Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min modelljärnväg


Pocahontas

Rekommendera Poster

julle_ironrose
Jag har aldrig riktigt fattat vad hela grejen med modelljärnväg är. Bara jag hör ordet associerar jag direkt till übernördiga ingenjörstyper mellan 50 och 75 år, klädda i herrkläder från 50-talet och gärna med pipskägg eller jazzskägg.

 

Förlåt, men jag fattar bara inte...

 

He He. Inget av ovanstående stämmer in på mig.

Jag har växt upp med modelltåg - (fanns inte datorer och flera TVkanaler när jag var liten)

 

Det är en "bred" hobby tycker jag så tillvida att det finns nästan något för alla som kan göras.

Gillar man inte köra med tågen, finns ju det modellbygge, måleri, skulptering, planeringsarbete, snickra, hamra, sy mm.

Det är väl som med modelljärnvägar som med mac. Den som en gång provat riskerar att bli fast!

:D

TUUUUT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Ikeapallarna ihopskruvade och modelljärnvägen nerfälld i horisontalt läge, transformatorerna inkopplade, och belysning och växlar fungerade..måste dock skruva isär de flesta ställpultar och lea upp dem lite, eventuellt se om det finns "modernare grejer" men det är synd, anläggningen ska helst vara som den alltid varit.

 

Kyrktornet hade rasat ner ser jag, blir till att skaffa rätt lim, och få upp det igen.

Inte så farligt dammigt, hade visst gjort en någorlunda dammborttagning innan den packades in i byggplast och tejpades väl..

 

Ska bli kul att minutiöst gå igenom varje kvadratdecimeter och borsta rent och kontrollera varje pryl.

Dammsugare med finmaskigt nät framför, så jag inte suger in små prylar som kanske lossnat.

Slipa räls, ska höra med hobbyaffären vad det finns för prylar idag att sköta rälsen med...

 

lite bilder, visst finns det damm..träden behöver dammas ser jag...klurigt. ^_^

men det är ju så skitigt i verkligheten också...

Här har det skett en trafikolycka...

post-113-1201281564.jpg

 

Här rivs det visst...

 

post-113-1201281631.jpg

 

Och lite andra vyer..

post-113-1201281701.jpg

post-113-1201281675.jpg

post-113-1201281726.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite bilder, visst finns det damm..träden behöver dammas ser jag...klurigt. ^_^

Fina bilder, tack för dem.

 

För rälsen brukar det finnas block som ser ut som stora radérgummin. Roco har en, men det finns flera fabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikeapallarna ihopskruvade och modelljärnvägen nerfälld i horisontalt läge, transformatorerna inkopplade, och belysning och växlar fungerade..måste dock skruva isär de flesta ställpultar och lea upp dem lite, eventuellt se om det finns "modernare grejer" men det är synd, anläggningen ska helst vara som den alltid varit.

 

Kyrktornet hade rasat ner ser jag, blir till att skaffa rätt lim, och få upp det igen.

Inte så farligt dammigt, hade visst gjort en någorlunda dammborttagning innan den packades in i byggplast och tejpades väl..

 

Ska bli kul att minutiöst gå igenom varje kvadratdecimeter och borsta rent och kontrollera varje pryl.

Dammsugare med finmaskigt nät framför, så jag inte suger in små prylar som kanske lossnat.

Slipa räls, ska höra med hobbyaffären vad det finns för prylar idag att sköta rälsen med...

 

lite bilder, visst finns det damm..träden behöver dammas ser jag...klurigt. ^_^

men det är ju så skitigt i verkligheten också...

 

Du är duktig Poca!!! Jag tror jag har nåt brådskande ärende neråt sverige ganska snart. Undrar om det inte är någon pelletsbrännare som har stannat i Kungsbacka..... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en mindre Fleishmann-anläggning när jag var ung. Den var inte så stor, men dessvärre så såldes den till någon när jag var i femtonårsåldern. Hade kanske varit kul att damma av idag...

 

Kom ihåg att det fanns en resebyrå på Landsvägen i Sundbyberg som hade en maffig anläggning i skyltfönstret. Snacka om skyltning!

 

När jag ser Pocas bilder så kom jag också ihåg varför jag inte gillade Märklin (bortsett från att det var dyrt). Banvallen ser så konstgjord ut. Å andra sidan hade min anläggning ingen banvall alls... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att det finns finlirstillsatser som man kan sätta på dammsugarröret för just delikatare insatser? Det är helt enkelt en liten slang med rörkoppling på ena sidan och ett litet munstycke på den andra. Om man dessutom har en dammsugare med steglös reglering så känner man sig dubbelt garderad. Jag köpte en sådan för några år sedan. Tror att beteckningen var Z-850 eller något liknande, men det bör finnas alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att det finns finlirstillsatser som man kan sätta på dammsugarröret för just delikatare insatser? Det är helt enkelt en liten slang med rörkoppling på ena sidan och ett litet munstycke på den andra. Om man dessutom har en dammsugare med steglös reglering så känner man sig dubbelt garderad. Jag köpte en sådan för några år sedan. Tror att beteckningen var Z-850 eller något liknande, men det bör finnas alternativ.

 

 

Har centraldammsugare, men rörmunstycke brukar vara standarddim.

Kollade lite på Electrolux, men fann inget lämpligt, ska kolla vidare.

Gäller att inte ha för mycket sug...då blir det vinterträd om jag avlövar dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här anläggningar gillar jag.

 

 

 

 

Hade själv en väldigt enkel sådan med lok och vagnar när jag var 7-8 år. Vete hundarna var den tog vägen. Den var bara borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg härligt ut, betydligt mer yta och andra pengar än jag hade på den tiden....

 

Får väl börja på en ny anläggning, blir den 4:e i så fall...får skaffa större lokal :D

Nånstans ska man lägga sina pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jochum, så fina ord har jag aldrig hört tidigare om min anläggning ^_^

 

Får se vad det blir när jag fått renoverat den varsamt, allt andas ju 60-tal i anläggningen, bilar, hus, vagnar, lok osv...snart mogen för "Amtikrundan" ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ingenting jämfört med all tid, kreativitet och allt som det där måste ha inneburit.

Läckert om ni gör ett modernt samhälle så kan man sen jämföra olika tider. Helst skulle man ha ett samhälle fr ånglokens tid och sen samma samhälle några decennier senare och sen ytterligare några d senare osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att det finns finlirstillsatser som man kan sätta på dammsugarröret för just delikatare insatser? Det är helt enkelt en liten slang med rörkoppling på ena sidan och ett litet munstycke på den andra. Om man dessutom har en dammsugare med steglös reglering så känner man sig dubbelt garderad. Jag köpte en sådan för några år sedan. Tror att beteckningen var Z-850 eller något liknande, men det bör finnas alternativ.

Glömde skriva att det var en Electrolux, som jag köpte begagnad men renoverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har centraldammsugare, men rörmunstycke brukar vara standarddim.

Kollade lite på Electrolux, men fann inget lämpligt, ska kolla vidare.

Gäller att inte ha för mycket sug...då blir det vinterträd om jag avlövar dem...

Nej, en dammsugare är väl som en reverserad orkan i den världen. Jag köpte som sagt min dammsugare begagnad, på Dammsugarhuset på Drottninggatan i Stockholm. Ägaren hade ett smärre museum i butiken och jag fick titta in många gånger innan han fått in ett exemplar. Om du inte har något emot att köpa en begagnad dammsugare kan du ringa honom och få information om lämpliga modeller. Kom just på att 850 kan ha varit priset och inte beteckningen på min dammsugare. Kollar i morgon om jag kommer ihåg. Vad jag däremot inte glömt är att den är grön och tillverkades runt 1975-1985.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket Märklindetaljer att bjuda på ute på nätet, så idag har jag lagt en del bud på detaljer som kunde vara "bra att ha"..

Den möjligheten fanns aldrig på den tiden när jag höll på som mest med anläggningen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

har Märklin hemma =) satt förut och byggde ihop, tyvärr tar datorn för mycket tid :( men min tjej e också intresserad :D kanske blir något sen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tar det tid, men det är en rolig tid...

 

Hållt på hela kvällen här nu, och 3 av 4 lok rullar..varit lite oxid på rälsen, men den är bortslipad.

Värre är med luftledningen, men det börjar slipas bort nu, RC-loket har drift även med släpskena.

Har då kört det loket så nu ett bra tag, och nött bort oxiden även på luftledningens undersida..

En särskild trafo ger ström till luftledningen, så nu kopplade jag om loket för drift med luftledning, och det rullar på fint. Har beställt nya färska slirskydd, de är inte fracka efter många år i malpåsen.

 

Bara sista lilla banan uppe på berget och det lilla ångloket nu som återstår, får bli imorgon..

Nu har jag enbart kört med lok, vagnarna återstår, kräver lite triming av koppel, så inte loket tappar sina vagnar längs resans gång.. men det jobbet tar jag lite längre fram, viktigast är att lok, växlar och signaler fungerar.

Hade lite pill med en signalgivare som styrde ett stoppljus, men det är fixat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara gamla gubbar som sysslar med modelljärnväg, även yngre kvinnor

 

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/inde...icle=19.1153299

 

Hittade ett Modelljärnvägsforum blir till att bli medlem där framöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

kom på nu!

När folk ska "lägga undan" pengar, köper de modeltåg, eftersom priset stiger efter åren går =) det vill säga, spara allt från kvitto, kartong och tåg (döh) så höjes priset på den och desstu längre du har den, desstu mer värdeful blir den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker så smått att det inte är hon på fotot, skulle en modemedveten chic och ung "fotomodell" kunna vara så hängiven modelltågfantast? Kanske.

 

Men vi kanske får se Poca komma först att ha gjort Märklinfabriken som tågbana? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägnade morgonen åt att "leka" lite med att trimma in vagnarna, så att det inte faller av ett gäng vagnar längs spåret. Inte så kul när ett annat tågset dammar in i de vagnarna...blir kaos :D

 

Har ingen digitalvideokamera..(den jag köpte gav jag en av mina söner) så jag filmade i morse med min Nikon 5400, och resultatet blev uruselt...duger bättre till foto.

Får skaffa mig en riktig videokamera...och kunna filma på nära håll.

 

låter gör det förstås....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt. Hade en likadan kiosk till min tågbana. Rotundan får mig att tänka på den vi hade på Norra Bantorget i Stockholm. Den var byggd omkring 1938 och därmed ett av de tidigaste exemplen på den kommersiella byggnadsstil som skulle komma att bli så uppskattad. Men det struntade beslutsfattarna i och meddelade rivningstillstånd. En av modellandskapens trevligaste sidor är att man har en värld där man slipper sörja stads/landskap som gått förlorade p g a omdömen som suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...