Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CD-försäljningen fortsätter att avta


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag köper bara digital musik från iTunes numera. Har inte köpt en fysisk skiva på sedan 2005 tror jag. Jag är så sabla trött på fysiska CD-skivor. De är fula att ha framme, fett jobbigt att hålla på att byta skiva för att lyssna på en annan låt/artist. Hela skivsamlingen är inläst i datorn och biblioteket fylls på från iTunes Store. Snart blir det iPod-adapter i bilen med så slipper jag CD-skivorna där också, orka bränna ut en skiva för att ha i bilen liksom.

I båda fallen ovan minskar man behovet av fysiska produkter som ska transporteras kors och tvärs över jorden = ytterligare en vinst.

 

Så jag är en bidragande orsak till att skivförsäljningen minskar, men jag betalar fortfarande för det jag lyssnar på.

 

Sedan håller jag med om att den digitala nedladdningsmusiken har en del kvar att önska innan den är tillfredsställande bra, men för mig överväger fördelarna jämfört med CD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Bra. Skivor var det länge sen jag köpte några. Digital musik är framtiden. Alla mina CD ligger nerpackade i papplådor. Har inte haft dem framme på flera år. Går precis lika bra att ha dem i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämde i en annan tråd blev min CD klar idag

eftersom vi till slut hade lämnat den till mastering.

Det tog över 4 års jobbande på deltid.

Har väl lagt ned 1.000-1.500 timmar med bla. inspelning, promotion, grafisk design, video inspelning, kontakter och att prata med folk och intressenter om CD'n.

 

Jag är lite orolig hur detta ska gå.

 

Om jag går på den prissättning som var föreslagen i denna tråden, ser det ut så här:

 

Om jag säljer 10.000 á 100:-

(om det nu blir så många)

 

40:- Välgörenhet för barn

10:- Pressning av skivan

15:- Produktionskostnad

20:- Moms (8:- är moms på det jag ger till välgörenhet)

1,62:- Arbets- och soc. avgifter

1,02:- Skatt på lön

 

Kvar att slå ut på alla de timmar jag har jobbat med skivan: 2,38:- x 10.000 = 23.800:-

Vilket gör att jag har tjänat 23,80:-/timmen efter skatt, men eftersom jag måste

lämna tillbaka 25% av min förtidspension då jag börjar tjäna pengar blir det ingeting kvar

om jag inte tar ut det för 5 timmars jobb i veckan vilket är tillåtet.

 

Om jag lyckas sälja 10.000 ex, som inte är så lätt,

får jag tillbaka mina sattsade pengar.

Visserligen är det glädjande att jag då lyckats att samla in 400.000:-

till barn i nöd och barn med handikapp.

Dock vet jag ju inte om jag kommer att göra om detta.

Jag har inte råd.

 

Jag kan ju skippa eller minska på storleken på välgörenheten, men det blir lite fel, tycker jag,

eftersom jag från början hade hoppas att kunna ge 50:-/CD..

 

Kanske kommer jag att göra som barnen säger:

Öppna en liten restaurant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Apple har bidragit till min olagliga nedladdning. Jag köpte musik via Itunes under min första tid med min fantastiska MBP. När jag sedan upptäckte att all musik endast höll 128-kvalite så "tvingades" jag hitta andra vägar. Det är svårt att få mig att byta tillbaka.

 

Apple är rätt tydliga med att de själva skulle vilja slippa DRM och begränsningar i bithastighet. iTunes+ är något Apple har slagits för att få igenom, inte bolagen. Lagringskapacitet är billigt och de skulle troligtvis inte ha några problem med exempelvis Lossless. Även om överföringskostnaderna skulle öka så skulle det ha liten inverkan på det hela.

 

Men! Lossless skulle väldigt få av de stora bolagen gå med på. De är livrädda för kompletta digitala kopior och det speglas tydligt även i filmbranschen där ett tydligt exempel är den tandlösa men konsumentfientliga hdcp-kryperingen på digitala anslutningar som hdmi och dvi.

 

Så ja, det är bolagen som är tröga. Så långt är vi nog alla överens. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Bra. Skivor var det länge sen jag köpte några. Digital musik är framtiden.

 

Ehhh...missade du cd-skivan? Den är lika "digital" som den musik du laddar ned från nätet... ;)

Lp-skivor däremot var analoga, men de har väl inte ansetts vara "framtiden" på snart trettio år? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge tyckt att artister borde göra som många gjort på Jamaica i över 20 år - släppa en 5-6 fullängdare per år och ett gäng singlar i månaden! Sälj dem sedan genom itunes och egen sida.

 

För övrigt tycker jag MP3-bloggar är bäst för ny musik sedan cirka 1,5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge tyckt att artister borde göra som många gjort på Jamaica i över 20 år - släppa en 5-6 fullängdare per år och ett gäng singlar i månaden! Sälj dem sedan genom itunes och egen sida.

 

För övrigt tycker jag MP3-bloggar är bäst för ny musik sedan cirka 1,5 år.

 

Vet du vad som krävs för att få bra eller mycket bra kvalite´på en inspelning?

Kan du skriva 2-3 bra eller riktigt bra låtar per vecka samtidigt som du spelar in lika många?

Vem köper alla dessa låtar?

 

Det5 här låter inte som en väg som jag skulle kunna ta med mitt artisteri.

Det skulle inte bli någon vidare kvalité på musiken, som jag ser det.

Jag skulle kunna sträcka mig till 2 album per år.

Det vill säga upp till 25 låtar, men troligare 15-20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går det ju lite annorlunda till på jamaica, med att artister voicar olika rytmer hos olika producenter, och på sätt ofta släpper ett gång singlar per månad, singlar som sedan blir till album/cds. Samt att de ofta spelar in ett gäng dubplates per vecka - ja, såklart beroende på hur poppis man är för tillfället.

 

Mitt rekord är 73 låtar på 2 dar, ja i hemmastudion ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinerande att så många av er är så gubbiga (trots att vi troligen är jämngamla) så ni nedlåter er till att antyda att CD-försäljningen sjunkit delvis pgr av att de moderna artisterna är så dåliga.

Det håller en rent förbedrövlig kvalitet. Musiken framförs på ett professionellt och säkert sätt men SÅ mycket är ändå fel att jag knappt vet var jag ska börja.

 

Jag tänker på kreativitet. Varför måste allt låta stort sett likadant? Det består av sångare, kör som hjälper till när sångaren inte räcker till, trummor, gitarr och kanske någon synth. Ofta mixat så att sången dominerar. Fantasilöst och på tok för lite för att få mig till att öppna plånboken. Och nej, gammal dammig klassiskt musik må vara vackert men föga kreativt det heller. Jag vill ha något nytt!

 

Mastering har t.o.m. blivit så katastrofalt dåligt att det förstör musiken. Musiken förstärks digitalt (med en kompressor eller limiter) så mycket att det lilla liv som en gång fanns i form av hög & låg ljudvolym är helt borta. Musiken låter platt och livlös, oljud med en rytm som någon uttryckte det.

 

 

Jag tycker det är väldigt sunt att ta avstånd från allt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste allt låta stort sett likadant?

 

Det här är extremt komiskt för att komma från dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är Linux datorväldens popmusik, inget sticker ut, för ingen får och ingen vågar, inga killer apps av samma anledning....och sen kommer ni och snackar om teknisk kvalité,mastring och grejer, det är väl knappast överlägsen teknisk kvalité som gör bra musik (även om många av historiens stora på ett eller annat sätt, av naturliga skäl, varit drivande där, när kvalitén sätter gränser för kreativitéten, think outside the box...)

Jag kan säga samma sak där, Linux är säkert tekniskt jättebra, men det är en slags minsta gemensamma nämnare, för det finns ingen verklig drivkraft bakom, att ta det bortanför det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är Linux datorväldens popmusik, inget sticker ut, för ingen får och ingen vågar, inga killer apps av samma anledning....och sen kommer ni och snackar om teknisk kvalité,mastring och grejer, det är väl knappast överlägsen teknisk kvalité som gör bra musik (även om många av historiens stora på ett eller annat sätt, av naturliga skäl, varit drivande där, när kvalitén sätter gränser för kreativitéten, think outside the box...)

Jag kan säga samma sak där, Linux är säkert tekniskt jättebra, men det är en slags minsta gemensamma nämnare, för det finns ingen verklig drivkraft bakom, att ta det bortanför det...

 

Nej, men hög kvalité på utförande, inspelning och mastering

gör bra musik mer njutbar och det är väl inte fel.

 

Du vill väl inte ha en vaker tavla med snedram och där

undermåligt underarbetet gör att färgen krackeler efter ett par år?

 

För mig sätter ingen teknik några käppar i hjulen.

Mina alster håller live, aukustiskt, spelade på endast ett intrument och sång.

Tekniken gör det möjligt för mig att få ut musiken till de som

är intresserade till den största kvalitéts nivå som jag kan uppbringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är Linux datorväldens popmusik, inget sticker ut, för ingen får och ingen vågar, inga killer apps av samma anledning....och sen kommer ni och snackar om teknisk kvalité,mastring och grejer, det är väl knappast överlägsen teknisk kvalité som gör bra musik (även om många av historiens stora på ett eller annat sätt, av naturliga skäl, varit drivande där, när kvalitén sätter gränser för kreativitéten, think outside the box...)

Jag kan säga samma sak där, Linux är säkert tekniskt jättebra, men det är en slags minsta gemensamma nämnare, för det finns ingen verklig drivkraft bakom, att ta det bortanför det...

 

Något får mig att misstänka att du inte har så stor koll på Linux och på vad som händer på den fronten... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig sätter ingen teknik några käppar i hjulen.

Mina alster håller live, aukustiskt, spelade på endast ett intrument och sång.

Tekniken gör det möjligt för mig att få ut musiken till de som

är intresserade till den största kvalitéts nivå som jag kan uppbringa.

 

 

Fast hur kan du säga så ? Det vet du väl knappast, du säger att du lagt ner 1000-1500 timmar på just "kvalité", och nu har du dom farhågor som jag tog upp med dig för x antal månader sen, den ekonomiska kalkylen går inte ihop...det är inte realistiskt att säga att man ger bort 40 kr (jag hade för mig att det var mer) per skiva...

Så igen, hur kan du säga så...

 

Jag kan ju skippa eller minska på storleken på välgörenheten, men det blir lite fel, tycker jag,

eftersom jag från början hade hoppas att kunna ge 50:-/CD..

 

...så...nej, det tycker jag inte du kan...du har använt det här forumet till att göra reklam för "ditt projekt",som ett välgörenhetsprojekt, vilket jag antar tillåtits just därför, eftersom reklam inte är tillåtet....

 

 

Jag tycker själv att bra 5.1 mixar av musik är kul, men som jag läste någonstans för ett par år sedan, när det var relativt nytt "dålig musik blir ju inte bättre för att den spelas upp i fler kanaler....."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något får mig att misstänka att du inte har så stor koll på Linux och på vad som händer på den fronten... :)

 

 

Allt är ju relativt, du är helt säkert bättre än jag, det vet vi ju redan...så du kan väl ge mig 3 exempel på applikationer för Linux som verkligen introducerat något nytt, och verkligen fått anvädare att tänka: wow, det där måste jag ha...

 

Problemet med Linux, är att "modellen" inte fungerar, tyvärr, eftersom det inte finns någon ekonomisk drivkraft bakom (att tala om) så kommer det inte inom någon snar framtid iaf, ta spets i utvecklingen, utan dom ligger 1 till ett par år bakom hela tiden, vilket är helt naturligt, det finns tyvärr ingen som kan jobba gratis, och i princip all utveckling av Linux kommer ju från företag och personer som tjänar sina pengar på andra saker, som, naturligtvis får en högre prioritet.

Sen är det ett berömvärt och imponerande projekt utifrån givna förutsättningar, jag kör själv Ubuntu 7.10 ibland och är av åsikten att utveckingshetsen som råder inte bara är av godo, vem f-n använder alla funktioner i Office 2007/8, vem behöver 8 processorkärnor när man bara sitter hemma och surfar och betalar räkningar, men faktum kvartår, någon spets har det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så...nej, det tycker jag inte du kan...du har använt det här forumet till att göra reklam för "ditt projekt",som ett välgörenhetsprojekt, vilket jag antar tillåtits just därför, eftersom reklam inte är tillåtet....

 

Nu är det ju en försvinnande mängd av friends inlägg som skulle kunna kallas reklam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en försvinnande mängd av friends inlägg som skulle kunna kallas reklam...

 

Nu är det ju en försvinnande del av hans inlägg som innehåller text överhuvudtaget...

 

nä, men skämt åsido, icke desto mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur kan du säga så ? Det vet du väl knappast, du säger att du lagt ner 1000-1500 timmar på just "kvalité", och nu har du dom farhågor som jag tog upp med dig för x antal månader sen, den ekonomiska kalkylen går inte ihop...det är inte realistiskt att säga att man ger bort 40 kr (jag hade för mig att det var mer) per skiva...

Så igen, hur kan du säga så...

 

 

 

...så...nej, det tycker jag inte du kan...du har använt det här forumet till att göra reklam för "ditt projekt",som ett välgörenhetsprojekt, vilket jag antar tillåtits just därför, eftersom reklam inte är tillåtet....

Jag tycker själv att bra 5.1 mixar av musik är kul, men som jag läste någonstans för ett par år sedan, när det var relativt nytt "dålig musik blir ju inte bättre för att den spelas upp i fler kanaler....."

 

Detta är skrivet av en sån patetisk figur att jag måste fråga mig själv om han verkligen existerar eller om han bara är ett hopkok av dumheter, som någon bekant till mig postar här

bara för att försöka lura mig.

 

Micke: Det finns ingen som är så här korkad och till enormt fjantig, så du kan sluta nu!!!

Jag köper det inte.

 

post-15957-1199984509_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta nu med antydningar och rena förolämpningar, i annat fall ser jag mig tvingad att stänga tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär den nivån vore önskvärd.

 

I begagnatbutikerna i Göteborg är det för övrigt i stort sett de priserna som gäller för populära skivor.

Gör som jag, köp musiken från amazon uk istället, är sällan jag köper en CD för över 100 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller musik i MP3, CD, LP så begriper jag inte hur folk kan föredra att ha musiken digitalt enbart på datorn, är ju ingen känsla med det. Tänk vad härligt det var när man sparat ihop till en LP-skiva, ett skivomslag att hålla i och känna lukten av. En fysisk LP-skiva eller CD attraherar de flesta sinnen, synen, smaken, lukten, hörseln, känseln. En MP3 är bara en själlös datakod bestående av ettor och nollor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller musik i MP3, CD, LP så begriper jag inte hur folk kan föredra att ha musiken digitalt enbart på datorn, är ju ingen känsla med det. Tänk vad härligt det var när man sparat ihop till en LP-skiva, ett skivomslag att hålla i och känna lukten av. En fysisk LP-skiva eller CD attraherar de flesta sinnen, synen, smaken, lukten, hörseln, känseln. En MP3 är bara en själlös datakod bestående av ettor och nollor...

 

Så sant som det är sagt!

 

Att påstå att det föreligger någon allmän presumtion att folk generellt vill kunna blanda musik och göra sina egna spellistor tror jag är starkt överdriven. Man får inte glömma att låtarnas ordning på skivan oftast är valt med visst mått av eftertanke från artisten (i alla fall de jag lyssnar på).

 

För mig är CD:n ett helhetskoncept dvs. inte bara den digitala kod som ligger lagrad på dem.

 

Sen om det är värt 200 kr/album är en annan fråga.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant som det är sagt!

 

Att påstå att det föreligger någon allmän presumtion att folk generellt vill kunna blanda musik och göra sina egna spellistor tror jag är starkt överdriven. Man får inte glömma att låtarnas ordning på skivan oftast är valt med visst mått av eftertanke från artisten (i alla fall de jag lyssnar på).

 

För mig är CD:n ett helhetskoncept dvs. inte bara den digitala kod som ligger lagrad på dem.

 

Sen om det är värt 200 kr/album är en annan fråga.....

 

200:- är väl att ta,

men vad skulle en CD ligga på från ditt perpektiv?

 

Jag har funderat på 135:-

Är det rimligt?

Och billigare vid nerkaddning förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MP3 är bara en själlös datakod bestående av ettor och nollor...

 

Jag tycker precis tvärtom - jag fokuserar på musiken och skiter i allt runtomkring. Egentligen struntar jag i vem som skrivit den, var de bor och hur de ser ut. Musiken är det centrala, alt annat är bjäfs och tingeltangel för att marknadsföra den.

Därför är jag tacksam för att tekniken låter mig slippa lagra en massa plastbitar i hemmet. Ännu gladare är jag att ha sluppit LP-skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...