Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svart - Vita foton


lumipa

Rekommendera Poster

Jag älskar svartvita bilder för att det får betraktaren att tänka!

Jag hatar den delen av samhället där allt är uppdukat framför oss, vi behöver inte tänka eller använda våra hjärnor alls!

I en bra svartvit bild så försvinner man in i bilden som man inte kan göra i en färgbild tyvärr, de blir tidlös...

 

Det är inte en slump att världens genom tidernas bästa fotografer, och där med bilder, kommer från tiden då det inte fanns färgfilm. Det är heller inte någn slump att alla dom riktigt stora aldrig bytte till färg heller. Jag tycker att svartvitt är för den tänkande människan!

 

Man kan även fuska väldigt smidigt eftersom det inte finns några färger, på såvis så är det lättare att bara skapa, annars måste man hela tiden tänka på alla färger i motivet.

 

Jag älskar bra bilder i färg åsså naturligt vis, men det krävs enormt mycket för att jag ska fastna för en färgbild.

 

Kärlek!

 

Haade

 

Det fanns en slags trovärdighet hos sv/v förr i världen. Men fler dokumentärfotografer jobbar i färg idag. Inte nödvändigtsvis för effekten av ökad realism utan för att färg också innehåller fler möjligheter vad gäller att söka andra estetiska utgångspunkter för fotografin än vad som blir fallet med enbart sv/v. Att många av världens bästa fotografer har arbetat i sv/v har nog mer att göra med dels den fotografiska utvecklingen, dvs att större delen av fotohistorien löper över en epok med inte särskilt väl utvecklade färgfilm-material, och i ännu högre grad med det förr i tiden relativt smala utrymmet inom dags-och veckopress för färgfoto-tryck.

 

Om man dessutom är så intresserad av ämnet att man lär fotografi genom att just studera fotohistorien blir man nog också lätt något av sv/v-purist just genom alla goda exempel på högkvalitativ sv/v-fotografi som finns. Själv har jag plåtat mest i sv/v av smakskäl och i hög grad av yrkesskäl under den tid jag plåtade professionellt. Lika lite som jag alltså köper alla dina rationella skäl - jag tycker att det räcker hur långt som helst med smak som skäl för sv/v-fotografering. Men det finns samtidigt enligt mig åtminstone minst en rationell orsak att plåta i sv/v som utgår från fotografins natur.

 

Färg ger en ökad illusion av verklighet hos den fotografiska bilden. Men även med färgen adderad är inte fotografi särskilt verklighetsrepresenterande (stillbild, två dimensioner, osv, etc). Och en del av nyckeln till att kunna fotografera framgångsrikt anser ligger just i att kunna identifiera mediets egenskaper så att man kan finna och utnyttja dess starkare sidor (klartext: att inte försöka använda fotografi till det som mediet är dåligt på utan söka vad mediet har för fördelar jämfört med andra bildmedier). Om man söker den alternativa verklighet som fotografin erbjuder istället för att inrikta sig mot det verklighetsefterhärmande som fotografi ändå inte klarar av mer än halvdant (t ex genom färgfotografi) så tycker jag personligen att det ligger nära till hands att välja att fotografera i sv/v. Valet mellan färg och sv/v beror förstås också i hög grad även på vad man vill ha ut av ett fotografi och för vilka avsikter man har i ett sammanhang, men jag tycker att det ofta är svårare att nå pregnanta uttryck med färgfotografi än med sv/v. Färg kan lika gärna dölja ett klart uttryck som att bidra till det.

 

Apropå det som extralars skrev: det är ju tur att vi har en opålitligt fantasirik hjärna när det gäller våra synupplevelser. Annars skulle vi ständigt gå omkring i en upp-och nedvänd värld (synupplevelsen av denna) skådad genom en orangeröd dimma (oskarp synupplevelse) i vilken världen skymtar mellan blodkärlen i pupillen. Den bilden framkom vid ett experiment att fotografera genom ett mänskligt öga för si så där kanske 20 år sedan (det såg för jävligt ut...hjärnan gör uppenbarligen mycket skönhetsretusch för att ersätta ögats brister).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle färgbilder inte få betraktaren att tänka…? Varför skulle man inte kunna försjunka i en bra färgbild? För resten, är det riktigt konsekvent att efter "Jag tycker att svartvitt är för den tänkande människan!" senare säga: "Man kan även fuska väldigt smidigt eftersom det inte finns några färger, på såvis så är det lättare att bara skapa, annars måste man hela tiden tänka på alla färger i motivet."? Verkligen? Men vilken teknik är det då som kräver mera tankeverksamhet?

 

De bästa fotograferna (hur du nu definierar dem) genom tiderna måste ha rekryteras under en relativt begränsad tidsperiod, eftersom färgfotografering fanns, om än inte utbredd, bara några decennnier efter att fotograferandet lämnat experimentstadiet. Det finns färgbilder från 1860-talet, men färgfotografering förblev avsevärt dyrare och krångligare än sv/v tills Agfa och Kodak på 1930-talet lanserade sina färgfilmer för småbildskameror.

 

Det var alltså inte praktiskt eller ekonomiskt möjligt för så många att ägna sig åt färgfotografering. Många fotografer fortsatte med sv/v för att de lärt sig den fototekniken från början, trivdes med den och inte ville sadla om, men varför säga det när kvalitetsargumentet lät bättre (vilket inte utesluter att flera av dem menade vad de sade). Tacka för att det inte var någon slump att de fortsatte med sv/v, men att skälet skulle ha varit kvalitet återstår att styrka. Det finns författare som föredrar skrivmaskin framför dator. Jag har lärt mig färg från början och skulle inte sadla om till sv/v.

 

 

 

Jag skrev att jag ÄLSKAR bilder i färg, du kanske missade den delen?

Men för MIG så krävs det mera av en färgbild. Jag tycker att svartvita bilder är i regel snyggare.

Precis som du tydligen tycker tvärt om. Allt jag skrev ovan var utifrån mig själv. Det där med att fuska var en liten självironi.

 

MAC SUGER!

 

Bajs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för min del är det enkelt. Jag kan inte fota S/V. de gånger jaq vill ha S/V fixar jag det i PhotoShop. Och då är det egentligen gråskala vi pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för min del är det enkelt. Jag kan inte fota S/V. de gånger jaq vill ha S/V fixar jag det i PhotoShop. Och då är det egentligen gråskala vi pratar om.

 

Ja så är det iofs för mig med sedan jag köpte digital system..

Men innan var det bara svartvitt.

 

Fotar alltid i färg för att göra om i efterhand. En del bilder blir ju bättre i färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga av mina tusentals bilder skulle bli bättre i sv/v, oavsett program.

 

Min pappa har mera bilder än dej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa har mera bilder än dej

 

Är det någon ny variant på snoppmätning eller 'min pappa är större än din'??

 

Att hitta sätt att hantera kritik (eller polemik) tycker jag f ö ingår i en fotografs utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon ny variant på snoppmätning eller 'min pappa är större än din'??

 

Att hitta sätt att hantera kritik (eller polemik) tycker jag f ö ingår i en fotografs utveckling.

 

Haha, ja, eller helt enkelt ett dåligt skämt:P

Ni måste alltid ta mig med en nypa salt då jag väldigt sällan är seriös!

Just därför avslutade jag mitt svar till vad han nu hette med

"Mac suger Bajs" Just för att ingen skulle ta det på det allvar som det kanske låter...

 

Fast å andra sidan så var det inte kritik han gav mig, utan det var bara tramp på vad jag tycker...

Har inget med kritik å göra därför jag underströk med mitt senaste inlägg..

 

Dig har jag inte ens sagt nått om. du hade bra ton i ditt inlägg..

 

Haade bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det är inte en slump att världens genom tidernas bästa fotografer, och där med bilder, kommer från tiden då det inte fanns färgfilm. Det är heller inte någn slump att alla dom riktigt stora aldrig bytte till färg heller. Jag tycker att svartvitt är för den tänkande människan!

 

Många stora fotografer, Ansel Adams, Robert Capa, Weegee m.fl. fotade bara i svartvitt under sin karriär. Men i flera fall berodde det på att de var verksamma innan färgfilmen och inte hade något val. Henri Cartier-Bresson fotade i färg, även om han blivit berömd för sina svartvita bilder. Och Lennart Nilsson (som jag anser vara en av världens genom tiderna bästa fotografer) har fotograferat väldigt mycket i färg.

 

Men för övrigt kan jag säga att jag tycker om svartvita bilder. Genom att ta bort färgen flyttar man fokus till formen (vilket en del bilder vinner på, andra inte).

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Mitt i de filosofiska diskussionerna kan jag tipsa om Moderskeppet.se och Mattias' eminenta Photshop-kurser både online och på dvd. Helt klart värt pengarna även om man har lite Photoshop-vana sen tidigare.

 

(svartvitt vs. färg? Allt har sin tid och sin plats.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...