Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill byta från PC till Mac


Tonka3000

Rekommendera Poster

Jag undrar dock några få saker. För länge sen tyckte jag Mac var superpuckat. Jag var helt säker på att jag aldrig skulla kunna byta. Macen var låst till en all-in-one låda, som man inte fick röra, uppgradera eller något. Ville jag ha en firewire kunde jag inte installera ett styrkort för firewire, utan fick helt enkelt hitta en väg runt problemet. Sedan gillade jag inte hur de såg ut, hur MAC OS X fungerade, eller nåt... Det där med en musknapp kunde driva mig till vansinne!

 

Förlåt att jag fnissar när jag läser vad du skriver.... det känns så typiskt när en "Win-människa" uttalar sig..... :hihihi: FireWire lanserades mer eller mindre av Apple som standard långt innan PC-burkarna började med det som standard. Alla Macar har FW sedan mycket länge. De flesta har FW 400 men proffsmodellerna har FW 800. Så FW är inget problem... Om du köper en MacPro så har du alla möjligheter till utbyggnad. Du är ju inte tvungen att köpa en-allt-i-ett burk.

 

Jag har mött människor som har ratat Mac just pga enknappsmusen som anser sig vara kompetenta datamänniskor. Det är inte utan att man undrar vad det valsar runt för skrönor i Win/PC-världen...... Man pluggar i en två eller flerknappsmus och kör! Ska det vara så svårt....?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men funkar det på samma sätt (lägga två fingrar och klicka) på vanliga Macbooken också?

Ja om du ställer in det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket för komplicerade termer osv, så jag lämnar dessa recensioner till de kunniga. men allt jag vet är att mitt byte från PC till MAC som jag gjorde nyligen har fungerat felfritt. Enkelt att föra över saker via hårddisk/usb/firewire. Mac behandlar dom minst lika bra som PC.

En liten notis: Quicktime verkar inte vilja spela upp mina .avi filmer, wtf Apple? (VLC är överlägset ändå iofs)

 

Jag har inte så mycket med att bidra, men jag kan enkelt säga att hur du än gör för att få över dina filer så är det värt besväret. Mac och OS X Leopard är helt underbart att ha och göra med. Uppdateringar osv behöver man aldrig oroa sig över. Inga "egenskaper - drivrutiner - *söker i evigheter* - kunde inte hitta, "starta om datorn?" blabla and all that crap" kommer du aldrig se röken av:) tack och lov. även en som enkel sak som jag gör nu; streamar musik, surfar och spanar in lite nytagna foton är bara så mycket bättre, enklare och roligare med Spaces, den nya funktionen i Leopard.

 

Jag kan ju inte säga mer än att du inte kommer bli besviken. iMac 24" är ett monster, go get it:P

Lycka till!

 

p.s jag planerar att låsa in min gamla pc burk i ett skåp, koppla den till tvn och använda den som en enda stor hårddisk tills den crashar. jag öser inte in massa nedladdade skit i min macbook utan tankingar och dylikt låter jag vara kvar i PCn för att sedan enkelt föra över det som är intressant till min städade mac:P

onödigt, dumt? vet inte, men det är så jag gör det iaf=) alltid nåt om du orar dig över att förlora data. behåll båda och ta det lugnt. för över allt eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Allesammans!

 

Jag är ny på detta forum. Precis som någon annan skrev går även jag i tankarna för att köpa en ny dator, eftersom den PC jag har inte alls har någon trevlig batteritid samt att den är lite otymplig med sin 15" skärm. Jag har ofta med datorn till musikhögskolan där jag studerar, vill ha en lite mer "behändig" dator som jag även kan ha som en stationär. Den laptop har jag fastnat för är den nya MacBooken med 13,3" skärm.

Jag har arbetat lite med mac så jag vet ungefär hur de fungerar (långtifrån fullärd dock), frågan är om det tar länge att vänja om sig till mac? Vore tacksam om ni eventuellt skulle kunna säga lite positiva/negativa omdömen om mackarna. Jag vet att det finns nån mac-användare här på forumet i alla fall.

 

Hur fungerar officepaketet? Jag har hört att det ska komma ut ett nytt alldeles strax..

 

Sen skall det tilläggas att jag ska använda datorn till följande: Officepaketet, notskrivningsprogram och internet och att lyssna på musik. Kan man förresten koppla en MacBook till tv på ett smidigt sätt?

 

Det blev många frågor men jag hoppas att ni kanske kan svara på någon i alla fall.

God jul och gott nytt år till er allesammans!

 

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Allesammans!

 

Jag är ny på detta forum. Precis som någon annan skrev går även jag i tankarna för att köpa en ny dator, eftersom den PC jag har inte alls har någon trevlig batteritid samt att den är lite otymplig med sin 15" skärm. Jag har ofta med datorn till musikhögskolan där jag studerar, vill ha en lite mer "behändig" dator som jag även kan ha som en stationär. Den laptop har jag fastnat för är den nya MacBooken med 13,3" skärm.

Jag har arbetat lite med mac så jag vet ungefär hur de fungerar (långtifrån fullärd dock), frågan är om det tar länge att vänja om sig till mac? Vore tacksam om ni eventuellt skulle kunna säga lite positiva/negativa omdömen om mackarna. Jag vet att det finns nån mac-användare här på forumet i alla fall.

 

Hur fungerar officepaketet? Jag har hört att det ska komma ut ett nytt alldeles strax..

 

Sen skall det tilläggas att jag ska använda datorn till följande: Officepaketet, notskrivningsprogram och internet och att lyssna på musik. Kan man förresten koppla en MacBook till tv på ett smidigt sätt?

 

Det blev många frågor men jag hoppas att ni kanske kan svara på någon i alla fall.

God jul och gott nytt år till er allesammans!

 

Christian

 

Hej Christian:)

 

Smart val, Mac's 13" är en mysig dator. Min pappa använder den precis till det du gör, och han är helnöjd. Angående hur lång tid det tar att vänja sig beror ju helt på vad man gör, eftersom Mac har väldigt mycket program för väldigt många olika saker. Mig själv, som använder den för surfing, musik, bilder, film, lite spel och allt som hör vardagen till, kalender, mail osvosv, har vant mig otroligt fort. Jag har sysslat med PC sen jag var liten och vart en trogen besökare på alla stadens LAN, har inte en sekund ångrat mitt köp.

Mitt "tips": direkt när du får datorn, starta den och börja klicka på alla program du ser. spendera 5 min för att checka in vad programet används för och sen gå till nästa. Öppna upp systeminställningar och bläddra dig igenom alternativen så får du snart en bra överblick på hur det fungerar. sen finns ju alltid bra folk här på forumet som man kan fråga vid besvär=)

Så oroa dig inte över att det blir svårt att vänja sig. Man blir bara förvånad av hur enkelt allt är på en mac, när man på PC behöver bläddra igenom drivrutiner, atlernativ, installations cd-skivor osvosv.

 

Hursomhelst, att koppla till en TV är inte alls svårt. Du har två alternativ; koppla den precis som en PC, en sladd från tv'n till datorn (adapter följer med datorn så det passar) eller köp en Apple TV som gör att du trådlöst (gogo Apple) kan styra din dator från denna lilla box som du placerar jämte din TV. Hur smidigt som helst.

 

God jul och gott nytt år på dig själv=)

Någon mer erfaren som har något att tillägga?

*topic hijacked*

 

/Jonathan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*doublepost*

någon, hur raderar man in post? alternativet dyker inte upp? =P Jag har för vana att klicka för många gånger när någonting går långsamt^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytet är i närheten nu för mig...:D vet dock inte varifrån den kommer köpas:S det tar ju fett lång tid om man köper från applestore typ1-2 veckor...:( kankse man skulle tjacka en beggad iBook för typ 3 lax å leka med i nån månad fört innan man slår till mot en macBook, Typ inga afärer(vaniga typ siba) sälger ju macar ser det ut som läser alltid alla reklamblad:) bara massa PC's överallt med hårddiskar å ram minnen som sprutar hallonsaft på mackarna :D :S :( vad fan ska man ta sig till?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack:

Orkar inte byta tråd :nattinatti: Bad /me

Hur svårt är det att uppgradera/byta upp ramminnet till typ 2gb? Alt. finns det nån stanns där man kan lämna in booken å få det gjort för en billig penning? (Sthlm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...