Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirus


sgt_slaughter

Rekommendera Poster

sgt_slaughter

har ni ngt tips för antivirus för mac? behöver man det överhuvudtaget? har dubbla barnadväggar till min raouter...räcker de????

 

Om man måste ha antivirus vilken ska man ha, vilken är typ bäst...samt att den inte slukar all kraft.

 

Många frågor hehe men måste veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni ngt tips för antivirus för mac? behöver man det överhuvudtaget? har dubbla barnadväggar till min raouter...räcker de????

 

Om man måste ha antivirus vilken ska man ha, vilken är typ bäst...samt att den inte slukar all kraft.

 

Många frågor hehe men måste veta

 

Hej på dig du! :)

 

Du behöver inte något antivirus program till din Mac, och en brandvägg räcker nog.. Antigen kör du med Routerns brandvägg (om den har någon) eller så kör du fast med Macens inbyggda brandvägg, den fungerar alldeles utmärkt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget finns inget VIRUS men någon mask eller trojan. I stort sett så är det 99.9% riskfritt. Därför finns heller inget antivirusprogg för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns gör det väl iofs, även om jag kan skriva under på att man inget behöver, sen beror det väl på vad man gör med sin dator, jag har aldrig haft ett virus på min PC heller, däremot har jag jobbat på företag där jag mer eller mindre hade en dags jobb att varje måndag ta bort diverse virus och maskar på laptops som anställda haft med sig hem över helgen...(allt med "ledningens" vetskap, och i princip på deras order enligt principen "klart grabben ska..."..) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns gör det väl iofs

 

Min uppfattning är att det inte finns virus till OS X i ordets striktaste bemärkelse. Som jag skrev så finns det någon trojan och någon mask som folk har rarpporterat någon gång någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att det inte finns virus till OS X i ordets striktaste bemärkelse. Som jag skrev så finns det någon trojan och någon mask som folk har rarpporterat någon gång någonstans.

 

Fast hade du läst mitt svar lite noggrannare så hade du kopplat att det var virusprogram jag pratade om, som du sa inte fanns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni ngt tips för antivirus för mac? behöver man det överhuvudtaget? har dubbla barnadväggar till min raouter...räcker de????

 

Om man måste ha antivirus vilken ska man ha, vilken är typ bäst...samt att den inte slukar all kraft.

 

Många frågor hehe men måste veta

 

Kan vara bra om man har "windows-polare" man delar filer med.

 

http://www.clamxav.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ett virus från PC (som ju på ett eller annat sätt är körbar kod) smittar ju inte Mac OS, det är isf om man vill kontrollera filer man får från PC, som sen ska vidare till PC, men det ser jag snarare som att det är deras eget problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hade du läst mitt svar lite noggrannare så hade du kopplat att det var virusprogram jag pratade om, som du sa inte fanns...

 

Absolut....... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
...så att de Windowspolare man delar filer med slipper ha ett virusskydd själva...

 

instämmer till fullo :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt efter virusskydd till min mac i månader. Alla säger att det inte finns???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

nej det finns inga virus, trojaner, spyware, blaha blaha ware för OS X. Sånt är till för Windows

 

de program som finns är till för att skydda just, ja Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag har sökt efter virusskydd till min mac i månader. Alla säger att det inte finns???

 

Virusskydd finns, däremot inga virus... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

ClamXav är ju gratis, men som sagt; enda anledningen att köra virusskydd är att dian Windows-kompisar ska slippa köra det på sina burkar.

Visst kan man välja att göra det, men snyter du deras näsor och torkar dem i rumpan när de är färdiga oxå? Eller kan de sköta sånt själv? I så fall borde de klara av att skydda sig mot Windows-virus själva oxå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Både Norton/Symantec och McAfee har ju...

 

Symantec har ju även Norton 360 med allt i sig.

 

Borde själv klassificeras som ett virus.

 

Norton är det sämsta och mest resurskrävande antivirusprogrammet som finns. Många tror att det är bäst bara för att Norton nästan alltid är det dyraste programmet

 

Symantec är ett dyngföretag som skrämmer folk för att kunna sälja sitt skräp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClamXav är ju gratis, men som sagt; enda anledningen att köra virusskydd är att dian Windows-kompisar ska slippa köra det på sina burkar.

Visst kan man välja att göra det, men snyter du deras näsor och torkar dem i rumpan när de är färdiga oxå? Eller kan de sköta sånt själv? I så fall borde de klara av att skydda sig mot Windows-virus själva oxå!

Jag tycker att frågan är fel ställd. I mitt tycke ska frågan ställas:

"Vill jag hjälpa till att sprida virus?"

 

Svaret på den frågan är rimligtvis "nej" och därför bör man ha antivirusprogram även på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag tycker att frågan är fel ställd. I mitt tycke ska frågan ställas:

"Vill jag hjälpa till att sprida virus?"

 

Svaret på den frågan är rimligtvis "nej" och därför bör man ha antivirusprogram även på Mac.

 

 

Har kan Windowsvirus vara ett problem för de Windowsanvändare som har ett fungerade virusskydd? Nej, just det. Du skyddar alltså såna som inte orkar skydda sig mot virus. Med samma filosofi bör du installera inbrottslarm i ditt hus och då samtidigt sätta in detektorer hos de grannar som själva inte orkar kosta på sig ett inbrottslarm?

 

Eller vill du hjälpa inbrottstjuvar att lyckas smita undan? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kan Windowsvirus vara ett problem för de Windowsanvändare som har ett fungerade virusskydd?

Därför att virus också stjäl bandbredd på internet när de sprids.

 

Med samma filosofi bör du installera inbrottslarm i ditt hus och då samtidigt sätta in detektorer hos de grannar som själva inte orkar kosta på sig ett inbrottslarm?

Nej, med samma filosofi som DU skulle jag lämna min ytterdörr öppen och lägga fram en tigersåg så att tjuven kan bryta sig in hos grannen.  ;)

 

Som avslutning:

JAG tycker inte det finns några skäl att inte ha virusskydd i sin dator, oavsett operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Därför att virus också stjäl bandbredd på internet när de sprids.

Nej, med samma filosofi som DU skulle jag lämna min ytterdörr öppen och lägga fram en tigersåg så att tjuven kan bryta sig in hos grannen. ;)

 

Vänligen ge ett - säger ett - exempel på att virus spridits via en Mac till en Windows-burk. Ett enda exempel borde du kunna skaka fram från alla miljardtals interaktioner mellan maskiner på de olika plattformarna - där i stort sett samtliga Maccar saknar virusskydd. Ett exempel! Ett enda! Hjälpte någon mac till att sprida LoveLetter? Blaster? Melissa? Nimda? Sobig-F? Code Red? Ett exempel där nåt av dessa "storvirus" smittat en Windows-maskin via en Mac?

Kan du inte komma med såna exempel faller din tigersågsliknelse totalt - tigersågen blir till en kissekatt som inte kan göra någon skada hos grannen.

De enda som har glädje av att miljoner mac-ägare slösar processorkraft och pengar för att skydda andra mot något som inte kan hända är virusskyddsindustrin. Jobbar du där? ;) Sluta sprid vanföreställningar om risker som inte finns. Och även om risken hade funnits - vilket praktiken visat att den inte gör - är det fortfarande de som har osäkra hus som ska se till att de har inbrottslarm -inte deras grannar som haft förstånd att bygga säkra kåkar.

 

Så något bättre får du allt komma med. Ska vi polemisera vill jag ha lite tuggmotstånd. Tills dess: I rest my case... B):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är kanske lite onödigt att tynga ner sin dator och ge pengar till Symantec för att inte sprida virus. Nästan alla virus är ändå riktade mot Windows, och därför har nästan alla Windows-datorer AntiVirus-program.

 

Och låt oss säga att någon Windows-dator inte har AntiVirus... Ja, då mår den datorn nog ändå inte särskilt bra. Om ett virus, mot förmodan, skulle spridas till den datorn från min Mac så betvivlar jag att det skulle göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni ngt tips för antivirus för mac? behöver man det överhuvudtaget? har dubbla barnadväggar till min raouter...räcker de????

 

Om man måste ha antivirus vilken ska man ha, vilken är typ bäst...samt att den inte slukar all kraft.

 

Många frågor hehe men måste veta

 

Känner du att du måste ha antivirusprogram så finns det ju några att välja på. . . Själv tycker jag Intego VirusBarrier X4 är bäst. Det stjäl ingen märkbar prestanda tycker jag. Säljs av bl a Macoteketet. Har även provat Norton och Sophos men de var inga höjdare. Fast egentligen behöver man inte antivirus till Mac. Som nämnts i tråden är ju Windowsvirus Windowsanvändarnas problem. Fast är man paranoid så är man. . . Själv kör jag hela säkerhetspaketet från Intego :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen ge ett - säger ett - exempel på att virus spridits via en Mac till en Windows-burk. Ett enda exempel borde du kunna skaka fram från alla miljardtals interaktioner mellan maskiner på de olika plattformarna - där i stort sett samtliga Maccar saknar virusskydd. Ett exempel! Ett enda! Hjälpte någon mac till att sprida LoveLetter? Blaster? Melissa? Nimda? Sobig-F? Code Red? Ett exempel där nåt av dessa "storvirus" smittat en Windows-maskin via en Mac?

Kan du inte komma med såna exempel faller din tigersågsliknelse totalt - tigersågen blir till en kissekatt som inte kan göra någon skada hos grannen.

De enda som har glädje av att miljoner mac-ägare slösar processorkraft och pengar för att skydda andra mot något som inte kan hända är virusskyddsindustrin. Jobbar du där? ;) Sluta sprid vanföreställningar om risker som inte finns. Och även om risken hade funnits - vilket praktiken visat att den inte gör - är det fortfarande de som har osäkra hus som ska se till att de har inbrottslarm -inte deras grannar som haft förstånd att bygga säkra kåkar.

 

Så något bättre får du allt komma med. Ska vi polemisera vill jag ha lite tuggmotstånd. Tills dess: I rest my case... B):D

Det finns säkert många exempel på att en Macanvändare skickat vidare en smittad bilaga. Manuellt då alltså. Det kan ju vara ett Macrovirus gömt i ett Word-dokument, exempelvis. Macanvändaren kan till och med ha läst dokumentet utan att ha märkt något.

 

Sedan är det ju säkert bara en tidsfråga innan det kommer ett virus till Mac och då måste man vara beredd. Så sluta tro att det är (och kommer att vara) helt riskfritt att använda Mac.

 

Sedan kan jag ta tillbaka det där med tigersågen och komma med en annan liknelse. Du lämnar ytterdörren öppen. Balkongdörren kan ju alltid öppnas inifrån så tjuven kommer ut. Sedan kan tjuven klättra över till grannens balkong och enkelt ta sig in där. En balkongdörr är himla enkel att bryta upp jämfört med den normala ytterdörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...