Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill byta från PC till Mac


Tonka3000

Rekommendera Poster

Jag har nu bestämt mig för en iMac 24". Den ska inhandlas efter nästa uppdatering, enligt listan som finns på http://guides.macrumors.com/Buyer's_Guide_(time-ordered). Alltså, någon gång i februari nästa år, om de håller ungefär samma intervall mellan uppgraderingarna.

 

Jag undrar dock några få saker. För länge sen tyckte jag Mac var superpuckat. Jag var helt säker på att jag aldrig skulla kunna byta. Macen var låst till en all-in-one låda, som man inte fick röra, uppgradera eller något. Ville jag ha en firewire kunde jag inte installera ett styrkort för firewire, utan fick helt enkelt hitta en väg runt problemet. Sedan gillade jag inte hur de såg ut, hur MAC OS X fungerade, eller nåt... Det där med en musknapp kunde driva mig till vansinne!

 

Nu har jag dock mognat lite. Och äntligen insett hur överlägset Mac är PC. PÅ VISSA PLAN... Jag förstår att alla inte vill ha Mac. Men jag är inom rätt yrke, rätt kretsar för de som brukar tycka om Mac. Jag pluggar till fotograf, så under mina studier har förstått hur standard Mac är inom yrket.

 

Så nu kommer äntligen bytet till Mac....... Men. Vad händer med alla mina filer, inställningar och program? Jag har ju en miljard grejer till PC. Jag oroar mig över att jag måste kompromissa och förlora en massa grejer. Nu finns visserligen BootCamp där jag kan köra Windowsprogrammen i XP medan senaste katten från Apple får ta de grejer som är Mac-vänliga. (Men hur smidigt är det?)

 

Till sak. Här kommer några saker jag undrar över:

 

1. Jag har en extern hårddisk med massa bilder (.tiff). Den är PC-formatterad. NTFS. USB-kontakt. Lacie 320 GiG Porsche edition. Kommer den fungera som vanligt?

 

2. Jag har jättemånga program som jag samlat på mig under de 23 år jag varit PC-människa. Kommer alla dessa fungera med MAC OS X? (Jag vill inte använda BootCamp för varenda .exe-fil, helst slipper jag Windows helt och hållet.) Men fungerar .exe-filer och andra körbara Windows-program med MAC OS X?

 

3. Jag har lite extra hårdvara, typ en Microsoft-mus, kortläsare, USB-kontakter till mobiltelefoner, trådlöst tangentbord. Massa diverse såna saker. Kommer alla dessa fungera _felfritt_ med Mac? Eller finns det några vanliga problem med hårdvara i MAC OS X?

 

4. Utöver detta undrar jag om det finns andra saker som kan tänkas vara problem med? Jag hoppas att de som bytt från PC till Mac kommenterar hur det var att byta, vad som hände, vad som var positivt, vad som var negativt, etc, etc.

 

Tacksam för alla svar och tips inför min övergång till en överlägsen digital värld! ;)

 

MVH

/Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag har nu bestämt mig för en iMac 24". Den ska inhandlas efter nästa uppdatering, enligt listan som finns på http://guides.macrumors.com/Buyer's_Guide_(time-ordered). Alltså, någon gång i februari nästa år, om de håller ungefär samma intervall mellan uppgraderingarna.

 

Jag undrar dock några få saker. För länge sen tyckte jag Mac var superpuckat. Jag var helt säker på att jag aldrig skulla kunna byta. Macen var låst till en all-in-one låda, som man inte fick röra, uppgradera eller något. Ville jag ha en firewire kunde jag inte installera ett styrkort för firewire, utan fick helt enkelt hitta en väg runt problemet. Sedan gillade jag inte hur de såg ut, hur MAC OS X fungerade, eller nåt... Det där med en musknapp kunde driva mig till vansinne!

 

Nu har jag dock mognat lite. Och äntligen insett hur överlägset Mac är PC. PÅ VISSA PLAN... Jag förstår att alla inte vill ha Mac. Men jag är inom rätt yrke, rätt kretsar för de som brukar tycka om Mac. Jag pluggar till fotograf, så under mina studier har förstått hur standard Mac är inom yrket.

 

Så nu kommer äntligen bytet till Mac....... Men. Vad händer med alla mina filer, inställningar och program? Jag har ju en miljard grejer till PC. Jag oroar mig över att jag måste kompromissa och förlora en massa grejer. Nu finns visserligen BootCamp där jag kan köra Windowsprogrammen i XP medan senaste katten från Apple får ta de grejer som är Mac-vänliga. (Men hur smidigt är det?)

 

Till sak. Här kommer några saker jag undrar över:

 

1. Jag har en extern hårddisk med massa bilder (.tiff). Den är PC-formatterad. NTFS. USB-kontakt. Lacie 320 GiG Porsche edition. Kommer den fungera som vanligt?

 

2. Jag har jättemånga program som jag samlat på mig under de 23 år jag varit PC-människa. Kommer alla dessa fungera med MAC OS X? (Jag vill inte använda BootCamp för varenda .exe-fil, helst slipper jag Windows helt och hållet.) Men fungerar .exe-filer och andra körbara Windows-program med MAC OS X?

 

3. Jag har lite extra hårdvara, typ en Microsoft-mus, kortläsare, USB-kontakter till mobiltelefoner, trådlöst tangentbord. Massa diverse såna saker. Kommer alla dessa fungera _felfritt_ med Mac? Eller finns det några vanliga problem med hårdvara i MAC OS X?

 

4. Utöver detta undrar jag om det finns andra saker som kan tänkas vara problem med? Jag hoppas att de som bytt från PC till Mac kommenterar hur det var att byta, vad som hände, vad som var positivt, vad som var negativt, etc, etc.

 

Tacksam för alla svar och tips inför min övergång till en överlägsen digital värld! ;)

 

MVH

/Tony

 

1. OS X kan läsa men inte skriva till NTFS. För en fullt funktionabel disk måste du alltså formater om den

 

2. .exe är endast för Windows och går inte att köra i Mac OS. Vill du slippa Bootcamp så fick ex VMWare eller Parallells

 

3. Funkar

 

4. Svårt att svara på. Varier från person till person

 

en liten anekdot är att det är Apple som uppfunnit Firewire ;)

macens mus är inte av enknappsmodell nu, undersök så får du se

Mac är ofta standard inom grafiska industrin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att koppla in hårddisken är inget problem (även om usb är mycket långsammare än Firewire), tiff-filer går utmärkt att använda på mac och NTFS kan läsas av macen men inte skriva till så där får du nog kopiera över filerna till mac:en och sedan formatera om den till annat format och sedan lägga tillbaks bilderna - men det ska inte vara något problem.

 

2. Jag misstänker att väldigt många av de program du samlat på dig på 23 år inte längre fungerar, eller inte skulle fungera med Vista eller inte vara värda att köra överhuvudtaget längre eftersom det finns mycket nytt som är bättre såväl på pc-sidan som på mac-sidan. Jag kan i alla fall försäkra dig att du säkert kommer hitta bra ersättningsprogram för det du behöver i form av mac-program med hela mac-användarvänligheten inbyggd.

 

3. Man kan aldrig garantera att alla tillbehör kommer fungera perfekt på mac lika lite som man kan garantera att alla tillbehör fungerar utan problem på Vista. Men det mesta kommer säkert fungera utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två Lacie Porsche edition på 80 respektive 250GB och jag har först använt dem till min PC så som de var formaterade ifrån början. Dessa fungerar utmärkt nu till Macen att både läsa och skriva till. Jag har dem inte framför mig så jag kan inte se vilket filformat de är i med det kanske är FAT ifall det är så att NTFS inte fungerar. Det jag vill säga är att de kommer att fungera om du inte själv formaterat om dem till ett nytt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som min syster sa efter att hela livet kört pc och som fick möjlighet att genom jobbet i danmark

att få en 24" imac.

För första gången äger jag en riktig dator

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som min syster sa efter att hela livet kört pc och som fick möjlighet att genom jobbet i danmark

att få en 24" imac.

För första gången äger jag en riktig dator

:stjarnsmall:

 

 

en datalärare sa på en skola här i närheten sa; "och ni som har en mac istället för en dator så kan jag hjälpa er att formatera om"

 

så mycket koll hade han...

 

bytte från pc till mac i somras och jag saknar inte ett ända program eller något, överförde mina bilder och min musik och sen var det bara att köra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också nyligen bytt från PC till mac. Körde in Parallels och installerade Vista. Fick efter det känslan "nu då" och stängde av vista. Har bara startat upp det för att visa kompisar som är lite nyfikna. Jag sakna inget från PC:n.

Dock kör jag en PC med XP som server i klädkammaren och då fungerar det att via Samba skriva till NTFS-diskarna. Så kan du ha en PC som server behöver du inte formatera om den externa disken. Ska du endast ha den externa disken bör du kopiera över innehåller och formatera om disken.

 

På bärbara är det endast en musknapp, men man använder ctrl + musknappen för att få upp meny. Mighty Mouse har två knappar, även om det inte syns :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bärbara är det endast en musknapp, men man använder ctrl + musknappen för att få upp meny.

 

På min MBP lägger jag bara två fingrar på touchpaden och klickar på musknappen, så blir det högerklick. Det är väl en ren inställningssak?

 

Hur som helst trodde jag aldrig jag skulle gilla att ha det så, när jag varit så van vid att ha två musknappar även på laptops. Men nu känns det hur naturligt som helst - och dessutom bättre än "tvåknappssystemet".

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min MBP lägger jag bara två fingrar på touchpaden och klickar på musknappen, så blir det högerklick. Det är väl en ren inställningssak?

 

Hur som helst trodde jag aldrig jag skulle gilla att ha det så, när jag varit så van vid att ha två musknappar även på laptops. Men nu känns det hur naturligt som helst - och dessutom bättre än "tvåknappssystemet".

/ Kiwi

Om man vill så kan man ställa in så att dutta med två fingrar på touchpaden och få ett högerklick. Så har jag på min MBP, och jag tycker det är ännu smidigare än att hålla två fingrar på touchpaden och klicka med knappen. Men smaken är som baken.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytte från pc till mac i somras och jag saknar inte ett ända program eller något, överförde mina bilder och min musik och sen var det bara att köra! :D
Har också nyligen bytt från PC till mac. Körde in Parallels och installerade Vista. Fick efter det känslan "nu då" och stängde av vista. Har bara startat upp det för att visa kompisar som är lite nyfikna. Jag sakna inget från PC:n.

Sweet!!

 

Om du är fotograf och har Mac ska du inte glömma att skaffa ovärderliga GraphicConverter: http://www.lemkesoft.com/

Aha aha... Ser ut som ytterligare ett konverteringsprogram. Men det var nån reklam på sidan som berättade att en nöjd kund trodde samma sak - tills han testa GraphicConverter! Å då blev han så klart helt såld och använder inget annat program idag.... Helt klart värt att testa ;)

 

 

Det låter som om det kommer att funka klockrent detta med PC -> MAC-bytet. Känner mig helt nöjd med svaren.

 

För att fortsätta tråden kan jag säga att jag satt och funderade idag på Mac-användares lojalitet. Min bror sa att det inte finns något kopieringsskydd på Leopard. Han sa att man kunde använda skivan på flera system och installera till förbannelse. Kan detta verkligen stämma? Har Apple inte bara utrotat hotet från virus i sina system utan också warez från att sprida sig?

 

Hur lojal är en Apple-fanatiker? Har medelfanatikern både iPhone, iMac, Apple TV, T-shirt och flasköppnare från Apple? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta tråden kan jag säga att jag satt och funderade idag på Mac-användares lojalitet. Min bror sa att det inte finns något kopieringsskydd på Leopard. Han sa att man kunde använda skivan på flera system och installera till förbannelse. Kan detta verkligen stämma? Har Apple inte bara utrotat hotet från virus i sina system utan också warez från att sprida sig?

 

Apple är ovanligt generösa vad det gäller programspärrar och kopieringsskydd och lägger inte in jobbiga skydd utan litar på sina kunder. Skönt att slippa krånglet. Skönt till skillnad från framförallt Adobe och MS jobbiga system med aktivering etc. som för de ärliga kunder bara är onödig krångel. Oavsett alla skydd finns ju programmen tillgängliga olagligt ändå så i slutändan trilskas bara Adobe och MS med sina trogna kunder… Det slipper man hittills med Apple.

 

Titta förresten också på:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=61863

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ovanligt generösa vad det gäller programspärrar och kopieringsskydd och lägger inte in jobbiga skydd utan litar på sina kunder. Skönt att slippa krånglet. Skönt till skillnad från framförallt Adobe och MS jobbiga system med aktivering etc. som för de ärliga kunder bara är onödig krångel. Oavsett alla skydd finns ju programmen tillgängliga olagligt ändå så i slutändan trilskas bara Adobe och MS med sina trogna kunder… Det slipper man hittills med Apple.

 

Titta förresten också på:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=61863

Men du måste hålla med om att det är helt klart mycket lättare att piratkopiera program om det inte är någon spärr alls i programvaran. Tänk dig ett sällskap med fotografer som delar studio, inte fan beställer de var sin Photoshop om de ska köpa något när man lika lätt kan installera från samma skiva. Lite väl överdrivet exempel, men du fattar :)

 

Jag tror att kunderna är medvetna om piratkopieringen som förekommer, de tål nog att "krångla" lite med sina licenser. Det är ju naivt men samtidigt väldigt respektingivande och stort av Apple att inte spärra sitt brand new superfina operativsystem. Jag är lite chockad faktiskt!

 

Apråpå kopieringsskydd. Visst är iTunes sjukt preparerat med massa skydd? Där har Apple inte hållt efter... Fast det beror väl mest på att de säljer inte sina egna produkter där utan andras verk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så har jag väl kört en och annan piratad programvara, det kan väl erkännas. Men jag har alltid köpt operativsystemet. Tror faktiskt att jag inte är ensam om det!

 

Och jobbar man professionellt med sin dator, då betalar man för sin programvara. Det är iaf min inställning. Hur skulle det se ut om snickaren inte betalade för sina verktyg? Även om Photoshop inte är billigt, så är det en ganska liten kostnad om du har någorlunda snurr på firman...

 

Kopieringsskyddet du refererar till i iTunes är ju låtar som säljs på iTunes Store. Och det är mig veterligen inte Apples val utan skivbolagens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Mac-användare, iom att de varit en rätt liten grupp med stor samhörighet, tror jag, har lett till Apple inte bakat in kopieringsskydd i OS X. De gör så att säga inga stora pengar, till skillnad från MS eller Adobe på just mjukvara. Hårdvaran däremot, där Apple gör sina pengar, den är väldigt strikt efterhållen.

 

Jag har också köpt alla mina versioner av OS X. Däremot kan jag erkänna att jag laddat ned ett eller annat program.

 

EDIT: Fina bilder du har på din sida :) vilken kamerautrustning har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har en likadan (500gb), jag flyttar den konstant mellan PC och Mac, fungerar utmärkt.

 

2. Det finns ett program som heter Crossover, det fungerar dock endast med ett fåtal .exe filer/program t.ex. microsoft word (vilket redan finns i en mac-verision).

Hur som helst har dom en lista på sidan där du kan läsa vilka program som fungerar.

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

 

3. Jag har en Microsoft mus som jag använt till macen ett fåtal gånger, fungerar uselt. Jag måste dock tillägga att den är avsedd för laptops (jag kör iMac), i vanliga fall kör jag en trådlös mighty mouse. Den fungerar utmärkt.

 

4. Jag bytte nyligen från PC och jag kan säga att vissa saker kommer vara lite irriterande i början, men du kommer snart att undra varför du inte blivit "upplyst" tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par olika lösningar för att skriva NTFS diskar från Mac. Så det går. Det står om det här bl a

http://www.idg.se/2.1085/1.125505

 

Det kan hända att det finns enklare och bättre lösningar än den jag hittade i länken ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jobbar man professionellt med sin dator, då betalar man för sin programvara. Det är iaf min inställning. Hur skulle det se ut om snickaren inte betalade för sina verktyg? Även om Photoshop inte är billigt, så är det en ganska liten kostnad om du har någorlunda snurr på firman...

Mycket sant. Det blir lite av ett moment 22 däremot om man behöver jobb för att få pengar till att köpa programvara som man kan göra jobb med....

 

EDIT: Fina bilder du har på din sida :) vilken kamerautrustning har du?

Först å främst, tack! Det är främst skolans kameror jag använt till bilderna. Det är nog mest en Canon 5D med 24-105mm f/4.0 objektiv. Ibland har jag lånat hem en Canon 1Ds MkII. Den ger något skarpare och större bilder. Mycket bra till avancerade saker, fast oftast helt överflödigt. Studiobilderna är tagna i skolans studio, där vi har massa lamphuvuden, paraplyer, softboxar och grejer. Helt klart användbart!

 

1. Jag har en likadan (500gb), jag flyttar den konstant mellan PC och Mac, fungerar utmärkt.

 

2. Det finns ett program som heter Crossover, det fungerar dock endast med ett fåtal .exe filer/program t.ex. microsoft word (vilket redan finns i en mac-verision).

Hur som helst har dom en lista på sidan där du kan läsa vilka program som fungerar.

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

 

3. Jag har en Microsoft mus som jag använt till macen ett fåtal gånger, fungerar uselt. Jag måste dock tillägga att den är avsedd för laptops (jag kör iMac), i vanliga fall kör jag en trådlös mighty mouse. Den fungerar utmärkt.

 

4. Jag bytte nyligen från PC och jag kan säga att vissa saker kommer vara lite irriterande i början, men du kommer snart att undra varför du inte blivit "upplyst" tidigare.

Tack för infon! Känns tryggt. Jag antar att jag kommer hitta många nackdelar, men desto fler fördelar... (Nackdelarna lär jag mig nog att hitta lösningar runt, Mac är ju ööööverlägset PC :P)

 

Det finns ett par olika lösningar för att skriva NTFS diskar från Mac. Så det går. Det står om det här bl a

http://www.idg.se/2.1085/1.125505

 

Det kan hända att det finns enklare och bättre lösningar än den jag hittade i länken ovan.

Nice! Jag har dock en USB2.0 extern hårddisk och att skriva till den i "satans långsam" hastighet lockar inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Det finns ett program som heter Crossover, det fungerar dock endast med ett fåtal .exe filer/program t.ex. microsoft word (vilket redan finns i en mac-verision).

Hur som helst har dom en lista på sidan där du kan läsa vilka program som fungerar.

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

 

Crossover fungerar bara "säkert" med dom på listan. Men jag körde i fredags nått j*vla b-program som min fysiklärare tyckte va bra "Cassy-lab" via Crossover (utan instalations cd ens) och körde en "osäker" körning. Funkade jätte bra! eller ptja.. lika bra som det gjorde på skolans egna dell.

 

Så en lösning finns alltid och i värsta fall heter den windows!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja köpa en MacBook men de är ändå rätt så dyra

Man får vad man betalar för? Visst finns det avsevärt billigare PC-laptops, men oftast har de inte jämförbara specar. Och framförallt har de inte OSX! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja köpa en MacBook men de är ändå rätt så dyra

Nej det är dom inte. Jämför med motsvarande PeZe så ska du se att du kommer betydligt billigare undan. Dessutom så kommer du få, om du köper Macbooken, att få ett system som du faktiskt kan göra någonting vettigt med. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestanda och tillförlitligheten, samt användarvänligt OX= priceless

 

Jag betalar för mina licenser, både för OS och program,så väl hemma säl som prof.

I slutändan tror jag det belönar användare, program producent och uppdragsgivare.

 

Sen har jag sett att öppna kort med bla. Skatteverket och andra myndigheter betalar sig.

Jag få så mycket extra hjälp, som jag ser som ovärdelig, när de ser att jag håller mig till regelverket och än mer då jag påpekar vikten av deras arbetsinsats.

Lite vänlighet och lätt-smörande är det värda, tycker jag.

 

Sen sover jag gott och oroar mig inte för vem som kommer

och knackar på dörren eller nätverksporten. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På min MBP lägger jag bara två fingrar på touchpaden och klickar på musknappen, så blir det högerklick. Det är väl en ren inställningssak?

 

Hur som helst trodde jag aldrig jag skulle gilla att ha det så, när jag varit så van vid att ha två musknappar även på laptops. Men nu känns det hur naturligt som helst - och dessutom bättre än "tvåknappssystemet".

 

 

/ Kiwi

 

 

Men funkar det på samma sätt (lägga två fingrar och klicka) på vanliga Macbooken också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...