Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad fungerar inte på Macen


Anna Muller

Rekommendera Poster

Vad stöter på för Mac-specifika problem i dagsläget? Förr var de ju fler, många fler, men vilka lever kvar och stör er vardag än idag? Är det några stora sidor ni inte kommer in på eller som fungerar knackigt? Funktioner? Fixar ni bank-id utan problem etc? Kan ni se SF:s on demand-video i OSX ? Och så vidare och så vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Det enda jag stött på är att Safari inte vill visa sidor och översätta CSS/XHTML som det ska. Kör man Firefox så fungerar allt bra. Inga problem med banker eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga som helst problem nu för tiden. Har man Firefox som backup-webbläsare så är det lugnt. Dock så använder jag bara Firefox för min WordPress blog. Safari funkar finfint för Handelsbanken och andra viktiga sidor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med Bank ID, varje gång jag ska logga in måste jag ladda ner programmet NetiD för att få det att fungera. Frustrerande. :angry:

GE Moneybank.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med Bank ID, varje gång jag ska logga in måste jag ladda ner programmet NetiD för att få det att fungera. Frustrerande. :angry:

GE Moneybank.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

Idag behöver man inte vara trogen sin bank.

Byt till en bank som fungerar. Det är inte så krångligt som man kan tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många video/film/tv tjänster som inte funkar för mac...jäkligt surt. tror de brukar köra med activex-grejjen som allmän förklaring.

 

 

borde det inte gå att erbjuda filmtjänster i andra tekniker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, de brukar inte fungera för att de kräver en viss nivå av drm-skydd och kör med wmv tror jag, och där har ju inte microsoft implenterat sååå mycket på macsidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag stör mig på att man inte kan skriva ut markeringar, dvs om jag har ett A4 med text och bara vill skriva ut några rader av den texten så går inte det, då måste jag kopiera och klistra in

 

mkt irriterande och dessutom stort slöseri med papper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPSS funkar inte på intel-maccar.

Bara gamla processorer.

Trist nu när jag planerar att pensionera min gamla Powerbook G4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stör mig på att man inte kan skriva ut markeringar, dvs om jag har ett A4 med text och bara vill skriva ut några rader av den texten så går inte det, då måste jag kopiera och klistra in

Ja, det är lite störande.

 

Men har du testat "Tjänster" (services) under Apple-menyn? Markera text i valfritt program, gå till tjänster och välj nytt textedit-dokument (ganska lång ner i menyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nämnt ovan är det mest Safari som kan ställa till det ibland (eller kanske snarare de som skriver hemsidorna?). BankID och Skånetrafiken funkar inte för mig, däremot fungerar de utan problem med Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stör mig på att man inte kan skriva ut markeringar, dvs om jag har ett A4 med text och bara vill skriva ut några rader av den texten så går inte det, då måste jag kopiera och klistra in

 

mkt irriterande och dessutom stort slöseri med papper

 

 

Eftersom den typen av utskriftsinställningar styrs av respektive program, beror det på programtillverkaren om man kan välja att skriva ut endast markerade områden eller inte. Väldigt många program har den funktionen - jag kollade lite snabbt i mina öppna progg; Firefox, Word, Photoshop mfl stödjer detta, medan NeoOffice och Förhandsvisning inte tycks göra det.

Alltså - detta är inget "mac-problem" utan ett "programtillverkar-problem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SF går inte på Mac. Det kör jag via Parallels och XP. Ingen höjdarkvalitet förstås. Blir intressant och se hur det kommer te sig via iTunes när det väl kommer. Att se på strömmande video WMV kan vara lite si och så, samma sak med nätradio. Citrix i Intel-mac funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem nånstans vad jag kan komma på nu, men min far ville köpa en pc för att kunna skicka el göra något till skatteverket, vad vet jag inte men det är ju ganska tråkigt OM (jag har ingen aning) man inte kan kommunicera med skatteverket, det är ju ganska så centralt, man kan ju inte välja något annat för det finns ju inga konkurrenter till skatteverket å man kan inte välja bort att betala skatt... men som sagt ta detta med en stor nypa salt, jag har inte kollat detta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glömde flika in att detta gällde text från internet

 

Om du syftar på mitt svar om utskrift av markerad text, så funkar det som sagt utmärkt att göra det i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag behöver man inte vara trogen sin bank.

Byt till en bank som fungerar. Det är inte så krångligt som man kan tro.

 

Problemet är att om man har en bank som fungerar så vill man inte byta till en bank som INTE fungerar.

 

(Läs: Jag vill byta från Swedbank, men det finns ingen som har bättre nätlösning, därför är jag fast) :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är irriterad över att jag inte kan titta på t ex Allsvensk fotboll och annat på min Mac. Canal+, Viasat och SF är inte OSX-kompatibla.

Jag såg för ett tag sedan Viasats reklambild för OnDemand, med en Mac, och trodde att de äntligen öppnat deras tjänster även för dem som kör OSX, men inte då... :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte idag på jobbet att iCal inte kan updatera/publicera via en proxy. Den påstår att mitt användarnamn eller pass för proxyn är fel, men så är det ju givetvis inte. En bugg antagligen...eftersom iCal i alla försökt ta sig igenom proxyn.

 

Dessutom så klarar inte Entourage att hämta/visa med den globala adressboken på vår MS Exchange Server.

 

Jag snubblar på såna här saker då och då som har med Mac och MS-nätverk att göra. Behörigheter på nätenheter snubblar också - inte klockrent så att säga.

 

Men det är ju inte som det var förr i tiden - då var en Mac på ett MS-nät i det närmaste obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag är så pass ny här så jag vet inte ens om det är på detta sätt man skriver in inlägg men jag försöker. Det jag inte får att fungera är, precis som en ytterligare användare redan skrivit in, SPSS. Det som fungerar är Mac OS 10.4 med SPSS 11 om man installerar en patch som finns på spss.com. Alternativt kan man köra Mac OS 10.4 med SPSS 13. Båda kombinationerna fungerar hjälpligt men med olika buggar av varaierande irritationsgrad. Det finns ingen version av SPSS som verkar fungera med vare sig intelbaserade Macar eller Mac OS 10.5 oavsett processor. Jag har testat mig fram och SPSS kan verkligen orsaka problem om man använder nya datorer/OS. SPSS 16.0 ska lösa dessa problem. Den finns i USA och kommer hit i början av 2008.

 

 

Men det är inte slut där. Tillverkaren SPSS har även ett program som kallas AMOS och det finns inte överhuvudtaget för Mac. Tydligen är det så att de använder samma källkod (eller nåt) som parallells vilket innebär att det inte heller går att köra i XP för Mac. Det fungerar inte heller med ombootningsvarianten av XP för Mac.

 

Tyvärr är det så att det enda alternativet (förtom egen kodning) Lisrel, inte heller verkar fungera med nyare Macar. En äldre version av lisrel (ver. 7) verkar fungera med äldre Mac OS. Lisrel ska dock enligt deras support gå att köra i parallells.

 

Är det någon mer som använder sin Mac för statistik får ni gärna byta erfarenheter med mig.

 

Jens Nordfält

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, främst är det att en jävla massa sidor inte funkar i Safari. Detta forum är ett bra exempel, tyvärr. Därför måste jag använda Firefox till en del sidor, trots att jag inte tycker om FF och att FF funkar mycket sämre på alla sätt utom just kompatibiliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte Finders beteende när man vill byta till listvy tex. Navigerar jag ner till en viss folder i bildarkivet och sedan skiftar till "Visa som lista" så får jag börja om igen eftersom den hoppar till toppnivån igen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir både mail och worddokument som jag skriver på min Macbook typ så här: "hej hej allihopa jag §r ny p& detta forum och detta §r mitt f?rsta inlägg"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...