Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro, grafikkort och spel


Dragonilm

Rekommendera Poster

Hej vänner.

 

Jag går i köpplaner. Och ja, det handlar om den vidunderliga Mac Pro:n. Jag sitter just nu på en Intel-iMac (sista vita modellen) och även fast den fungerar bra så vill jag ha litet mer råstyrka när det kommer till Windows Vista och spel. Det skall ju inte heller förnekas att jag saknar litet utav barnaminnerna från PC-towers, med tjocka skärmar och högtalare. Nostalgi, liksom. Nåväl.

 

Jag har två val, antingen köper jag en litet äldre Mac Pro (första modellen; augusti 2006) med grafikkortet nVidia GeForce 7300, eller så blir det en ny Pro-modell (med ett stycke 2,8 GHz Quad core) med ett utav följande kort: ATI Radeon HD 2600 eller, om jag så måste (med tanke på priset), nVidia GeForce 8800 GT.

Jag skall säga det på en gång, när det kommer till grafikkort så är jag väl inte riktigt "á jour" på saken. Faktum är att jag är lagomt "lost", därför behöver jag er hjälp! Det första kortet, (GeForce 7300), är det något att hänga i julgranen? Som jag förstått så är GeForce 8800 rätt dugligt för spel, men hur ligger det till med Radeon 2600?

 

Hjälp att bena ut besvären önskas!

 

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Radeon 2600-kort som sitter i nya Mac Pro 2008 ska tydligen ungefär motsvara X1900-kortet som satt i de gamla Mac Pro:arna. 8800-kortet ska tydligt vara rejält mycket bättre…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill spela för spel.

 

8800 klarar knappast av att köra mer krävande spel på högsta inställningar, men duger till det mesta.

 

2600 klarar väl hälften av 8800

 

7300 är hälften av 2600

 

 

Eller så väntar du 3 veckor och köper 9800 av Nvidia, som dock endast kommer funka i Windows men som springer cirklar runt 8800.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill spela för spel.

 

8800 klarar knappast av att köra mer krävande spel på högsta inställningar, men duger till det mesta.

 

2600 klarar väl hälften av 8800

 

7300 är hälften av 2600

Eller så väntar du 3 veckor och köper 9800 av Nvidia, som dock endast kommer funka i Windows men som springer cirklar runt 8800.

Bra information. Men jag frågar mig vad du behöver all kraften till?

 

Är det bara spel eller använder du grafikkraften även till något annat? (För min del räcker 2600-kortet gott till även för de få spel jag har - och i övrigt är det väl mer än vad man behöver.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Radeon 2600-kort som sitter i nya Mac Pro 2008 ska tydligen ungefär motsvara X1900-kortet som satt i de gamla Mac Pro:arna. 8800-kortet ska tydligt vara rejält mycket bättre…

I min "gamla" Mac Pro sitter det ett NVIDIA GeForce 7300 GT som standard. Stämmer det verkligen att Mac Pro även levererats med X1900?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min "gamla" Mac Pro sitter det ett NVIDIA GeForce 7300 GT som standard. Stämmer det verkligen att Mac Pro även levererats med X1900?
Ja, den gamla modellen hade detta kort som tillval (med det var tydligen inte så bra eftersom det dammar igen för lätt har jag förstått av diskussionerna här på forumet).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra information. Men jag frågar mig vad du behöver all kraften till?

 

Är det bara spel eller använder du grafikkraften även till något annat? (För min del räcker 2600-kortet gott till även för de få spel jag har - och i övrigt är det väl mer än vad man behöver.)

 

 

 

Jag använder den bara till spel. Och jag antar att du inte spelar spel som tex Crysis om du tuffar på med ett 2600 : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder den bara till spel. Och jag antar att du inte spelar spel som tex Crysis om du tuffar på med ett 2600 : )
Nej, det skulle det säkert inte göra… För min del bara en massa bildarbetning etc med Photoshop osv.

 

Med den gamla Call of Duty 2 så rullar det på fint de få gånger jag spelar det (typ 3 gånger om året…). Men det blir kanske kul att köra 4:an när den kommer - borde ju 2600:an orka med även om inte med full upplösning osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson

8800 är klart bäst för pengarna. Helt lysande testresultat och verkligt bra även för de allra senaste spelen. Visst kan man kräma ur 10-20% bättre prestanda men då får man betala därefter - ofta mångdubbelt mer.

 

Beställde själv en MacPro igår med 8800 kortet, 8 GB RAM, 4TB hårddiskar, 2 st 30-tummare och lite annat smått och gott. Det blir en maskin som står sig i mints två år, den tid jag räknar med att den skall betala sig själv på.

 

Jag kommer att testa en hel del program, även på PC-sidan och en hel del spel. Återkommer med testresultat om ett par veckor någonstans online!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Radeon 2600-kort som sitter i nya Mac Pro 2008 ska tydligen ungefär motsvara X1900-kortet som satt i de gamla Mac Pro:arna. 8800-kortet ska tydligt vara rejält mycket bättre…

 

Vad jag vet så är 2600kortet långsammare än X1900kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den gamla modellen hade detta kort som tillval (med det var tydligen inte så bra eftersom det dammar igen för lätt har jag förstått av diskussionerna här på forumet).

 

Det handlar inte om damm. Vissa komponenter som blev varma låg helt enkelt utanför kylflänsen och skadade andra intilliggande komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8800 är ett mycket bra grafikkort, och 2600 är ett ganska okej grafikkort, ändå.

Dock är 8800 mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste eller inte, det är absolut ett bra grafikkort och kan köra alla spel (nåja, Crysis...)

 

Det enda jag kan komma på som vore bättre är väl det där ATI-kortet som har två GPU:er på ett kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar bort 9800 som kommer inom en månad, som är lika bra som två st 8800 och lika billigt.

 

Fast det får man väl se till Mac Pro 2010.

 

Är Apple kanske rädda att folk ska börja köra för mkt windows på macarna då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill spela för spel.

 

8800 klarar knappast av att köra mer krävande spel på högsta inställningar, men duger till det mesta.

 

2600 klarar väl hälften av 8800

 

7300 är hälften av 2600

 

 

Eller så väntar du 3 veckor och köper 9800 av Nvidia, som dock endast kommer funka i Windows men som springer cirklar runt 8800.

9800 har jag läst att det skulle bara vara något snabbare än 8800 ultra, och då kostar det nog 5000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar bort 9800 som kommer inom en månad, som är lika bra som två st 8800 och lika billigt.

 

Fast det får man väl se till Mac Pro 2010.

 

Är Apple kanske rädda att folk ska börja köra för mkt windows på macarna då...

Jag tror nog att de flesta mac-användare i första hand väljer mac för att få en stabil, flexibel och säker dator - och inte en spelmaskin som alltid har det allra senaste grafikkortet. Då skulle det snarare bli samma hetsande som på pc-marknaden där man alltid mäter teknisk prestanda på ett par punkter (processorhastighet, grafikkort, osv.) men nästan alltid glömmer bort helheten.

 

För min del är Mac Pro:n en arbetsstation och då är MacOS X och pålitlig hårdvara långt mycket viktigare än några millisekunder snabbare rendering.

 

(Fast lite större och bättre urval av grafikkort till Pro:n skulle ju inte vara någon nackdel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och då gör du ordbehandling eller?

 

 

 

 

 

 

 

 

alex89: 9800 är = två st 8800GTX, så tror du räknar lite fel :) har dessutom 1024MB minne....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar bort 9800 som kommer inom en månad, som är lika bra som två st 8800 och lika billigt.

 

Fast det får man väl se till Mac Pro 2010.

 

Är Apple kanske rädda att folk ska börja köra för mkt windows på macarna då...

 

Fast jag menade ju då på grafikkort som redan finns, 9800 "finns" ju inte än :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och då gör du ordbehandling eller?
Ja, bland annat. ^_^

 

Annars brukar mitt upplägg se så här för närvarande:

(space 1) skärm 1: Firefox, skärm 2: Dreamweaver/Coda/Transmit/Text-Wrangler/Terminalen

(space 2) skärm 1: Bridge, skärm 2: Photoshop

(space 3) skärm 1: Mail, skärm 2: Safari/Opera

(space 4) skärm 1 & 2 växelvis: Flash/Numbers/Pages/WordFinder/Illustator/InDesign/…

Och det är skönt att växlandet mellan programmen inte "segar". Dessutom måste ju apache/php/perl/mysql alltid kunna rulla på ostört i bakgrunden - har inte mycket med grafikkortsprestanda att göra men Adobe:s program kräver en del kraft.

 

Mitt inlägg var väl kanske lite malplacerat i en tråd om spel och grafikkort…

 

Och som svar till Dragonilm: Vad det gäller spel så räcker säkert den äldre generationens Mac Pro, men med ett nytt 8800-kort när det nu kommer och fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag menade ju då på grafikkort som redan finns, 9800 "finns" ju inte än :P

 

 

Det finns, och är ute i handeln på några veckor. 8800 är ett två år gammalt kort och att hitta det i Apples senaste High end machine är skamligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Det finns, och är ute i handeln på några veckor. 8800 är ett två år gammalt kort och att hitta det i Apples senaste High end machine är skamligt.

8800 Ultra kom andre maj och GT med stöd för PCI-E 2 kom siste oktober '07, så två år låter lite långt. 1 år och 3 månader är det längsta man skulle kunna få till om man räknar den första varianten, men allt är från Wikipedia så har inga bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och då gör du ordbehandling eller?

 

 

 

 

 

 

 

 

alex89: 9800 är = två st 8800GTX, så tror du räknar lite fel :) har dessutom 1024MB minne....

Ultra har 768 mb i ram så det är inte så stor skillnad mellan 9800gx2 om man kollar på det. sen så hittatade jag ett test där de gämförde ultra och 9800gx2(vet inte vart det var men återkommer med det när jag hittar det) i spel som t ex Bioshock så fick gx2 bara 10fps mer än ultra, crysis 11fps mer, half life 2 10fps mer.

 

Sen så vet jag att 9800gx 2 är i beta stadiet(eller?) och det kommer nog att bli lite bättre, men 9800gx2 är inte så mkt snabbare än 8800 ultra som jag sa tidigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, och är ute i handeln på några veckor. 8800 är ett två år gammalt kort och att hitta det i Apples senaste High end machine är skamligt.

8800gt är itne alls 2 år gammalt kort, det är bara några månader gammalt, det finns två generationer av 8800 serien G80 som är den första och sen G92 som är den nya

 

G92 har mindre tillverkning standard eller vad det heter :P

9800gx2 är oxå baserat på G92

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du jämför ett vanligt 9800 med ett 8800Ultra men kanske inte har tänkt på att det kommer 9800 ultra så småningom också.

 

 

 

den tidigare versionen av 8800GTX släpptes för två år sen, och eftersom den är _bättre_ än 8800GT kanske du förstår min poäng... 8800GT är inte gammalt nej, men det är budgetversion av gammal teknik! 9800 använder samma kärna ja, men det ryktas om en uppgradering där inom snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...