Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CD-försäljningen fortsätter att avta


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

200:- är väl att ta,

men vad skulle en CD ligga på från ditt perpektiv?

 

Jag har funderat på 135:-

Är det rimligt?

Och billigare vid nerkaddning förståss.

 

Okej, ca 180 kr brukar de väl kosta då, i alla fall de jag köper.

 

90 kr, som ett album kostar på iTunes Store (dvs halva priset), känns som ett pris jag kan betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar
Jag tycker precis tvärtom - jag fokuserar på musiken och skiter i allt runtomkring. Egentligen struntar jag i vem som skrivit den, var de bor och hur de ser ut. Musiken är det centrala, alt annat är bjäfs och tingeltangel för att marknadsföra den.

Därför är jag tacksam för att tekniken låter mig slippa lagra en massa plastbitar i hemmet. Ännu gladare är jag att ha sluppit LP-skivorna.

Ungefär som: Du gillar inte din nya Ferrari, designen, utseendet etc, bara körglädjen och farten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som: Du gillar inte din nya Ferrari, designen, utseendet etc, bara körglädjen och farten?

 

Que? Fattar inte liknelsen... Men faktiskt är jag inte intresserad av sån yta, skulle aldrig köpa en lyxbil om jag så ägde fem miljarder kronor. Det intresserar mig inte helt enkelt. Lika lite som Rolex, skrythus och märkesgrejor över huvud taget. Helt ointresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller en rent förbedrövlig kvalitet. Musiken framförs på ett professionellt och säkert sätt men SÅ mycket är ändå fel att jag knappt vet var jag ska börja.

 

Intressant att du utan att skämmas klumpar ihop all musik till en enda genre.

Jag skulle snarare gissa att aldrig förr har så många olika typer av musikstilar och genrer varit populära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_fine: Allt handlar om vad man kan påstå eller inte. Du påstår att "...det inte ens går att belägga" att piratkopiering är en bakomliggande orsak. Då är motfrågan ifall du har något belägg för att Nielsen SoundScan, vilka står bakom de aktuella uppgifterna, på något sätt har genomfört en felaktig undersökning?

 

Naturligtvis har du inte det, utan du har som så många andra bara en åsikt i frågan. Du har bara väldigt svårt att inse att det är just en åsikt.

 

Här är något du verkligen behöver lära dig: när man skriver nyhetsreferat håller man sig till de fakta som finns tillgängliga i sammanhanget. MW:s nyheter hänvisar bara till vad som har sagts på annat håll. MW påstår ingenting om vad som är rätt eller fel och lägger ingen värdering i frågan.

 

Att skriva webbnyheter kan ibland vara förbaskat otacksamt. Mycket tack vare att sådana som dig inte begriper grundläggande principer som att skilja på just vad som är egna åsikter och vad som är fakta i sammanhanget. Du har inte ens koll på vem som påstår vad...

 

Ett typiskt exempel på att hugga huvudet av budbäraren. I det här fallet för att budbäraren återberättar något som inte stämmer överens med dina åsikter.

jag är bara en vanlig läsare. Att jag som läsare vill ha trovärdiga artiklar och förklarande, inte artiklar som bygger på antaganden och rykten är väl inte förmycket begärt? Hur kan det vara så otacksamt att bli granskad/ifrågasatt? är det inte det ni journalister ska pyssla med?, men att bli det själv då blir det liv...

 

Vill jag har rena rykten och nyheter utan källor så kan jag lika bra läsa Aftonbladet istället för MacWorld.

 

Visst kan en del av förklaringen vara pirtakopiering till att skivförsöljningen avtar, men det jag har inte sett än så länge någon som belagt detta med fakta. Är det en artikel som inte har rena fakta, skriv det då klart ut att det är just spekulation/rykten. Då slipper vi detta en gång till.

Vad anser ni är ett rättvist pris på en full CD? :ThumbsUp:

Vad bör en låt för nedladdning kosta?

Jag skulle som max kunna tänka mig att betala 75kr för ett album eller 5kr för en singel. Allt fritt från drm. om jag fick välja. Idag köper man en skiva efter att haladdat hem den och lyssnat på den. Att chansa är fördyrt helt enkelt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant som det är sagt!

 

Att påstå att det föreligger någon allmän presumtion att folk generellt vill kunna blanda musik och göra sina egna spellistor tror jag är starkt överdriven. Man får inte glömma att låtarnas ordning på skivan oftast är valt med visst mått av eftertanke från artisten (i alla fall de jag lyssnar på).

 

För mig är CD:n ett helhetskoncept dvs. inte bara den digitala kod som ligger lagrad på dem.

 

Sen om det är värt 200 kr/album är en annan fråga.....

 

Glöm inte att vi lever i en föränderlig värld. Det som gällde när du var ung kan vara förändrat i morgon.

Hos vissa artister kan jag också uppskatta att lyssna hur albumet är sammansatt. Men början på slutet till den delen av "upplevelsen" började redan när två LP-sidor ersattes med en CD-sida.

Nu när folk kan välja att endast köpa delar av ett album, sedan blandar de hej vilt i sin Partyblandning eller sin Ipod, då har albumet spelat ut sin roll.

Bra eller dåligt.... Jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna 100 ggr. Men det är ju bara en åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att du utan att skämmas klumpar ihop all musik till en enda genre.

Jag skulle snarare gissa att aldrig förr har så många olika typer av musikstilar och genrer varit populära.

Jag klumpar ihop i betydelsen att mediebruset mest innehåller sådant som hörts och setts förut, eller har en slående likhet med något som gjorts förut. Plagiat i sin näst värsta form alltså.

 

Med kreativitet menar jag att skapa utan att snegla hela tiden på vad andra redan har gjort.

Jag tror att de flesta artister helt enkelt saknar talang, det där lilla extra, och tittar hungrigt på hur mycket pengar de framgångsrika tjänar istället.

Här är ett exempel på vad jag anser var väldigt kreativt då för 30 år sedan och idag, här är ett exempel på kreativitet idag. De har bägge t.o.m. byggt upp vad som kan kallas för egna musik-genrer.

post-5952-1199999670.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är väl att jag har råd att köpa den musik jag lyssnar på. Därför köper jag den. Om jag fulladdade skulle jag ju ha mer musik, men man måste ju inte ha mer än ett nytt album i veckan eller? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är ett exempel på kreativitet idag.

 

Var har du bott de senaste fyrtio åren? Missförstå mig rätt nu - Jag har aldrig hört talas om John Serrie, men lyssnade nu på några av demo-spåren. Inget fel alls på musiken i sig och jag har absolut inga problem med genren (även om omslagen var lite väl tv-shop för mig) men att kalla det "kreativt idag" är helt galet. Det där är ju gammal skåpmat som han totat ihop, ljudbilder som kändes nya för si så där 30-40 år sedan. Det är bara att räkna upp Ralph Lundsten, Kitaro, Klaus Schulze, Tangerine Dream, Steve Roach, Brian Eno och så vidare och så vidare... Här har han plankat rakt av, hörde tom ett par slingor jag kände igen, med exakt samma synthljud.

 

Inget fel att kopiera andra, men kalla det inte kreativt. Kreativt är att gå nya vägar, hitta egna ljudbilder, eget sound, egna melodier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du bott de senaste fyrtio åren? Missförstå mig rätt nu - Jag har aldrig hört talas om John Serrie, men lyssnade nu på några av demo-spåren. Inget fel alls på musiken i sig och jag har absolut inga problem med genren (även om omslagen var lite väl tv-shop för mig) men att kalla det "kreativt idag" är helt galet. Det där är ju gammal skåpmat som han totat ihop, ljudbilder som kändes nya för si så där 30-40 år sedan. Det är bara att räkna upp Ralph Lundsten, Kitaro, Klaus Schulze, Tangerine Dream, Steve Roach, Brian Eno och så vidare och så vidare... Här har han plankat rakt av, hörde tom ett par slingor jag kände igen, med exakt samma synthljud.

Jag tyckte ju när jag upptäckte Serrie för ett anta år sedan att jag fann ett eget sound, en egen stil, t.o.m. egna teman som i hans fall är flygning och rymden. Han (IIRC) började i ett planetarium och spelade för besökare som tittade på en pedagogisk framställning av rymden.

 

Inget fel att kopiera andra, men kalla det inte kreativt. Kreativt är att gå nya vägar, hitta egna ljudbilder, eget sound, egna melodier.

Helt rätt däremot, precis vad jag försökt att förmedla. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på vad jag anser var väldigt kreativt då för 30 år sedan och idag,

 

Han är absolut min favorit och kanske kan jag nämna Vangelis i samanhanget

 

vangelis_yamaha.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är absolut min favorit och kanske kan jag nämna Vangelis i samanhanget

 

vangelis_yamaha.jpg

Jajamen! Här har du en beundrare till!

Vangelis var i mitt tycke dock betydligt bättre för en 20-30 år sedan med exempelvis favoritlåten "Elsewhere" eller varför inte hela skivan med musik till en av mina absoluta favoriter i filmens värld, "Blade Runner". :bultandehjarta: Varför kan de (artisterna) inte göra något så här bra idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head

Haha, är du på riktigt?

jag är bara en vanlig läsare. Att jag som läsare vill ha trovärdiga artiklar och förklarande, inte artiklar som bygger på antaganden och rykten är väl inte förmycket begärt? Hur kan det vara så otacksamt att bli granskad/ifrågasatt? är det inte det ni journalister ska pyssla med?, men att bli det själv då blir det liv...

Det är otacksamt när man ifrågasätter för ifrågasättandets skull och inte heller ens ha läst artikeln ordentligt. För det första var det inte mycket till artikel, utan mer en rapport att försäljningen fortsätter minska. För det andra stod det bara en möjlig förklaring till minskningen, som är fullt rimlig och som man inte behöver vara raketforskare för att komma fram till. För det tredje var det enbart en återgivning av en engelsk rapport och källan står längst ner.

Vill jag har rena rykten och nyheter utan källor så kan jag lika bra läsa Aftonbladet istället för MacWorld.

Hur kan du få det till ett rykte? Förklaringen de beskriver är ju nästan självklar då det knappt finns något annat sätt att få tag på musik. Piratkopiering och onlinebutiker, klart som korvspad.

Visst kan en del av förklaringen vara pirtakopiering till att skivförsöljningen avtar, men det jag har inte sett än så länge någon som belagt detta med fakta. Är det en artikel som inte har rena fakta, skriv det då klart ut att det är just spekulation/rykten. Då slipper vi detta en gång till.

Hur mer klart ut kan de skriva än: "Minskningen tros bero på den[...]"? De TROR något, vet du vad det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller musik i MP3, CD, LP så begriper jag inte hur folk kan föredra att ha musiken digitalt enbart på datorn, är ju ingen känsla med det. Tänk vad härligt det var när man sparat ihop till en LP-skiva, ett skivomslag att hålla i och känna lukten av. En fysisk LP-skiva eller CD attraherar de flesta sinnen, synen, smaken, lukten, hörseln, känseln. En MP3 är bara en själlös datakod bestående av ettor och nollor...

 

:ThumbsUp:

 

Glöm inte att vi lever i en föränderlig värld. Det som gällde när du var ung kan vara förändrat i morgon.

Hos vissa artister kan jag också uppskatta att lyssna hur albumet är sammansatt. Men början på slutet till den delen av "upplevelsen" började redan när två LP-sidor ersattes med en CD-sida.

Nu när folk kan välja att endast köpa delar av ett album, sedan blandar de hej vilt i sin Partyblandning eller sin Ipod, då har albumet spelat ut sin roll.

Bra eller dåligt.... Jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna 100 ggr. Men det är ju bara en åsikt.

 

Nu är jag väl en bakåtsträvare i sammanhanget men jag håller inte med...

En skiva har alltid, mer eller mindre, ett löpande tema. Musikaliskt eller textmässigt.

Beroende på genre också antar jag. Men i allmänhet tror jag inte att albumformen spelat ut sin roll.

 

skivbolagen har ju nya konkurrenter som film och spel mm och folk lägger helst pengar på dom 2 andra än en tråkig cdskiva med 1 eller 2 bra låtar (ibland så kan det finnas fler bra låtar)

 

Men vad lyssnar du på Power? :fundersam:

Du kanske borde bli mer selektiv med vilka artister du gillar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, är du på riktigt?

 

Det är otacksamt när man ifrågasätter för ifrågasättandets skull och inte heller ens ha läst artikeln ordentligt. För det första var det inte mycket till artikel, utan mer en rapport att försäljningen fortsätter minska. För det andra stod det bara en möjlig förklaring till minskningen, som är fullt rimlig och som man inte behöver vara raketforskare för att komma fram till. För det tredje var det enbart en återgivning av en engelsk rapport och källan står längst ner.

 

Hur kan du få det till ett rykte? Förklaringen de beskriver är ju nästan självklar då det knappt finns något annat sätt att få tag på musik. Piratkopiering och onlinebutiker, klart som korvspad.

 

Hur mer klart ut kan de skriva än: "Minskningen tros bero på den[...]"? De TROR något, vet du vad det är?

 

jag fick lära mig när jag läste på universitet att alltid ha med källor och även vara noga med vilka källor jag angav. Det hoppas jag att även MacWorlds journalister lärde sig på journalisthögskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick lära mig när jag läste på universitet att alltid ha med källor och även vara noga med vilka källor jag angav. Det hoppas jag att även MacWorlds journalister lärde sig på journalisthögskolan.

 

Har de gått journalisthögskolan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst får väl kalla sig journalist ? Kan inte påminna mig att det är en skyddad titel.

Behöver inte gått på högskola ens...

 

Edit

Tänkte väl det...

 

http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,1...;_schema=PORTAL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick lära mig när jag läste på universitet att alltid ha med källor och även vara noga med vilka källor jag angav. Det hoppas jag att även MacWorlds journalister lärde sig på journalisthögskolan.

Du glömde hänvisa till källa i det här inlägget :propellerbaver:

 

Vilket universitet? Kurs, föreläsare osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt roligare att gå runt i en bra skivbutik än att sitta i sin datastol och rastlöst titta på olika listor i en webbrowser. Enligt mig.

 

Jag köper skivor och jag laddar ner. Men det finns massa folk som jag känner som aldrig skulle köpa en skiva oavsett pris. tänket går så här nämligen "man ska ladda ner allt om det går" "Varför ska man köpa när man kan ta det"

 

Sån är verkligheten...det vet jag för jag lever i den. Ni kanske har en gemenskapskrets där man tycker annat men så här är det runt omkring mig. Jag är ganska övertygad om att skivförsöljningen inte skulle öka om man sänkte priset till 100 spänn. Folk är lata och snåla. tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det är så patetiskt med folk som går och påstår att dom är fanatiska i diverse band osv...men aldrig köper någon skiva med den gruppen utan bara tankar från piratebay.

 

pengar>kulturvärde tydligen suck

 

Jag tankar själv ner än massa men jag köper oxå en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick lära mig när jag läste på universitet att alltid ha med källor och även vara noga med vilka källor jag angav. Det hoppas jag att även MacWorlds journalister lärde sig på journalisthögskolan.

 

Vad är det för fel på "Källa: AppleInsider"?

 

Sen är det väl upp till läsaren att värdera den källan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt roligare att gå runt i en bra skivbutik än att sitta i sin datastol och rastlöst titta på olika listor i en webbrowser. Enligt mig.

 

Jag köper skivor och jag laddar ner. Men det finns massa folk som jag känner som aldrig skulle köpa en skiva oavsett pris. tänket går så här nämligen "man ska ladda ner allt om det går" "Varför ska man köpa när man kan ta det"

 

Sån är verkligheten...det vet jag för jag lever i den. Ni kanske har en gemenskapskrets där man tycker annat men så här är det runt omkring mig. Jag är ganska övertygad om att skivförsöljningen inte skulle öka om man sänkte priset till 100 spänn. Folk är lata och snåla. tyvärr

 

 

Jag tycker du har en väldig negativ uppfattning om verkligheten och om människans

goda natur. Du kanske borde sluta med att ladda ner musik och då skulle du i alla fall

ha ett gått samvete och sinnesro. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på "Källa: AppleInsider"?

 

Sen är det väl upp till läsaren att värdera den källan.

 

Han, som läsare (the_fine), har gjort exakt det (alltså värderat källan )och skrev om sin tvivel här ju !

 

Alltså, ska han göra det eller ska han inte göra det ? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han, som läsare (the_fine), har gjort exakt det (alltså värderat källan )och skrev om sin tvivel här ju !

 

Alltså, ska han göra det eller ska han inte göra det ? :mellow:

 

Då har jag kanske missuppfattat, men jag trodde problemet (för honom) var att MacWorld inte angett källa....? Är den källan felciterad på något sätt? Finns det andra källor som säger annorlunda?

 

Oaktat detta, är det väl alltid bättre att ha en nyhet för mycket, från en tvivelaktig källa, än en för lite, från en adekvat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har en väldig negativ uppfattning om verkligheten och om människans

goda natur.

Kanske OT, men "människans goda natur"? Vart kan man hitta den? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...