Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4000 vindkraftverk planeras för runt 200 miljarder


Axelman

Rekommendera Poster

Bl.a. anser han att vindmöllorna också de är en parantes i energiutvinnande.

Han menar att vi nu närmar oss det läget när solceller börjar bli ekonomiskt försvarbara och kunna massproduceras.

 

På gång är även en fjärde generation kärnkraftverk som kommer att ge otroligt lite avfall. Dagen kärnkraftverk har en verkningsgrad på kring 5%, medan den nya har verkningsgrad kring 95%.

 

Fusion tror han blir verklighet först om kanske 100 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 109
  • Created
  • Senaste svar
Sen finns det folk som begriper:

http://www.sverigesingenjorer.se/download/...genjoren907.pdf

 

Läs artikeln på sidan 20-21

 

Harry Frank som har skrivit artikeln höll ett föredrag på vårt bibliotek, mycket tankeväckande.

Kan ju nämna att killen inte går av för hackor, och jag återkommer med lite mer kött när jag hittat det.

För en gångs skull en snubbe som vet vad han snackar om.

 

 

Jovisst - samma filosofi som att låna mer pengar när man har dålig ekonomi. Lös problem som orsakats av hejdlös överkonsumtion och slöseri, med mer överkonsumtion och ännu mer slöseri. En sån där kille är säkert duktig på att snyta ur sig siffror, men har ännu inte fattat att allt hänger i hop i en ömtålig väv.

Konsumtionsdårarna tittar bara efter nya metoder att fortsätta med "fläk- och vräk-samhället". Men det är dags att sluta tro på konsumtion som någon lösning, den tröskeln är för länge sedan passerad. Mer konsumtion leder bara till större problem och tillför inget substansiellt till livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför man inte bygger fler här ner, "För som bekant så blåser det alltid i Skåne", för att citera piraten. Förstår mig framför allt inte på det massiva motståndet från bönnerna, de klagar över att de ska stå möllor hundra meter bort, mens de bor i byar som Gärsnäs och Hammenhög, där långtradarna och bettraktorerna drar rakt igenom hela dagarna på minimala vägar. DET låter om något. Nä, se bönner...

 

Kan hålla med om att det finns platser som man inte bör montera upp snurrorna på, jag menar, man behöver ju inte smälla upp ett gäng mitt bland Ale stenar, men på sjön brevid. Sjön är väl ett utmärkt ställe för vindsnurror? Öppen plats, och så ser det inte så ensligt ut! Det var väl också meningen att det skulle varit så om inte försvaret hade satt sig på tvären...?

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån där kille är säkert duktig på att snyta ur sig siffror, men har ännu inte fattat att allt hänger i hop i en ömtålig väv.

 

Jag tror faktiskt att det var just den här väven som han lyckades väva ihop, att se helheten och inte stirra sig blind på enstaka åtgärder utan det är hela sammanhanget som i sluttampen betyder nåt.

Det innebar också att han verkade trött på EU´s energihanteringsförhandlingar, där man försöker använda samma modell för alla EU´s länder oavsett förutsättningar. (för mycket politiker).

Han tror starkt på elbilar, han ser vansinnet att flytta vår produktion till kina och andra låglöneländer, det borde väl vara sånt som du gillar?

Han verkar var lite av en teknikmulle, hans största oro är växthuseffekten, och han har där fungerande lösningar. Han ser sig som en El Gore, med samma mål som Al Gore.

Så bara för att han råkar vara teknikgeni och innovatör så skall man nog inte, i sin teknikfientlighet, strunta i att lyssna på honom med positiva öppna öron och utan förutfattade meningar.

Kanske han sitter på ett Columbi ägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst - samma filosofi som att låna mer pengar när man har dålig ekonomi. Lös problem som orsakats av hejdlös överkonsumtion och slöseri, med mer överkonsumtion och ännu mer slöseri. En sån där kille är säkert duktig på att snyta ur sig siffror, men har ännu inte fattat att allt hänger i hop i en ömtålig väv.

Konsumtionsdårarna tittar bara efter nya metoder att fortsätta med "fläk- och vräk-samhället". Men det är dags att sluta tro på konsumtion som någon lösning, den tröskeln är för länge sedan passerad. Mer konsumtion leder bara till större problem och tillför inget substansiellt till livet.

 

Men lösningen på det problemet ligger ju inte i kärnkraftverk eller inte, vindsnurror eller inte, vad har du själv för mobiltelefon/er ? hur många datorer ? hur många tv apparater ? Vad kör du för bil ? (detta är ju en fråga som alla kan svara på)

Är det nu så att konsumtionssamhället är där det är, så måste vi ju såklart dimensionera elproduktionen efter det, är det sedan så att vi lär oss att leva annorlunda (vilket jag, i det avseendet, betvivlar, det ligger nånstans i människans natur, kommer det en ny iPhone ska man ha den, oavsett om man behöver den eller inte, titta bara på diskussionen om film och musik på nätet, där alla anser sig ha rätt till något, nu, bara för att det finns där, nu. Just det är ju tämligen ofarligt ur miljösynpunkt, och om det var ett uttryck för en miljörörelse, istället för en "jag vill ha" mentalitet så skulle det t.om. vara berömmvärt.)

...är det sedan så att vi lär oss, så är det ju ganska lätt justera elproduktionen neråt, men att räkna med att människor ska förändra sitt beteende radikalt, och bestämma nivåerna efter det, är...farligt...

 

är det sen så att man tagit det här beslutet är det ju kanonbra, power to them, men vi lever i ett samhälle som dom senaste 50 eller så åren har sett ett kraftigt ökat behov av elproduktion, det verkar många glömma....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta nu att skriva "möllor". Det betyder "kvarnar", för fasen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som bor nära ett vindkraftverk får en stereo och alla Pink Floyds samlade verk :tarskratt:

 

OK, då har du sålt in idéen till mig. :galetglad:post-15957-1196924834_thumb.gif

 

 

Skönt att det äntligen tas ett bra beslut i frågan.

Hoppas bara att de genomför detta och med därtill.

 

Sen tycker jag min ha sett att de som är tvivlande till

vinkraft ändrar sig då de finner att de inte bullrar speciellt mycket alls.

Kan folk sedan bo granne med Nynäsvägen för enastående

kvadratmeterpriser ska det väl inte vara något problem med lite

vindkraftsus, som ger en positiv påverkan till miljön till skillnad med trafiken på Nynäsvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta nu att skriva "möllor". Det betyder "kvarnar", för fasen!

 

Möllor. :elaktflin:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200 miljarder är mycket pengar, undrar om inte de skulle kunna användas på ett annat, mer miljöeffektivt, sätt?

 

Det finns en förbrukningssida i energiekvationen också, men den glöms ofta bort när det gäller elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200 miljarder är mycket pengar, undrar om inte de skulle kunna användas på ett annat, mer miljöeffektivt, sätt?

 

Det finns en förbrukningssida i energiekvationen också, men den glöms ofta bort när det gäller elektricitet.

 

Ge exempel på annan användning.

Hur tänker du?

 

Annars är ju en dyl. kommentar helt meningslös faktiskt, om du ursäktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200 miljarder är mycket pengar, undrar om inte de skulle kunna användas på ett annat, mer miljöeffektivt, sätt?

 

Det finns en förbrukningssida i energiekvationen också, men den glöms ofta bort när det gäller elektricitet.

 

Men vi måste ju göra investeringar i förnybar energi, hur ska vi annars klara framtiden? Olja, kol och uran tar ju slut och från vattenkraften finns inte mer att ta. Om vi inte gör investeringar i förnybar energi, hur menar du att vi ska få energi?

200 Miljarder är för övrigt inga jättesummor i sammanhanget. Att hålla kärnkraften under armarna fram till 2020 skulle oxå det kräva stora investeringar - och då står vi fortfarande i en återvändsgänd. Bara de två kommande åren skall Fortum investera runt 6 miljarder i lapp- och laga på svensk kärnkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämfört med vad den idiotiska tunneln genom Hallandsåsen kostar (runt 10 miljarder fram till 2012) så är det väl investerade pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge exempel på annan användning.

Hur tänker du?

 

Annars är ju en dyl. kommentar helt meningslös faktiskt, om du ursäktar.

 

Bättre isolering och ventilering av våra hus skulle ge en enorm besparing, ombygnation av våra värmeverk till kraftvärmeverk skulle öka verkningsgraden på vår sopförbränning åtskilligt, effektivisering av våra största elslukande industrier med återanvändning av spillvärme m.m. Vi slösar enormt med energi idag och det beror till stor del på att energipriset är för lågt.

 

Men vi måste ju göra investeringar i förnybar energi, hur ska vi annars klara framtiden? Olja, kol och uran tar ju slut och från vattenkraften finns inte mer att ta. Om vi inte gör investeringar i förnybar energi, hur menar du att vi ska få energi?

200 Miljarder är för övrigt inga jättesummor i sammanhanget. Att hålla kärnkraften under armarna fram till 2020 skulle oxå det kräva stora investeringar - och då står vi fortfarande i en återvändsgänd. Bara de två kommande åren skall Fortum investera runt 6 miljarder i lapp- och laga på svensk kärnkraft.

 

Du, liksom många andra ser på problemet ur fel synvinkel, frågan är inte vad vi ska ersätta kärnkraften med utan hur vi ska göra kärnkraften överflödig. Ser man på bägge leden i energiekvationen är det lättare att komma fram till fler lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror sedan energikrisen på 70-talet att vi trimmat vår energianvändning rätt så bra, vi kan säkert trimma mer men inte så himla mycket mer utan att det börjar kosta för mycket, våra företag måste ju fortfarande ha konkurrenskraft för att vi ska kunna behålla vår välfärd och vintrar kommer vi fortsätta ha. Så vad jag menar är att visst kan vi spara lite mer men vi måste nog oxå satsa på mer förnyelsebara energikällor oxå, vi blir ju fler och fler i Sverige som ska bo och äta och färdas. Och likväl köra slut på kärnreaktorerna vi har, onödigt att stänga dem i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror sedan energikrisen på 70-talet att vi trimmat vår energianvändning rätt så bra, vi kan säkert trimma mer men inte så himla mycket mer utan att det börjar kosta för mycket, våra företag måste ju fortfarande ha konkurrenskraft för att vi ska kunna behålla vår välfärd och vintrar kommer vi fortsätta ha. Så vad jag menar är att visst kan vi spara lite mer men vi måste nog oxå satsa på mer förnyelsebara energikällor oxå, vi blir ju fler och fler i Sverige som ska bo och äta och färdas. Och likväl köra slut på kärnreaktorerna vi har, onödigt att stänga dem i förtid.

 

De båda oljekriserna ledde till att svenska hem fortfarande idag i stor utsträckning värms upp med el. Sedan är det lite sorgligt om utvecklingen av isoleringsmaterial och tekniska lösningar för ventilation m.m. legat stilla de senaste 30 åren, vilket jag inte tror.

 

Jag förstår inte riktigt meningen med att fortsätta subventionera energi med motiveringen att vi måste göra det för vår konkurrenskrafts skull. I slutändan så leder sådana åtgärder till en ökad kostnad för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre isolering och ventilering av våra hus skulle ge en enorm besparing, ombygnation av våra värmeverk till kraftvärmeverk skulle öka verkningsgraden på vår sopförbränning åtskilligt, effektivisering av våra största elslukande industrier med återanvändning av spillvärme m.m. Vi slösar enormt med energi idag och det beror till stor del på att energipriset är för lågt.

 

 

Jag ser hellre en återanvändning av sopor än att man bränner de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De båda oljekriserna ledde till att svenska hem fortfarande idag i stor utsträckning värms upp med el. Sedan är det lite sorgligt om utvecklingen av isoleringsmaterial och tekniska lösningar för ventilation m.m. legat stilla de senaste 30 åren, vilket jag inte tror.

 

Jag förstår inte riktigt meningen med att fortsätta subventionera energi med motiveringen att vi måste göra det för vår konkurrenskrafts skull. I slutändan så leder sådana åtgärder till en ökad kostnad för alla.

 

 

Njaa, utvecklingen av isoleringsmaterial har gått rejält framåt. I alla fall vad jag har hört från de som jobbar på Isover Gullfiber här i byn. Isover = Sveriges största framställare av isoleringsmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser hellre en återanvändning av sopor än att man bränner de.

 

Återvinning av de flesta sopor är ett enormt resursslöseri, kostnaden för att återvinna är mellan 10-20 gånger högre än att lägga på deponi eller bränna och utvinna nytt material.

 

Varför denna vurm att satsa på dyra lösningar med marginell positiv miljöpåverkan, vore det inte bättre att satsa pengarna där de gör bäst verkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, utvecklingen av isoleringsmaterial har gått rejält framåt. I alla fall vad jag har hört från de som jobbar på Isover Gullfiber här i byn. Isover = Sveriges största framställare av isoleringsmaterial.

 

Det tror jag också, ställde mig bara lite frågande till påståendet att vi sedan 70-talet inte längre kan minska vårt behov av energi för husuppvärming i någon större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytänkandet inom bostadsbyggande har gått framåt de senaste 30 åren..både när det gäller isolering och material och och uppvärmingssätt.

Finns säkert mer att göra inom byggsektorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möllor. :elaktflin:

 

:hihihi:

 

Ge exempel på annan användning.

Hur tänker du?

 

Annars är ju en dyl. kommentar helt meningslös faktiskt, om du ursäktar.

 

...appropå meningslös...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bl.a. anser han att vindmöllorna också de är en parantes i energiutvinnande.

Han menar att vi nu närmar oss det läget när solceller börjar bli ekonomiskt försvarbara och kunna massproduceras.

 

På gång är även en fjärde generation kärnkraftverk som kommer att ge otroligt lite avfall. Dagen kärnkraftverk har en verkningsgrad på kring 5%, medan den nya har verkningsgrad kring 95%.

 

Fusion tror han blir verklighet först om kanske 100 år.

 

Om han nu kan lite om väder och vind så borde han veta att solen inte lyser på natten och att vinden ofta är stilla vid vackert väder. Att blanda vind och solkraft är optimalt.

 

Som vi har sagt tidigare..varför satsa vidare på kärnkraft närman inte har löst slutförvaringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre isolering och ventilering av våra hus skulle ge en enorm besparing

 

Att isolera med cellulosaisolering typ Ekofiber Warmcell mm ger betydligt varmare hus och friskare hus. Enligt flera studier är den typen av isoleing ca 20% varmare på samma tjocklek. Många hus är redan förbättrade. Utan att ha siffror gissar jag att det är en mindre del hus kvar som saknar tilläggsisolering..

 

Bättre ventilation i bostadshus leder till ÖKAD energiförbrukning då vi har oftast alldeles för undermålig ventilation. Vi bör fyrdubbla ventilationen för att nå upp till boverkets normer. Med en värmeväxlare på 100% fördubblas bara den ökade energiåtgången.......

 

Det som är intressant nu är lysdiodlampor. Den generation som utvecklas nu tar 1/4 av en lysrörslampa vid samma lux! Bytte vi all belysning till diodljus kanske sveriges energiförbrukning sjönk 15%..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är intressant nu är lysdiodlampor. Den generation som utvecklas nu tar 1/4 av en lysrörslampa vid samma lux! Bytte vi all belysning till diodljus kanske sveriges energiförbrukning sjönk 15%..........

 

Läste du aldrig mitt svar på ett annat inlägg du skrev om detta. Det du beskriver är inte realistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...