Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" och Power Mac G5 dual 1,8 släppt!


Axelman

Rekommendera Poster

Jag blir lite förvånad... är det någon som INTE vet om att det kommer nya datorer hela tiden som gör pärlan man nyss köpte till sunkhög?? :blink: Varje dag som går och det inte har kommit någon ny är ju bara att tacka och ta emot. Prestandan har ju hittills fördubblats var 18-e månad enligt nån snubbe.

Men man kan ju bli sur ändå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar
Björn Nordström

Är också lite tveksam till iMac 20". Jag tror nämligen att skärmen kan ha längre livslängd än datorn. Så när det blir dags för uppgradering av burken (ersätta den) så blir man tvungen att samtidigt skaffa ny skärm (och kassera en fin och ganska kostsam 20-tummare). En iMacCube med G5-processor och separat skärm till vettigt pris kunde väl bli en bra ersättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac och G5 vänder sig ju till olika användargrupper. Behöver man uppgradera köper man en G5:a. Vet man med sig att man alldrig kommer att uppgradera är iMac ett alldeles utmärkt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
iMac och G5 vänder sig ju till olika användargrupper. Behöver man uppgradera köper man en G5:a. Vet man med sig att man alldrig kommer att uppgradera är iMac ett alldeles utmärkt alternativ.

...plus att den är brutalt snygg.

Det är en köpfaktor som ofta underskattas av oss "uppgradera-mera-nördar".

Många köper faktiskt dator efter hur den ser ut.

 

Andra generationens iMac är ju något av en legend i industridesignsammanhang.

Många ser den inte ens som en dator, utan som en snygg möbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac och G5 vänder sig ju till olika användargrupper. Behöver man uppgradera köper man en G5:a. Vet man med sig att man alldrig kommer att uppgradera är iMac ett alldeles utmärkt alternativ.

...plus att den är brutalt snygg.

Det är en köpfaktor som ofta underskattas av oss "uppgradera-mera-nördar".

Många köper faktiskt dator efter hur den ser ut.

 

Andra generationens iMac är ju något av en legend i industridesignsammanhang.

Många ser den inte ens som en dator, utan som en snygg möbel.

Helt rätt :)

 

Jag köpte min senaste mac, kuben, mest för utseendet... its one of a kind... och för tystnaden, tystnad är för mig oerhört värdefullt, tyvärr verkar det svårt att få det nuförtiden, eran för fläktlösa datorer verkar helt över, vilket är synd, trodde Apple hittat en bra nisch där ett tag när både imacen och kuben var fläktlösa.

 

Än så länge ser jag dock ingen som helst anledning att uppgradera hastigheten från 450 MHz G4, det är helt ok, flyter på fint (om man spelade spel skulle man kanske gnälla men inte som det är nu). När jag uppgraderar blir jag mer och mer övertygad om att det kommer bli en imac, visst har man kikat lite på G5:orna, men när allt kommer till kritan så är coolheten i imacens design långt mer tisdsbeständig än fartkänslan hos G5:an...

 

Fast först ska jag uppgradera på bärbart-sidan... 233 MHz wallstreet är faktiskt inget att hänga i julgran längre... men den är fortfarande rätt snygg att titta på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det här och det visar sej att man kan tjäna hela 2000kr på att köpa en 1.6 G5 + skärm istället för en iMac 20" :o

Och då får man ju en bättre dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 20'' känns lite som att skjuta artillerield med luftgevär, för att jaga mygg

 

vad jag menar är att, om man verkligen behöver 20'' skärm, så behöver man med ganska stor säkerhet mer datorkraft än vad imacen har idag. Men den kanske är bra att ha om man ska se på film i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det här och det visar sej att man kan tjäna hela 2000kr på att köpa en 1.6 G5 + skärm istället för en iMac 20" :o

Och då får man ju en bättre dator!

1,6 GHz G5 kostar på Apple store 18.995:- och 20" skärm 14.495:-, summa 33.490:-. iMac med 20" skärm kostar 23.495:-, allt inklusive moms. En skillnad på 9.995:-. Var tjänar Du 2.000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det här och det visar sej att man kan tjäna hela 2000kr på att köpa en 1.6 G5 + skärm istället för en iMac 20" :o

Och då får man ju en bättre dator!

1,6 GHz G5 kostar på Apple store 18.995:- och 20" skärm 14.495:-, summa 33.490:-. iMac med 20" skärm kostar 23.495:-, allt inklusive moms. En skillnad på 9.995:-. Var tjänar Du 2.000:-

det är antagligen ingen 20'' skärm som phërzzon avser, åtminstone ingen platt skärm

för 2500 får man nog en hyfsad analog bildskärm, och man har sparat 2000 jämfört med imac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det här och det visar sej att man kan tjäna hela 2000kr på att köpa en 1.6 G5 + skärm istället för en iMac 20" :o

Och då får man ju en bättre dator!

1,6 GHz G5 kostar på Apple store 18.995:- och 20" skärm 14.495:-, summa 33.490:-. iMac med 20" skärm kostar 23.495:-, allt inklusive moms. En skillnad på 9.995:-. Var tjänar Du 2.000:-

det är antagligen ingen 20'' skärm som phërzzon avser, åtminstone ingen platt skärm

för 2500 får man nog en hyfsad analog bildskärm, och man har sparat 2000 jämfört med imac

Må så vara men var är logiken, äpplen kontra päron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det här och det visar sej att man kan tjäna hela 2000kr på att köpa en 1.6 G5 + skärm istället för en iMac 20" :o

Och då får man ju en bättre dator!

1,6 GHz G5 kostar på Apple store 18.995:- och 20" skärm 14.495:-, summa 33.490:-. iMac med 20" skärm kostar 23.495:-, allt inklusive moms. En skillnad på 9.995:-. Var tjänar Du 2.000:-

det är antagligen ingen 20'' skärm som phërzzon avser, åtminstone ingen platt skärm

för 2500 får man nog en hyfsad analog bildskärm, och man har sparat 2000 jämfört med imac

Må så vara men var är logiken, äpplen kontra päron.

vet inte

varför vill man ha en dålig skärm till en bra dator?

men för bara en tusenlapp mer än vad imacen kostar kan man få en 17'' TFT , men inte apples

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

 

En överdimensionerad skärm till en hemmaprodukt med gårdagens teknologi, för ett överdimensionerat pris är inte en "bättre produkt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

 

Hade det varit bättre om Apple behöll priset på 1,6:an? Hade det varit bättre att de sålde en sämre konfiguration än de kunde?

 

Man ska köpa en burk när man behöver den - kan man vänta ska man det, för det kommer alltid ett bättre erbjudande inom kort.

 

Apple har en situation där efterfrågan på 2 x 2 GHz-burken vida överstiger tillgången. Hade vi pratat om en i sanning fri marknad, där priset sätts från minut till minut, hade priset på den burken varit väsentligt högre. Nu funkar det ju inte så, och det är väl bra, men det leder till leveransproblem. Med 2 x 1,8 GHz-burken på marknaden och en riktigt billig 1,6a kommer trycket på toppmodellen att minska - mellanmodellen är förmodligen den mest prisvärda (till skillnad från när vi gjorde vårt test som publiceras på fredag). Ordningen är återställd.

 

Ett råd till alla er som tänker "nu ska jag hoppa på tåget, jag köper ...": Om tre månader kommer det att finnas en bättre utrustad burk till samma pris, och den burk ni funderar på att köpa idag kommer att vara billigare. Detta uttalande kommer dessutom att vara sant även vid den tidpunkten. Följer ni det resonemanget hela vägen inser ni att ni aldrig kommer att kunna köpa utan att bli besvikna ...

Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

 

Annars så har du generellt helt rätt i ditt resonamng, det är klart det kommer nya snabbare grejer och det är klart att Apple skall erbjuda dem till sina användare, det är mer metoden som används för lanseringar som enligt mig är under all kritik.l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

Det tycker jag är en del av charmen. Att man med Apple aldrig riktigt vet vad som ska komma och när det kommer.

Jag har nyligen köpt en Powerbook som garanterat kommer att vara frånåkt om ett år, eller kanske till och med i januari.

Men som jag ser det har jag min dator och är nöjd med den. Det gäller bara att våga ta beslutet, våga hoppa, och bestämma sig för att "nu köper jag!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

Det tycker jag är en del av charmen. Att man med Apple aldrig riktigt vet vad som ska komma och när det kommer.

Jag har nyligen köpt en Powerbook som garanterat kommer att vara frånåkt om ett år, eller kanske till och med i januari.

Men som jag ser det har jag min dator och är nöjd med den. Det gäller bara att våga ta beslutet, våga hoppa, och bestämma sig för att "nu köper jag!".

Charmigt? Jag tycker inte det är så charmigt, bara för att Apple vill odla en företagskultur som bygger på olika hypade produktlanseringar så tycker jag det inte för den skull är "charmigt". Det är ju kul för oss som "andas" apple och byter dator en gång om året och älskar nya funktioner, för andra mer normala konsumenter eller de som gör större företagsinköp så är det inte alls lika roligt att vara utelämnade åt Apples nycker. Klart som f** att det är dålig stil av Apple att först lansera en toppmodell som man inte kan leverera och sedan som en nödlösning så slänger man in dubbla proppar i 1.8Ghz:aren några veckor efter det att man lanserat den som någon slags "kompensation". Det hade väl varit helt ok om vi hade haft en aning om det men som det är idag så kan vi inte gör våra inköp baserade på rationella grunder som "jaja, teknikutvecklingen går ju alltid framåt, om några månader finns det en snabbare burk" utan som macägare är det mer en ren chansning om man kommer få valuta för sina surt förvärvade (fördärvade) pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> nutbeem

 

Jag tror mig förså precis vad du menar. Inte kul att betala 25 000 kr för en singelpropp och någon vecka senare kan man köpa en dubbel för ungefär samma slant… tänk om man hade vetat det…

 

Fast

…utan som macägare är det mer en ren chansning om man kommer få valuta för sina surt förvärvade (fördärvade) pengar.

 

Det där förstår jag inte. Om du inte tyckte att singelproppen var värd pengarna - varför köpte du då den alls? Din burk blir ju inte långsammare bara för att det finns en snabbare modell? (nu vet jag iofs inte ens om du har en 1,8 singel)

 

Ditt påstående är sant om du menar - man får alltid mer för pengarna om man väntar… Men vad gör man under tiden, väntar ihjäl sig (precis som andra tidigare påpekat). Köp en ny dator när du behöver den - varken tidigare eller senare.

 

Angående Apples leverans så håller jag dock fullständigt med dig. Helt uselt. Hade det funnit en alternativ datorleverantör som låter mig köra OS X så hade jag nog testat den. Skäms Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att gnälla över att det kommer nya produkter efter att man själv har köpt en ny dator är meningslöst, det händer oavsett när man köper.

 

Men om apple var lite snabbare med leveranserna, skulle man få sin nya dator innan en ny modell har lanserats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Apples metod Magnus, inte burken i sig det är fel på. Det är inget fel på en singel 1.8Ghz G5:a, inte alls. Vad jag menar är att det däremot är fel att blåsa sina kunder. Eftersom vi inte har någon som helst inforamtion om vad som kommer så är det en ren chansning om jag kommer få valuta för mina pengar, det här gäller blott och enbart macar. det finns ingen roadmap och man är helt enkelt utelämnad till Apples nycker. Jag menar inte att man får mer för pengarna om man väntar, men vilken modell idag har en livscykel på några veckor? Vilken modell är utdaterad på ett par veckor och ersatt av ett mycket mer prisvärt alternativ? Nog för att utvecklingen är snabb och jag gillar det, men jag tycker iaf att Apples metoder i det här fallet är under all kritik.

 

Jag har inte ens en G5:a utan väntar på en rev b då jag klara mig med min dual ett tag till, men det hindrar mig inte från att reagera på hur moderskeppet ibland behandlar oss användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ens en G5:a utan väntar på en rev b då jag klara mig med min dual ett tag till, men det hindrar mig inte från att reagera på hur moderskeppet ibland behandlar oss användare.

Instämmer helt. Vi vet ju att nya grejor kommer hela tiden, men Apple borde göra det på ett snyggare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20" iMac torde vara perfekt för dem som jobbar med CAD-programmet VectorWorks. Det programmet, som vunnit massor med utmärkelser, ställer inte särskilt höga krav på maskinvaran men för CAD-användare är 20" suveränt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker apples produktserie känns ganska fräsch.

 

Man blir ju sugen på imac nu!!! 20" helt otroligt.... Kanske lite stort lamphuvud men annars helt ok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

Jag kan inget annat än hålla med dig Nils. Man borde ju bli glad när Apple höjer prestandan och sänker priset. Det är väl ingen tävling om vem som har snabbaste datorn och behöver man kraften på riktigt har man väl köpt en 2x2 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Charmigt? Jag tycker inte det är så charmigt, bara för att Apple vill odla en företagskultur som bygger på olika hypade produktlanseringar så tycker jag det inte för den skull är "charmigt". Det är ju kul för oss som "andas" apple och byter dator en gång om året och älskar nya funktioner, för andra mer normala konsumenter eller de som gör större företagsinköp så är det inte alls lika roligt att vara utelämnade åt Apples nycker. Klart som f** att det är dålig stil av Apple att först lansera en toppmodell som man inte kan leverera och sedan som en nödlösning så slänger man in dubbla proppar i 1.8Ghz:aren några veckor efter det att man lanserat den som någon slags "kompensation". Det hade väl varit helt ok om vi hade haft en aning om det men som det är idag så kan vi inte gör våra inköp baserade på rationella grunder som "jaja, teknikutvecklingen går ju alltid framåt, om några månader finns det en snabbare burk"  utan som macägare är det mer en ren chansning om man kommer få valuta för sina surt förvärvade (fördärvade) pengar.

jag förstår inte riktigt, menar du att du skulle köpt en 2x2 om leveranstiderna varit desamma som en 1.8 men du behövde en dator väldigt snabbt och fick därför nöja dig med en 1.8. Varpå du nu blir upprörd eftersom du kunnat fått en 2x1.8 nu och det visste du inte då? Om du nu behöver en kraftfullare dator än den du köpte, varför köpte du den du köpte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

 

En överdimensionerad skärm till en hemmaprodukt med gårdagens teknologi, för ett överdimensionerat pris är inte en "bättre produkt".

Här diskuteras väl snarast G5 med 2x1.8 om jag inte missförstått det hela. Det är väl ingen som är direkt upprörd över att Apple släppt en Imac med 20" skärm, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Apples metod Magnus, inte burken i sig det är fel på. Det är inget fel på en singel 1.8Ghz G5:a, inte alls. Vad jag menar är att det däremot är fel att blåsa sina kunder. Eftersom vi inte har någon som helst inforamtion om vad som kommer så är det en ren chansning om jag kommer få valuta för mina pengar, det här gäller blott och enbart macar. det finns ingen roadmap och man är helt enkelt utelämnad till Apples nycker. Jag menar inte att man får mer för pengarna om man väntar, men vilken modell idag har en livscykel på några veckor? Vilken modell är utdaterad på ett par veckor och ersatt av ett mycket mer prisvärt alternativ? Nog för att utvecklingen är snabb och jag gillar det, men jag tycker iaf att Apples metoder i det här fallet är under all kritik.

 

 

Jag har inte ens en G5:a utan väntar på en rev b då jag klara mig med min dual ett tag till, men det hindrar mig inte från att reagera på hur moderskeppet ibland behandlar oss användare.

 

Det där stämmer inte. Apple har ingen metod som inte används av andra kapitalister. Självklart gör Apple allt för att tjäna pengar och man kan aldrig veta när en maskin kommer uppdateras. Varför ska man få det privikegiet? Köper man en produkt strax innan den uppdateras, blir det, oavsett om det är Apples eller Dells, en tråkig affär. Jag lider naturligtvis med dig, om du köpt en maskin nyligen. Vad gäller långa leveranstider däremot är det en helt annan fråga. Om du exempelvis beställt den för flera månader sedan och får den levererad nu, dagarna innan uppdateringen, förstår jag att du blir förbannad. Kanske Apple inte är omöjliga och du kan få byta apparaten pga den sena och länge efterlängtade leveransen.

 

Oj såg nu att du inte ens köpt en G5!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...