Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad fungerar inte på Macen


Anna Muller

Rekommendera Poster

iSync har fått mig att skrika rakt ut vid ett par tillfällen. Tycker inte alls att det fungerar så smidigt som andra Apple-program. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

I Safari retar jag mig på att man inte kan ställa in så att alla nya länkar man klickar på kommer upp i en ny flik. Istället måste man hålla in Äpple när man klickar annars kommer ett nytt fönster upp. Jag har Tiger så vet inte hur det är i Leopard och nya Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, främst är det att en jävla massa sidor inte funkar i Safari. Detta forum är ett bra exempel, tyvärr.

Que? för mig funkar forumet alldeles utmärkt med Safari (2.0.4 just nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte slut där. Tillverkaren SPSS har även ett program som kallas AMOS och det finns inte överhuvudtaget för Mac. Tydligen är det så att de använder samma källkod (eller nåt) som parallells vilket innebär att det inte heller går att köra i XP för Mac. Det fungerar inte heller med ombootningsvarianten av XP för Mac.

Låter mycket märkligt. Att det inte funkar i Parallells kan jag köpa, men om du bootar till Windows så körs det ju "native" - alltså din Mac är en dator med Windows som operativsystem. Egentligen samma sak som en Dell eller HP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

tycker att ibland när man pressar datorn lite mer än vanligt så kan vissa funktioner sluta fungera. Har hänt mig ett antal ggr att när jag ska starta program bara studsar ikonen, programmet startar inte. De programmen som redan körs fungerar som de ska. Varje gång det händer måste jag starta om datorn. Ganska irriterande när det händer.

 

En annan sak som jag stör mig på är att när man ska kopiera saker till eller från ett usb-minne går det snabbare på Vista än på macen. Oerhört irriterande de med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Safari retar jag mig på att man inte kan ställa in så att alla nya länkar man klickar på kommer upp i en ny flik. Istället måste man hålla in Äpple när man klickar annars kommer ett nytt fönster upp. Jag har Tiger så vet inte hur det är i Leopard och nya Safari.

 

Den är precis på samma sätt!

Har postat en tråd om detta. Safari går bort helt enbart på just denna punkt!

Apple fixa detta nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem flesta sidorna som har wmv video kan inte visas varken med safari eller firefox..har prövat installera allt :(.....

Och så finns de ingen msn client med video och röst samtal ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

-jag retar mig vansinnigt mkt på att filöverföring mellan Windows och OS X går plågsamt långsamt

 

-jag stör mig på att iChat trots så många års utveckling fortfarande är ett rent helvete att använda

 

-jag retar mig även på att det är jobbig med videochatt mellan OS X och Windows via MSN

 

-att man fortfarande måste Command Q för att avsluta ett program, visst man är ju van vid det men för en icke-mac användare är den här funktionen helt knäpp

 

-att många sidor inte alls funkar under Safari och att Firefox är fult och långsamt på en Mac

 

-att i stort sett ingen mp3-spelare utom iPod synkar bra med Macen. Jag har haft 3 Creative som trots en massa mixtrande fram och tillbaka fortfarande inte funkar

 

-att tillverkare av mobiltelefoner, mp3-spelare, GPS-system osv bara skriver programvara för Windows

 

- att iWork inte finns på svenska

 

- innan jag uppgraderade till Leopard var det skitirriterande att Tiger inte hade nåt bra program för att snabbt visa bilder i en mapp inbyggt i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är precis på samma sätt!

Har postat en tråd om detta. Safari går bort helt enbart på just denna punkt!

Apple fixa detta nu!

 

Jag har ställt in att scrollklick öppnar ny flik (som det brukar vara i Windows). Tycker det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sedan Safari 3 kom med den senaste Tigeruppdateringen har det blivit mycket sämre än tvåan. Plötsligt fungerar inte en del sidor, t ex Skånetrafiken, som fungerat perfekt under Safari 2. Varje gång jag loggar in på hotmail säger den att sidan inte kan visas. När man sedan laddar om sidan fungerar det. Så var det aldrig i Safari 2.

Många sidors utseende blir konstigt som de inte blivit innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? för mig funkar forumet alldeles utmärkt med Safari (2.0.4 just nu).

 

Men inte alls bra i v1.3.2.

 

Långt ifrån alla har uppdaterat, bör man komma ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan Safari 3 kom med den senaste Tigeruppdateringen har det blivit mycket sämre än tvåan. Plötsligt fungerar inte en del sidor, t ex Skånetrafiken, som fungerat perfekt under Safari 2. Varje gång jag loggar in på hotmail säger den att sidan inte kan visas. När man sedan laddar om sidan fungerar det. Så var det aldrig i Safari 2.

Många sidors utseende blir konstigt som de inte blivit innan.

 

Jag såg också det. Måste bero på deras Javascript och browser detect som läser in fel css. Ändra till en annan user agent så blir det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag behöver man inte vara trogen sin bank.

Byt till en bank som fungerar. Det är inte så krångligt som man kan tro.

Vi kan vända på det här: Vad har Firefox som Safari saknar så att banker väljer hellre Firefox än Safari. Man behöver inte vara trogen sin browser utan vänd kappan efter vinden.

Varför ska man behöva ha en backup browser ifall Safari strular. Släng Safari då blir det fart på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg också det. Måste bero på deras Javascript och browser detect som läser in fel css. Ändra till en annan user agent så blir det rätt.

 

Ursäkta en okunnig, men hur ändrar man user agenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en okunnig, men hur ändrar man user agenten?

 

Det gör du via Debug menyn i Safari. Den visar du genom att köra detta i terminalen:

 

defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1

 

Sedan kan du ändra user agent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
-jag retar mig vansinnigt mkt på att filöverföring mellan Windows och OS X går plågsamt långsamt

Vad för sorts filöverföring? Jag tycker det fungerar perfekt.

Men inte alls bra i v1.3.2.

 

Långt ifrån alla har uppdaterat, bör man komma ihåg.

Om det är hemsidans fel har du förstås rätt. Men om de släpper en senare version som rättar till ett fel i webbläsaren är det ju konstigt att sitta kvar i den gamla och gnälla, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbankens internetbank fungerar förträffligt. Tjänsten, som kallas Personal, kommer man åt via Firefox på Handelsbankens hemsida. Jag har inte stött på några som helst problem än (möjligen lite kruxigt initiellt)

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Safari ligger faktiskt bra till vad gäller web standards. Som webbutvecklare utvecklar jag alltid mot Safari, då jag upptäckt att en bra lösning i Safari är oftast en bra lösning även i övriga webbläsare.

 

Jag skriver alltid ett brev till respektive webmaster om jag besöker en webbsida som inte fungerar korrekt i Safari - men det sker inte ofta, bör jag tillägga.

 

Skånetrafiken fungerar bra, om du instruerar safari att identifiera sig som Firefox.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Jag irriterar mig över att...

- ... man inte kan klippa ut filer i mac:en

- ... Mac OS X Server har vissa konfigurationssvårigheter samt instabilitetsproblem mot Windows-klienter

- ... systemet hänger sig då det kommunicerar med en nätverksenhet

- ... ingen CTRL + ALT + DELETE - lösning finns tillgänglig i helskärm -> Bara att fimpa datorn genom att hålla inne startknappen. Jag -hatar- det.

- ... Sverige (eller i alla fall Skåne) lider av inkompetent (snäppet på oduglig) IT-tekniker för mac

- ... folk tror Mac OS X är Windows i annat skal, och förväntar sig därmed samma jobbiga, och oftast ologiska, struktur och funktionalitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är hemsidans fel har du förstås rätt. Men om de släpper en senare version som rättar till ett fel i webbläsaren är det ju konstigt att sitta kvar i den gamla och gnälla, tycker jag.

 

Problemet är ju att Apple inte låter oss uppgradera just webbläsaren. Den är helt låst till systemets version. Och har man "bara" 10.3.9 så finns ingen senare version att uppdatera till.

 

Ett forum inriktat på Mac-användare bör man väl kunna kräva ska fixa så att sidan funkar med användare som har aningen äldre system. Det är ju inte så att jag sitter med OS 9 liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Att redigera bilder i Förhandsvisning funkar inte, åtminstone inte när man ska spara bilderna efter att ha "Justerat färg". :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Det som är mest irriterande är Safari, som är ett "virus" om du jämnför med Firefox.

Varför ha med en usel webbläsare i ett annars bra system? *varför härma M$?*

 

* Att inte iSync fungerar ihop med windowsmobiler.

* Att iChat inte tar MSN-protokollet. *AIM är mycket förlegat*

* Att inte kunna avinstallera iTunes & QT.

 

Varför ska man behöva ha en backup browser ifall Safari strular. Släng Safari då blir det fart på Apple.
Jo, varför inte slänga iTunes också så skulle det bli ännu mera fart ;) För iPod och iPhone vore inget alls utan iTunes.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Att inte kunna avinstallera iTunes & QT.

Det är bara slänga det i papperskorgen, har jag gjort på min server :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...