Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Litet tips om moderering


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Andreas Leijon
Ta bort antal inlägg räknaren, eller placera den inne i profilen istället, är mitt förslag!

Bra talat. Kan vara en god idé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Inte helt fel.

Inget jag är speciell stolt över att ha många inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra talat. Kan vara en god idé!

En bättre idé (i mitt tycke) vore att inläggsräknaren INTE räknade med poster i "Papperskorgen". Det ger en bättre bild över hur "Seriös" postaren är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
En bättre idé (i mitt tycke) vore att inläggsräknaren INTE räknade med poster i "Papperskorgen". Det ger en bättre bild över hur "Seriös" postaren är.

 

Helsicke vad kreativa ni blivit, äter ni spenat.. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Ta bort antal inlägg räknaren, eller placera den inne i profilen istället, är mitt förslag!

 

Strålande förslag! Ta bort eländet helt och hållet, den fyller ju ingen som helst vettig funktion. En betydligt vettigare forumfunktion - om man nu vill ha ett "cred/respect"-system vore ju i stället att trådskaparen/frågeställaren i de mac/dator/it-relaterade trådarna kan ge den som löser problemet eller svarar på frågan en poäng - poängen syns sen där inläggsantalet idag står.. Det skulle kanske lite tävlingsnerv och gnista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
En bättre idé (i mitt tycke) vore att inläggsräknaren INTE räknade med poster i "Papperskorgen". Det ger en bättre bild över hur "Seriös" postaren är.

 

Men då löser man ju inte problemet med att folk "slaskar" i de "seriösa" trådarna. Kanske tvärtom - om de trådarna blir de enda där man kan "räkna upp" antalet inlägg, kanske det uppstår ett veritabelt störtregn av trams i de avdelningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande förslag! Ta bort eländet helt och hållet, den fyller ju ingen som helst vettig funktion. En betydligt vettigare forumfunktion - om man nu vill ha ett "cred/respect"-system vore ju i stället att trådskaparen/frågeställaren i de mac/dator/it-relaterade trådarna kan ge den som löser problemet eller svarar på frågan en poäng - poängen syns sen där inläggsantalet idag står.. Det skulle kanske lite tävlingsnerv och gnista.

Bra förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jösses, måste allting vara en tävling då? Shit så mycket trams och elände det kan bli i trådarna också om folk envisas att jaga poäng, som man alltså får genom att ge rätt svar... Nä, jag gillar inte alls idén. :armskeptisk:

 

Lägg ner allt med inläggsantal då, det säger ju ändå inte något om hur seriös en person är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Men jösses, måste allting vara en tävling då?

 

Nej, allt måste inte vara en tävling. Men diskussion i denna tråd om att många postar bara för att "stiga i graderna" visar kanske att många har behov av sånt. Min tanke var att forumet drar nytta av den drivkraften. Folk blir kanske sporrade att lösa andras problem, hur kan det vara dåligt på ett support-forum?

 

(Om du är orolig att halka efter kan vi fnula ut nåt handikapp-system för tjejer. De kanske kan få tre poäng för varje rätt svar...? ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tramsiga inlägg i serösa trådar försöker vi numera avstyra, rent av radera.

Papperskorgen kan också vara seriös på sina håll, meningslösa trådar har vi som bekant raderat.

Finns några kvar som det kliar i fingrarna på att ta bort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Om du är orolig att halka efter kan vi fnula ut nåt handikapp-system för tjejer. De kanske kan få tre poäng för varje rätt svar...? ;) )

Alltid lika söt! :kissing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
... om man nu vill ha ett "cred/respect"-system vore ju i stället att trådskaparen/frågeställaren i de mac/dator/it-relaterade trådarna kan ge den som löser problemet eller svarar på frågan en poäng...

Tvivlar på att så många poäng hade delats ut eftersom många är för lata för att ens tala om att problemet blivit löst. Bättre att ta bort räknaren helt, eventuellt ha en inlägg/dag-räknare inne i profilen, så kan eventuella räknenördar själva räkna ut totalt antal inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
(Om du är orolig att halka efter kan vi fnula ut nåt handikapp-system för tjejer. De kanske kan få tre poäng för varje rätt svar...? ;))

:ermm: Hoppas det där inte är seriöst menat...

 

 

 

 

Sen fattar jag inte vad det är för problem med att ha inläggsräkning, vad tusan skadar det egenligen :ermm: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Jag är inte för borttagandet av posträknaren. Min erfarenhet av andra forum som tagit bort den är att det blivit klart lägre aktivitet. Folk lägger ner tid på att vara på ett ställe och göra inlägg och då är en posträknare en bra liten belöning, även om det kan tyckas barnsligt men det är så människor fungerar det är exakt samma mekanism som gör att folk vill ha den största högen marker vid ett Pokerbord. Girighet helt enkelt man får inte underskatta Post-hor-effekten! :utskallning::detvarintejag::borstatanderna::irriteradtjej:

 

Vad gället det alternativa belöningssytemet som diskuteras så har ett sådant redan prövats på Apple Discussion. Man införde ett system där de som ansett sig hjälpta fick ge ett positivt poäng och de som ansågs betee sig illa kunde få negativt poäng. Detta ledde till missbruk där folk som inte gillade varandra hämnades genom negativa poäng. Men det var inte den stora effekten, den stora effekten var att det utvecklades till ett elitställe med få mycket kunniga experter. Orsaken till detta var att systemet bara gynnade dem och de trivdes så klart medans de som kanske var kunniga men dock inte bland de allra bästa de trivdes inte längre och stack till andra ställen där de fick känna sig lite duktiga. Stället förvandlades till ett slags Genious ställe där det kom in nya noobar hela tiden som behövde hjälp och så fick de hjälp av ett litet antal experter. Kanske kan tyckas vara positivt vid första påseende, vad är det för fel på ett kompetent ställe med experter där man kan få hjälp?

 

Jo problemet var att communitykänslan hade försvunnit det blev lite likriktat och det var inte lika trevligt längre.

 

Jag tycker det är en skön känsla här på MW-Forum och det tycker jag inte vi skall riskera!

 

Tycker det är bra som det är. Tycker inte det är så stora problem egentligen.

 

Vad gäller Papperskorgen som det talas lite nedlåtande om så kan jag inte hålla med. Denna Papperskorg är något unikt. I den diskuteras allt ifrån världspolitik och religion mm till rena tramset och så mina TV tips förstås hehe :borstatanderna: ett enormt spann således. På andra ställen är ju papperskorgen bara trams och skräp Den är ju charmig och tanken bakom är ju att allt annat här i världen allt ifrån världsvält och klimatproblem det är ju rätt betydelselöst i sammanhanget ty vår husgud Macen är ju viktigast i världen!

 

Humor helt enkelt! :galetglad::skrattaat::tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver redan nämnda anledningar, så kan jag tänka mig att det har lite med att göra att folk samlar på inlägg för att inte se ut som en nybörjare här. De e creddigt o ha många inlägg, för då ser det ut som man kan mycket... eller har många kompisar här, osv.

Det ökar benägenheten att tycka till, där man kanske inte har något attt säga.

 

Nummerklubbarna, och att folk skyltar med dem, vittnar tex. om det.

 

Ta bort antal inlägg räknaren, eller placera den inne i profilen istället, är mitt förslag!

He, kul att se vad olika folk kan tycka, jag råkar få många inlägg efter mycket spenderad tid här och det är bara lite roligt bara att visa att man är lika nördigt folklig som andra vilket jag inte skäms för, och benägenheten att skriva snarare minskar för min del när beviset att man är så nördig presenteras hela tiden, och ökar med tiden, att detta uppfattas som att man är "creddig" var ju precis tvärtom vad jag vill verka vara, jag har heller inget ego som vill visa upp antal kompisar, så kan man be att få räknesnurran borttagen på en kanske helt och hållet? För egentligen tillför den ju inget av värde. Mest en kul sak, men om den ska missuppfattas så här och t o m vålla diskussion så kan den väl lika gärna tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Inläggsräknaren vara eller inte vara är väl inte det största problemet.

 

En av anledningarna till att jag är här allt mindre är just tramsiga trådar, och allt tjafs.

Skulle gärna bättrat och trimmat "nybörjartråden" lite mer, men insett att ingen orkar läsa den..

Vi fick aldrig till en FAQ-tråd och frågan är om någon gått dit, ingen ids använda Sök-knappen ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jo Papperskorg ska vi ha, men den behöver ju inte vara lekstuga.

Skriver själv mycket i Papperskorgen, men inte inlägg typ..Dricker kaffe. 50 ggr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Inläggsräknaren vara eller inte vara är väl inte det största problemet.

 

En av anledningarna till att jag är här allt mindre är just tramsiga trådar, och allt tjafs.

Skulle gärna bättrat och trimmat "nybörjartråden" lite mer, men insett att ingen orkar läsa den..

Vi fick aldrig till en FAQ-tråd och frågan är om någon gått dit, ingen ids använda Sök-knappen ens.

Jag kanske inte vet hur man gör, men jag tycker Sök-funktionen suger. Det enda som fungerat för mig är att söka på bara ett ord, vilket ofta ger väldigt många träffar. Sedan är det väl eb hel del trams här, inget fel i det om inte innehållet håller på att drunkna i tramset. Skål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vad gället det alternativa belöningssytemet som diskuteras så har ett sådant redan prövats på Apple Discussion. Man införde ett system där de som ansett sig hjälpta fick ge ett positivt poäng och de som ansågs betee sig illa kunde få negativt poäng. Detta ledde till missbruk där folk som inte gillade varandra hämnades genom negativa poäng. Men det var inte den stora effekten, den stora effekten var att det utvecklades till ett elitställe med få mycket kunniga experter. Orsaken till detta var att systemet bara gynnade dem och de trivdes så klart medans de som kanske var kunniga men dock inte bland de allra bästa de trivdes inte längre och stack till andra ställen där de fick känna sig lite duktiga. Stället förvandlades till ett slags Genious ställe där det kom in nya noobar hela tiden som behövde hjälp och så fick de hjälp av ett litet antal experter. Kanske kan tyckas vara positivt vid första påseende, vad är det för fel på ett kompetent ställe med experter där man kan få hjälp?

 

Jo problemet var att communitykänslan hade försvunnit det blev lite likriktat och det var inte lika trevligt längre.

 

Jo, det där kan det kanske ligga en del i. Mitt förslag var nog inte så genomtänkt trots allt. Förslaget återdrages härmed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
:ermm: Hoppas det där inte är seriöst menat...

 

Okej, två poäng till tjejer då? Tre var kanske inte helt seriöst... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett internationellt AppleScript-forum som jag deltagit i är regeln 'att svara om man vet'. Det kan föstås kallas för elitistiskt, men tanken är ju att forumet är avsett för en begränsad mängd syften och framför allt för att klara ut problem. Vill man, kan man ju sträcka ut det till att man ska tydligt skilja på tro och medvetande.

 

Det sista kan kanske ses som att man är tillbaka vid startpunkten - dvs, som forumet fungerar för dagen. Men grejen är, tror jag (se: föregår med gott exempel!), att förekomsten av den typen av konkreta förhållningsregler leder till lite tänkande innan inlägg postas, vilket blir en praktisk form av självreglering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Sök-funktionen är att det finns alldeles för mycket trams-trådar som innehåller det aktuella sök-ordet.

 

Vill jag veta något ang. t.ex. "Filöverföring via MSN", så blir sökresultatet baserat på "Papperskorgen-trådar" där någon skriver "sitter och hänger på MSN och skickar filer".

 

Man kanske kan exkludera papperskorgen-trådar ur sökresultaten automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, två poäng till tjejer då? Tre var kanske inte helt seriöst... ;)

Jag tycker faktiskt att jag förtjänar fler poäng än så om jag kan hjälpa någon. För det första får man ta i beaktande att jag är tjej, precis om iMatte påpekade här tidigare. För det andra är jag blond.

 

Så vid rätt svar får killar 1 poäng och tjejer 5 poäng. Inte mer än rättvist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...