Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Litet tips om moderering


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Danne Vendel

Jag har läst igenom den där bautatråden som skapades av iMatte för några dar sen. Den påminde mig om en iakttagelse jag gjorde redan under mina första veckor som medlem här. Så det är väl kanske dags att tala om vad jag funderat på;

 

Tror inte jag varit med i ett forum eller en newsgroup där det förekommer så otroligt mycket oväsentligt svammel i trådarna, och att trådar blir kapade av andra och på så sätt kantrar helt och hållet som just här. (Jodå, jag har säkert också gjort mig skyldig till just sådana övertramp, så jag är lika skyldig som de flesta.)

 

Vad jag tänker på är lite svårt att förklara, men jag ska försöka:

 

1. Några medlemmar känner tydligen att dom MÅSTE bidra med ett eller flera inlägg i varenda liten tråd. Det är självklart OK så länge inlägget (-en) bidrar med nåt matnyttigt. Men i många fall känns det som om verderbörande inte ens tänker till en sekund utan bara skriver. Jag skulle önska att alla tänkte till ett ögonblick innan dom postade. Det känns lite som om man minglar på ett party och snackar med olika människor och har det trevligt, men där en eller ett par snubbar som hela tiden springer runt och sticker in näsan i varenda konversation man har för att leverera nån ogenomtänkt kommentar bara för att liksom visa att dom är där...typ.

 

2. Det är nästan vanligare att folk kapar trådar så att dom kantrar än att en tråd håller sig på spåret ända tills den dör ut. Jag skulle vilja att moderatorerna stramade upp inläggen bättre om det är möjligt, och föreslog att skribenter skapade nya trådar istället.

 

3. Svar som är fullständigt meningslösa: Jag ser alltför ofta att folk svarar med ett enkelt "min funkar fint" i trådar där trådskaparen söker lösningar på ett problem. Det finns nog inget mer irriterande, frustrerande och intetsägande svar - om inlägget inte innehåller mer info. Detta som ett exempel. Det finns tusentals varianter på samma tema. Det skulle vara fantastiskt om moderatorerna kunde ta bort den typen av svar direkt och underbart om stammisar kunde undvika den typen av inlägg..

 

Jag kan nog inte beskriva bättre, utan hoppas att det i vart fall ger en bild av typen av inlägg som jag stör mig på och som jag tror skapar en pissig stämning. Självklart gäller detta i första hand "vanliga" forum. I Papperskorgen är det väl mer fritt fram för svammel antar jag...

 

Det är alltså "kvalité före kvantitet" jag är ute efter. Jag är övertygad om att det skulle bidra till renare luft och bättre stämning härinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon

Bra talat, Danne. Jag tror du slog spiken på huvudet gällande denna problematik.

Men det är en balansgång, jag vill inte skapa någon form av elitism där folk är rädda för att göra inlägg för att de inte är säkra på om de kan hjälpa till eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Bra talat, Danne. Jag tror du slog spiken på huvudet gällande denna problematik.

Men det är en balansgång, jag vill inte skapa någon form av elitism där folk är rädda för att göra inlägg för att de inte är säkra på om de kan hjälpa till eller inte.

Tack ska du ha.

 

Givetvis är det en balansgång och en bedömning. Och (om jag får vara lite elak), kanske en och annan moderator törhända borde fundera över sitt ymniga postande.. <host host vissel vissel /> ..och kanske visa vägen litegrann. Det blir ju ofta så att det fåtal som dominerar ett forum också oftast sätter prägeln och tonläget... <host host vissel vissel en gång till />

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Svar som är fullständigt meningslösa: Jag ser alltför ofta att folk svarar med ett enkelt "min funkar fint" i trådar där trådskaparen söker lösningar på ett problem. Det finns nog inget mer irriterande, frustrerande och intetsägande svar - om inlägget inte innehåller mer info. Detta som ett exempel. Det finns tusentals varianter på samma tema. Det skulle vara fantastiskt om moderatorerna kunde ta bort den typen av svar direkt och underbart om stammisar kunde undvika den typen av inlägg..

Jag håller inte helt med dig på denna punkten.

Det kan vara så att trådskaparen direkt frågar om någon annan har problem.

Det kan också vara så att trådskaparen skriver att "detta är en bugg" när det i själva verket bara drabbat honom/henne (och då är det oftast en konflikt med annan programvarasom inte alla har).

En variant av det sistnämnda är "Akta er för senaste Säkerhetsuppdateringen/OS-uppdateringen". Då är det också på sin plats att påpeka att den inte enbart är "av ondo", utan att den funkar hos andra.

 

Men jag håller med om att man bör skriva mera info - om man har någon specifik. Man har ju inte precis en lista över all installerad programvara i huvudet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Danne. Detta är en av anledningarna till att jag själv inte hänger här så mycket. För mycket skitsnack och för lite kvalité.

 

IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag håller inte helt med dig på denna punkten.

Det kan vara så att trådskaparen direkt frågar om någon annan har problem.

Det kan också vara så att trådskaparen skriver att "detta är en bugg" när det i själva verket bara drabbat honom/henne (och då är det oftast en konflikt med annan programvarasom inte alla har).

En variant av det sistnämnda är "Akta er för senaste Säkerhetsuppdateringen/OS-uppdateringen". Då är det också på sin plats att påpeka att den inte enbart är "av ondo", utan att den funkar hos andra.

 

Men jag håller med om att man bör skriva mera info - om man har någon specifik. Man har ju inte precis en lista över all installerad programvara i huvudet...

Jodå, du håller visst med mig. ;)

Men du kanske fokuserade för mycket på exemplet.

Du vet vad jag menade:

- Hjälp! Jag kan inte installera Thunderbird

- Det kunde jag.

Hur korkade, meningslösa och irriterande är inte den typen av svar. Man begriper väl att Thunderbird ska kunna installeras och postar ju frågan därför. Tyvärr är detta ganska vanligt just här på MacWorld.

 

Om nån påstår att ett program har en bugg, så är ju tvärtom ungefär samma svar tämligen relevant.

 

Jag menar alltså att "signal-to-noise-ratio" generellt sett är för dålig här på MacWorld, och skapar irritation. Man får ofta vada igenom en hel del strunt, och trådar sticker iväg för att folk inte klara att hålla sig till ämnet eller kapar hela tråden. Om sen mina förslag att förbättra är perfekta kan ju självklart diskuteras. Men det tror jag att moddarna och Leijon ska diskutera själva ett tag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Äsch..fick inte redigera förra inlägget längre...

 

Jag menar alltså inte att ALLA svar SKA verkligen ge BRA, KORREKTA svar. Det är ju givetvis en utopi och det vore omöjligt och rentav fjantigt att kräva. Men de mest flagranta bullshitsvaren som inte ger ett dyft och ibland inte ens försöker ge svar borde bara tas bort - direkt.

 

Äh...jag tror ni förstår vad jag menar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du håller visst med mig. ;)

Ja, det var ju nästan det jag skrev:

"Jag håller inte HELT med dig."  ;)

 

Äh...jag tror ni förstår vad jag menar....

Det gör vi (eller i varje fall jag). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
1. Några medlemmar känner tydligen att dom MÅSTE bidra med ett eller flera inlägg i varenda liten tråd. Det är självklart OK så länge inlägget (-en) bidrar med nåt matnyttigt. Men i många fall känns det som om verderbörande inte ens tänker till en sekund utan bara skriver. Jag skulle önska att alla tänkte till ett ögonblick innan dom postade. Det känns lite som om man minglar på ett party och snackar med olika människor och har det trevligt, men där en eller ett par snubbar som hela tiden springer runt och sticker in näsan i varenda konversation man har för att leverera nån ogenomtänkt kommentar bara för att liksom visa att dom är där...typ.

anliga" forum. I Papperskorgen är det väl mer fritt fram för svammel antar jag...

Är det där riktat mot mig :P:rolleyes: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Är det där riktat mot mig :P:rolleyes: ?

Heh... nädå. Jag hade ingen särskild i åtanke. Ärligt. Men om någon känner sig en aning träffad, så kanske det ger anledning till en smula eftertanke och eventuellt lite "självmoderering"? ;)

 

EDIT: Oj. Såg nu att du blev medlem i januari och har redan över 8.000 inlägg.....Hoppsansa.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh... nädå. Jag hade ingen särskild i åtanke. Ärligt. Men om någon känner sig en aning träffad, så kanske det ger anledning till en smula eftertanke och eventuellt lite "självmoderering"? ;)

 

EDIT: Oj. Såg nu att du blev medlem i januari och har redan över 8.000 inlägg.....Hoppsansa.....

Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herr DV.

 

Jag tycker att du har rätt i att svaren bör vara där för att med bästa förmåga

försöka ge assistance i problematiken som diskuteras

och inte för att få göra sina "tecken" hörda eller för att fylla på sin statistik.

(nej, herr C menar inte dig :whistling: utan oss alla)

Sen är det mäkta ansträngande med argumentation för argumentationens skull. action-smiley-051.gif

 

Men du tycker väl att lite skoj och humor även platsar? :totaltgalen:

 

Jag själv tar mycket alvarligt på vissa frågor , där humor inte har att göra.

Men i andra fall tycker jag att lite skojsam attityd till livet bidrar till

att sätta guldkant på dagen.

 

Men det var väl inte det som du opponerade dig mot?

 

I så fall kan vi skaka tangent på det. food-smiley-004.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Nu ska jag vara lite elak igen:

 

Två medlemmar har nu postat "Är det där riktat mot mig?" respektive "Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa". Inget mer. Inte ett ord om frågan som tråden handlar om utan bara ganska meningslösa kommentarer. Det är just det som bidrar till den höga svammelnivån och gör att många tröttnar.

 

Igen: Förstå mig rätt, snälla. Jag har absolut inget emot några spontana inlägg då och då som kanske inte direkt bidrar till "kvalitén" i en tråd. Jag har som sagt goffat till det på samma sätt själv.

 

Och jag bryr mig inte alls om just dom här två inläggen, är inte alls sur eller upprörd över dom. Men dom kom som perfekta exempel på vad jag menar.

 

För ofta så brukar såna inlägg följas upp av ännu fler. Typ:

 

- Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa

..besvaras med: - Måste vara rekord.

..som besvaras med: - NN på ett annat forum är uppe i 100 inlägg/dag!

...som besvaras med: - Han kanske jobbar på ABBA och gör 1000 inläggningar om dagen :-)

...some besvaras med....nåt annat.

 

Och så har tråden plötsligt 20-30% totalt meningslösa svammelinlägg. Det är det jag så gärna vill ska upphöra.

 

Alltså: Min ursäkt till christphe3 och iMarc för att jag använde er som exempel. Inget personligt. Ni råkade bara skriva fel saker vid fel ögonblick. ;)

 

(Oj. Jag har ju nästan varit ensam postare i tråden. Nog bäst att jag tar lite paus...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Men du tycker väl att lite skoj och humor även platsar? :totaltgalen:

Jovisst ska folk skoja och skämta! Absolut! Men när man gör inlägg i de "vanliga" forumen (dvs inte Papperskorgen) där man inte ens bryr sig om att försöka svara, utan bara slänger iväg rent svammel eller vitsar och skiter i att ens skriva en enda bokstav om trådens ämne, då blir det bara tråkigt. Särskilt när fler med samma inställning fyller på med ännu mer nonsens. I Papperskorgen: Inga problem. Ös på bara. Men i de vanliga forumen: Nej tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst ska folk skoja och skämta! Absolut! Men när man gör inlägg i de "vanliga" forumen (dvs inte Papperskorgen) där man inte ens bryr sig om att försöka svara, utan bara slänger iväg rent svammel eller vitsar och skiter i att ens skriva en enda bokstav om trådens ämne, då blir det bara tråkigt. Särskilt när fler med samma inställning fyller på med ännu mer nonsens. I Papperskorgen: Inga problem. Ös på bara. Men i de vanliga forumen: Nej tack.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara lite elak igen:

 

Två medlemmar har nu postat "Är det där riktat mot mig?" respektive "Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa". Inget mer. Inte ett ord om frågan som tråden handlar om utan bara ganska meningslösa kommentarer. Det är just det som bidrar till den höga svammelnivån och gör att många tröttnar.

 

Igen: Förstå mig rätt, snälla. Jag har absolut inget emot några spontana inlägg då och då som kanske inte direkt bidrar till "kvalitén" i en tråd. Jag har som sagt goffat till det på samma sätt själv.

 

Och jag bryr mig inte alls om just dom här två inläggen, är inte alls sur eller upprörd över dom. Men dom kom som perfekta exempel på vad jag menar.

 

För ofta så brukar såna inlägg följas upp av ännu fler. Typ:

 

- Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa

..besvaras med: - Måste vara rekord.

..som besvaras med: - NN på ett annat forum är uppe i 100 inlägg/dag!

...som besvaras med: - Han kanske jobbar på ABBA och gör 1000 inläggningar om dagen :-)

...some besvaras med....nåt annat.

 

Och så har tråden plötsligt 20-30% totalt meningslösa svammelinlägg. Det är det jag så gärna vill ska upphöra.

 

Alltså: Min ursäkt till christphe3 och iMarc för att jag använde er som exempel. Inget personligt. Ni råkade bara skriva fel saker vid fel ögonblick. ;)

 

(Oj. Jag har ju nästan varit ensam postare i tråden. Nog bäst att jag tar lite paus...)

Jag håller med mycket i det du säger men kontrar tillbaka med att du använder ofta svordomar i dina inlägg, det tycker jag inte är speciellt passande det heller. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag håller med mycket i det du säger men kontrar tillbaka med att du använder ofta svordomar i dina inlägg, det tycker jag inte är speciellt passande det heller. :)

Rätt. Det är ett helvetes okynne som jag förbanne mej ska bli jävligt mycket försiktigare med. Pråmmis. ;)

(Vet du nån läkare som kan fixa Tourettes syndrom så går det fortare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om detta kan tolkas onödigt men vill bara säga att jag tycker att du Danne har väldigt bra åsikter i den här frågan : ) :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan passa på att påpeka att mitt användande av forumet har minskat i takt med att Lunar kidsen invaderar forumet med nonsens inlägg :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är kluven i den här frågan. Men jag håller nog med Leijon att det är en balansgång. Jag är rädd att MacWorld kan bli ett elitforum där ingen vågar besvara frågor, eller ens försöka om man inte är helt säker.

Jag tycker absolut inte att moderatorerna ska ta bort "meningslösa inlägg"- det är bättre som "Danne Vendel" gör att påpeka meninslösheten i yttrandet och att starta denna diskussion.

 

Bra talat, Danne. Jag tror du slog spiken på huvudet gällande denna problematik.

Men det är en balansgång, jag vill inte skapa någon form av elitism där folk är rädda för att göra inlägg för att de inte är säkra på om de kan hjälpa till eller inte.

 

 

Jag håller inte med "Danne Vendel" när du ger exempel på meniningslösa inlägg som

"- Hjälp! Jag kan inte installera Thunderbird

- Det kunde jag. fungerar för mig"

Dels är det skönt att höra att någon bryr sig och dels är det i alla fall början till en diskussion om problemet. Om vi tex har samma typ av dator så är det en början.

 

 

...

Men du kanske fokuserade för mycket på exemplet.

Du vet vad jag menade:

- Hjälp! Jag kan inte installera Thunderbird

- Det kunde jag.

Hur korkade, meningslösa och irriterande är inte den typen av svar.

.......

.. om jag gjorde ett dylikt inlägg och en moderator skulle ta bort det med hänvisning till att det var meningslöst.. skulle inte jag bli långvarig här.

 

Som sagt en balansgång; för mycket svammel så skräms de kunniga bort och om för lite svammel skräms de som behöver hjälp bort..

 

Hoppas att vi kan hålla balansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag är kluven i den här frågan. Men jag håller nog med Leijon att det är en balansgång. Jag är rädd att MacWorld kan bli ett elitforum där ingen vågar besvara frågor, eller ens försöka om man inte är helt säker.

 

Det tvivlar jag på. Andra fora och nyhetsgrupper jag varit och fortfarande är medlem i håller generellt sett bättre klass och har inte tillnärmelsevis så mycket svammel utan att på något sätt vara elitistiska. Webmasternetwork, Dreamweaver, Webhostingtalk och även 99mac för att nämna några.

Jag tycker absolut inte att moderatorerna ska ta bort "meningslösa inlägg"- det är bättre som "Danne Vendel" gör att påpeka meninslösheten i yttrandet och att starta denna diskussion.

 

Jag håller inte med "Danne Vendel" när du ger exempel på meniningslösa inlägg som

"- Hjälp! Jag kan inte installera Thunderbird

- Det kunde jag. fungerar för mig"

Dels är det skönt att höra att någon bryr sig och dels är det i alla fall början till en diskussion om problemet. Om vi tex har samma typ av dator så är det en början.

 

Du missar poängen som just var att det påhittade svaret inte innehöll något mer än bara "Det kunde jag. fungerar för mig" vilket är ett ganska vanligt svar här. Hade jag lagt till det du efterlyser, att skribenten faktiskt hade samma dator eller nåt annat som kunde vara matnyttigt, så är det ju en helt annan sak. Men det var alltså inte med i mitt exempel, och därmed tycker jag att svaret är totalt meningslöst.

.. om jag gjorde ett dylikt inlägg och en moderator skulle ta bort det med hänvisning till att det var meningslöst.. skulle inte jag bli långvarig här.

 

Jo, men inlägget du hänvisar till diskuterar ju faktiskt ämnet i tråden och ska givetvis inte lyftas bort. Det skulle inte jag heller gilla.

Som sagt en balansgång; för mycket svammel så skräms de kunniga bort och om för lite svammel skräms de som behöver hjälp bort..

 

Hoppas att vi kan hålla balansen.

Jo, det gör jag med. Men du hoppade över de två exemplen från just den här tråden som så perfekt illustrerar vad jag menar; att man slänger in fullständigt ovidkommande kommentarer och inte ens bryr sig om att skriva ett enda ord i ämnet. Gör man det (alltså skriver lite om själva ämnet också), och dessutom lägger till nån kommentar eller vits eller vad som helst, så gör det inte mej ett skvatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Heh... nädå. Jag hade ingen särskild i åtanke. Ärligt. Men om någon känner sig en aning träffad, så kanske det ger anledning till en smula eftertanke och eventuellt lite "självmoderering"? ;)

 

EDIT: Oj. Såg nu att du blev medlem i januari och har redan över 8.000 inlägg.....Hoppsansa.....

Jo, i de trådar som inte är i papperskorgen borde jag börja med lide självmoderering... Gäller bara att komma ihåg det till nästa gång! ;)

 

 

Nu ska jag vara lite elak igen:

 

Två medlemmar har nu postat "Är det där riktat mot mig?" respektive "Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa". Inget mer. Inte ett ord om frågan som tråden handlar om utan bara ganska meningslösa kommentarer. Det är just det som bidrar till den höga svammelnivån och gör att många tröttnar.

 

Igen: Förstå mig rätt, snälla. Jag har absolut inget emot några spontana inlägg då och då som kanske inte direkt bidrar till "kvalitén" i en tråd. Jag har som sagt goffat till det på samma sätt själv.

 

Och jag bryr mig inte alls om just dom här två inläggen, är inte alls sur eller upprörd över dom. Men dom kom som perfekta exempel på vad jag menar.

 

För ofta så brukar såna inlägg följas upp av ännu fler. Typ:

 

- Jisses, det blir runt 50 inlägg om dagen, inte illa

..besvaras med: - Måste vara rekord.

..som besvaras med: - NN på ett annat forum är uppe i 100 inlägg/dag!

...som besvaras med: - Han kanske jobbar på ABBA och gör 1000 inläggningar om dagen :-)

...some besvaras med....nåt annat.

 

Och så har tråden plötsligt 20-30% totalt meningslösa svammelinlägg. Det är det jag så gärna vill ska upphöra.

 

Alltså: Min ursäkt till christphe3 och iMarc för att jag använde er som exempel. Inget personligt. Ni råkade bara skriva fel saker vid fel ögonblick. ;)

Håller med dig helt inom detta och trådens ämne, ska försöka hålla mig on topic nu :)

 

Jag kan passa på att påpeka att mitt användande av forumet har minskat i takt med att Lunar kidsen invaderar forumet med nonsens inlägg :totaltgalen:

Kanske är bra att du minskat din aktivitet med tanke på att du bara har fördomar om oss andra medlemmar <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Skitsvårt ämne.

 

Väldigt grovt antar jag att man kan dela upp detta forum i två delar, en seriös faktadel och en halvsvammlig/halvfilosofisk papperskorg. Antar att det optimala vore om faktadelen enbart innehåll relevanta fakta, fast jag antar att det skulle bli väldigt svårt att lösa det rent praktiskt. Exempelvis kunde en tråd se ut så här:

Fråga: Hur inverterar man skärmfärgerna?

Svar: ctrl +alt + kringla +8.

Klart, eventuella inlägg som inte innehöll svaret raderas och tråden låses.

Problemen är flera:

1. MYCKET jobb för moderatorerna-

2. Hur veta när trådstartaren löst sitt problem? Händer ofta att man ser Fråga + Svar ? Tack, funkar.

3. Som nämnts tidigare, folk vill antagligen inte bli redigerade/raderade.

4. Kan vara svårt för moderatorn att veta vilket/vilka svar som löste problemet

En funktion som jag tror vore användbar vore en möjlighet för trådstartaren att markera att problemet är löst, eventuellt med effekten att ett meddelande gick iväg till moderatorgänget med en uppmaning att låsa/rensa tråden.

 

Vad gäller Papperskorgen så tycker jag däremot inte att något ska redigeras/raderas alls, givetvis med undantag för lagbrott, förtal osv, fast givetvis alltid med information om vem som redigerat vad, när och varför.

 

Viktigast av allt är att hålla trådarna på rätt kurs.

 

Ursäkta om det låter rörigt, i min hjärna låter det bra, men jag har snart varit vaken i ett dygn.

God natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsvårt ämne.

 

Väldigt grovt antar jag att man kan dela upp detta forum i två delar, en seriös faktadel och en halvsvammlig/halvfilosofisk papperskorg. Antar att det optimala vore om faktadelen enbart innehåll relevanta fakta, fast jag antar att det skulle bli väldigt svårt att lösa det rent praktiskt. Exempelvis kunde en tråd se ut så här:

Fråga: Hur inverterar man skärmfärgerna?

Svar: ctrl +alt + kringla +8.

Klart, eventuella inlägg som inte innehöll svaret raderas och tråden låses.

Problemen är flera:

1. MYCKET jobb för moderatorerna-

2. Hur veta när trådstartaren löst sitt problem? Händer ofta att man ser Fråga + Svar ? Tack, funkar.

3. Som nämnts tidigare, folk vill antagligen inte bli redigerade/raderade.

4. Kan vara svårt för moderatorn att veta vilket/vilka svar som löste problemet

En funktion som jag tror vore användbar vore en möjlighet för trådstartaren att markera att problemet är löst, eventuellt med effekten att ett meddelande gick iväg till moderatorgänget med en uppmaning att låsa/rensa tråden.

 

Vad gäller Papperskorgen så tycker jag däremot inte att något ska redigeras/raderas alls, givetvis med undantag för lagbrott, förtal osv, fast givetvis alltid med information om vem som redigerat vad, när och varför.

 

Viktigast av allt är att hålla trådarna på rätt kurs.

 

Ursäkta om det låter rörigt, i min hjärna låter det bra, men jag har snart varit vaken i ett dygn.

God natt!

Ett förslag kan ju vara att vi medlemmar är mer "vakna" och säger ifrån med "Off topic" eller liknande när en tråd spårar ur. Kanske lägga upp en klistrad tråd med regler just om hur viktigt det är med att hålla sig till ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med i det mesta som sägs om att det bör lugnas ner med svammlet!

 

Utöver redan nämnda anledningar, så kan jag tänka mig att det har lite med att göra att folk samlar på inlägg för att inte se ut som en nybörjare här. De e creddigt o ha många inlägg, för då ser det ut som man kan mycket... eller har många kompisar här, osv.

Det ökar benägenheten att tycka till, där man kanske inte har något attt säga.

 

Nummerklubbarna, och att folk skyltar med dem, vittnar tex. om det.

 

Ta bort antal inlägg räknaren, eller placera den inne i profilen istället, är mitt förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...