Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" och Power Mac G5 dual 1,8 släppt!


Axelman

Rekommendera Poster

Jag köpte också en singel 1.8Ghz G5, och visst känns det lite efter som effektivt så har jag bara haft datorn i 2 månader (även fast jag beställde i juli),

I vilket fall som helst så är det egentligen inte mycket att gnälla om; datorerna blir snabbare hela tiden; (iofs det är inte ofta man får en 150% snabbare dator för 1000 kr extra)

Men ivilket fall detta är knappast sista eller första gången något liknande händer.

Singel varianten är inte dålig; och väntar man på "mer för pengarna" lär man få vänta tills dator utvecklingen stannar av; för just nu är det helt enkelt inte möjligt att köpa en dator och sedan förvänta sig att den ska vara snabbast; nya datorer kommer fortlöpande och som det är just nu så ser jag absolut 1.8 modellen som den mest prisvärda av dom 3; 2.0 ghz är egentligen inte mycket snabbare det skiljer iprincip några procent i prestanda skillnad, (och förmodligen om ryktet stämmer kommer det 3 ghz modeller snart.)

 

EDIT: förövrigt kan nämnas att jag ångrar inte det minsta jag köpte denna dator, bättre mac har jag aldrig haft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar
Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

....

Ett råd till alla er som tänker "nu ska jag hoppa på tåget, jag köper ...": Om tre månader kommer det att finnas en bättre utrustad burk till samma pris, och den burk ni funderar på att köpa idag kommer att vara billigare. Detta uttalande kommer dessutom att vara sant även vid den tidpunkten. Följer ni det resonemanget hela vägen inser ni att ni aldrig kommer att kunna köpa utan att bli besvikna ...

1) Angånde reaktionerna tycker jag inte dom är så lustiga (se dock mitt inlägg ovan).

Det jag personligen tycker är tråkigt är dock; det att datorn inte levererades direkt så om man ser på det på ett sätt har jag i mitt fall förlorat mer på detta än jag gjort om datorn leverats som utsagt. Men visst är det bra att apple sänker priserna; men det bör sägas igen apple är inget välgörenhets företag; det är ett aggressivt aktiebolag som BARA är ute efter vinst, vissa saker dom gör är bra, andra rent av dåliga och larviga i vissa fall, men det är alltid samma baktanke; att göra så mycket pengar som möjligt av så lite som möjligt.

Att apple medverkar i diverse open source projekt och släpper darwin open source är dubbel sidigt, dels ger dom till open source världen, men samtidigt får dom tillbaka genom gratis debugging, utveckling och testning. eller när det gäller KHTML (WebKit) samma sak här; fast tvärt om.

 

 

2) Och du har helt rätt angånde "hoppa på tåget", och detta gäller iprincip allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

Va bra. Jag behöver ny windowsburk på jobbet till våren och behöver veta om jag ska köpa en Dell eller en Acer. Kan du visa mig var jag ska hitta deras respektive roadmap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Funderar lite på det här med roadmap som någon nämt. Undrar hur lång framförhållning Apple har på sina modeller? Förmodligen inte så värst lång. Dubbel 1.8 var säkert ett resultat av bristen på 2.0 processorer och överskott på 1.8:or. Alltså monterar man två stycken av det man har mycket av och sätter samtidigt ett attraktivt pris, så styr man in efterfrågan på den modellen. Samtidigt avlastas dubbel 2.0:an som man ändå har svårt att leverera.

 

20" iMac ingick förmodligen heller inte i den ursprungliga planen; "Hörru, Steve-gubben, jag har en hel-cracy idé, vi monterar på värsta 20-tumskärmen på iMac:en! Kolla, det är helt sjukt bra, as-coolt". (Cuppertino, typ förra veckan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De derför jag väntar lite, de senaste är dyrt o dator är den sämsta affär man kan köpa. Jag väntar inte bara för priserna, jahg väntar på uppdateringar. De kan ju va fel nu i G5ans barndom. Innan Dual 1,8 kom så va de ju värdelöst att köpa single 1,8. Skulle man köpa nån så var de ju minstingen eller värstingen. Värstingen är ju prisvärdast med tanke på prestanda man får. Man får mer för pngarna med värstingen jämfört med minstingen. Men nu är ju nästan Dual 1,8 prisvärdast tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl alltid de som vill ha det värsta och en iMac G4 med 20" skärm börjar likna det värsta... ;) Samtidigt kan ju då Apple låtsas som om att man förnyar fast man inte gör någonting.... Det gäller ju att visa fram nåt hela tiden... En iMac 20" måste ju vara häftig som bildvisare i någon utställning, men som konsumentmaskin...näää. Det måste ju vara mycket mer prisvärt med en PM 1,25 + Formac 19" TFT (13+9=22 tusingar) för man spar ju skärmen nästa gång man byter burk + att PM är utbyggbar. Eller så tar man steget till G5 och en 17 TFT... (19+6=25 tusingar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Axelman

 

Beror på vad man lägger in i ordet prisvärt. Om du menar mest prestanda per krona så vinner nog din konfiguration (eller vilken no-name-pc som helst), men om man menar design, ljudnivå och smidighet så vinner iMac. Stort.

 

Om man enbart kör Mac för OS X skull så är ditt alternativ att föredra, men om man väljer Mac både för OS X samt de ypperligt läckra och smarta burkarna, då tycker jag nog att iMac är den fetaste stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns nåt för alla!! (w00t) Om jag inte var beroende av pengar köpte jag nog sex stycken så att alla i familjen fick var sin! Den är fetgrym!!

index_head102803.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er jo en fordel at Apple kommer me noe nytt hele tiden. Ettersom det hele tiden skjer noe på den fronten så har det den virkning at PC-tidningar også skriver langt mer om Apple enn hva de gjorde før. Er resultat av det er at nybegynnere (og andre som er frustrerte med sin PC) som leser tidningarna, ser at det finnes alternativer (det hjelper ihvertfall på at ikke Apple blir helt glemt, der over "på den andre siden").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förövrigt kan nämnas att jag ångrar inte det minsta jag köpte denna dator, bättre mac har jag aldrig haft.

Det är jag också beredd att skriva under på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en Mega GHz G5 Cube med Super Drive, AirPort Extreme, Gigabit Ethernet, USB 2, Fire Wire 400 & 800 och Bluetooth...

När kommer den? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

Va bra. Jag behöver ny windowsburk på jobbet till våren och behöver veta om jag ska köpa en Dell eller en Acer. Kan du visa mig var jag ska hitta deras respektive roadmap?

Hej!

 

Nej inte Acer de låter som turbiner.! HP eller Dell skall det vara tysta och bra maskiner. Personligen har jag en HP hemma. När man sätter på en Acer i butik så låter det som en turbin som startar lite gammaldags faktiskt!. När man startar en HP i butik som är en bullrig miljö ja då märker man det knappt. Dell säljs inte i butik visserliggen men har också rykte om sig att erbjuda tysta maskiner med bra prestanda. Dock så luras Dell lite grann eftersom de påstår att deras maskiner påstås vara billiga pga av det inte finns några mellanhänder men det är i verkligheteten tvärtom de är lite dyrare men det spelar kanske inte så stor roll ur företagsperspektiv. Acer ger förövrigt ett dåligt kvalitetsintryck det är lite hopplock över deras datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

 

Hade det varit bättre om Apple behöll priset på 1,6:an? Hade det varit bättre att de sålde en sämre konfiguration än de kunde?

 

Man ska köpa en burk när man behöver den - kan man vänta ska man det, för det kommer alltid ett bättre erbjudande inom kort.

 

Apple har en situation där efterfrågan på 2 x 2 GHz-burken vida överstiger tillgången. Hade vi pratat om en i sanning fri marknad, där priset sätts från minut till minut, hade priset på den burken varit väsentligt högre. Nu funkar det ju inte så, och det är väl bra, men det leder till leveransproblem. Med 2 x 1,8 GHz-burken på marknaden och en riktigt billig 1,6a kommer trycket på toppmodellen att minska - mellanmodellen är förmodligen den mest prisvärda (till skillnad från när vi gjorde vårt test som publiceras på fredag). Ordningen är återställd.

 

Ett råd till alla er som tänker "nu ska jag hoppa på tåget, jag köper ...": Om tre månader kommer det att finnas en bättre utrustad burk till samma pris, och den burk ni funderar på att köpa idag kommer att vara billigare. Detta uttalande kommer dessutom att vara sant även vid den tidpunkten. Följer ni det resonemanget hela vägen inser ni att ni aldrig kommer att kunna köpa utan att bli besvikna ...

Hej!

 

Oftast är behovet inte akut utan man har råd att vänta några veckor eller någon månad när man är i datorköpartankar.

 

Vad jag menade med att hålla koll först innan man bestämmer sig är för att inte göra misstaget att man hoppar på en produkt i slutet på sin livscykel och missar helt nya maskiner som bara var en månad bort. När det gäller tex iMac så uppgraderas de generellt sett var 3-4 månad och deras cykel är således rätt förutsägbar. Innan man bestämmer sig för att köpa en ny iMac så skall man kolla in på Apple's hemsida och kolla releasedatumet för nuvarande iMac modellen och om det visar sig att modellen har funnits ute i exakt samma konfiguration i tex 3 månader ja då kan man vänta sig att en ny uppgradering är mycket nära förstående och då är det bättre att vänta så får man en bättre maskin plus att man då får en liten respit åtminstonde vad gäller nyhetsvärdet på den maskin man köpt för om man köper den direkt efter lansering så dröjer det åtminstonde 3-4 månader innan nästa uppgradering sker och man undviker att känna sig blåst.

 

När det gäller nya iMac så är jag främst missnöjd med den eftersom jag ej hört några krav från konsumenternas sida på en iMac med 20" skärm istället borde Apple satsat på bättre prestanda och lägre priser så att iMacen blir mer av en konsumentprodukt. Nya G-5'an är jag dock helnöjd med om man bortser från prislappen förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade poöngen lite Nils, skillnaden är att ALLA andra företag har en roadmap så man kan faktiskt se runt en 6 månader i förväg vad som skall dyka upp, det kan man inte göra då man köper en mac.

Va bra. Jag behöver ny windowsburk på jobbet till våren och behöver veta om jag ska köpa en Dell eller en Acer. Kan du visa mig var jag ska hitta deras respektive roadmap?

Till att börja med så tillför inte Dell eller Compaq ett skit till branschen då de inte utveklar något själv. De är i stort sett bara leverantörer av komponenter som de plockat ihop till en färdig produkt. De designar inget eget som IBM eller Apple så det är väl rätt uppenbart att de inte har en roadmap?

 

Däremot så använder de produkter som alla har roadmaps, använder de Intel eller AMD så är det bara dyka in på deras hemsidor och se vad de har för roadmap, alltså hur produkten utvecklas. Det samma gäller nvidia, ATI ja i stort sett varje pryl du vill ha i din PC. Då du köper en mac så vet du inte ett smack om vad du köper, eller om det du köper kommer ersättas nästa vecka av något mer prisvärt eftersom detta är utelämnat till Apples nycker.

 

Slagdängan om att "det kommer ju alltid nya och snabbare produkter" är så sann, skillnaden är att jag som konsument iaf har en aning om NÄR dessa snabbare produkter dyker upp på PC-sidan. Tyvärr så är det väl så att Jobs så ofta vill leka jultomte på alla mässor att en roadmap från Apple skulle se rätt komisk ut, heh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...