Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Platt tull NU!


ClCdCm

Rekommendera Poster

Gäst iMatte
För mig är det helt obegripligt varför man ska ha tull alls...

 

Utan tullar är det svårt att bedriva en självständig politik överhuvudtaget. Man får då anpassa sig efter omvärldens idéer om tex priser på tobak och alkohol, bilar, bensin etc. Att styra konsumtion med prisreglering blir i princip omöjligt, vilket innebär att vi kan lägga ned det mesta vi kallar politik. I och för sig rimmar det rätt bra om du vill ha platta skatter.

Laissez faire - allt får gå som det går, vilket på sikt onödiggör samhällsbygget.

 

 

Det som är obegripligt för mig i den historien är att det är tillåtet att tillverka plastgranar av olja i Kina, skeppa dem ända till Sverige och sälja dem utan att någon betalar den verkliga kostnaden, till fårskallar som inte har nån känsla för nåt. I mina ögon kan de lägga 3000 kronor i fårskalletull på varje gran, utan att jag bryr mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan tullar är det svårt att bedriva en självständig politik överhuvudtaget. Man får då anpassa sig efter omvärldens idéer om tex priser på tobak och alkohol, bilar, bensin etc. Att styra konsumtion med prisreglering blir i princip omöjligt, vilket innebär att vi kan lägga ned det mesta vi kallar politik. I och för sig rimmar det rätt bra om du vill ha platta skatter.

Laissez faire - allt får gå som det går, vilket på sikt onödiggör samhällsbygget.

Det som är obegripligt för mig i den historien är att det är tillåtet att tillverka plastgranar av olja i Kina, skeppa dem ända till Sverige och sälja dem utan att någon betalar den verkliga kostnaden, till fårskallar som inte har nån känsla för nåt. I mina ögon kan de lägga 3000 kronor i fårskalletull på varje gran, utan att jag bryr mig.

 

Nu är det i och för sig skillnad på tull och skatt. Tullar har man för att förhindra att medborgarna väljer billiga varor tillverkade i utlandet och i stället väljer dyr inhemsk produktion. Bra för industrin men dåligt för konsumenterna och totalt sett en förlust för samhället i stort.

 

Sedan är det helt rätt att varje enskild konsument betalar för de negativa externa effekter ett köp medför (såsom nedsmutsning och överförbrukning av resurser) men en global handel med utsläppsrättigheter är egentligen bättre än skatter; kunden får i slutändan betala för sin (miljö)påverkan men reduceringen av utsläpp och resursförbrukning hamnar där den kostar minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Nu är det i och för sig skillnad på tull och skatt. Tullar har man för att förhindra att medborgarna väljer billiga varor tillverkade i utlandet och i stället väljer dyr inhemsk produktion. Bra för industrin men dåligt för konsumenterna och totalt sett en förlust för samhället i stort.

 

Det är ju just den synen på tullar jag inte kan hålla med om. Visst är det en förlust för den enskilde individen i en viss situation, men det gäller ju all gemensam verksamhet. Hur menar du tex att vi skulle kunna upprätthålla en alkoholpoltik eller tobakpolitik utan tullar? Eller hur skulle vi kunna ta ut tex miljöskatter på bekämpningsmedel? Eller styra folks godisätande? Tvärtom så är tullar ett bra verktyg för att upprätthålla en egen skattepolitik som borde användas mer. Tex så borde vi kunna använda tullar för att styra konsumtion från låglöneländer, tex lägga på tull på import som ser billig ut på din prislapp, men där utnyttjad arbetskraft och sliten miljö någon stans i tredje världen betalar resten av priset.

Med ditt sätt att se kanske det är bra för dig och samhället att det finns tex billiga kläder på HM. Men ur ett större perspektiv finns det inget bra med det, tvärtom bygger det på att det finns stora skillnader i människovärde mellan olika länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan tullar är det svårt att bedriva en självständig politik överhuvudtaget. Man får då anpassa sig efter omvärldens idéer om tex priser på tobak och alkohol, bilar, bensin etc. Att styra konsumtion med prisreglering blir i princip omöjligt, vilket innebär att vi kan lägga ned det mesta vi kallar politik. I och för sig rimmar det rätt bra om du vill ha platta skatter.

Laissez faire - allt får gå som det går, vilket på sikt onödiggör samhällsbygget.

Det som är obegripligt för mig i den historien är att det är tillåtet att tillverka plastgranar av olja i Kina, skeppa dem ända till Sverige och sälja dem utan att någon betalar den verkliga kostnaden, till fårskallar som inte har nån känsla för nåt. I mina ögon kan de lägga 3000 kronor i fårskalletull på varje gran, utan att jag bryr mig.

 

Vad är problemet med plastgranar? Är väl inte direkt lönsamt att börja tillverka dom i Sverige heller, då skulle dom vara ännu dyrare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vad är problemet med plastgranar? Är väl inte direkt lönsamt att börja tillverka dom i Sverige heller, då skulle dom vara ännu dyrare!

 

Har du missat miljödebatten? I en tid när många ekosystem är på väg i botten, är det enligt mig en idiotisk idé att tillverka plastkopior i Kina av något vi redan har på hemmaplan. Ungefär lika dumt som att skeppa äpplen från Chile till Sverige eller bubbelvatten från Frankrike. Eller bröd från Piteå till Malmö och pappersreklam till fyra miljoner brevlådor varje dag.

 

Den typen av verksamhet betalar inte sina egna kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så borde vi kunna använda tullar för att styra konsumtion från låglöneländer, tex lägga på tull på import som ser billig ut på din prislapp, men där utnyttjad arbetskraft och sliten miljö någon stans i tredje världen betalar resten av priset.

 

Utemöbler av regnskogsträ, plastgranar från kina och allt som cementerar en mänsklig misär ska motarbetas. Var på IKEA idag och handlade. Nu kan man köpa en köksstol i furu för 149:- Hur kan man sälja en stol för det? Dra av moms, vinst, frakt så är tillverkningskostnaden runt 80:- Det går inte ens att köpa virket för 80:- i sverige..... Man undrar... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för total frihandel, även när det gäller "obekväma" varor. Jag vill ju inte ens ha nationer och nationsgränser.

 

Att vi har tullar handlar bara om ekonomisk protektionism.

 

En annan sak ska vi också ha klart för oss. Sjöfrakt är väldigt resurssnålt. Förmodligen går det åt mer energi för att transportera hem varan från stormarknaden i bilen än för hela sjöfrakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för total frihandel, även när det gäller "obekväma" varor. Jag vill ju inte ens ha nationer och nationsgränser.

 

Att vi har tullar handlar bara om ekonomisk protektionism.

 

En annan sak ska vi också ha klart för oss. Sjöfrakt är väldigt resurssnålt. Förmodligen går det åt mer energi för att transportera hem varan från stormarknaden i bilen än för hela sjöfrakten.

 

Jag håller med dig, problemet är bara att ekonomiskt kunna uppskatta negativa externa faktorer och baka in dessa i varans pris så att konsumenten kan göra ett rationellt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag är för total frihandel, även när det gäller "obekväma" varor. Jag vill ju inte ens ha nationer och nationsgränser.

 

Att vi har tullar handlar bara om ekonomisk protektionism.

 

En annan sak ska vi också ha klart för oss. Sjöfrakt är väldigt resurssnålt. Förmodligen går det åt mer energi för att transportera hem varan från stormarknaden i bilen än för hela sjöfrakten.

 

Tja, då vill du alltså skrota all styrande politik? Cigarretter ska kunna köpas för fem kronor paketet och sprit för trettio kronor litern?

Visst vore det trevligt att ta bort nationsgränserna, men innan du har en idé om hur världen skulle fungerar utan såna, så vore det idiotiskt att ta bort tullar och straffskatter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
En annan sak ska vi också ha klart för oss. Sjöfrakt är väldigt resurssnålt. Förmodligen går det åt mer energi för att transportera hem varan från stormarknaden i bilen än för hela sjöfrakten.

 

Du förenklar! Man kan inte bara lyfta ut en variabel. Det hanlar om mer än "sjöfrakt". För att ta plastgranarna vi pratar om som exempel (även det starkt förenklat...):

 

1) Olja och andra råvaror fraktas till Kina

2) Plastgranarna fraktas till närmast hamn i Kina

3) Fraktas med båt till Europa

4) Omlastas och fraktas sedan från hamn i Europa till huvudlager i Sverige

5) Omlastas och fraktas ut till butik

6) Plastgranen ska sedan tas om hand, transporteras och sorteras.

7) Plastgranen ska brännas och rökgaserna renas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och spriten ska flöda, och knarket, ja vad som helst, inga tullar, inga kontroller...

 

undrar hur du tänker ?

 

Och inte vill du ha något jobb heller....det kan någon göra för billigare penning än vad du vill ha...inga gränser, inga pass...alla får komma hit....när klimatet är obeboligt söderöver kan de bosätta sig på Hisingen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Har du missat miljödebatten? I en tid när många ekosystem är på väg i botten, är det enligt mig en idiotisk idé att tillverka plastkopior i Kina av något vi redan har på hemmaplan. Ungefär lika dumt som att skeppa äpplen från Chile till Sverige eller bubbelvatten från Frankrike. Eller bröd från Piteå till Malmö och pappersreklam till fyra miljoner brevlådor varje dag.

 

Den typen av verksamhet betalar inte sina egna kostnader.

 

Du är miljöskruvad ser jag.... :borstatanderna:

 

Personligen så är jag numera nästan helt övertygad om att AGW effekten( Antroprogenic Global Warming) är kraftigt överdriven eller icke existerande. Men det är en annan diskussion.....

 

I alla fall så tycker jag argumenten mot bubbelvatten och plastgranar är löjeväckande. Dock bör vi naturligtvis sträva efter ett mer ekologiskt hållbart samhälle då olja och andra fossila bränslen är ändliga och plastgranar går säkert att tillverka av förnyelsebar eller artificiell olja. Så det är ett mindre problem på lång sikt.

 

Vad gäller papper så tycker jag det bara är positivt att vi använder mycket papper då det stödjer vår pappersindustri samt minskar energiåtgången. Återvinning av papper förbrukar mer resurser och pappret hanteras med miljöfarliga reningskemikalier vilket jag anser vara sämre för miljön. Om mycket träd fälls så återplanteras oftast mer än man tog ut så det är bara bra. Gammalt papper skall enligt mig bara förbrännas för energi ingenting annat.

 

Jag säger bara det gå inte på miljöbluffar....

 

Vad gäller tullfrågan så är jag emot tull överhuvudtaget. Det skall vara fri införsel mellan nationsgränserna av lagliga varor och tjänster. Ekonomin skall vara global och ingenting annat. Hatar protektionistiska nationsgränser. Naturligtvis skulle detta inte funka fullt ut i dagens läge men det bör vara ett långsiktigt mål. Tills dess bör det endast vara en platt Tull på allting, jag föreslår 20% och då avskaffa krav på att betala svensk momssats. Det räcker som det är nu får man betala för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Du är miljöskruvad ser jag.... :borstatanderna:

 

Personligen så är jag numera nästan helt övertygad om att AGW effekten( Antroprogenic Global Warming) är kraftigt överdriven eller icke existerande. Men det är en annan diskussion.....

 

Jag säger bara det gå inte på miljöbluffar....

 

Vad gäller tullfrågan så är jag emot tull överhuvudtaget. Det skall vara fri införsel mellan nationsgränserna av lagliga varor och tjänster. Ekonomin skall vara global och ingenting annat. Hatar protektionistiska nationsgränser. Naturligtvis skulle detta inte funka fullt ut i dagens läge men det bör vara ett långsiktigt mål. Tills dess bör det endast vara en platt Tull på allting, jag föreslår 20% och då avskaffa krav på att betala svensk momssats. Det räcker som det är nu får man betala för mycket.

 

Ja, incitamenten att sprida "miljöbluffar" är ju jättestora. :) Och motsvarande incitament - att sprida desinformation som försöker hindra att opinionen för en realistisk miljöpolitik växer, finns ju inte alls. :)

Och om du, kära Joakim, känner till begreppet "nyttig idiot", så har du faktiskt en ganska exakt beskrivning av vad du är. Bara i Sverige satsar storindustrin miljarder på den typen av desinformation och har så gjort i årtionden. Jag skulle kunna räkna upp hundratals exempel, där skadliga ämnen misstänks orsaka skador och där industri med stora intressen lyckas förhala, fördröja eller sabotera beslutsprocessen med lagstiftning runt ämnet. Internationellt har olje- och kol-industrin satsat åtskilliga miljarder på att försena åtgärder mot växthuseffekten, vilket de oxå lyckats väldigt bra med. Kolla det senaste exemplet, när fångstkvoterna för Torsk inom EU skulle fastställas. En enig forskarkår säger totalt stopp, EU beslutar om minskning med 8%. Knappast en slump, utan ett resultat av många miljoner satsade på lobby och opionsbildning.

Företagen går att ursäkta - deras primära uppgift är ju att dra in kulor till aktieägarna. Värre är det med lättledda myndigheter och alla nyttiga idioter som går på smörjan.

 

En vacker dag kommer även du förhoppningsvis att upptäcka att livet kan vara så mycket mer än att få köpa så billiga plastgranar som möjligt från Kina... Det finns en rad andra värden som kan ge betydligt mer äkta liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vad gäller papper så tycker jag det bara är positivt att vi använder mycket papper då det stödjer vår pappersindustri samt minskar energiåtgången. Återvinning av papper förbrukar mer resurser och pappret hanteras med miljöfarliga reningskemikalier vilket jag anser vara sämre för miljön. Om mycket träd fälls så återplanteras oftast mer än man tog ut så det är bara bra. Gammalt papper skall enligt mig bara förbrännas för energi ingenting annat.

 

Men nu är det så att för många människor (med lite bredare och mer genuin värdegrund än den du tycks ha) så är skog mer än bara träd och handelsvara. Jag bestrider att du och dina gelikar har rätt att förstöra det som är viktigt och värdefullt för mig, bara för att göra skit av det, som nästa dag slängs på tippen. Det är som om du tror att man har rätt att göra vad som helst bara man har pengar.

För tillfället avverkas betydligt mer skog i Sverige än vad som återväxer. Den årliga återväxten beräknas till ca 75 miljoner skogskubikmeter, medan avverkningen nu ligger runt 125 sm3. Även den minst begåvade miljöslaktare kan ju räkna ut var det slutar. Även om avverkningen minskas till att ligga i nivå med tillväxten, behövs en rad andra åtgärder för att stoppa den estetiska och biologiska utarmning som pågår i Sverige.

 

I dag är det alldeles för billigt att förstöra skog. Realistiska kostnader på papper och virke, höga skatter på meningslösheter som pappersreklam och kvällstidningar är ett bra första steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När släpps knarket fritt..hasch är ju så ofarligt enligt vissa....

 

Forskarvärlden är rätt överens om att hasch är en väldigt snäll drog jämfört med alkohol. Alkohol är lagligt eftersom det är tradition och kultur.

 

Hade vi plockat bort alkohol och ersatt med hasch över en natt, skulle vi slippa en enorm massa brottslighet och skador/dödsfall. Vi skulle slippa en enorm massa misshandelsfall och trafikolyckor, till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall så tycker jag argumenten mot bubbelvatten och plastgranar är löjeväckande.

 

Är det inte löjeväckande att transportera runt vatten i europa?? Det är ju så korkat så klockorna stannar!

 

 

 

Vad gäller papper så tycker jag det bara är positivt att vi använder mycket papper då det stödjer vår pappersindustri samt minskar energiåtgången.

 

Pappersindustrin är en stömslukare av gigantiska mått.... att använda mycket papper drar massor av ström så hur det ska minska energiåtgången är en direkt motsats.

 

Argumenteringen här är bränn på bara så länge det är billigt, hur det ser ut bakom kulisserna skiter jag i......... men det gör inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Forskarvärlden är rätt överens om att hasch är en väldigt snäll drog jämfört med alkohol. Alkohol är lagligt eftersom det är tradition och kultur.

 

Hade vi plockat bort alkohol och ersatt med hasch över en natt, skulle vi slippa en enorm massa brottslighet och skador/dödsfall. Vi skulle slippa en enorm massa misshandelsfall och trafikolyckor, till exempel.

 

Men du vill väl ha trafikolyckor och misshandel? Alldeles nyss skrev du att du var emot tullar. Ta bort tullar och alkohol kan säljas i Sverige till halva priset. När alkohol kostar hälften ökar konsumtionen dramatiskt och när konsumtionen av alkohol ökar, ökar antalet misshandelsfall, våldet blir grövre och antalet alkoholrelaterade olyckor i trafiken ökar.

Dags att ta lite ansvar för vad du tycker... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du vill väl ha trafikolyckor och misshandel? Alldeles nyss skrev du att du var emot tullar. Ta bort tullar och alkohol kan säljas i Sverige till halva priset. När alkohol kostar hälften ökar konsumtionen dramatiskt och när konsumtionen av alkohol ökar, ökar antalet misshandelsfall, våldet blir grövre och antalet alkoholrelaterade olyckor i trafiken ökar.

Dags att ta lite ansvar för vad du tycker... ;)

 

Alkohol är lagligt, som sagt. Så länge det är det är det en handelsvara. Folk som vill dricka kommer att dricka, oavsett hur dyrt det blir, eftersom man busenkelt kan tillverka alkohol på egen hand.

 

Du ser konflikter där inga finns, och lägger orden i mun på andra.

 

Mitt svar gällde bara alkohol kontra hasch. Det var en relativ värdering dem emellan, inte en absolut värdering. Men grälsjuk som du är ska du in och peta i varenda jävla mening.

 

Vad jag vet är det alkoholskatt vid försäljning som gör att alkohol kostar det den kostar i Sverige. Har inget med tullar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte med flera har svårt att hålla isär begreppen; det är skillnad på skatt och tull. Tullar är ett handelshinder som finns till för att skydda den inhemska industrin genom att göra utländska varor dyrare. Detta leder till att de inhemska lönerna hålls uppe, efterfrågan sjunker, samt att redan fattiga utländska producenter tvingas sänka sina priser för att kunna konkurrera. Vinnarna blir den inhemska industrin och staten, förlorarna konsumeter, utländsk industri samt samhället i stort.

 

Att sedan komma och oja sig över hur alkoholen kommer flöda in över landets gränser för att tullen försvinner är bara oupplyst, för vad jag vet så är tullen på alkohol (starksprit) för närvarande 4 kr per liter, däremot får man betala svensk alkoholskatt på 253 kr per liter (starksprit) när man överstiger införselkvoten. Så att slopa tullen på alkohol skulle knappast ge några enorma negativa effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vad jag vet är det alkoholskatt vid försäljning som gör att alkohol kostar det den kostar i Sverige. Har inget med tullar att göra.

 

Så du har inget emot tull om man döper om den till punktskatt? :D Ja, då kan vi ju lösa dina problem med plastgranarna enkelt. Ta bort tull på platsgransimport och inför en punktskatt på samma belopp.

 

Case closed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Att sedan komma och oja sig över hur alkoholen kommer flöda in över landets gränser för att tullen försvinner är bara oupplyst, för vad jag vet så är tullen på alkohol (starksprit) för närvarande 4 kr per liter, däremot får man betala svensk alkoholskatt på 253 kr per liter (starksprit) när man överstiger införselkvoten. Så att slopa tullen på alkohol skulle knappast ge några enorma negativa effekter.

 

Som tidigare sagt: Om man kallar det tull eller punktskatt spelar mindre roll, det är bara en fråga om namn. Principen är att man reglerar priser med politiska verktyg, vilket jag tycker är något fantastikt bra som borde användas i betydligt större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har inget emot tull om man döper om den till punktskatt? :D Ja, då kan vi ju lösa dina problem med plastgranarna enkelt. Ta bort tull på platsgransimport och inför en punktskatt på samma belopp.

 

Case closed!

 

Öh? Tull läggs på varor som importeras. Skatt läggs på vid försäljning. En plastgran som tillverkas i Sverige skulle ju också drabbas av skatten då, med ditt "förslag"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Alkohol är lagligt, som sagt. Så länge det är det är det en handelsvara. Folk som vill dricka kommer att dricka, oavsett hur dyrt det blir, eftersom man busenkelt kan tillverka alkohol på egen hand.

 

Du ser konflikter där inga finns, och lägger orden i mun på andra.

 

Mitt svar gällde bara alkohol kontra hasch. Det var en relativ värdering dem emellan, inte en absolut värdering. Men grälsjuk som du är ska du in och peta i varenda jävla mening.

 

Jag syftade inte på ditt inlägg om hasch, utan på din syn på tullar. Och där råder inget tvivel om att om priserna sjunker så ökar konsumtionen. Och när konsumtionen ökar, ökar antalet olyckor.

 

Varför inte argumentera istället för att slänga invektiv runt dig? Vad är inte sant av dessa påståenden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...