Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ritplatta istället för mus?


Tjarven

Rekommendera Poster

Har sneglat lite på wacoms intuos A5 platta samt graphire4 och fått lite tankarna till att andvända den på heltid istället för musen i desktop.

Min fråga är nu hur skulle detta fungera rent praktiskt?

 

Är det nått som skulle gå efter träning och kännas helt komfortabelt och på nått sätt snabbare och enklare?

 

Hur fungerar klicken, måste man point klicka på plattan eller går det att markera ikonen och klicka med pennan?

 

Sista frågan är då kan man dra den mot plattan när man förflyttar sig eller måste man hålla den strax över plattan, vad jag hört allfall?

 

Sitter på en 24t wide som skärm, kan man räkna med komplikationer med A5 platt storlek?

 

Är helt enkelt trött på musen och dess sätt att styra helt enkelt och har fått känningar i handleden bla. så därför kommer frågan fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Wacom i minst ett år, men jag kör med medföljande mus :) och ibland penna.

 

Men du menar antagligen att du skall köra penna i stället för mus?

 

Träna träna. Men om det blir bättre för din hand ? Träna och skifta är nog bäst..

Men det finns andra lösningar. www.apple.se tillbehör.

 

många snabbkommandon på tangentbordet och specialmöss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en PYTTEliten A6 Wacom, för att flytta omkring den får man hålla den lite ovanför plattan. När man ska klicka på trycker man ner den mot plattan, ungefär som man kan göra med en touchpad på en laptop!! :)

 

Visst kan man använda den som mus permanent, men det är nog bäst för handen om du skiftar. Själv har jag olika möss som jag kör med, beroende på hur min hand känner sig. Just nu kör jag med den ökända, samt inte alls omtyckta puckmusen. :D Det du!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är då att platta inte är lämpad som permanent desktopmus med andra ord.

Finns det några andra alternativ istället för mus och trackball som kommit det senaste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har sedan ett halvår tillbaka ett Wacom Intuos-A4 på mitt arbete. Bästa vi investerat i. I början hade jag bara tänkt använda det i Illustrator (ritar mycket) men använder det nu hela tiden oberoende av vilka program jag sitter med. Arbetar mest med Illustrator Photoshop och Quark.

 

Musen har jag lagt åt sidan och jag använder den väldigt sällan, jag kör bara med pennan och de programeringsbara knapparna som finns på ritbordet.

 

Förstår inte vad du menar med att dra pennan över bordet, jag drar på bordet och ska jag klicka gör jag det med pennan, jag har aldrig haft några problem med detta.

 

Den enda tröskeln har för mig varit att lära mig att pennan motsvarar skärmen (den inställning jag har) sitter med en 21" skärm, och i början var det ovant att flytta pennan över det stora bordet. Jag tycker idag att jag arbetar snabbare med bordet än jag gjorde med musen.

 

Hoppas detta kan vara till hjälp! / christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använt platta i minst tio år nu, använder den 98% för den är snabbare, musen känns bara avig numer. Men jag försöker använda den ibland för att variera för nu har jag ändå fått musarm, men det beror nog mer på att jag har tangentbordet lite fel samt suttit alldeles för mycket framför datorn under många år och pillat. Rita och photoshop måste man ha wacom nästan, skriver man bara är nog mus bättre. Tror mus är bättre i 3D. (Mus)ik, gissar jag bara.

 

Du kan dubbelklicka genom att dutta med spetsen två ggr, eller trycka på knappen på pennsidan med tummen. Du glider med pennan över underlaget, men du kan lägga ett häfte el foto nåt emellan om du vill kalkera, nog det du tänker på.

 

Eftersom pennmarkören hamnar där du sätter ner pennan till skillnad mot musen som hamnar där den sist var så tar det några dar innan du vänjer dig vid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant jag beställer nog efter övervägande och vägledning en Wacom GRAPHIRE4 CLASSIC XL A5 för 1995:-

Tvekar lite att intous A5 som dessutom är mycket dyrare skulle vara mycket bättre för mig som stort sett bara kommer köra desktop med den.

Tryckkänsligheten kommer kvitta men möjliggen snabbknapparna verkar bra där men inte värt priset tror jag.

Ska bli intressant att lära sig denna metoden och återkommer hur det nu gick tillslut frampå.

Vet inte men på nått sätt känns det som 2007 borde man lämna musen på nått sätt och gå vidare.

Penna känns mer modernt på alla sätt och vis.

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Vi har faktiskt ett test av just alternativ till musen i nästa nummer av MacWorld. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datormus tycker jag känns mest praktiskt, men om man vill köra platta kan man väl lika gärna byta till en bärbar dator och använda den inbyggda plattan? B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datormus tycker jag känns mest praktiskt, men om man vill köra platta kan man väl lika gärna byta till en bärbar dator och använda den inbyggda plattan? B)

Tänkte du då fingret som penna?

Låter inte riktigt som samma sak och dessutom hur stor är den, inte fingret nu? :)

Köpte en penna med platta allfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rolig sak med Wacomplattor är att man får textigenkänning a´la Newton då.

Totalt hopplöst att skriva med iofs (mycket mycket svårare än Newton av någon anledning), men lite kul att leka med ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inga pennor ala Wacom där du slipper plattan och "pennan" sköter allt själv. Med andra ord att man kan skriva på vilket underlag som helst.? Vore tufft och riktigt användbart. Speciellt om man kunde skriva med den på riktigt OCKSÅ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att testat min graphire4 A5 XL första halvtimmen kändes det helt meningslöst och oanväntbart.

Skulle jag skicka tillbaks denna eller envetet träna på?

Tankarna gick att, ok, visst kan ju ha den till nått ifall ja ritar ibland eller så.

Nu efter 1 dygn känns det annolunda och kan faktiskt skrolla obehindrat och mousegestures går i FX som tåget.

Tog många timmar innan jag insåg att det kan gå, inte omöjligt att lära sig och förstod att dom som testar platta i affären inte köper den för desktop use.

Det krävs tid, kanske en vecka eller nått tippar jag på eller längre.

Vet inte om jag ska säga att jag är nöjd eller missnöjd just nu?

Allfall kan jag köra med pennan utan att vara sugen på musen som ligger bredvid. :)

Är övertygad att detta kommer att fungera riktigt bra tillslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ju det att det tar några dar att vänja sig. ;)

Efter en vecka tror jag du vill använda den 50/50. Men det finns ju saker bara pennan klarar av och en del saker musen är bättre på och en del saker man kan använda bägge till. Rita och photoshop är den väl bäst till men efter ett tag märker man att det går fortare med pennan så då använder man den mest, en liten grej är att man kan hålla pennan medans man skriver så slipper man "leta" efter musen liksom eftersom man redan håller i pennan… ingen bra förklaring kanske men…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update:

Är sjukt nöjd med pennan och kör 100% med den nu helt obehindrat och inte rört musen sen i fredags.

50/50 om en vecka, visst hörru :)

Musen känns sjukt stor och tung trots att jag har en liten razor.

Har den i mouse mode så slipper jag röra handen så mycket det blir jobbigt har ja märkt.

Sen kan man fundera om det inte är ännu lättare att få musarm med denna?

Pan/scroll har jag på undre knappen så jag får liksom trycka och dra för att skrolla och där spänner man sig med handen.

Helt klart skulle en A6a passat bättre storleks mässigt nu så här i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet problem är ju klåfingriga gäster som tror att pennan är en vanlig penna och "snor" den för att skriva på papper. :)

 

-Jävla skitpenna, tjoff i papperskorgen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Vad bra tjarven!

Kul att det blev så bra.

 

Scrolla tar jag tag i baren med pennan och drar upp å ner helt enkelt, eller använder musens upp/nerknappar. Inte ngn knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får erkänna nu i efterhand att skrivbords navigering med en A5a inte passa sig och blir får stora rörelser när man kör pennfunktionen vilket jag inte körde i början.

Därför, har jag beställt en ny A6a och ska returnera A5an nu.

Ifs kan man ju dra ner storleken "table area" men blir inte samma sak som äkta vara, storlek.

Vi får se hur det blir på fredag :)

Fick uppdatera tråden så andra får upp ögonen för denna fenomenala styrsättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, byter du till ett mindre bord?

Ofta brukar man ju vilja ha större bord och större ju större skärm dessutom…

Små rörelser är inte bra tror jag, det som gör man får musarm av mus, så stora rörelser med pennan tror jag är bättre än små, men bara vad jag tror, ingen expert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp ja byte till ett mindre bord i samma serie. Gillade inte att behöva röra hela armen precis som jag inte gillar det med musen.

Använder mer handleden och armen är still så är jag skolad tyvärr.

du har säkert rätt med små rörelser ger musarm men en A6a upplever jag inte att rörelserna blir små ändå, krävs en del förflyttning på plattan ändå.

Har plattan på höger sida just nu men har sett att många har den i mitten under tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så har jag den placerad, det verktyget platta/mus man använder mest sägs va bäst placerad rakt framför magen, nackdelen med min större platta är att tangentbordet hamnar längre ifrån framför mig och det kan ha bidragit lite till mitt problem med musarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så har jag den placerad, det verktyget platta/mus man använder mest sägs va bäst placerad rakt framför magen, nackdelen med min större platta är att tangentbordet hamnar längre ifrån framför mig och det kan ha bidragit lite till mitt problem med musarm.

Varför inte sätta den vid sidan av T-bordet som en musmatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För där har jag musen. :)

Och pennan som jag använder mest känns bäst att ha på det bästa stället.

Men jag kanske skulle prova, omväxling förnöjer ju heter det så…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Beställde en imac20 tillsammans med en wacom graphire4 idag, får dem om en vecka.

 

Ganska så sponttant infall att det blev en wakom oxå, hade varit på bibblan innan o råkat läsa ett test i Foto om ritbrädor, och så råkade de ha ett demo ex i butiken.

 

Wow var mitt första intryck! Det känndes som ett väldigt naturligt sätt att arbeta, särskillt som jag håller mycket i pensel o penna annars.

Testade oxå i safari, gick in här och surfade runt lite. kan tänka mig att det upplevs som för stort med a5 om man vill ersätta musen i alla program, då rörelserna blir stora jämfört med mus.

 

Tjarven: tyckte du den var för stor i photoshop, med bildbehandling, oxå?

Blir lite osäker på om jag valt rätt storlek nu, tycker oxå det är skönt att inte behöva flytta handen så mycket..

.. men samtidigt är det väl den gestikulära friheten man vill åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...