klarar vardagssysslor, typisk svenssondator

imac - mer för den stilmedvetne som vill ha lite möjlighet till spelande

mac pro - för fullblodsproffset - 3d, video, foto, musikstudio

 

självklart kan man gå utanför sånt här, men det är lättare att se vilka datorerna passar till och varför de har sin plats i sortimentet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag förstår att macbook air är bra när man ska ha den portabel. Men jag undrar hur den kan vara så dyr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag gissar att det finns (minst) två svar på det:

 

1. Människor tycker det är värt att betala så mycket som MacBook Air kostar för att få den. (Detta gäller t.ex. undertecknad.)

 

2. Tillverkningskostnaden inklusive komponenterna och alla andra kostnader Apple har plus deras vanliga vinst adderar upp till kostnaden.

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Asså jag förstår att macbook air är bra när man ska ha den portabel. Men jag undrar hur den kan vara så dyr?

 

 

1. Apple har alltid varit bra på att suga ut sina kunder

 

2. Apple har aldrig gjort budgetdatorer

 

3. Gissar att det kostade en hel del att ta fram den lilla processorn

 

4. Det är och ska vara en dyr nischprodukt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag förstår att macbook air är bra när man ska ha den portabel. Men jag undrar hur den kan vara så dyr?

 

Alltså nog om det, den är inte dyr... du kan inte få något hur litet som helst, när Macbook Air t.ex skulle få sin Core 2 Duo processor så fick de gå ner till 60% mindre storlek än dess vanliga för bärbara (vilket fortfarande är litet). Det kostar som fan, sen så är den fortfarande snabbare än de andra små PCs som kör på 1.2 GHz Core 2 Duo.

 

Sen så väger alla komponenter, men för att gå ner i vikt kostar det också, allting i Macbook Air är "moddat". Visst den är något högt i pris, men den ligger ändå väldigt bra om du frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela Apples proffssegment är riktat mot folk som inte behöver bry sig om exakt vad datorn kostar. Och då menar jag inte rika individer, utan personer som jobbar professionellt med datorn, och drar in stålar som kan betala för datorn. (rika personer får såklart köpa datorerna, men burkarna är avsedda för arbete)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för alla svar. För de som har mycket pengar och de som behöver en väldigt liten och lätt dator är alltså macbook air ett bra alternativ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kommer aldrig hosta upp 7 tusen eller till och med 12 tusen. Min lilla mini har ju fan mycket bättre prestanda än macbook air och kostar 12 tusen mindre!
Även en jämnförelse med macbook gör MBA usel i jämnförelse.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela Apples proffssegment är riktat mot folk som inte behöver bry sig om exakt vad datorn kostar. Och då menar jag inte rika individer, utan personer som jobbar professionellt med datorn, och drar in stålar som kan betala för datorn. (rika personer får såklart köpa datorerna, men burkarna är avsedda för arbete)
Men du, inte kan du komma o påstå att MBA är en dator för att jobba med? då skulle den behöva lite bättre prestanda. Om det nu inte är bara textredigeraren som ska användas...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag förstår att macbook air är bra när man ska ha den portabel. Men jag undrar hur den kan vara så dyr?

Om du blir erbjuden att gör ett arbete åt någon. Denna någon är beredd att betala dig 20.000:- för jobbet, erbjuder du dig då att göra jobbet för 5.000:-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, inte kan du komma o påstå att MBA är en dator för att jobba med? då skulle den behöva lite bättre prestanda. Om det nu inte är bara textredigeraren som ska användas...

Jobba behöver ju inte innebära 3D-modellering, Photoshop eller musikinspelningar. Jag menar de som har datorn i jobbet. För mina arbetsuppgifter skulle förmodligen MBA räcka alldeles utmärkt... webb (publiceringssystem) och e-post. (synd bara att arbetsgivaren bara köper bärbart från Lenovo...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobba behöver ju inte innebära 3D-modellering, Photoshop eller musikinspelningar. Jag menar de som har datorn i jobbet. För mina arbetsuppgifter skulle förmodligen MBA räcka alldeles utmärkt... webb (publiceringssystem) och e-post. (synd bara att arbetsgivaren bara köper bärbart från Lenovo...)
likvärdiga arbetsuppgifter som jagnu har... men min macbook fungera perfekt för det =) sparade 6000kr på det...

 

Lenovodatorer går att tappa i backen o köra över... och fungerar efter det.

Gör en MBA det tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
likvärdiga arbetsuppgifter som jagnu har... men min macbook fungera perfekt för det =) sparade 6000kr på det...

 

Lenovodatorer går att tappa i backen o köra över... och fungerar efter det.

Gör en MBA det tro?

 

Lenovon är ju så ful att man vill tappa den i backen o köra över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Barbeque

Är väl helt naturligt att MB air är dyrare än MB, bara processorn fick ju spcialdesignas av Intel och tillverkas i liten skala eftersom en vanlig inte hade gått in. Sen är den ju ändå rätt kompetent utrustad, bakgrundsbelysning i tangentbordet, LED-skärm, ny trackpad mm.

 

Macbooken tillverkas av standardkomponenter och i stor skala :)

 

Tvärtemot vad många verkar anse tycker jag att macbook air är en perfekt dator för den som reser mkt och behöver en dator till Word, Surf mm.. Visst den har inte lika snabb processor som de andra modellerna, men fullt tillräckligt, tror knappast skillnaden är så stor.

Sen jämfört med andra ultraportabla datorer har den större och bättre skärm, skönare och belyst tangentbord i fullsize, bra batteritid mm.

Ren beräkningskraft kommer ofta i andra hand för de som främst använder datorn till det jag skrev.

 

Och jo just det, MB air ju billigare än flera andra ultraportabla datorer, som dessutom har knöliga tangentbord och liten skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är fin;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en laptop med Windows istället. Mycket mer prisvärt - för ifall man slår ut kostnaden per virus blir inte kostnaden så värst mycket faktiskt! ;) Hihi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...