Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Braun eller Phillips rakapparat


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja, undrar om vi kan med gemensamma krafter en gång för alla finna ut vilken typ av rakapparat som är bäst, d v s rakar bort mest och snabbast?

 

Nån som vet vilken som säljer bäst?

 

Själv förefaller det mig som att Brauns är mer ergonomisk men att Phillips kanske har mer skäryta och är effektivare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Braun är bättre! Philips tar dåligt och går sönder och kleggar igen.

 

Allra bäst är BIC engångshyvlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger samma sak... nästan... Braun är bättre än Philips, engångshyvlar blir jag bara skadad av :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples iShave förstås!… :D :D :D

 

(Jag lovar att de skulle sälja 17 miljoner av den om den kom…)

 

Näe, allvarligt talat. Det ända som duger är gamla hederliga billiga engångsrakhyvlar. Märkesrakhyvlar tävlar ju om att bli mjukast och mildast! Ska man ha en hyvel ska den väl hyvla!

 

Själv håller jag mig till blåvitts hyvlar på konsum. Är de bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyvel regerar, fast inte engångs. Använder Gilette Mach 3 Power eller vad den nu heter, vibrerar lite skönt.

 

Apparater kommer inte tillräckligt nära huden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i och för sig många år sedan jag hade en Braun, men jag har bytt till Philips och har inte ångrat mig. Den Philips jag har är vattentät, så det är bara att skölja den i varmt vatten en gång i veckan så kläggar den inte igen som min förra Philips gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva rakningen då Telly, upplever du Phillipsen som effektivare eller är det bara vattentätheten som är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva rakningen då Telly, upplever du Phillipsen som effektivare eller är det bara vattentätheten som är bra?

Jo, det är själva rakningen som gör att jag aldrig ångrat att jag gick över till Philips. Philips rakar bättre, blir inte lika fort skäggig igen. Vattentätheten är bara en liten bonus.

 

Ursäkta att jag var otydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Philips i alla år. Senaste köpet var en simplare variant med "fast" huvud, där bladen inte kan flexa...men jag tog och rengjorde huvudet från den gamla, eftersom de ser likadana ut, satte in bladen från den nya, och klickade på huvudet på den nya apparaten. Vipps, så har man en dyrare version! :D

 

Hyvlar vill jag inte veta av.

 

Braun verkar dock ha grym självreningsfunktion på vissa apparater.

 

Kanske skulle man testa en Braun nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar min Philips bättre. Den är tystare, går att spola av i varmvatten och behagligare att raka sig med...framför allt när stubben fått växa några dagar.

Braun apparaten tar något närmare huden men det ser ut som jag vet inte vad när jag har använt den. Den verkar inte behålla något av den klippta stubben inuti maskinen utan sprider "dammet" omkring sig. Fulla handfatet, golvet, min skjorta...något irriterande. :angry:

Den stora nackdelen med Phlipsen är att nya skär kostar lika mycket som en ny apparat :(

 

Vill jag bli riktigt slät och fin rakar jag först med min Philips och sedan med min Braun. (Eller också använder jag bara hyvel) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig provat Braun men har haft två olika Philips och varit missnöjd med båda så jag kommer att prova något annat nästa gång. Dels så pajade batterierna på båda aparaterna och dels så får man små sår om man rakar sig på halsen. Nu använder jag bara trimsaxen på rakaparaten och hyvel med tre blad för övrigt men kommer kanske att köpa en ny Braun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philips!!

Rakar perfekt, har haft min senaste i tio år nu utan att byta skär.

Testat Braun oxå men såg ut som en Rödhake efteråt med sveda på hela halsen och hakan. Passar inte min hud iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag haft Braun för länge sen och sen kört med hyvel men jag har leverfläckar som man måste "runda" så senaste decenniet har jag kört med en hår/skägg-klippapparat en gång i månaden så jag samlat till skägg alltså och sen klippt bort det en gång i månaden och därmed fått en moderiktig tredagarsstubb i tre dar som sen blivit sexdagarsstubb i sex dar o s v. Men mitt minne av Braun var att jag blev röd oxå, varför jag inte provat phillips är att jag alltid undrat hur den kan raka i "hörnet" under haklinjen, formen är ju inte direkt optimerad för innervinklar såsom Braunen är. Nån phillipsägare som kan säga hur den fungerar där?

 

Nu funderar jag på att raka mig lite finare oftare men undrar vad jag ska satsa på, har inte lust att köpa två rakapparater för att ta reda på vilken som rakar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag alltid undrat hur den kan raka i "hörnet" under haklinjen, formen är ju inte direkt optimerad för innervinklar såsom Braunen är. Nån phillipsägare som kan säga hur den fungerar där?

 

 

Har i alla fall inte haft nåt problem med det...möjligen kan man få sträcka ut halsen lite (titta upp alltså) men i övrigt funkar i alla fall min Philips bra (minns att den kostade ca. en tusing för 6 år sedan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte från Philips till Braun för 12 år sedan har inte ångrat mig...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Braun sedan rakhyvlarna kastades i tonåren.

Nu fungerar inte Philips för mig, stubbet verkar anpassa sig till maskinen man använder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Hyvel regerar, fast inte engångs. Använder Gilette Mach 3 Power eller vad den nu heter, vibrerar lite skönt.

 

Apparater kommer inte tillräckligt nära huden.

Jo. Våtrakning rules. Testade maskin för några år sen men det kändes ju dessutom lite småäckligt. Man kände sig inte alls ren som vid våtrakning, utan som att man gned loss massa hudceller och gnuggade runt dom i ansiktet. Men det är väl en vanesak antar jag....

 

OT:

 

- Jag har uppfunnit en rakapparat där man bara stoppar in huvvet, så rakas kinder, haka och hals på en enda gång.

- Ehh.... det kan ju inte funka. Folk har ju t.ex. olika form på huvvet och hakan och så....

- Jo, men bara till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Våtrakning rules. Testade maskin för några år sen men det kändes ju dessutom lite småäckligt. Man kände sig inte alls ren som vid våtrakning, utan som att man gned loss massa hudceller och gnuggade runt dom i ansiktet. Men det är väl en vanesak antar jag....

 

OT:

 

- Jag har uppfunnit en rakapparat där man bara stoppar in huvvet, så rakas kinder, haka och hals på en enda gång.

- Ehh.... det kan ju inte funka. Folk har ju t.ex. olika form på huvvet och hakan och så....

- Jo, men bara till att börja med.

Det bästa är att sitta en stund i bastun innan, sedan kan man nästan raka sig med en handduk, skäggstubben rinner av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Om man dyker upp lite orakad brukar vännerna fråga: Har du skaffat en Philishave? (eftersom man ser lite orakad ut efter att ha rakat sig med en sån) :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n är det så?! :( Jag som började luta åt att testa en Phillips. :D

 

Vilken är bäst att ta de håren på halsen som "ligger ner"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Det bästa är att sitta en stund i bastun innan, sedan kan man nästan raka sig med en handduk, skäggstubben rinner av...

Rätt, man bara drar med tummen över hakan... :)

 

Men problemet är att du blir "orakad" snabbt. Huden sväller upp lite runt hårsäckarna i bastun (och i värme över huvud taget) eftersom blodkärlen vidgar sig och blodgenomströmningen i huden ökar. Så efter en stund (och efter rakningen) går svullnaden bort och skäggstubben kan titta fram några tiondels millimetrar.

 

Tyvärr, eftersom jag rakar mig samtidigt som jag duschar och upplever det där varje dag. Men det skiter jag i. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...