Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Heath Ledger har hittats död


maqs

Rekommendera Poster

Synd. Han var kontrakterad för flera uppföljare efter han gjort Brokeback Mountain:

 

"Brokeback Fountain"

"Gay After Tomorrow"

"Gays Of Thunder"

& Clintans "Fags Of Our Fathers" bland andra...

 

:hihihi:

 

 

 

Ps. Och till dig som säger att man inte väljer att bli knarkare... Skitsnack! Visst kan det förekomma de som får i sig drogpreparat omedvetet men det är inte många. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
:hihihi:

 

 

 

Ps. Och till dig som säger att man inte väljer att bli knarkare... Skitsnack! Visst kan det förekomma de som får i sig drogpreparat omedvetet men det är inte många. Ds.

 

:ThumbsUp:

 

Det är bara oinsatta människor som tror att problemet med droger är så enkelt som att man en gång gjorde valet att säga ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara oinsatta människor som tror att problemet med droger är så enkelt som att man en gång gjorde valet att säga ja

I slutändan är det faktiskt så enkelt. Hur många knarkare hade det funnits om alla alltid sagt "nej" till droger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Telly, man väljer inte allt här i livet.

Var Heath Ledger narkoman och dog av droger, så kan du ju komma ihåg att narkomani är en sjukdom. Detta oavsett om han börjat med droger frivilligt. Ingen väljer väl att bli narkoman.

 

Sjukdom? Väljer man att använda sig av narkotika så har man väl medvetet öppnat för möjligheten att bli beroende, narkoman. Ingen kan komma och påstå: Hade ingen aning.

 

Alltså är det ett medvetet val och ingen sjukdom.

Därmed inte sagt att man inte skall få hjälp och vård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att någon tvingat honom att ta droger. Vad jag har sagt är att narkomani är en sjukdom, inte ett val.

Mumbo-jumbo.

 

Så du tror att Gunnel 57 som aldrig rört "en kanyl" (valfri narkotika) i sitt liv, helt plötsligt som en blixt från klar himmel, kan bli diagnostiserad narkoman? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mumbo-jumbo.

 

Så du tror att Gunnel 57 som aldrig rört "en kanyl" (valfri narkotika) i sitt liv, helt plötsligt som en blixt från klar himmel, kan bli diagnostiserad narkoman? :rolleyes:

 

Blir man alkoholist så fort man tar sin första klunk alkohol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir man alkoholist så fort man tar sin första klunk alkohol?

 

Nej, men det är ett medvetet val man gör när man dricker, alla vet att risken finns, men bara drabbar andra?

 

Skillnaden mellan alkoholintag och andra intag är däremot hur snabbt kroppen kan bli beroende.

 

Är cigarettrökande en sjukdom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är ett medvetet val man gör när man dricker, alla vet att risken finns, men bara drabbar andra?

 

Skillnaden mellan alkoholintag och andra intag är däremot hur snabbt kroppen kan bli beroende.

 

Är cigarettrökande en sjukdom?

 

Javisst. Man gör ett val att dricka men man gör inget val att bli alkoholist.

 

Det är inte själva brukandet som är sjukdomen utan det är beroendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Man gör ett val att dricka men man gör inget val att bli alkoholist.

 

Det är inte själva brukandet som är sjukdomen utan det är beroendet.

 

Så om man tar en första heroinsil, så har man inte valt att bli beroende?

 

Är då tobaksberoende en sjukdom?

 

Godissug?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man tar en första heroinsil, så har man inte valt att bli beroende?

 

Är då tobaksberoende en sjukdom?

 

Godissug?

 

Nej, det du har valt att göra är att ta en första heroinsil.

 

När du tar din första öl har du då valt att bli alkoholist?

Nej, du har valt att ta din första öl.

 

Huruvida tobaksberoende klassas som en sjukdom vet jag inte. Jag kan inte riktigt vad definitionerna är för att något ska få klassas som en sjukdom.

Personligen skulle jag dock kunna kalla det för en sjukdom. I min värld är vård något man får/behöver när man är sjuk och då bär man så klart även på en sjukdom.

Detta är väl dock gissningsvis inte definitionen på en sjukdom egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Vad handlar den här tråden om, egentligen?

och varför har den ett-års-bumpats?

 

Ska vi diskutera knark och beroenden kan vi väl starta en ny tråd om det

som inte heter någonting om Heath Ledger...

(var det inte sömnmedel i hans fall? - visserligen också något beroendeframkallande,

men kanske inte just i detta fallet...)

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Vad handlar den här tråden om, egentligen?

och varför har den ett-års-bumpats?

 

Ska vi diskutera knark och beroenden kan vi väl starta en ny tråd om det

som inte heter någonting om Heath Ledger...

(var det inte sömnmedel i hans fall? - visserligen också något beroendeframkallande,

men kanske inte just i detta fallet...)

 

J

 

Vi måste ju reda ut om han var sjuk eller inte`

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:hihihi:

Ps. Och till dig som säger att man inte väljer att bli knarkare... Skitsnack! Visst kan det förekomma de som får i sig drogpreparat omedvetet men det är inte många. Ds.

Ingenting i den här tråden handlade om att få i sig droger "omedvetet".

Jag skrev inte något över huvud taget om "knarkare", utan att man inte väljer att bli narkoman. Förstår du skillnaden?

Läs lite noggrannare nästa gång i stället för att ... ja, just det: Snacka skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukdom? Väljer man att använda sig av narkotika så har man väl medvetet öppnat för möjligheten att bli beroende, narkoman. Ingen kan komma och påstå: Hade ingen aning.

Alltså är det ett medvetet val och ingen sjukdom.

Därmed inte sagt att man inte skall få hjälp och vård.

Sa du vård?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mumbo-jumbo.

 

Så du tror att Gunnel 57 som aldrig rört "en kanyl" (valfri narkotika) i sitt liv, helt plötsligt som en blixt från klar himmel, kan bli diagnostiserad narkoman? :rolleyes:

Nej, varför skulle jag tro det? Har jag påstått det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting i den här tråden handlade om att få i sig droger "omedvetet".

Jag skrev inte något över huvud taget om "knarkare", utan att man inte väljer att bli narkoman. Förstår du skillnaden?

Läs lite noggrannare nästa gång i stället för att ... ja, just det: Snacka skit!

 

I min värld är det så enkelt att man antingen säger nej eller ja till droger. Väljer man att ta det har man också valt det med en medvetenhet om riskerna. Riskerna om att bli beroende.

 

Anledningen till att jag tog upp de som får i sig droger omedvetet är på grund av att de inte väljer att bli narkomaner, om de nu skulle bli beroende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min värld är det så enkelt att man antingen säger nej eller ja till droger. Väljer man att ta det har man också valt det med en medvetenhet om riskerna. Riskerna om att bli beroende.

 

Anledningen till att jag tog upp de som får i sig droger omedvetet är på grund av att de inte väljer att bli narkomaner, om de nu skulle bli beroende...

Måste vara trist att leva i en värld som är svartvit.

Du dricker whisky va? :) Är du säker på att du klarar av att inte bli beroende? Säker-säker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara trist att leva i en värld som är svartvit.

Du dricker whisky va? :) Är du säker på att du klarar av att inte bli beroende? Säker-säker?

 

Jag vet inte hur det kan bli lättare än att säga ja eller nej till droger? Visst kan människor befinna sig i olika situationer där de är mer eller mindre lättpåverkade att säga ja, men det leder oss ändå tillbaka till att vi alla har valet. Ja eller nej, bilbälte eller inte, cykelhjälm eller inte... Livet består av oändliga situationer där du måste välja och du kan inte skylla på en dålig barndom, eller vad det nu kan vara, för det är bara du, här och nu, som bestämmer vad du ska göra.

 

Det händer att jag dricker whiskey ja. Händer inte särskilt frekvent men det förekommer. Det är ingen som vet om de klarar av att inte bli beroende så det kan jag inte svara på. För min del förekommer det så sällan att jag inte kan klassificera det som ett beroende men jag kan inte säga att jag inte skulle kunna bli det.

 

Alkohol i måttliga mängder, även om de nu skulle intas frekvent, är i alla fall ett någorlunda bättre "beroende" än drogmissbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det kan bli lättare än att säga ja eller nej till droger? Visst kan människor befinna sig i olika situationer där de är mer eller mindre lättpåverkade att säga ja, men det leder oss ändå tillbaka till att vi alla har valet. Ja eller nej, bilbälte eller inte, cykelhjälm eller inte... Livet består av oändliga situationer där du måste välja och du kan inte skylla på en dålig barndom, eller vad det nu kan vara, för det är bara du, här och nu, som bestämmer vad du ska göra.

 

Det händer att jag dricker whiskey ja. Händer inte särskilt frekvent men det förekommer. Det är ingen som vet om de klarar av att inte bli beroende så det kan jag inte svara på. För min del förekommer det så sällan att jag inte kan klassificera det som ett beroende men jag kan inte säga att jag inte skulle kunna bli det.

 

Alkohol i måttliga mängder, även om de nu skulle intas frekvent, är i alla fall ett någorlunda bättre "beroende" än drogmissbruk.

Jag har träffat 13-åriga narkomaner i USA. Barn och ungdomar kan rimligen inte omfattas av det ja/nej-perspektiv som så många här ansluter sig till. Eller har jag fel?

Även vuxna kan hamna i situationer då omdömet sviktar. En hel del av världens narkomaner och läkemedelsmissbrukare har fastnat i ett beroende på grund av nyfikenhet, okunnighet, smärtsam sjukdom, ångest, sorg, ja, det finns oändligt många anledningar till varför någon blir narkoman, utan att behöva skylla på "en dålig barndom". "Ja eller nej till droger" är en förenkling som kanske passar de präktiga prakt... som häckar här, men ute i världen är den inte relevant.

 

Ta du dig en whisky, jag tvivlar inte en minut på att du klarar det utan att bli alkoholist. Problemet är vad vi ska göra med de "andra", de som inte klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att någon tvingat honom att ta droger. Vad jag har sagt är att narkomani är en sjukdom, inte ett val.

Inte en sjukdom, utan ett självvalt beslut. Det finns ingen som tvingar en att börja knarka.

 

Sjukdom? Väljer man att använda sig av narkotika så har man väl medvetet öppnat för möjligheten att bli beroende, narkoman. Ingen kan komma och påstå: Hade ingen aning.

 

Alltså är det ett medvetet val och ingen sjukdom.

Därmed inte sagt att man inte skall få hjälp och vård.

:respekt:

 

 

Jag har träffat 13-åriga narkomaner i USA. Barn och ungdomar kan rimligen inte omfattas av det ja/nej-perspektiv som så många här ansluter sig till. Eller har jag fel?

Även vuxna kan hamna i situationer då omdömet sviktar. En hel del av världens narkomaner och läkemedelsmissbrukare har fastnat i ett beroende på grund av nyfikenhet, okunnighet, smärtsam sjukdom, ångest, sorg, ja, det finns oändligt många anledningar till varför någon blir narkoman, utan att behöva skylla på "en dålig barndom". "Ja eller nej till droger" är en förenkling som kanske passar de präktiga prakt... som häckar här, men ute i världen är den inte relevant.

Statrtat en ny tråd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en sjukdom, utan ett självvalt beslut. Det finns ingen som tvingar en att börja knarka.

 

Enligt WHO är både alkoholism och narkomani en sjukdom. Bara så du vet. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...