Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min modelljärnväg


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kände också igen några byggnader, särskilt radhusen som du särat på (ej kritik). Utmed en av mina promenadvägar uppförde man för några år sedan radhus som såg ut som dessa, bortsett från bl a pastellfärgerna och den genomskinliga biten av plasttaket. Misstänker att det finns en gammal tågbanebyggare bland byggmästarna. Mina Fleischmann-räls löpte på skumgummimattor, så tågen var jämförelsevis tystlåtna, och jag förstod inte hur mina kamrater kunde uthärda skramlet från sina anläggningar.

Som nioåring for jag med min familj till franska Rivieran. På hemvägen var vi på en restaurang i Schweiz med en affärsbekant och hans hustru. Den korpulente mannen tog med sig sin hund och mig på promenad. Han rastade hunden och rökte synnerligen äckliga cigarrer, vilka såg skrynkliga ut som om de legat för länge i badet. Jag förstod inte hur min mamma kunnat släppa iväg mig med den läskige mannen, vars språk jag inte ens förstod. När vi kommit innanför dörren gav han mig tecken att vi skulle gå ned i källaren. Jag var för feg för att göra annat än lyda. När han slog på ljuset uppenbarades slutet: en jättetågbana som täckte så gott som hela källargolvet. Den var minimalistisk, med enbart det nödvändigaste, alltså räls, tåg, transformator/er och reglage, utan tillstymmelse till byggnader och landskap. Mannen steg rekordsnabbt i min aktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar
Tusan hakar vilken läcker modelljärnväg! En sån skulle man ju vilja ha.

Finns det nåt modelljärnvägsmuseum i Sverige? Det borde det annars.

 

 

Tekniska Muséet i Stockholm ska ha en bra stor järnväg högst upp i huset. Den kör dom med ibland.

Detta var i och för sig några år sedan jag hörde talas om järnvägen men dom kan väl inte ha slängt den. Det var en speciell person som kom dit och körde den. Du får ringa till musèet och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan hakar vilken läcker modelljärnväg! En sån skulle man ju vilja ha.

Finns det nåt modelljärnvägsmuseum i Sverige? Det borde det annars.

 

Det finns säkert flera. Men ett vet jag ligger strax utanför Uppsala. Var där i somras här kommer några bilder. Jag minns inte exakt var det låg. Men det var vid en trägård som jag tror har tillhört Carl von Linnes syster elle barn eller vad det nu var.

 

post-7614-1200693486.jpg

 

post-7614-1200693412.jpg

 

post-7614-1200693701.jpg

 

post-7614-1200693605.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte det verktyget just för det ändamålet...men bäst att tillägga, det är för backen jag har på banan..inte all rälsen, det borde jag skrivet.

 

Tänkte på det när jag såg filmen, en sån där backe klarar inte vanliga tåg va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det när jag såg filmen, en sån där backe klarar inte vanliga tåg va?

 

 

Det hade man önskat, så hade de sluppit borra sig igenom Hallandsåsen :lol:

Nej det är en tuff stigning, gäller att ha bra fart..värre nerför om det skulle vara halt.

 

Spårvagnarna i Göteborg har Stigbergsliden, rätt brant backe, och det har hänt en del incidenter när det varit halt på hösten, löv i spåren blir som smörjfett..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sanslöst!!! :pompoms:

 

Generellt sätt så tycker jag att vi saknar ting som svävar i vårt svenska samhälle. Varför går utvecklingen så sakta på det planet? Bedrövande tycker jag.

 

Nästa Apple produkt borde sväva tycker jag...

 

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniska Muséet i Stockholm ska ha en bra stor järnväg högst upp i huset. Den kör dom med ibland.

Detta var i och för sig några år sedan jag hörde talas om järnvägen men dom kan väl inte ha slängt den. Det var en speciell person som kom dit och körde den. Du får ringa till musèet och fråga.

 

http://www.tekniskamuseet.se/templates/Page.aspx?id=22677

Den slänger man nog inte i första taget!

 

Poca: Vad mycket nostalgi! TGOJs orangea växellok har man kört mycket med, samt ett antal svenska godsvagnar efter på golvet hemma. Tyvärr fanns inte plats/tid att bygga något så här fint.

 

Har du någon spårplan? Eller fler bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca: Vad mycket nostalgi! TGOJs orangea växellok har man kört mycket med, samt ett antal svenska godsvagnar efter på golvet hemma. Tyvärr fanns inte plats/tid att bygga något så här fint.

 

Har du någon spårplan? Eller fler bilder?

 

 

Kommer fler bilder, och ev. om jag filmar med kameran, när jag fått upp anläggningen i mitt arbetsrum igen, och fått dammat och gjort rent, men det lär ta ett tag, ska inte forcera.

 

Först har jag måst bygga om i det rum anläggningen ska vara i, håller på med det just nu.

 

Är rätt nyfiken själv på hur det kommer att fungera när jag fått rivet bort all plasten runt anläggningen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största modelljärnvägen jag sett finns i Hamburg. En nätt liten anläggning på 900 kvm. Kostnaden för anläggningen ca 50 miljoner, och ca 375 000 byggtimmar. Sök på modelljärnväg Hamburg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största modelljärnvägen jag sett finns i Hamburg. En nätt liten anläggning på 900 kvm. Kostnaden för anläggningen ca 50 miljoner, och ca 375 000 byggtimmar. Sök på modelljärnväg Hamburg.

 

Ojojoj! Det var det GRÖVSTA vilken anläggning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :blink::wub: Här är en bild på kiruna!!! Men passagerarna kommer inte från sverige!! :w00t: :w00t: :w00t:

http://www.miniatur-wunderland.de/anlage/m...avien/schweden/

post-363-1200772240.jpg

post-363-1200772251.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna stora anläggning sköts av ett antal klarerare som har jourtjänst vid 65 skärmar med kopplingsscheman, landskap, bangårdar, gator och torg. Ofta får de rusa ut och fixa en signal. Det är ett slit hela tiden, förklarar de utan att verka stressade. Rena drömjobbet för den som gillar modelltåg. Också drömmålet för turisten som vill försjunka i meditation inför järnvägens mystik och vision.

 

Det var med järnväg alla våra samhällen byggdes. Där järnvägen lades, där ligger den i dag om den inte blivit uppriven. Bilar kan krocka det är ungefär allt de förmår göra i anläggningen men järnvägen går på räls, den susar och växlar och lyser.

 

JÄRNVÄGSLANDSKAPET är byggt på en yta som är hela 900 kvadratmeter. Där rullar 700 tåg med sammanlagt 10.400 vagnar. Vid rälsen finns 600 signaler, 135.000 lampor och lyktor, 2.800 hus och broar, 90.000 figurer, 3.000 bilar och 100.000 träd.

 

Hittills har anläggningen krävt drygt 375.000 arbetstimmar och kostat cirka 50 miljoner svenska kronor. Som tur är ringlar sig köerna långa utanför kassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt fattat vad hela grejen med modelljärnväg är. Bara jag hör ordet associerar jag direkt till übernördiga ingenjörstyper mellan 50 och 75 år, klädda i herrkläder från 50-talet och gärna med pipskägg eller jazzskägg.

 

Förlåt, men jag fattar bara inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt fattat vad hela grejen med modelljärnväg är. Bara jag hör ordet associerar jag direkt till übernördiga ingenjörstyper mellan 50 och 75 år, klädda i herrkläder från 50-talet och gärna med pipskägg eller jazzskägg.

 

Förlåt, men jag fattar bara inte...

 

Tyvärr är det väl medelålders män och äldere som håller på med det i störst utsträckning i dag. I alla fall i större skala. Det är inte en billig hobby (vilket inte fotografering eller macnörderi heller är) och den är relativt platskrävande.

 

Fascinationen för mig var att ha möjligheten att skapa min egen värld.

Man får vara stadsplanerare och bygga vägar och hus. Men samtidigt kan man skapa fält och skogar och få det att se verklighetstroget ut. Man får möjlighet att planera och göra ett körschema för att frakta gods från ena änden till den andra.

Eller så kan man bli blind på teknik och bygga allt helt digitalt och kunna köra hur många lok som helst på samma sträcka!

 

Jag skulle nog säga att modelljärnvägar är en konstform, man skapar sin egen värd med ens egna ramar som gräns.

 

Samt att det är oerhört roligt! Vilket en bra hobby ska vara!

 

Tyvärr tror jag inte att detta hjälper så mycket. Det är svårt att förklara något man själv tycker är skoj. Spelar ingen roll om det är fotografering, scouting eller modelljärnvägar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå det om man hade haft Svenska Mässans golvyta att bygga på, så man kan få lite realistiska avstånd på det hela, men när man har en bana som, uppförstorad, knappt skulle gå ett varv runt byn, då blir det lite konstigt, tycker jag.

 

Jag var på järnvägsmuseet i Småröd (det som delvis raserades vid skredet för drygt ett år sen) en gång, och där fanns en stor modelljärnväg. Minns att jag då, ungefär 8-9 år gammal, tyckte det var märkligt att en vuxen person lekte med tåg... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå det om man hade haft Svenska Mässans golvyta att bygga på, så man kan få lite realistiska avstånd på det hela, men när man har en bana som, uppförstorad, knappt skulle gå ett varv runt byn, då blir det lite konstigt, tycker jag.

 

Jag var på järnvägsmuseet i Småröd (det som delvis raserades vid skredet för drygt ett år sen) en gång, och där fanns en stor modelljärnväg. Minns att jag då, ungefär 8-9 år gammal, tyckte det var märkligt att en vuxen person lekte med tåg... :lol:

 

Ska tillägga att jag faktiskt hade ett litet set med modelljärnväg i mellanstadieåldern. Nåt billigt... Bara själva rälsen och tågen då, alltså. Inte "världen" runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar va en väldigt trevlig och kreativ hobby, skulle säkert kunna hemge mig åt det när jag blir pensionär el nåt, fast jag har nog andra hobbies som kommer i första rummet, modelljärnväg kanske kan få hamna i andra rummet...

 

Nej men man väljer ju den hobby man gillar, det man inte gillar, knyppling kanske, väljer man inte och förstår inte vitsen med, men det gör ju de som gillar knyppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd om dig CICdCm som inte förstår tjusning i modelljärnvägsbygget..

 

Tjusningen ligger inte så mycket i att köra tåg och vagnar, tjusningen ligger i byggandet och skapandet, att få allt att fungera, växlar, signaler, utformandet, bygga alla husen, målandet..

Kort sagt..allt pysslandet..

 

Jag förstår inte vitsen med att cykla, finns ju spårvagn...min dyra Skeppshult hänger och rostar i vedboden, nöjer mig med motioncykeln i källaren, så slipper jag ta på med hjälm och annat löjligt, där kan jag cykla i kalsingarna utan att polisen tar mig, ingen baklykta behöver jag heller..huvudsaken att jag får dra runt muskulaturen lite i benen..

Funderar på en "orbitrek" istället, så får jag motionerat armarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt fattat vad hela grejen med modelljärnväg är. Bara jag hör ordet associerar jag direkt till übernördiga ingenjörstyper mellan 50 och 75 år, klädda i herrkläder från 50-talet och gärna med pipskägg eller jazzskägg.

 

Förlåt, men jag fattar bara inte...

 

Kan tillägga att de som satt vi kontrollpanelen, och de som åtgärdade problem som uppstod, var killar 20 - 25 år. När jag var där i november 2007 var större delen av besökarna under 30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt fattat vad hela grejen med modelljärnväg är. Bara jag hör ordet associerar jag direkt till übernördiga ingenjörstyper mellan 50 och 75 år, klädda i herrkläder från 50-talet och gärna med pipskägg eller jazzskägg.

 

Förlåt, men jag fattar bara inte...

 

Är du full med fördomar eller....? ;) Vi var flera som började i mellanstadiet och höll på med modelljärnvägar. Mina föräldrar "donerade" det största rummet i huset för att jag skulle kunna bygga en rejäl anläggning. Vid 20+ slog jag och en kompis ihop våra påsar och skulle bygga en VÄLDIGT stor anläggning, men man har ju så fullt upp så den kom bara till stomme och utläggning av räls. Jag tror vi hade 7 transformatorer....... Sen fick vi alla barn och sen behövdes alla rum och nu har väl grejjorna legat i malpåse i 10-15 år. Så du får väl rätt till slut att übernördarna är 50+ :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Tjusningen är ju själva skapandet och fantasierna som blir verkligehet....... och utmaningen att göra det så verklighetstroget som möjligt. Det kräver mycket research och pillgöra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en ganska hyfsad Fleischmann modelljärnväg när jag växte upp, ite så stor men ganska välbyggd. Tre lok med olika vagnuppsättningar, vändskiva och lokstall.

Tyvärr gav farsan bort den till en av hans kompisars odräglige snorvalp till son, när jag kom upp i bil och körkortsåldern.

Hade varit kul att ha kvar nu när man har plats till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JÄRNVÄGSLANDSKAPET är byggt på en yta som är hela 900 kvadratmeter. Där rullar 700 tåg med sammanlagt 10.400 vagnar. Vid rälsen finns 600 signaler, 135.000 lampor och lyktor, 2.800 hus och broar, 90.000 figurer, 3.000 bilar och 100.000 träd.

Det finns en anläggning i USA som har längre spårlängd (8 miles = 12,8km mot miwulas 10km), fler hus (4000+) och många fler träd (500000).

http://www.northlandz.com/

 

Sedan tror jag att det här är den största klubbjärnvägen, dvs icke-kommersiell:

http://www.pmrrc.org/

De övertog en gång en 8-banors bowlinghall, men den blev för liten...

Det tar en timme att köra ett tåg med normal hastighet från ena änden till den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...