Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför dröjer Blu-ray i Mac Pro


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Idag är det ju inga problem att sälja en dator utan BluRay stöd, men tänk om Apple tagit samma ståndpunkt när det gäller DVD..

Det har heller aldrig varit samma puckade krav när det gäller DVD heller…

 

( http://en.wikipedia.org/wiki/XNU som en lite - verkar välbehövlig - primer över kärna resp icke-kärna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Med tanke på hur buggig Apples dvd-uppspelning kan vara, är skivan lite rispig är det oväntade avslut och badbollar, så ryser jag i alla fall med tanke på vad som kan hända om kritiska delar för Blu-rayfilmer ligger i kärnan. :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är DVD tekniken äldre, jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med det, utvecklingen går framåt, DVD hade, för den tiden, adekvat säkerhet, för att uppnå likvärdigt eller bättre skydd idag anser BluRay organisationen att det måste ligga i kärnan (jag är övertygad om att om Apple säger sig kunna göra samma sak utan att lägga det i kärnan så köper BluRay org. det, under förutsättning att Apple tar på sig ansvaret för dom inkomstbortfall som kan härledas till eventuella hål i den säkerheten...jag förstår inte varför ni har så svårt för det, det är väl inte konstigare än att Apple inte släpper sina egna "tekniker" och programvaror hur som helst utan att säkerställa att det görs på ett korrekt sätt...t.ex. OS X...jag tror att just när det gäller det här så är Apple betydligt mer "beroende" av BluRay än vad BluRay är av Apple.

 

Rent tekniskt har jag dessutom svårt att se hur man ska kunna "hålla sig från kärnan", för att BluRay ska fungera fullt ut, med HDCP, som ju är en "kedja" från spelare , via grafikkort, till skärmen, då är man ju i kärnan, och då förstår jag inte att det skulle bli mer instabilt att lägga säkerheten där...

 

Sen är det väl som Thomas säger, kan man inte göra det bra kanske man inte ska göra det alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt har jag dessutom svårt att se hur man ska kunna "hålla sig från kärnan", för att BluRay ska fungera fullt ut, med HDCP, som ju är en "kedja" från spelare , via grafikkort, till skärmen, då är man ju i kärnan, och då förstår jag inte att det skulle bli mer instabilt att lägga säkerheten där...

 

Det var just med tanke på "då förstår jag inte" som jag klistrade in läken till wikipedia…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag kan ju post än länk till en sida på japanska, det betyder ju inte att jag förstår japanska.

 

Du som är så bra kan väl förklara då, för mig som är så dålig, hur det bäst görs, och hur du menar att du utläser den informationen på den sidan du länkade till, som sagt, frågan är inte om det kan göras, frågan är om/hur det görs med bibehållen säkerhet.

 

Om man har 3 olika delar, 3 drivrutiner (device drivers),som ju naturligt gör anrop till kärnan, där alla 3 enheterna ska kollas som en del i en HDCP kedja (som ju är en del av BluRay spec., en BluRay spelare som lagringsenhet fungerar ju idag) så kan man antingen göra det mot kärnan, och som jag ser det så verkar som en naturlig lösning, alternativet, att placera det någon annanstans, utanför kärnan, så är det tämligen enkelt att "flytta" ut det stödet, till t.ex Linux och andra liknande OS.

 

Men som sagt tva, du har ju skrivit mig på näsan förut, massor med gånger, hur tycker du man ska göra det ? Som du själv sa, DVD spec. ställde inte samma krav, men tycker du att vi ska använda den som en framgångsmall ? sett ur ett företagsperspektiv, där man inte vill att saker ska kopieras, du får lyfta näsan ovanför WoW fönstret för att se det perspektivet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har 3 olika delar, 3 drivrutiner (device drivers),som ju naturligt gör anrop till kärnan, där alla 3 enheterna ska kollas som en del i en HDCP kedja (som ju är en del av BluRay spec., en BluRay spelare som lagringsenhet fungerar ju idag) så kan man antingen göra det mot kärnan, och som jag ser det så verkar som en naturlig lösning, alternativet, att placera det någon annanstans, utanför kärnan, så är det tämligen enkelt att "flytta" ut det stödet, till t.ex Linux och andra liknande OS.

 

Men som sagt tva, du har ju skrivit mig på näsan förut, massor med gånger, hur tycker du man ska göra det ? Som du själv sa, DVD spec. ställde inte samma krav, men tycker du att vi ska använda den som en framgångsmall ? sett ur ett företagsperspektiv, där man inte vill att saker ska kopieras, du får lyfta näsan ovanför WoW fönstret för att se det perspektivet...

Jag har inte sagt något om DVD :-)

 

Som du säger så skriver MOT kärnan så är det någonting som inte är kärnan - självklart eller hur?

Flytta ut stödet är något som är rätt konsekvent med i XNU men inte på Linux eller på NT efter 3.51 för där bäddar man in allsköns skit i kärnan.

 

Men dock - sådant här skall hållas utanför kärnan (som KEXT, kernel extensions) då det innebär i stort sett noll skillnad för DRM:en runt BR men mycket för säkerheten med OS. Fast det har jag ju redan sagt dig och begrep du inte då så begriper du nog inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har heller aldrig varit samma puckade krav när det gäller DVD heller…

 

Jag har inte sagt något om DVD :-)

 

 

....men sen är det som vanligt, du vet inte HUR det ska göras, men du vet att det INTE ska göras på det här sättet, och eftersom du säger att det inte gör något för skyddet för BluRay så säger du dessutom att du vet bättre än medlemmarna i BluRay organisationen (där Apple är med)...vilken härlig utvecklingstakt vi hade haft på OS om vi hade haft människor dom du, som säger hur man inte ska göra saker....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...