Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Braun eller Phillips rakapparat


Semmelman

Rekommendera Poster

Vilken är bäst att ta de håren på halsen som "ligger ner"?

 

 

Rakhyvel...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Jag har provat både Philips och Brauns värstingapparater, men för mig gäller endast Braun.

Har en med ladd- och rengöringsdocka.

Philips vill gärna rycka nåt strå ibland, samt är svårare att få en rak kant med.

Trimmern döljer sig på Philipsen så det blir en liten chansning på var man egentligen trimmar.

 

Sen har jag en Philips skäggtrimmer som jag ställer in för skägg och mustasch resp för det jag har kvar runt huvudet, och den fungerar alldeles utmärkt, har inte varit hos frisör sen 1989.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen rakar philipsen närmare vad jag tycker men att gnida runt den otympliga klumpen till maskinen mot huden känns inte skonsamt.

Braun är mer som en hyvel när man arbetar, inte lika snyggt men man får en bättre känsla och vet vart man har den.

Sen låter ju dom flesta philipsena otroligt äkligt med sitt gnissel och man får gåshud och rysningar. Kanske är det hemligheten med närmare rakning att skägget står rakt ut? :)

Kör med Barun om jag inte sa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det står 50-50, jag är osäkrare nu än innan jag frågade. :D

Men härregud, jag gav dig ju svaret redan i inlägg nr 2! Jag är 4000 år gammal, har 390 i IQ och kan och vet allt - det jag sa var inget annat än sanningen. :borstatanderna::byrakrat:B):pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så mycket praktiskt erfarenhet du måste ha så måste jag väl lyda... fast nu var det ändå en del jobbiga typer som tyckte annorlunda. :D

 

Ja jag vet inte längre vad jag ska tro. Får gå till skönhetsvården och få alla hårsäckar laserborttagna så är problemet löst en gång för alla. :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lyfter denna tråd igen, det blev inget köp för jag kunde inte bestämma mig fast jag nästan bestämt mig för Braun men häromdagen pratade jag med farsan och brorsan som körde phillipshäjv och idag råkade jag läsa ett test i metro där braunen inte alls hyllades, bl a sas att den hade problem med halsen och längre skäggstubb... så nu vet jag varken ut eller in. :(

Har ngn ngt nytt att anföra så gör det gärna! Jag vill alltså använda den högst två ggr i veckan och alltså bör den kunna ta skäggstubb, kan inte Braunen det verkligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har större delen av mitt liv använt Philips och tyckte att den var bra,

men fick för några år sedan allergiutslag efter rakningen.

Gick sedan över till Gilette Mach 3 och tänker inte överge denna,

eftersom den är suverän och det känns bra och efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philips ger mig finnar eftersom stråna klipps ovanför hudnivå och sen hamnar snett i hårsäcken när de växer ut igen.

Nu använder jag bara en trimmer som ger endagsstubb minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar inte kanske att apparaten drar först ut stråt och klipper av det och sen åker håret tillbaka och växer sen snett inne i hårsäcken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man bli len så är det hyvel som gäller. Mac 3 är den bästa jag provat, men det tog länge innan det kom en som var så pass bra och lätt att rengöra. Nu har visst Braun kommit ut med en apparat som kostar ca 3.500 kr. Jag tror det är sista dödsryckningen för dessa apparater. Bättre att låta skägget växa. Det tänker jag göra i vinter. Har aldrig haft helskägg men det blir säkert varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att skägg fastnar i skjortans sömmar el vad det är, måste raka mig på halsen för att slippa nypen. Tidigare har jag inte använt skjorta så mycket och haft skägg som jag ibland tagit bort med en trimmer så det har inte varit ngt problem men nu måste jag använda skjorta så nu är problemet lite akut. Hyvel har jag använt mig av förr oxå men det är både lite besvärligare och rakar bort små kroppsdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var och hälsade på mina föräldrar och en bror sista veckan av sommaren. Eftersom jag inte hade med mig min rakapparat (en snart 10 år gammal Philishave), så lånade jag brorsans Fusion-hyvel. Hade inte använt hyvel sen jag skaffade rakapparaten, eftersom hyvlarna som fanns då rev sönder min hud nåt fruktansvärt. Jag hade stora blödande sår efter varje rakning, och det sved i huden i upp till ett par dagar efter varje rakning, trots rikligt med raklödder. Före dusch, efter dusch - gjorde ingen skillnad.

 

Men, med brorsans nya hyvel gick det jättebra. Visst sved det lite och lite blod kom det, men det var inget som varade mer än minuter.

 

Veckan efter köpte jag mig en egen hyvel och en uppsättning rakblad och rakar mig numera i duschen. Gör klart allt annat (schampo, tvål) och har sen raklödder i ansiktet, rakar mig och sköljer av allt. Klart!

 

Efteråt smörjer jag in ansiktet med en fet salva, för att huden ska må bra.

 

Jag rakar mig inte varje dag, för det blir för jobbigt (det tar ca 10 min extra för rakningen, plus att jag inte duschar varje dag i snitt) så mellan varven blir jag lite skäggig. Huden mår nog också bättre av att inte bli rakad för ofta.

 

Det är en underbar känsla att vara alldeles slätrakad. Jag önskar att jag kunde ta bort skäggväxten helt - permanent, men det går knappast. Jag avskyr skäggväxten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...