Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra aldrig namnet på Hemmamappen


Pocahontas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ägt min (alla första) mac i ungefär 1 helt dygn nu (!), men tror ändå att jag redan lyckats gjort detta fel... :blushing:

 

I samband med registreringen fick jag ange ett namn som numera sitter på mitt lilla hus, d.v.s. mitt smeknamn "Lisa". Om jag kikar på äpplet så ser jag att min användare dock har mitt hela namn, både förnamn och efternamn... Jag vill gärna att användare och huset ska ha samma namn, eftersom det blev skumt redan efter en liten stund när jag behövde göra en programuppdatering.

 

Hur gör jag det enklast? Skapar en ny användare med samma namn som huset och sedan raderar den gamla eller? Hjälp gärna en extremt grön mac-användare!

 

En sak till... Vart tusan sitter "delete"-knappen? :unsure:

Till höger om return.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
Till höger om return.

den knappen heter "forward delete", det är knappen över enter som heter "delete" (sudda)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den knappen heter "forward delete", det är knappen över enter som heter "delete" (sudda)

Icke! Tangenten ovanför returtangenten heter "Backsteg" (eller "Radera"). (Dessutom är det tangenten längst nere till höger på det numeriska tangetbordet som heter "Enter".)

 

post-11001-1218563871.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Med risk för att låta lite dum nu... Men jag har ingen knapp till höger om "enter", där sitter ju högtalaren! :fundersam:

 

Över den sitter "sudden" och över den sitter en som ser ut som "mata ut" ungefär... Är ni med mig? :nerd:

 

Ingen som har någon lösning på mitt lite större problem med användare/hemkatalog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Med risk för att låta lite dum nu... Men jag har ingen knapp till höger om "enter", där sitter ju högtalaren! :fundersam:

 

Över den sitter "sudden" och över den sitter en som ser ut som "mata ut" ungefär... Är ni med mig? :nerd:

Aha, du har en bärbar dator. Då håller du ner "fn" när du trycker backsteg (ovanför retur), så får du "delete".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då var deleteknappen återfunnen! Tack!

 

Ingen som har något lösning på mitt andra, aningens större problem?

 

Jag testade att ändra namnet i systeminställningar, detta gjorde så att min "user" nu hetter samma som det lilla huset. Dock heter fortfarande dator "förnamn+efternamn's mac book", vilket är lite irriterande eftersom detta dyker upp varje gång jag kör setup på något program och jag då får ändra till mitt smeknamn som är namnet på usern...

 

Jag törs inte köra in så mycket program innan jag löst detta eftersom jag inte vet riktigt vilken åtgärd som krävs för att fixa till det. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då var deleteknappen återfunnen! Tack!

 

Ingen som har något lösning på mitt andra, aningens större problem?

 

Jag testade att ändra namnet i systeminställningar, detta gjorde så att min "user" nu hetter samma som det lilla huset. Dock heter fortfarande dator "förnamn+efternamn's mac book", vilket är lite irriterande eftersom detta dyker upp varje gång jag kör setup på något program och jag då får ändra till mitt smeknamn som är namnet på usern...

 

Jag törs inte köra in så mycket program innan jag löst detta eftersom jag inte vet riktigt vilken åtgärd som krävs för att fixa till det. :huh:

Det finns ju en del tips i denna tråden. Har du testat dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ju läst igenom alla tips i denna tråden... Men (med risk för att låta lite korkad nu) så vet jag egentligen inte VART jag gjort fel, eller hur det ska vara konfigurerat rätt eftersom jag är så pass obekant med operativsystemet ännu. :unsure:

 

Lär mig så mycket jag kan genom olika trådar här, men just detta skulle jag vilja få helt rätt innan jag går vidare.

 

Så här se läget ut nu:

- User: "Lisa" (när jag kikar under äpplet -> Logga ut. Detta ändrade jag i systeminställningar från mitt fulla namn som det ursprungligen var)

- Namn bredvid det lilla huset: "Lisa" (ställde jag nog in under installationen tror jag)

- Äpplet -> om den här datorn -> mer info visar "förnamn efternamn's macbook pro"

 

Problem (än så länge): När jag installerar program kommer det upp en ruta där jag ska fylla i lösenord, där är mitt fulla namn redan ifyllt och jag får varje gång ändra till mitt smeknamn (=username)

 

Ingen idé... någon...? :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tar upp påminnelsen igen att undvika att byta namn på Hem-mappen, den med post-113-007625900 1296932835_thumb.jpg

Likaså på de mappar inne i den som systemet använder...

 

Kom en nyskriven artikel igen på MacFixit läs igen den noga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...