Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra aldrig namnet på Hemmamappen


Pocahontas

Rekommendera Poster

jo det e riktigt att det kommer från en windows burk, filerna ligger på en bärbar hårddisk, och jag har provat att avmarkera boxen för låst,( i ¨visa info¨)med det går inte! va ska man göra :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Nu är du inne i helt fel tråd och skriver, du borde startat detta som en ny fråga under Nybörjare på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

kan man i efterhand ändra namnet på användaren? Efter att jag läst att man absolut inte fick ändra namnet på hemmamappen, vågar jag inte ändra namnet på User'n heller eftersom jag antar att det byter namn på hemmamappen också?

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan man i efterhand ändra namnet på användaren? Efter att jag läst att man absolut inte fick ändra namnet på hemmamappen, vågar jag inte ändra namnet på User'n heller eftersom jag antar att det byter namn på hemmamappen också?

Tack på förhand

Lättare att skapa en ny användare än att byta namnet som faktiskt går att göra men det ska man inte om man inte vet vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Haha! Det känns som att jag borde ha börjat hänga i det här forumet lite tidigare än idag. för ganska exakt en månad sen gjorde jag nämligen detta... allt fuckade ur och jag fick panik. liksom, jag har använt samma mac sen jag var 14. då tyckte jag det var hilarious att döpa min hemmamapp till "alqa-ida" (jag heter ida). med åren har dock det rätt så viktiga bindestrecket hux flux försvunnit (såsom humorn i det), så jag la helt enkelt till ett nytt. trodde inte det skulle vara några problem då mappen under macintosh HD -> användare hette just alqa-ida, med bindestreck.

Ohhh-so-i-thought.

Det som hände:

plötsligt hade jag skapat ett nytt konto, som hette alqa-ida, med användarmappen alqaida, medan mitt riktiga konto som inte gick att komma åt, hette alqaida med användarmappen alqa-ida.

efter en svettig natt av skrik och sparkande kom jag dock till lösningen, att skapa ett nytt inloggningskonto och i fältet där man anger vad ens hemmamapp ska heta, skriva alqa-ida, dvs den riktiga.

 

allt för ett bindestreck och omogen humor vid 14 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om man vill göra hemmappen mer personlig kan man i alla fall ändra ikon, men behålla namnet. Eller va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bör påpekas att macfixit felaktgt kallar hemmappen /~, det korrekta ska så klart vara ~/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassemagnus

Hej!

Nu snurrar det för mig. Förklara följande: När man installerat Mac OS X första gången på en dator startar alltid en assistent som hjälper till vad och hur man fyller i olika uppgifter, bl a sitt namn. När sedan inställningarna är klara och man börjar navigera själv, så upptäcker man att ens namn finns bredvid "huset". :stjarnsmall:

Det är ju inte medvetet som man fått dit det, snarare lurad av assistenten.

Har försökt ändra det till "Hem" i mappen "Användare" men ej lyckats.

 

Hur ska man installera så att huset behåller eller får namnet Hem???

 

En hemlös lassemagnus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassemagnus. antar att du har leopard som inte tillåter dig att ändra namnet. det ska du vara glad för. för lyckas du ändra så får du en massa problem!!!!!! se inläggen ovan.

 

det enklaste är kanske att du skapar ett till konto och väljer ett mer passande namn om du råkat skriva i något konstigt namn i registreringen. själv tycker jag inte om integritets kränkande registreringar och brukar skriva i strunt i ren trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta beror väl på att OsX är ett Unix-besläktat system. Katalogen har samma namn som användarkontot man skapade när man installerade systemet och är kopplad till det användarnamnet på en hel hög olika sätt (systemet förväntar sig alltså att hemkatalogen för en användare alltså heter samma sak som användarnamnet). Efter som systemet är ett fleranvändar-system (oavsett om man vill det eller inte) så är alltså detta det sätt som gör att man (både användare och systemet) kan skilja på vilken katalog som är vilken användares hem. Att döpa om katalogen till "hem" skulle alltså innebära att man menade att det fanns en användare på systemet som hette just "Hem".

 

Man kan tycka vad man vill om det, men detta är hur det fugerar på de flesta fleranvändar-system (vad jag vet gäller det för bland annat linux, solaris, bsd och windows, förutom OsX).

 

Om det är så att man döper om sin hem-katalog så kan man alltså relativt enkelt åtgärda det. Det som alltså står i den citerade texten är att gör följande (nu har jag ett engelskt system, man katalogen Users borde samma):

1) Gå till katalogen som heter "Users" (direkt under din Hårddisk). Där finns dels katalogen du ändrat namn på, dels en katalog med det gamla namnet.

2) Byt namn på den katalog som har huset som heter som ditt användarnamn (det vill säga det namn som du försökte bli av med). Vad du kallar den är inte viktigt.

3) Byt namn på den gamla katalogen till det det namn som den nya katalogen hade.

4) Starta om datorn.

 

Så om ditt användarnamn är "kalle" och du försökte ändra din hem-katalog till "coolakalle" så kommer du i katalogen "Users" hitta en katalog som heter "kalle" och en som heter "coolakalle". Döp då om "kalle"-katalogen till "kalle_ny" och döp sedan om "coolakalle" till "kalle". Starta sedan om datorn och det skall fungera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många "varför" om Mac OS X..men det är nog ingen här som kan ge någon förklaring till varför det förhåller sig så.

Om det varit möjligt att låsa mappens namn hade det nog varit genomfört.

De har haft 4 katter på sig fixa det, hur det blir i nästa katt kan inte jag svara på,

kanske någon som testar den vet.

 

Du menar alltså att det är tekniskt omöjligt att låsa mappens namn. Då har Apple klantat till det ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör det ju vara, men Apple kanske inte vill det av någon anledning,

eller så är det en påföljande teknisk svårighet om man låser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror väl på att OsX är ett Unix-besläktat system. Katalogen har samma namn som användarkontot man skapade när man installerade systemet och är kopplad till det användarnamnet på en hel hög olika sätt (systemet förväntar sig alltså att hemkatalogen för en användare alltså heter samma sak som användarnamnet). Efter som systemet är ett fleranvändar-system (oavsett om man vill det eller inte) så är alltså detta det sätt som gör att man (både användare och systemet) kan skilja på vilken katalog som är vilken användares hem. Att döpa om katalogen till "hem" skulle alltså innebära att man menade att det fanns en användare på systemet som hette just "Hem".

 

Man kan tycka vad man vill om det, men detta är hur det fugerar på de flesta fleranvändar-system (vad jag vet gäller det för bland annat linux, solaris, bsd och windows, förutom OsX).

 

Ett långt och väldigt bra inlägg, förutom att den här delen är totalt felaktig. Det är inte alls så det fungerar.

 

Mac OS X har (precis som alla andra Unix-liknande system du räknade upp) en databas över datorns konton. I den databasen finns information om användaren, som t ex sökvägen till dess hemkatalog. Mac OS X skapar normalt en hemkatalog i /Users med samma korta användarnamn som du skapar din användare med.

 

Naturligtvis kan man ändra den sökvägen. Det går att byta namn på och rentav flytta hemkatalogen om man känner för det. Om man flyttar eller byter namn på sin hemkatalog så måste man även ändra i den databasen. Det är om man inte gör det som det blir fel.

 

I tidigare versioner av Mac OS X kan man göra de inställningarna från NetInfo-hanteraren, men i och med Mac OS X 10.5 finns de inställningarna flyttade till Systeminställningar. Ctrl-klicka på ditt användarnamn under Konton och välj att redigera avancerade inställningar. Om du har bytt namn på eller flyttat din hemkatalog uppdaterar du helt enkelt sökvägen till hemkatalogen där.

 

Hemkatalogen och kontot måste inte heta samma sak.

Du kan lägga katalogen någon annanstans om du inte vill ha den i /Users.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Det stämmer ju givetvis att de inte behöver heta samma sak; jag förenklade lite. Låt oss istället säga att det är väldigt vanligt att de heter samma sak och det är inte bara en katalog vilken som helst, i bemärkelsen att det finns en massa referenser till den som får en massa funktionalitet att fungera. Byter man namn på katalogen så måste man också ändra alla referenser. Och jag gissar att man som "vanlig" användare kommer att missa några om man försöker. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag gissar att man som "vanlig" användare kommer att missa några om man försöker. :-)

Japp, det är 40 steg:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106824

 

Eller ladda ner ChangeShortName från exempelvis Versiontracker.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Det där är en gammal artikel som kör met metoden där man skapar en ny hemkatalog och flyttar allt innehåll. Det är en mycket knepigare metod och det finns ingen anledning att använda den.

 

Eller ladda ner ChangeShortName från exempelvis Versiontracker.com.

Eller så använder man Systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så använder man Systeminställningar.

Där kan man bara ändra det långa användarnamnet, inte det korta som det är frågan om här. Detta gäller i Jaguar, Panther och Tiger. Är det ändrat i Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan man bara ändra det långa användarnamnet, inte det korta som det är frågan om här. Detta gäller i Jaguar, Panther och Tiger. Är det ändrat i Leopard?

Ja, det är det. Prova att ctrl-klicka på användarnamnet i Systeminställningar och välj avancerade inställningar så får du upp en hel del extra inställningar, bland annat för att ändra användarnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det. Prova att ctrl-klicka på användarnamnet i Systeminställningar och välj avancerade inställningar så får du upp en hel del extra inställningar, bland annat för att ändra användarnamnet.

I likhet med majoriteten av Mac-användare så har jag inte Leopard, så jag kan inte testa.

På Tiger får jag inte upp ett smack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I likhet med majoriteten av Mac-användare så har jag inte Leopard, så jag kan inte testa.

På Tiger får jag inte upp ett smack!

Ja, det är precis som du frågade något som har kommit i och med Leopard. Men även tidigare gick det att göra, fast med den inte lika användarvänliga NetInfo-hanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok. Fick min Imac i fredags.

När jag gick igenom installations guiden i början så kunde man ändra hem mappens namn.

Gjorde detta.

var det ok?

Trodde att man inte fick ändra namnet när man hade kommit till själv operativsystemet men att det var ok när man startade upp det första gången så att säga.

Rätt el fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får döpa den till vad du vill under installationsguiden. Men sen är det bara att låta bli;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweet,, då lyckades jag inte tabba till det iallfall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå! lycka till med din nya mac nu och hoppas den kommer fungera länge utan nåra fel;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag har ägt min (alla första) mac i ungefär 1 helt dygn nu (!), men tror ändå att jag redan lyckats gjort detta fel... :blushing:

 

I samband med registreringen fick jag ange ett namn som numera sitter på mitt lilla hus, d.v.s. mitt smeknamn "Lisa". Om jag kikar på äpplet så ser jag att min användare dock har mitt hela namn, både förnamn och efternamn... Jag vill gärna att användare och huset ska ha samma namn, eftersom det blev skumt redan efter en liten stund när jag behövde göra en programuppdatering.

 

Hur gör jag det enklast? Skapar en ny användare med samma namn som huset och sedan raderar den gamla eller? Hjälp gärna en extremt grön mac-användare!

 

En sak till... Vart tusan sitter "delete"-knappen? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...